Projektowanie i budowanie marki osobistej jest w dzisiejszych czasach nie tyle modą, co wymogiem, zwłaszcza gdy prowadzi się własny biznes. Nie jest to również pusty kaprys, który ma poprawić nam humor, to zwykła konieczność jeśli chce się przetrwać na konkurencyjnym rynku.

Czym jest personal branding

To świadomy i celowy proces mający za zadanie stworzyć wizerunek profesjonalisty, dzięki któremu przedstawi propozycję wartości na rynku, na którym działa. Brzmi to trochę enigmatycznie, ale sprowadza się do dość fundamentalnej tezy: marka osobista to kreacja, przez której pryzmat będą postrzegać Cię Twoi klienci i która to kreacja pozwoli Ci wyróżnić się w morzu marketingowych komunikatów emitowanych przez twoich konkurentów.

 

Dlaczego nie mogę być po prostu sobą?

Możesz i musisz być sobą, ale w przypadku budowy marki osobistej chodzi o coś więcej, a dokładnie o pewną spójną i konsekwentną komunikację dzięki której twoi potencjalni i obecni klienci będą w stanie zobaczyć, co jest obszarem, w którym się specjalizujesz i w którym masz sukcesy, a co najważniejsze: za co warto ci zapłacić.

Gra toczy się o grube liczby

Jeśli działasz biznesowo na poważnie, to z pewnością śledzisz historie największych światowych marek i liderów, którzy za nimi stoją. Lista słynnych wizjonerów jest dość długa, ale wystarczy, że wymienię tylko kilku z nich:

Steve Jobs, Elon Musk, Mark Zuckerberg.

Wymieniłem tych trzech znanych wszystkim biznesmanów jako przykład na tyle wyrazisty, aby było łatwo zrozumieć fundamentalną korzyść, którą niesie ze sobą marka osobista. Poza tym wymienieni przeze mnie ludzie, to przede wszystkim prezesi ogromnych firm o niewyobrażalnych wręcz przychodach.

Jakie z tego płyną wnioski dla Ciebie?

Po pierwsze warto pamiętać o tym, że dziś jako konsumenci bardzo cenimy sobie gdy firmy komunikują się z nami w stylu H2H, czyli human to human (człowiek do człowieka) i ten styl zaczyna wypierać bardziej tradycyjne formy, które znamy jako B2C (business to consumer) lub B2B (business to business).

Wynika to stąd, że dziś dzięki eksplozji popularności social mediów, te marki i te firmy, które mają bardziej ludzki styl komunikacji zbierają większe zaangażowanie społeczności. Ponadto zazwyczaj jako fani lub followersi chętniej wchodzimy w interakcje z ludźmi reprezentującymi brandy, niż z samymi oficjalnymi profilami tychże brandów. (Wg badań firmy Hubspot.com prezesi firm, którzy mają konto na Twitterze i z niego regularnie korzystają mają nawet średnio 67% więcej leadów niż te firmy, które pozostają w tej płaszczyźnie nieobecne).

Wyjątkiem, w mojej opinii, są sytuacje kryzysowe. W takich przypadkach marki biznesowe są znacznie częściej oznaczane jako przyczyna frustracji lub problemów. Łatwiej bluzgnąć na anonimową markę, niż zastosować hejt ad personam (z pewnością jednak każdy, kto wyjdzie z cienia anonimowości i stanie się osobą publiczną, zjawisko ryzyka kryzysowego może wpisać sobie do agendy, jak amen w pacierzu).

Po drugie trzeba również wiedzieć, że dzięki tworzeniu marki osobistej Ty i Twoja firma będziecie rozwijali się efektywniej i przede wszystkim szybciej. Wynika to stąd, że my jako klienci, znacznie bardziej ufamy i cenimy sobie firmy i usługi, za którymi stoją prawdziwi, obecni i dostępni ludzie.

Niezależnie od tego czy kupujemy produkt, czy usługę, chcemy kupować od ludzi, którzy za tymi produktami lub usługami stoją i stanowią gwarancję jakości.

Czasy, w których dominował pogląd, który mówił, że marka powinna być jak pomnik, w lekkim dystansie, niedostępna i w pewnym sensie nawet nieosiągalna możemy zakwalifikować już do działu „historia marketingu”, z wyłączeniem dóbr naprawdę mega luksusowych, ponieważ one rzeczywiście bywają, chociażby z powodów budżetowych, odległe i trudno dostępne.

Po trzecie marka osobista jest również doskonałym nośnikiem propozycji wartości (value proposition), którą jako specjalista składasz rynkowi na którym działasz. W przypadku działań personal brandingowych robisz to jednak w sposób mniej nachalny i bardziej dostosowany do potrzeb emocjonalnych swojej grupy docelowej w stylu komunikacyjnym, który jest nazwany human2human (H2H-człowiek do człowieka).

Podsumowując:

    • Marka osobista (personal brand) jest dziś dla specjalistów i ekspertów kreacją, dzięki której przedstawiają propozycje wartości (value proposition) swoim potencjalnym i obecnym klientom.
    • Marka osobista wspiera markę biznesową w komunikacji z rynkiem i uzupełnia ją o ludzki wymiar nadając jej często cechy osobowościowe (H2H).
    • Marka osobista jest czynnikiem zwiększającym zaufanie do oferowanych produktów i usług.
    • Marka osobista jest gwarantem, że świadczone usługi lub oferowane produkty będą posiadały gwarancje jakości lub właściwego serwisu posprzedażowego, tzw. „ręczenie głową”.
    • Marka osobista jest katalizatorem decyzji zakupowych, zwłaszcza w przypadku produktów wymagających ewangelizowania, takich jak nowoczesne rozwiązania wchodzące w zakres futurologii dla przeciętnego konsumenta.
    • Marka osobista jest doskonałą koncepcją pomagającą w technicznym edukowaniu klientów w przypadku tradycyjnych produktów/usług.
    • Marka osobista jest źródłem informacji o wysokiej reputacji, co przyczynia się do budowy większego zaufania i wiarygodności stojącego za nią biznesu.

Rozmowa Mariusza Łodygi i Cezarego Lecha na temat Personal Brandingu:


Jeśli szukasz sposobu, na to, jak rozwijać swój biznes, docierać do nowych klientów, obecnych zatrzymywać na dłużej, a jednocześnie zwiększać zyskowność, to jesteś w dobrym miejscu.

Jestem strategiem marketingowym i pomagam moim klientom osiągać więcej.

W jaki sposób mogę pomóc także Twojej firmie?

  • Opracowując strategię marketingową dla Twojej marki - Jeden z naszych klientów, który skorzystał z naszego doradztwa strategicznego oraz nadzoru egzekucyjnego odnotował w jego biznesie wzrost sprzedaży o 300 procent, w zaledwie kwartał od rozpoczęcia naszej pracy wdrożeniowej - notując pierwszy raz w jego historii przychód powyżej jednego miliona PLN netto miesięcznie.
  • Szkoląc Twoich pracowników - przeszkoleni przeze mnie pracownicy zwiększają wartość sprzedaży, nawet o 100% rocznie. Rekordzista w ciągu jednego miesiąca zrealizował 5100% ROI z zainwestowanego we współpracę ze mną kapitału.
  • Doradzając Ci w formie konsultacji indywidualnych - to najszybszy sposób na problemy i wątpliwości nie cierpiące zwłoki.
Przedsiębiorcy najczęściej wybierają spośród moich usług:
  1. Sprawdź > Konsultacja marketingowa
  2. Sprawdź > Sesje strategiczne
  3. Sprawdź > Strategia marketingowa

Nie czekaj dłużej - to może być Twój pierwszy krok do poprawy wyników i wejścia na Wyższy Poziom Marketingu.

m.lodyga@premium-consulting.pl
Pod blog ABC strategii marki 22 4