2018 rok to będzie rok, który pod względem dynamiki zmian technologicznych utrzyma bardzo wysokie, wręcz przemęczające nasze zdolności poznawcze tempo. Marketerzy, aby utrzymać się na powierzchni będą musieli wyjść poza proste i utarte schematy kampanii realizowanych w modelach PPC (pay per click).

Absolutnym must have skutecznej komunikacji marketingowej 2018 roku będzie stosowanie hybrydowych kampanii łączących wiele formatów reklamowych oraz narzędzi, które dzięki uzyskiwaniu efektu synergii będą prowadziły użytkowników do konwersji zakupowej.

W 2018 roku nie będzie wystarczyło być już tylko narzędziowcem. Trzeba będzie również rozumieć ludzi, czuć ich potrzeby i znajdować sposoby na komunikację, która sprawi, że zostanie się w umysłach i sercach potencjalnych klientów na dłużej. Egzotyczne szkolenia typu „empatia i doświadczenie w obsłudze klienta” już nie będą domeną tylko takich firm jak Apple.

Poza tym niezwykle ważnym działaniem będzie analizowanie spływających danych. Dane, w dobie digitalizacji, to jak nowa ropa naftowa, którą marketerzy będą musieli należycie wydobywać i przetwarzać.

Marketerów będzie w 2018 roku napawać optymizmem rozwijająca się wśród właścicieli biznesów coraz większa świadomość konieczności angażowania zasobów finansowych oraz osobowych w rozwój marki. Powoli zaczyna się kończyć epoka chaosu w polskim marketingu. Otwarcie na myślenie strategiczne, wykorzystujące marketing do budowy silnych marek, staje się powoli nową jakością w zarządzaniu polskimi firmami.

W nadchodzących miesiącach 2018 roku silna marka jako symbol jakości, bezpieczeństwa oraz nośnik wartości będzie celem do realizacji w wielu firmach.

A teraz przejdźmy do trendów...

digitalizacja marketingowe trendy 2018 mariusz łodyga

Digitalizacja – must adjust or die – Marketingowe Trendy 2018

Pierwszym i najważniejszym jest trend związany z dokonującym się od lat przejściem na digital. Piwot (obrót) ten jest wykonywany zarówno wśród firm wykorzystujących narzędzia cyfrowe do sprzedaży swoich towarów i usług, jak i samych konsumentów, którzy traktują narzędzia cyfrowe, jako naturalne i wygodne miejsce spotkań z bliższymi lub dalszymi znajomymi, źródło informacji, oraz miejsce dokonywania zakupu (marketplace).

Digitalizacja jako rewolucyjny proces rozwija się w tempie wykładniczym. Najpierw powoli, tworząc złudzenie, że jest jeszcze czas, a potem nagle tempo przyspiesza.

Ten czas powolnego rozwoju zakończył się, w moim odczuciu, w 2014 roku. Do tego czasu kroki w stronę digitalizowania się naszych relacji oraz biznesu były systematyczne lecz drobne. Mogło się mieć wrażenie, że Internet i jego możliwości to stałe i ukształtowane medium a główni gracze rozdający karty są znani i oswojeni (duopol: Google + Facebook). Nie są idealni, ale przewidywalni.

To co się jednak wydarzyło później możemy porównać wyłącznie do wyścigu zbrojeń digitalowych gigantów. Przyspieszenie wdrażanych zmian sprawia wrażenie, jakby ktoś stwierdził, że należy wcisnąć pedał gazu do podłogi.

Jeśli ktoś liczy na to, że proces postępującej digitalizacji go nie dotknie, ten stoi na drodze gigantycznemu tsunami, które porwie i zatopi każdego nieprzygotowanego niedowiarka. Tu nie będzie zmiłuj się.

Te firmy, które przegapią moment na przygotowanie się do digitalizacji drugiej szansy nie dostaną. Będą niczym pasażer stojący na platformie dworca kolejowego, który może tylko pomachać odjeżdżającemu składowi. Z tą różnicą, że następny pociąg nie przyjedzie.

dialogizacja marketingowe trendy 2018 mariusz łodyga

Dialogizacja – nawiąż dialog lub zgiń – Marketingowe Trendy 2018

Kolejnym gigantycznym trendem, który się rozwija jest coraz większa waga rozmów toczonych z markami i o markach. Marki, które nie potrafią nakłonić swoich klientów do rozmowy, to marki, które będą ponosiły większe koszty dotarcia do swoich odbiorców oraz będą cierpiały z uwagi na niższą zdolność przyciągania ich uwagi. Ten trend jest szczególnie mocno widoczny w social media.

Marka Eleven Sports wyemitowała ostatnio na swoim fanpage’u transmisję meczu niemieckiej ligi piłkarskiej Bundesliga. Ruch ten uzasadnił Krzysztof Świergiel, który jest dyrektorem zarządzającym Eleven Sports w Polsce, tak:

„Dialog z kibicami jest dla nas niezmiernie ważny, dlatego od początku naszego istnienia intensywnie wspieramy działalność telewizyjną poprzez komunikację w mediach społecznościowych. Na naszym profilu na Facebooku zgromadziliśmy liczną grupę fanów, z którymi wspólnie przeżywamy sportowe emocje.”

eleven sports liveGrafika: Marcin Osiak

W moim przekonaniu krok ten był podyktowany chęcią sięgnięcia po potencjał wynikający z rozmów, które kibice mogą ze sobą toczyć w czasie rzeczywistym na kanale marki. Budują oni w ten sposób ogromne zaangażowanie w trakcie transmisji oraz jednocześnie przyciągają uwagę nowych użytkowników platformy, do których taka gigantyczna „dyskusja” z pewnością dotrze.

Prowadzenie dialogu z grupą docelową jest jednym z najważniejszych celów do zrealizowania w nowych mediach. Szczególnie widoczne jest to w obszarze live streamingu, ale nie tylko (social media, blogi, newslettery, nawet boty jako pierwszy kontakt, etc.). Premią za umiejętne prowadzenie rozmów z odbiorcami będą również zwielokrotnione zasięgi organiczne w social media, jako bonus od algorytmów, które każdy dodatkowy komentarz uznają jako powód do zwiększenia „dawki ekspozycji”.

medializacja marketingowe trendy 2018 mariusz łodyga

Medializacja – bądź firmą medialną lub płacz nad adblockiem i płać za reklamę – Marketingowe Trendy 2018

To trend, który sprowadza się do tego, że dziś i w przyszłości, każda firma, która będzie chciała zdobyć uwagę odbiorców, będzie musiała opracować swój sposób na bycie firmą medialną.

W 2018 roku również na wagę złota będą zdolności firm do wychodzenia z clutteru informacyjnego (szumu informacyjnego), który otacza coraz szczelniej użytkowników Internetu. Ci bowiem, aby bronić się przed zalewem rozpraszających treści “głosują” coraz większym procentem stosowania adblocka, ślepotą banerową oraz brakiem jakiejkolwiek responsywności na nachalną sprzedaż w starym, zużytym stylu marketingu bezpośredniego.

Widzę ogromne pole do wzrostu marek umiejętnie korzystających z live streamingu, formatu video czy podcastów. To właśnie te narzędzia niosą w sobie ogromny potencjał dla twórców mających jasno określony przekaz, który potrafią wyrazić w sympatyczny, zrozumiały i merytoryczny sposób.

Twórcy działający w Internecie stają się coraz bardziej dojrzałym zjawiskiem zbliżającym się szybko, pod kątem jakości do takiej, która wcześniej była zarezerwowana dla tradycyjnych broadcasterów.

To dzięki temu, że potrafią stawać się medialnymi podmiotami (osoby/firmy) mają wręcz świetlaną przed sobą przyszłość. Bowiem każdy kto potrafi przyciągnąć i utrzymać uwagę w Internecie, z automatu ma w rękach dostęp do portfela konsumentów. To dlatego tak bardzo popularny jest influencer marketing. To właśnie medialność influencerów zapewnia im wpływ na swoich odbiorców.

fragmentaryzacja marketingowe trendy 2018 mariusz łodyga

Fragmentaryzacja – hiperkonkurencja coraz mniejszych podmiotów – Marketingowe Trendy 2018

Fragmentaryzacją nazywam zjawisko coraz większego rozdrobnienia rynków z uwagi na próg wejścia do biznesu, który dziś jest niezwykle niski.

Prawie każdy może dziś prowadzić działalność gospodarczą. W przyszłości natomiast niemal każdy przynajmniej raz w życiu zaliczy epizod związany z próbą podjęcia tego wyzwania. To rodzi wielkie szanse, ale również sprowadza do wielkiej fragmentaryzacji rynku.

Ilość podmiotów walczących o klienta w tych samych kategoriach będzie ogromna. Zjawisko niszy nabędzie zupełnie innego wymiaru i będzie polegało na tym, że okres względnego samotnego penetrowania tej niszy będzie niezwykle krótki. Natychmiast bowiem pojawią się generyczni konkurenci.

Biznes i marketing w czasach fragmentaryzacji będzie miał wymiar krótkich serii, krótszego cyklu życia produktu i informacji oraz samego modelu biznesowego.

Fragmentaryzacja wymusza na marketerach ciągłego uczenia się zasad związanych z tworzeniem marek, wprowadzaniem ich na rynek i komunikowania ich wartości.

Firmy lokalne mogą dzięki internetowi oraz cyfrowym narzędziom stać się firmami globalnymi.

Co będzie obowiązywać jako „must have” marketingowej układanki w tworzeniu silnej marki w Internecie w 2018 roku?

Trzeba pamiętać, że zasadnicze filary narzędziowe do budowy przewagi konkurencyjnej w Internecie wykorzystywane przez silne marki są aktualne również w obecnym roku (web design, Google/SEO/PPC, social media/organic/ppc, email marketing, format video, remarketing jako filozofia ponownego marketingu – narzędzie personalizacji i budowy relacji).

Warto jednak zdawać sobie sprawę z tego, że każdy z tych filarów nieustannie ewoluuje i każdy z nich z osobna stanowi wyzwanie dla marketera, który chce być na bieżąco z ich rozwojem i nowymi możliwościami.

Przyjrzyjmy się więc każdemu z nich po kolei.

Marketingowe trendy 2018 - web design

Jakie trendy będą obowiązywać w web designie? – Marketingowe trendy 2018

W 2018 roku strony internetowe będą w marketingu odgrywały nie mniejszą rolę niż w latach poprzednich.

I choć wiele narzędzi, np. Facebook będzie jeszcze usilniej próbować za wszelką cenę zatrzymać użytkowników w obrębie własnego serwisu nawet do dokonywania na nim zakupu produktów czy usług, to mimo wszystko strona internetowa powinna być podstawą komunikacji marketingowej każdej marki. Swoistym centrum, do którego będą kierować ruch wszystkie kanały marketingowe.

Nie oznacza to, że strony www mogą być jedynym narzędziem wykorzystywanym przez marketerów. One muszą stanowić jeden z obowiązkowych filarów komunikacji marketingowej.

W prognozach dotyczących web designu bardzo często pojawiają się przewidywania o rosnącej roli takich elementów jak:

1. Jeszcze więcej contentu.

Przyrost ilości treści w sieci jest wręcz powalający na kolana. Jednak nie oznacza to, że mamy jej już dość. Wręcz przeciwnie. Poszukujemy coraz bardziej wartościowego contentu. Kiedyś artykuły czy podstrony zawierające około 500 słów uznawane były przez odbiorców za wystarczające – dziś, to jedynie „przystawka”. Dłuższe, bardziej soczyste treści przyciągają odbiorców na dłużej.

Według badania Orbitmedia średnia długość typowego posta na blogu wzrosła z 808 słów w 2014 r. do 1142 słów w 2017 r.

W 2018 roku będziemy obserwować zwiększenie ilości pojawiających się długich form tekstowych. I choć trudno będzie produkować takie artykuły codziennie, to nawet w przypadku marek, które będą je publikować 1-2 razy w tygodniu, zaangażowanie użytkowników nadal będzie przyrastać.

Będzie to też miało jeszcze jedną zaletę – więcej treści = więcej fraz kluczowych i przychylniejsze spojrzenie Google na naszą stronę internetową.

2. Komunikacja w czasie rzeczywistym.

Użytkownicy stron internetowych niezwykle cenią swój czas – czas poświęcony na poszukiwanie interesującej informacji czy rozwiązanie nurtującego ich problemu. Z tego powodu natychmiastowa możliwość skorzystania z pomocy konsultanta jest dla nich niezwykle cenna.

W 2018 roku coraz więcej właścicieli stron internetowych wykorzystywać będzie możliwości, które dają im narzędzia internetowe do komunikacji ze swoimi odbiorcami w czasie rzeczywistym, w obrębie ich strony www. Będą to implementowane okna czatów obsługiwane przez realnych konsultantów lub czaty wspierane przez AI – boty, rozwiązujące najpopularniejsze problemy użytkowników. 

Trend ten wynika z rosnącej potrzeby wychodzenia naprzeciw potrzebom odbiorców. Ułatwienie im interakcji z marką sprawi, że będą się czuli zaopiekowani, a nie pozostawieni samym sobie.

3. Rozwój użyteczności stron mobilnych.

Według danych ze Statcounter, w drugim kwartale 2017 roku aż 51,4% ruchu na stronach internetowych pochodziło z urządzeń mobilnych, co stanowiło wzrost aż o 25% w porównaniu do roku poprzedniego.

ruch na stronach internetowych z urządzeń mobilnych

Fakt ten sprawia, że w 2018 roku brak posiadania strony dopasowanej do urządzeń mobilnych będzie już nie do wybaczenia. Teraz marki stoją nie tylko przed pytaniem czy posiadają stronę responsywną? Ale również, czy prezentuje ona treści w najlepszy możliwy sposób jednocześnie będąc wygodną w obsłudze. 

Zatem obserwować będziemy większą dbałość o mobilne wersje stron www i większą dbałość o wygodę użytkowników... a stojąc przed wyzwaniem związanym z wygodą użytkowników, designerzy będą musieli zmierzyć się z fizycznymi możliwościami osób odwiedzających witrynę – czyli zakresem ruchów kciuka.

Według badań Stevena Hoobera około 75% użytkowników smartphonów obsługuje je za pomocą kciuka. A prawie połowa, czyli 49% obsługuje go tylko jedną ręką. W związku z tym, użyteczność stron internetowych musi być dopasowana do możliwości kciuków. Dla ułatwienia powstały mapy ekranów, w których zaznaczone są przestrzenie łatwo osiągalne, te trochę trudniej, oraz te, w których kciuk ma spore trudności w działaniu.

zakres kciuka mobile

Źródło grafik: Scott Hurff

4. Wzrost wykorzystania video na stronach internetowych.

Ekspansja formatu video trwa w najlepsze. Poza tym, że powstaje go jeszcze więcej, to będzie też częściej wykorzystywany nie tylko w mediach społecznościowych, ale również na stronach internetowych. Pozwoli to budować większe zaangażowanie odwiedzających i sprawi, że będą spędzać więcej czasu na stronie internetowej.

5. Przejrzystość i czytelność.

W związku ze wzrostem ilości contentu oraz większą potrzebą dbania o wygodę użytkowników, przejrzystość i czytelność stron www będzie podstawą w 2018 roku. Wyrażać się to będzie w zastosowaniu czytelnych fontów, z odważnym korzystaniem z boldowania, by zaakcentować najważniejsze treści. Ponadto niezwykle ważne będzie zagospodarowanie przestrzeni wokół przekazów tekstowych. Spore wolne przestrzenie, kontekstowe grafiki i odpowiednio dobrane kolory, będą wzmacniać najważniejsze treści.

Strony internetowe w 2018 roku nadal będą miały się dobrze, a nawet bardzo dobrze i będą miały ogromne znaczenie w komunikacji marketingowej marek. Musimy jednak zdawać sobie sprawę, że aby w 2018 roku strona internetowa była efektywnym narzędziem musi być właściwie zaprojektowana oraz stale rozwijana i optymalizowana pod kątem potrzeb użytkowników.

Marketingowe trendy 2018 - google

Co nam przyniesie 2018 od Google? – Marketingowe trendy 2018

Dla każdego e-marketera wyszukiwarka Google jest jednym z najważniejszych narzędzi. To ona stanowi często największe źródło użytkowników stron internetowych. To dzięki umiejętnemu wykorzystaniu wyszukiwarki Google marketerzy są w stanie zapewniać klientów swoim biznesom.

W obserwowanych przez nas prognozach dotyczących wyszukiwarki Google najczęściej powtarzają się:

1. Mobile przede wszystkim (Mobile First)

Trend ten – czyli konieczność dopasowania stron internetowych do urządzeń mobilnych – choć był już zapowiadany na 2017 rok, to ze względu na opóźnienie we wdrożeniu algorytmu przez Google przesuwa nam się płynnie na rok 2018. Zatem otrzymaliśmy trochę cennego czasu na wprowadzenie zmian na stronach internetowych. Jednak patrząc na liczbę osób korzystających z mobilnych wersji witryn, musimy sobie zdawać sprawę, że tego czasu nie mamy aż tak wiele.

Czyli jeśli jesteś w tej grupie, która zaspała z wdrożeniem mobilnej strony, szybko bierz się za nadrabianie zaległości.

2. Obszerny content.

Długie pisane treści nie tylko na dłużej przyciągają uwagę odbiorców, ale również zwracają na siebie uwagę Google, który zaczął premiować wyższymi pozycjami w wyszukiwarce twórców, którzy piszą artykuły na około 2000 słów.

Dlaczego tak? Ponieważ Google chce zapewniać użytkownikom treści jak najbardziej dopasowane do ich zapytań, a temat rozpisany tak obszernie prawdopodobnie omówi go dość szczegółowo.

3. Bez HTTPS ani rusz.

Jeszcze całkiem niedawno certyfikat SSL dla wielu właścicieli stron internetowych był, w ich postrzeganiu, zbędnym gadżetem, za który dodatkowo trzeba zapłacić. O ile nie posiadaliśmy sklepu internetowego, bo tam oczywiście był koniecznością.

Natomiast obecnie zmienia się to dość dynamicznie i każda strona internetowa, która ma w swoich zasobach możliwość przetwarzania danych (formularze, newsletter itd.) zostaje przez Google karana. Oprócz wysyłanych dla właścicieli witryn ostrzeżeń za pośrednictwem narzędzia Google Search Console, przeglądarka Google Chrome (od wersji 62) oznacza witryny bez SSL jako niebezpieczne dla odwiedzających.

Zatem w 2018 roku obserwować będziemy masowe wdrożenia certyfikatów SSL, dzięki którym nasze serfowanie po sieci i pozostawiane przez nas w nich dane będą jeszcze bezpieczniejsze.

4. Wyszukiwanie głosowe – voice search.

Tak jak pisałem w zeszłym roku, w trendach na 2017, tak i teraz to podtrzymam w trendzie na rok 2018, wyszukiwanie głosowe będzie coraz popularniejsze wśród internautów. A według prognoz do roku 2020 wyszukiwań głosowych ma być nawet 50%.

5. Marketing z wykorzystaniem zdjęć – Images marketing.

Ten trend również będzie nabierał coraz silniejszego znaczenia. Już teraz możemy obserwować zmiany w wyszukiwarce grafik Google, które poprzez sugerowanie dodatkowych fraz kluczowych, mają nam ułatwić zawężanie i lepsze dopasowanie wyświetlanych wyników.

Ponadto Google ciągle inwestuje w swoją wyszukiwarkę graficzną i kupiło dwie firmy Moodstocks i Eyefluence, które przodują w pracach nad coraz dokładniejszym rozpoznawaniem elementów wizualnych w obrazach i filmach.

W nadchodzącej przyszłości treści wizualne będą miały jeszcze większy wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania niż dotychczas.

Marketingowe trendy 2018 - social media

Social media i ich prognozowany rozwój w 2018 roku – Marketingowe trendy 2018

Social media jako fenomen komunikacyjny rewolucjonizują komunikację marketingową wywierając jednocześnie coraz większy nacisk na „starą szkołę marketingu”, która lubi komunikację jednokierunkową i szerokozasięgową.

W obserwowanych przez nas prognozach dotyczących social media najczęściej powtarzają się:

1. Social messaging.

Trend ten nieustannie utrzymuje się od roku ubiegłego, z tą jednak różnicą, że do osobistych wiadomości wysyłanych przez użytkowników aplikacji do komunikacji – np. Messengera, dołączyły komunikaty wysyłane przez marki.

Marki odnalazły w tym kanale możliwość szybszego reagowania na problemy i pytania użytkowników, a także dzięki wykorzystaniu botów, na automatyzację wysyłanych wiadomości do użytkowników, którzy wcześniej kontaktowali się już z marką. Dodatkowo motywujące do korzystania z tej formy komunikacji są statystyki otwarć takich kampanii, które znacząco przewyższają wysyłki newsletterowe – czasami nawet kilkukrotnie. 

2. Live streaming.

W 2017 roku video w formacie live stało się tak popularne, że chyba już każdy użytkownik mediów społecznościowych miał z nim styczność. 

W 2018 roku nic nie zapowiada zmiany tego trendu – wręcz przeciwnie. Ze względu na to, że format ten bardziej angażuje użytkowników niż standardowe wideo i wywołuje więcej interakcji szybciej rozprzestrzeniając się po sieci przyciąga coraz więcej osób i marek chętnych by z niego skorzystać.

Możemy już obserwować coraz większą profesjonalizację transmitowanych programów – nie tylko ze względów merytorycznych, ale również pod kątem wizualnym i technicznym, zbliżając się coraz bliżej do określenia „Telewizja Internetowa”.

Marketingowe trendy 2018

[Marketingowe trendy 2018 ☝️]

Dziś rozmawiamy o trendach w marketingu na 2018 rok ???
premium-consulting.pl

Mariusz Łodyga i Karolina Łodyga

Wszystkie omawiane w transmisji trendy znajdują się w poniższym artykule: ⤵️⤵️⤵️

Marketingowe trendy 2018

Opublikowany przez Mariusz Łodyga na 21 stycznia 2018

3. VR – virtual reality.

Wirtualna rzeczywistość staje się coraz bardziej powszechna i coraz więcej marek odnajduje w niej szansę dla siebie – od twórców gier, przez np. firmy deweloperskie oferujące obejrzenie „na żywo” swoich jeszcze nieistniejących inwestycji, aż po...  Facebooka. Tak, ten gigant wchodzi w kolejny projekt, a tym razem jest to Facebook Spaces, pozwalający na spotkania ze znajomymi właśnie w rzeczywistości wirtualnej.

Zatem, by nie zostać w tyle, nie pozostaje nic innego niż zastanowić się, w jaki sposób możemy wykorzystać VR w swoim biznesie?

4. Efemeryczny content.

Pomysł na szybko znikające treści wprowadził w życie Snapchat. I równie szybko jak one znikają projekt został skopiowany przez Instagram oraz Facebook. Teraz już niewielu użytkowników pamięta o Snapchacie, ale wcale im to nie przeszkadza bardziej angażować się w ulotne treści.


W 2018 roku będziemy świadkami jeszcze większej ilości tworzonych znikających treści – nie tylko przez użytkowników, ale również przez marki.

5. Generacja Z.

Genercja Z, czyli pokolenie, które urodziło się po roku 2000 wkracza właśnie w dorosłość i coraz częściej zaczyna podejmować samodzielne decyzje zakupowe – również te większej wartości... ich siła nabywcza będzie stale rosła. Nam, marketerom, daje to ogromne pole do popisu.

W naszych działaniach musimy uwzględnić właśnie psychografię tej grupy docelowej. Z, wychowani w dobie stałego dostępu do internetu oraz technologii otaczającej nas na każdym kroku są wręcz zrośnięci z tymi technicznymi rozwiązaniami. Według RetailDive, generacja Z jest 2 do 3 razy bardziej podatna na wpływ mediów społecznościowych niż na oferowane przez marki rabaty czy zniżki.

6. Social shopping.

Według badań, 84% z nas ufa rekomendacjom od osób, które zna. Takie założenie daje olbrzymie szanse marketerom do wykorzystywania opinii o swoich produktach lub usługach w social mediach. Bo czy nie chętniej kupimy książkę, którą nasz znajomy zarekomendował?

Dodatkowo, dzięki nowym rozwiązaniom wdrożonym na Facebooku – czyli tak zwanemu Marketplace, już możemy z wykorzystaniem tego medium społecznościowego dokonywać w nim zakupów... a także sprzedawać rzeczy nowe i używane.

Dla marek może to być doskonałą okazją do szybszego dotarcia do użytkowników z oferowanymi przez nie produktami.

7. Potęga w grupie.

Grupy facebookowe zaczęły cieszyć się ogromną popularnością i z dnia na dzień stają się coraz silniejsze.
Zwłaszcza w świetle nowych zmian i ograniczeń zasięgów postów firmowych, które mają nadejść lada chwila, grupy wydają się przestrzenią, w której jeszcze można dość swobodnie komunikować z odbiorcami.
Natomiast obserwujemy ze strony Facebooka silny rozwój tej części platformy – co chwilę pojawiają się nowe udogodnienia, ostatnio dodane m.in. specjalne profile użytkowników w grupie – z publicznie udostępnionymi informacjami oraz aktywnością danej osoby.


Pojawić ma się również opcja, jeśli pomyślnie przejdzie fazę testów – Watch Party pozwalająca użytkownikom grupy na oglądanie tego samego video w tym samym czasie jednocześnie z możliwością jego wspólnego komentowania.

Facebook Live has changed how people come together around video, and it has shown us how truly social video on Facebook...

Opublikowany przez Fidji Simo na 17 stycznia 2018

 

Użytkownicy niezwykle cenią sobie grupy, w których mogą liczyć na pomoc innych – zatem marki, które będą potrafiły na tę potrzebę odpowiedzieć i stać się pomocnymi dla swoich odbiorców, dzięki facebookowym grupom nabiorą w 2018 roku wiatru w żagle.

Na podsumowanie social media i ich wykorzystania w 2018 roku przez marki – warto zwrócić uwagę na to, że inwestycja w social media i pełne poleganie na nich jako na jedynych źródłach ruchu może być bardzo niebezpieczne. Joe Pulizzi i Roger Rose z Content Marketing Institute ostrzegają przed „wkładaniem wszystkich jajek do jednego koszyka”, którym w tym przypadku są platformy, nad którymi marki nie mają pełnej kontroli.

Facebook Zero – Czyli usunięcie treści firmowych, od wydawców i celebrytów z news feeda.

Rozmawiamy o planowanych...

Opublikowany przez Mariusz Łodyga na 14 stycznia 2018

 

Częste zmiany algorytmów i systematyczne zmniejszanie zasięgów organicznych stawiają wyzwania związane z koniecznością posiadania dużych zasobów na generowanie ruchu na strony www. Tak było już w 2016, 2017 i nie inaczej będzie w 2018 roku.

Marketingowe trendy 2018 - email marketing

Co w Email Marketingu w 2018 piszczy? – Marketingowe trendy 2018

Większość marketerów, którzy korzystają z email marketingu słyszało już o planowanych zmianach w zakresie zbierania danych osobowych – RODO. To właśnie owo RODO będzie głównym tematem 2018 roku. Jednak gdy tylko marketerzy się z tym uporają, będą musieli wziąć pod uwagę również pozostałe trendy.

1. Szaleństwo RODO.

25 maja 2018 roku w życie wejdzie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego ws. ochrony danych osobowych – tzw. RODO. Polegać ono będzie na modyfikacji przepisów dotyczących zbierania, administrowania i przetwarzania danych wykorzystywanych w kampaniach email marketingowych.

Nowe regulacje mają na celu zwiększenie przejrzystości zbierania danych oraz poszanowanie praw użytkowników. I choć wymusi to na marketerach spore zmiany dotyczące m.in. zbierania i zarządzania bazami danych, to mogą one mieć pozytywny wpływ na jakość email marketingowej komunikacji, na przykład poprzez zmniejszenie ilości spamu.

Zatem bieżący rok stoi pod hasłem RODO i związanym z nim szaleństwem na przygotowanie się do obowiązującego rozporządzenia. Ten kto się nie przystosuje, raczej nie będzie spać spokojnie, ponieważ niedopilnowanie nowych obowiązków dotyczących ochrony danych osobowych może kosztować firmę nawet do 20 milionów euro lub 4% rocznego obrotu firmy – w zależności od tego, która kwota jest wyższa.  Kary będą nakładane proporcjonalnie do skali naruszenia przepisów.

Więcej o RODO możesz dowiedzieć się z wywiadu, który przeprowadziłem z Tomaszem Palakiem. 

2. Personalizacja.

W 2018 roku komunikacja e-mail marketingowa będzie stawała się jeszcze bardziej spersonalizowana. Do marketerów powoli dociera fakt, że wysyłane do przypadkowej grupy odbiorców masowe wiadomości nie przynoszą oczekiwanych skutków.

W związku z tym, na znaczeniu zyskiwać będzie precyzyjniejsza segmentacja odbiorców oraz dokładniejsze personalizowanie wiadomości – dobieranie konkretnych treści do konkretnych zachowań i zainteresowań użytkowników.

W 2018 roku, w email marketingu, oprócz powyższych znaczących trendów utrzymywać będą się jeszcze trendy prognozowane w roku ubiegłym – dopasowanie wyglądu wiadomości do urządzeń mobilnych, interaktywność wiadomości – na przykład możliwość przeglądania galerii zdjęć produktów, a także skrócenie długości wiadomości do optymalnych 50 – 125 słów.

100words

Marketingowe trendy 2018 - video

Rola formatu video w 2018 – Marketingowe trendy 2018

Format video będzie dalej dynamicznie się rozwijał jako narzędzie marketingowe. Wg prognoz w 2017 roku format ten miał być jednym z najbardziej angażujących rodzajów publikowanych treści. Choć nie ma jeszcze na ten temat oficjalnych danych, to jestem przekonany, że tak właśnie było. 

Najbardziej interesujące trendy wykorzystujące format video?

W przypadku formatu video w 2018 roku będzie niezmiernie ważne by pamiętać o:

1. Video Stories

Użytkownicy pokochali ulotny content video publikowany na Snapchacie, Instagramie czy Facebooku. Ta przestrzeń do publikacji materiałów wizualnych będzie dla marek sporym polem do zagospodarowania, tym bardziej, że ludzie mają wrodzoną skłonność do podglądania innych – tego jak żyją, jak pracują, co robią za kurtyną.

Marki komunikujące w tych przestrzeniach w sposób zdradzający odrobinę sekretów zza zamkniętych drzwi, będą miały niesamowitą okazję do zbudowania bliższych relacji ze swoją grupą odbiorców, a dzięki temu, większego ich angażowania w działalność marki, przekładającą się na większe biznesowe zyski.

[???]
WOW! Wczorajszym lajwem z Wojciech Herra pobiliśmy wszelkie nasze rekordy długości trwania transmisji ?

W planach...

Opublikowany przez Mariusz Łodyga na 19 grudnia 2017

2. Potęga video w social media

Użytkownicy Facebooka oglądają średnio 100 milionów godzin wideo każdego dnia, podczas gdy na YouTube czas ten przekracza już ponad miliard godzin. Dane te pokazują, że trend na video jest niezmienny i niepodważalny, a możliwość wchodzenia w interakcje z twórcami treści np. poprzez komentarze, zachęca użytkowników do większego angażowania się w publikowane materiały.  

3. Live video.

Na temat trendów video live pisałem już w sekcji o Social media i jest to równie aktualne w tej części.

3. Format 1:1.

Obecnie coraz więcej użytkowników ogląda filmy video na swoich smartfonach i z tego względu zmienia się format, w którym video jest przedstawiane, by dopasować się do wygody odbiorców. Właśnie dzięki formatowi 1:1, użytkownik nie musi już obracać swojego smartfona do pozycji poziomej, by wygodnie obejrzeć film. W 1:1 przy ustawionym w standardowej pozycji smartfonie, kadr filmu wypełnia większą część ekranu i dzięki temu oglądany materiał jest czytelniejszy i łatwiejszy w odbiorze.

Drugie prawo marketingu – prawo katergorii

[ II Prawo Marketingu ✍️]

Drugie prawo marketingu Riesa & Trouta – Prawo kategorii – mówi: ” Jeśli nie możesz być pierwszy w danej kategorii, to utwórz kategorię, w której będziesz pierwszy”

premium-consulting.pl

Mariusz Łodyga & Karolina Łodyga

Opublikowany przez Mariusz Łodyga na 25 stycznia 2018

Marketingowe trendy 2018 - remarketing

Remarketing jako trend w 2018 roku będzie nadal miał się dobrze – Marketingowe trendy 2018

Remarketing jako narzędzie jest nadal bardzo wydajnym sposobem na komunikację. Na remarketing trzeba jednak patrzeć szeroko i przede wszystkim trzeba pamiętać o nim jako o filozofii ponownego marketingu, która wykorzystuje różne narzędzia.

W 2018 remarketing będzie niezmiennie wykorzystywany przez marketerów w przestrzeni reklamowej w AdWords, Social media, email marketingu, etc.

Jednak w remarketingu będzie nabierać na znaczeniu powszechność narzędzi blokujących wyświetlanie reklam – Adblocka. Zatem poleganie na samych displayach może być dla marek niebezpieczne.

adblock polska 2017

Źródło: PageFair 2017

Niezwykle silną stroną działań remarketingowych jest personalizacja na bardzo wysokim poziomie.

W 2018 roku remarketingowe narzędzia będą rozwijane w stronę coraz głębszej personalizacji wyświetlanej treści. Dzięki systemom reklamowym, w których możemy odpowiednio wybierać osoby, które interesowały się konkretnymi ofertami czy spędziły określoną ilość czasu na publikowanych materiałach video, marketerzy będą w stanie znacznie precyzyjniej dokonywać identyfikacji poszczególnych osób oraz kierować do nich kontekstową komunikację.

Aby działania remarketingowe były skuteczne marketerzy muszą pamiętać, że w tym przypadku znowu zachodzi konieczność posiadania silnej marki. Działanie remarketingowe bez silnej, rozpoznawalnej marki, która ma mocne value proposition dla danej grupy docelowej jest skazane na niską efektywność.

Marketingowe trendy 2018 - podsumowanie

Podsumowując:

  • Przyspieszenie w rozwoju technologii w 2018 roku będzie jeszcze większe i stanowić będzie dla marketerów wyzwanie samo w sobie. Ogrom danych, które będą generowały kolejne aplikacje będzie zasypywać ich w stopniu coraz trudniejszym do objęcia i uporządkowania.
  • Największą jednak barierą i przeszkodą będzie przesycenie komunikacją marketingową użytkowników internetu. Będzie to wymagało od marketerów umiejętności multidyscyplinarnych.
  • Nie wystarczy być już tylko narzędziowcem, trzeba będzie również rozumieć ludzi, czuć ich potrzeby i znajdować sposoby na komunikację, która sprawi, że zostaną w umysłach i sercach potencjalnych klientów na dłużej. Takie egzotyczne szkolenia jak „empatia w obsłudze klienta” nie będą już tylko domeną takich firm jak Apple.
  • Optymizmem jednak będzie marketerów napawać coraz większa świadomość właścicieli biznesów o konieczności angażowania zasobów w rozwój wiedzy na temat marketingu oraz otwarcie na myślenie strategiczne wykorzystujące marketing do budowy silnych marek.
Lubisz ten artykuł?
Podziel się ze znajomymi
Polub nasz kanał na Facebooku
aby otrzymywać wpisy bezpośrednio na fejsie.


Jeśli chcesz zwiększyć sprzedaż w twojej firmie, ale nie wiesz, jak to zrobić, to serdecznie polecam się do współpracy. Jako praktykujący strateg marketingowy pomagam firmom w budowaniu ich przewagi konkurencyjnej opartej na skutecznym wykorzystaniu Internetu.

Przeszkolone przeze mnie firmy rosną, pod kątem sprzedaży, średnio 25% rocznie. Rekordzista osiągnął w ciągu jednego miesiąca 5100% ROI z zainwestowanego we współpracę ze mną kapitału. Jeśli szukasz dla twojej firmy doradcy strategicznego, który będzie w stanie pomóc Ci przenieść na twój grunt sprawdzone i skuteczne strategie marketingowe oraz efektywne narzędzia, to napisz do mnie maila. Podpowiem Ci, jak możesz uzyskać dofinansowanie do realizowanych przez mnie usług.

Przedsiębiorcy najczęściej wybierają w spośród moich usług:

  1. Szkolenie skuteczny marketing w internecie 
  2. Audyt marketingowy
  3. Strategia marketingowa

Zapraszam serdecznie do kontaktu, to może być twój pierwszy krok do poprawy twoich wyników!

mój e-mail: m.lodyga@premium-consulting.pl


Mariusz Łodyga

Strateg, konsultant, trener – Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z marketingiem, sprzedażą, Public Relations oraz budowaniem wizerunku – personal & business branding. W biznesie od 15 lat. Założyciel i właściciel marki Premium Consulting. Przeprowadził ponad 250 projektów szkoleniowo-doradczych. Szkoli na zlecenie firm prywatnych, instytucji państwowych oraz uczelni wyższych. Doradza małym firmom, dużym korporacjom oraz urzędom państwowym.