Projektowanie i budowanie marki osobistej jest w dzisiejszych czasach nie tyle modą, co wymogiem, zwłaszcza gdy prowadzi się własny biznes. Nie jest to również pusty kaprys, który ma poprawić nam humor, to zwykła konieczność jeśli chce się przetrwać na konkurencyjnym rynku.

Czym jest personal branding

To świadomy i celowy proces mający za zadanie stworzyć wizerunek profesjonalisty, dzięki któremu przedstawi propozycję wartości na rynku, na którym działa. Brzmi to trochę enigmatycznie, ale sprowadza się do dość fundamentalnej tezy: marka osobista to kreacja, przez której pryzmat będą postrzegać Cię Twoi klienci i która to kreacja pozwoli Ci wyróżnić się w morzu marketingowych komunikatów emitowanych przez twoich konkurentów.

Dlaczego nie mogę być po prostu sobą?

Możesz i musisz być sobą, ale w przypadku budowy marki osobistej chodzi o coś więcej, a dokładnie o pewną spójną i konsekwentną komunikację dzięki której twoi potencjalni i obecni klienci będą w stanie zobaczyć, co jest obszarem, w którym się specjalizujesz i w którym masz sukcesy, a co najważniejsze: za co warto ci zapłacić.

Gra toczy się o grube liczby

Jeśli działasz biznesowo na poważnie, to z pewnością śledzisz historie największych światowych marek i liderów, którzy za nimi stoją. Lista słynnych wizjonerów jest dość długa, ale wystarczy, że wymienię tylko kilku z nich:

Steve Jobs, Elon Musk, Mark Zuckerberg.

Wymieniłem tych trzech znanych wszystkim biznesmanów jako przykład na tyle wyrazisty, aby było łatwo zrozumieć fundamentalną korzyść, którą niesie ze sobą marka osobista. Poza tym wymienieni przeze mnie ludzie, to przede wszystkim prezesi ogromnych firm o niewyobrażalnych wręcz przychodach.

Jakie z tego płyną wnioski dla Ciebie?

Po pierwsze warto pamiętać o tym, że dziś jako konsumenci bardzo cenimy sobie gdy firmy komunikują się z nami w stylu H2H, czyli human to human (człowiek do człowieka) i ten styl zaczyna wypierać bardziej tradycyjne formy, które znamy jako B2C (business to consumer) lub B2B (business to business).

Wynika to stąd, że dziś dzięki eksplozji popularności social mediów, te marki i te firmy, które mają bardziej ludzki styl komunikacji zbierają większe zaangażowanie społeczności. Ponadto zazwyczaj jako fani lub followersi chętniej wchodzimy w interakcje z ludźmi reprezentującymi brandy, niż z samymi oficjalnymi profilami tychże brandów. (Wg badań firmy Hubspot.com prezesi firm, którzy mają konto na Twitterze i z niego regularnie korzystają mają nawet średnio 67% więcej leadów niż te firmy, które pozostają w tej płaszczyźnie nieobecne).

Wyjątkiem, w mojej opinii, są sytuacje kryzysowe. W takich przypadkach marki biznesowe są znacznie częściej oznaczane jako przyczyna frustracji lub problemów. Łatwiej bluzgnąć na anonimową markę, niż zastosować hejt ad personam (z pewnością jednak każdy, kto wyjdzie z cienia anonimowości i stanie się osobą publiczną, zjawisko ryzyka kryzysowego może wpisać sobie do agendy, jak amen w pacierzu).

Po drugie trzeba również wiedzieć, że dzięki tworzeniu marki osobistej Ty i Twoja firma będziecie rozwijali się efektywniej i przede wszystkim szybciej. Wynika to stąd, że my jako klienci, znacznie bardziej ufamy i cenimy sobie firmy i usługi, za którymi stoją prawdziwi, obecni i dostępni ludzie.

Niezależnie od tego czy kupujemy produkt, czy usługę, chcemy kupować od ludzi, którzy za tymi produktami lub usługami stoją i stanowią gwarancję jakości.

Czasy, w których dominował pogląd, który mówił, że marka powinna być jak pomnik, w lekkim dystansie, niedostępna i w pewnym sensie nawet nieosiągalna możemy zakwalifikować już do działu „historia marketingu”, z wyłączeniem dóbr naprawdę mega luksusowych, ponieważ one rzeczywiście bywają, chociażby z powodów budżetowych, odległe i trudno dostępne.

Po trzecie marka osobista jest również doskonałym nośnikiem propozycji wartości (value proposition), którą jako specjalista składasz rynkowi na którym działasz. W przypadku działań personal brandingowych robisz to jednak w sposób mniej nachalny i bardziej dostosowany do potrzeb emocjonalnych swojej grupy docelowej w stylu komunikacyjnym, który jest nazwany human2human (H2H-człowiek do człowieka).

Podsumowując:

  • Marka osobista (personal brand) jest dziś dla specjalistów i ekspertów kreacją, dzięki której przedstawiają propozycje wartości (value proposition) swoim potencjalnym i obecnym klientom.
  • Marka osobista wspiera markę biznesową w komunikacji z rynkiem i uzupełnia ją o ludzki wymiar nadając jej często cechy osobowościowe (H2H).
  • Marka osobista jest czynnikiem zwiększającym zaufanie do oferowanych produktów i usług.
  • Marka osobista jest gwarantem, że świadczone usługi lub oferowane produkty będą posiadały gwarancje jakości lub właściwego serwisu posprzedażowego, tzw. „ręczenie głową”.
  • Marka osobista jest katalizatorem decyzji zakupowych, zwłaszcza w przypadku produktów wymagających ewangelizowania, takich jak nowoczesne rozwiązania wchodzące w zakres futurologii dla przeciętnego konsumenta.
  • Marka osobista jest doskonałą koncepcją pomagającą w technicznym edukowaniu klientów w przypadku tradycyjnych produktów/usług.
  • Marka osobista jest źródłem informacji o wysokiej reputacji, co przyczynia się do budowy większego zaufania i wiarygodności stojącego za nią biznesu.

Rozmowa Mariusza Łodygi i Cezarego Lecha na temat Personal Brandingu:


Lubisz ten artykuł?
Podziel się ze znajomymi
Polub nasz kanał na Facebooku
aby otrzymywać wpisy bezpośrednio na fejsie.


Jeśli chcesz zwiększyć sprzedaż w twojej firmie, ale nie wiesz, jak to zrobić, to serdecznie polecam się do współpracy. Jako praktykujący strateg marketingowy pomagam firmom w budowaniu ich przewagi konkurencyjnej opartej na skutecznym wykorzystaniu Internetu.

Przeszkolone przeze mnie firmy rosną, pod kątem sprzedaży, średnio 25% rocznie. Rekordzista osiągnął w ciągu jednego miesiąca 5100% ROI z zainwestowanego we współpracę ze mną kapitału. Jeśli szukasz dla Twojej firmy doradcy strategicznego, który będzie w stanie pomóc Ci przenieść na Twój grunt sprawdzone i skuteczne strategie marketingowe oraz efektywne narzędzia, to napisz do mnie maila. Podpowiem Ci, jak możesz uzyskać dofinansowanie do realizowanych przez mnie usług.

Przedsiębiorcy najczęściej wybierają w spośród moich usług:

  1. szkolenie skuteczny marketing w internecie
  2. audyt marketingowy
  3. strategia marketingowa

Zapraszam serdecznie do kontaktu, to może być Twój pierwszy krok do poprawy Twoich wyników!

mój e-mail: m.lodyga@premium-consulting.pl


Mariusz Łodyga

Strateg, konsultant, trener – Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z marketingiem, sprzedażą, Public Relations oraz budowaniem wizerunku – personal & business branding. W biznesie od 15 lat. Założyciel i właściciel marki Premium Consulting. Przeprowadził ponad 250 projektów szkoleniowo-doradczych. Szkoli na zlecenie firm prywatnych, instytucji państwowych oraz uczelni wyższych. Doradza małym firmom, dużym korporacjom oraz urzędom państwowym.