Praktycznie każdego dnia prowadzimy z klientami rozmowy na temat procesów związanych z przygotowywaniem i wdrożeniem strategii marketingowej. Dlatego w dzisiejszym wpisie przybliżę ci najczęściej zadawane nam pytania na temat strategii marketingowej. Mam nadzieję, że ten wpis będzie dla ciebie pomocny.  

1. Czym jest, a czym nie jest strategia marketingowa?

Strategia marketingowa to ściśle określony, zwizualizowany i szczegółowo opisany koncept kreatywny marki – jej filarów i wynikającego z nich pozycjonowania  wraz z określeniem działań komunikacyjnych zmierzających do wypozycjonowania tejże marki w umysłach grupy docelowej. Strategia marketingowa zawiera rekomendację dopasowanych kanałów i narzędzi komunikacji.

Strategia marketingowa nie jest harmonogramem działań marketingowych nie jest również prostym planem działania. Istotą strategii marketingowej jest uzyskanie unikalnego pozycjonowania marki w umysłach grupy docelowej.

Strategia marketingowa jest pierwszym i fundamentalnym dokumentem, mającym na celu określenie jakie przymioty powinna posiadać kreowana marka, by się wyróżnić, stać się zapamiętywalną oraz zrealizować postawione cele  – np.: zbudować wizerunek, wartość postrzeganą, przyciągnąć nowych klientów, zwiększyć sprzedaż, budować ich lojalność.

2. Z jakich elementów składa się strategia marketingowa?

Strategia marketingowa to dokument składający się w zasadzie z dwóch strategii: strategii marki oraz strategii komunikacji marki. W opracowywanych przez nas strategiach marketingowych dzieli się to na 3 etapy: analityczny + strategiczny (strategia marki) oraz komunikacyjny (strategia komunikacji marki).

strategia marketingowa marki komunikacji

  1. Etap analityczny w czasie którego zbieramy dane, analizujemy materiały marketingowe i przedstawiamy syntetyczny dokument prezentujący w maksymalnie obiektywny sposób stan zastany marki i jej otoczenia konkurencyjnego.
  2.  Etap strategiczny to etap kluczowy w procesie określania pozycjonowania marki. W tym etapie nadajemy kierunek strategiczny marce na najbliższe lata. To etap, który definiuje unikalne pozycjonowanie rynkowe oraz oczekiwany wizerunek marki. W etapie strategicznym będzie zawierać się to co potocznie nazywamy DNA marki.
  3. Etap komunikacyjny to etap zwany również strategią komunikacji marki. Lubimy nazywać ten etap strategicznym mięsem. To w tym etapie określamy jak marka ma komunikować, aby realizować zakładane cele zarówno na poziomie lingwistycznym jak i sensorycznym. Etap komunikacyjny jest tym, który jest najczęściej widoczny z zewnątrz dla klientów. To jakość pracy na tym etapie wpływa na finalny efekt. Opracowanie tego etapu wymaga pracy nad poprzednimi etapami – nie da się stworzyć dobrego etapu komunikacyjnego bez solidnych podstaw wynikających z poprzednich elementów strategii.

strategia marketingowa

Ponieważ każdy biznes ma inne potrzeby, zakres powyższej oferty każdorazowo dopasowywany jest do sytuacji biznesowej klienta – niektóre elementy mogą być pominięte lub oferta może zostać rozbudowana o dodatkowe moduły.

3. Dlaczego firmy inwestują w strategie marketingowe?

Czasy, w których wystarczyło mieć stronę internetową, ładne logo i pakiet wizytówek odchodzą do lamusa. Dziś trzeba sprawnie koordynować działania marketingowe na różnych poziomach i polach tak, by sprytnie się zazębiały, były spójne i godnie reprezentowały tworzoną markę.

Bez strategii marketingowej – która określa generalne założenia strategiczne oraz pozycjonowanie dla tworzonej marki – jest to praktycznie niemożliwe.

Marka bez strategii jest jak państwo bez konstytucji. Nie wiadomo, jakimi regułami się rządzi, jaki ma ustrój, jak działa, co jest ważne, a co nie.

Jak pokazuje nasza praktyka i badania rynkowe – dobrze skonstruowana i wdrożona strategia przynosi zawsze lepsze efekty niż chaotyczne, intuicyjne i krótkoterminowe działania.

4. Jaka jest najważniejsza korzyść z posiadania strategii marketingowej?

Wzrost wartości postrzeganej: firmy, produktu, człowieka, miejscowości i wszelkich innych podmiotów, których dotyczy kreowana marka.

Wyższa wartość postrzegana sprawia, że potencjalni klienci są w stanie zapłacić więcej za produkt czy usługę. A jeśli cena zostanie obniżona – oferta firmy będzie postrzegana jako większa okazja.

Całość działań i założeń opisanych w strategii marketingowej ma na celu wyróżnić markę na tle konkurencji (by była zapamiętywalna), pozycjonować ją unikalnie w umysłach klientów, komunikować jej wartości i obietnice. Co – summa summarum – zawsze sprowadza się do wzrostu jej wartości postrzeganej. 

5. Kto konkretnie korzysta ze strategii marketingowej i w jaki sposób?

Dokument, w którym jasno opisano założenia strategii marketingowej, jest szalenie przydatny, gdy nad marką pracuje wiele osób i podmiotów: agencji różnego typu, freelancerów, sprzedawców czy osób z różnych działów firmy, aby wszyscy wiedzieli, nad jaką marką pracują, jak jest jej unikalna receptura i jak ją komunikować. Do tego wymagana jest jedna, spójna i przejrzysta strategia – będąca receptą, przepisem i instrukcją, manualem jak prezentować markę światu.

Nie oznacza to, że tylko firmy z większym zespołem czy strukturą partnerów powinny mieć strategię marketingową. Strategia jest idealnym rozwiązaniem nawet dla jednoosobowych działalności gospodarczych, ponieważ dzięki niej będą mogły również uzyskiwać korzyści z posiadania strategii omówione w kolejnym punkcie.

6. Jakie korzyści daje opracowana strategia marketingowa?

  1. Jasne określenie, kto jest odbiorcą komunikacji marketingowej i co nie mniej ważne: kto nie jest, ponieważ nie ma marek dla każdego.
  2. Daje ci receptę na pozyskiwanie właściwych klientów mniejszymi kosztami.
  3. Znacząco redukuje błędy operacyjne wynikające z prowadzenia eksperymentów na klientach.
  4. Likwiduje konieczność wymyślania koła na nowo przy każdej kampanii marketingowej.
  5. Określa unikalne pozycjonowanie i na jego bazie tworzy spójny wizerunek w umysłach grupy docelowej na przestrzeni miesięcy i lat, dzięki czemu budujesz kapitał zaufania do marki.
  6. Daje precyzyjnie określony i starannie zweryfikowany lejek marketingowy pod realne możliwości marki.
  7. Daje jasne wytyczne, w jaki sposób osiągać założone cele i jakimi wskaźnikami mierzyć postępy prowadzonych działań.
  8. Wskazuje wzorce lingwistyczne, które mówią w jaki sposób komunikować ze swoją grupą docelową, aby komunikaty marki były dla niej zrozumiałe i miały siłę perswazyjną.
  9. Określa jak wizualnie ma komunikować marka, aby wywoływać właściwe skojarzenia i emocje.
  10. Uzyskujesz głęboki wgląd w potrzeby konsumenta (badania grupy docelowej), dzięki czemu możesz dopasować do nich przekaz i wyprzedzić konkurentów w kwestii komunikowania właściwych korzyści, atrybutów marki.
  11. Pozwala określić w obiektywny sposób silne, słabe strony a także szanse i zagrożenia marki.

7. Czy strategię marketingową tworzy się jeden raz?

To zależy. Bywa, że strategia marketingowa za pierwszym razem jest tak dobrze skonstruowana, że nie wymaga korekty i może służyć firmie przez wiele lat. Bywa też tak, że przynosi odmienne rezultaty od oczekiwanych i trzeba dokonać korekty kursu. Ponieważ każda sytuacja jest inna – nie da się odpowiedzieć prosto na to pytanie.

8. Ile czasu trwa opracowanie strategii marketingowej?

W zależności od ilości pracy, jaka będzie potrzebna, by stworzyć strategię marketingową, czas ten waha się od 8 do 10 tygodni roboczych – w czasie których zbieramy informacje, analizujemy je, badamy rynek, badamy konsumentów i tworzymy założenia strategiczne dla marki i jej komunikacji w zdefiniowanych kanałach marketingowych.

9. Kiedy inwestować w opracowanie strategii marketingowej?

Ponieważ konkurencja jest już bardzo silna niemal w każdej dziedzinie gospodarki – inwestowanie w strategię marketingową jest praktycznie zawsze potrzebne w większym lub mniejszym stopniu.

Myślenie w kategorii budowania marki opłaca się praktycznie zawsze, gdy firma planuje istnieć na rynku w ciągu kilku najbliższych lat.  Wartość dobrze skonstruowanej i pozycjonowanej marki często przekracza nawet wartość samej firmy.

Zatem tych „kiedy zaczynać pracę nad strategią” jest co najmniej kilka, poniżej grupuję te najważniejsze:

  1. Kiedy zaczynasz własny biznes – zaczynasz z unikalnym pozycjonowaniem, unikasz błędów technicznych związanych z budowaniem marki (nazwa, logo, odbiorcy, kanały komunikacji, styl komunikacji – język i sensoryka – obrazy i dźwięki).
  2. Kiedy osiągnąłeś pewien poziom i nie możesz wejść wyżej. Uderzasz głową w szklany sufit.
  3. Kiedy zmęczyłeś się chaotycznym działaniem na YOLO i chcesz uporządkować kwestie związane z zarządzaniem twoją marką.
  4. Kiedy chcesz przekazywać uprawnienia do zarządzania marką i jej komunikacją w ręce brand managera lub agencji zewnętrznej i potrzebujesz stałych wytycznych, które nie będą ulegały rozwodnieniu za każdym razem, gdy pojawi się nowy człowiek ze swoją wizją marki. Innymi słowy, gdy chcesz by twoja marka zachowała spójność z założeniami niezależnie od rotacji w dziale marketingu.

10. Czy sama strategia mi wystarczy, czy potrzebuję jeszcze czegoś?

Strategia marketingowa jest jak projekt architektoniczny lub wypisana, ale nie zrealizowana recepta – do tego, aby była skuteczna, potrzebujesz ją wdrożyć i działać zgodnie z rekomendacjami

Wdrożenie może wymagać od ciebie zatrudnienia specjalistów od działań kreatywnych oraz od działań narzędziowych. Niestety będziesz również potrzebować zasobów na jej egzekucję. Tymi zasobami będzie budżet i czas. Mitem jest twierdzenie, że wszystko da się zrobić za darmo. Zarówno specjaliści ds. marketingu jak i ruch potrzebny do konwertowania kosztują.

Będziesz również potrzebować uzbroić się w cierpliwość, ponieważ osiąganie określonych w strategii marketingowych celów nigdy nie odbywa się w trybie „over night”.

11. Ile mogę zarobić dzięki opracowaniu strategii marketingowej dla mojej marki? 

To oczywiście zależy od skali, w której działasz. Nasi klienci potrafią zwiększyć przychody nawet o 100% w zaledwie kilkanaście miesięcy od rozpoczęcia zadań wdrożeniowych. Najsłabsze wzrosty dotychczas obserwowane po wdrożeniach wynosiły w okolicach 20% większych przychodów rok do roku. Ogromny wpływ na skalę wzrostu przychodów ma determinacja właścicieli, decydentów w realizacji strategii. Zasada jest stosunkowo prosta. To co zasiejesz to zbierzesz.

Zwiększone przychody firm naszych klientów występują na dwóch poziomach. Najczęściej są to poziomy komplementarne ze sobą. Jeden poziom oznacza większą skuteczność prowadzonej komunikacji marketingowej, co przekłada się na zwiększony wolumen zawieranych transakcji. Drugi poziom oznacza zwiększoną wartość postrzeganą marki naszego klienta, w wyniku czego jest w stanie uzyskać wyższą marżę. W tym przypadku mieliśmy przyjemność uczestniczyć w projektach, które zaowocowały zwiększeniem wyceny realizowanej usługi o 100%. Na przykład jeden z klientów nie tylko zwiększył liczbę obsługiwanych klientów z 44 tysięcy w 2017 roku do 52 tysięcy w 2019 roku, ale również zwiększył cenę uczestnictwa w programie o średnio 100%.

12. Co o strategii marketingowej mówią nasi klienci?

„Od dłuższego czasu obserwowaliśmy programy live Karoliny i Mariusza „Wyższy Poziom Marketingu” i już wtedy przekonaliśmy się o ich wysokich kompetencjach jeśli chodzi o marketing w biznesie. Natomiast już podczas pierwszej sesji strategicznej z Mariuszem uświadomiliśmy sobie jak wiele elementów w naszej firmie wymaga usystematyzowania. Decyzja o strategii marketingowej była przez nas dobrze przemyślana i dzisiaj już wiemy, że był to strzał w dziesiątkę.

Polecamy Premium Consulting każdemu, kto w wielu aspektach działa intuicyjnie, bez sprecyzowanego planu, a chciałby rozwinąć siebie i swoją markę. Strategia jasno wytyczyła nam kierunek działania i rozwoju, natomiast każda sesja z Karoliną i Mariuszem, to niesamowita dawka wiedzy, motywacji i chęci do pracy.”

 

 – Agnieszka i Dawid Głowaccy
Właściciele agencji nieruchomości Advestor Premium House

 


“Jako marka skupiona na fantastyce chcielibyśmy serdecznie polecić fantastyczny zespół strategów marketingowych, który wprowadził Festiwal Fantastyki Pyrkon na zupełnie nowy poziom! Premium Consulting opracowało kompleksową strategię marketingową zakładającą nowe pozycjonowanie marki oraz uporządkowanie jej dotychczasowego potencjału.

Dzięki analizie dotychczasowych działań i optymalizacji wykorzystania narzędzi marketingowych powstała strategia komunikacji marki. Premium Consulting uwzględniło w swojej pracy możliwości kadrowe i finansowe Festiwalu. Dzięki tak profesjonalnemu podejściu do tematu, wewnętrzny dział marketingu Festiwalu jest w stanie skutecznie realizować założenia strategiczne, znacznie poprawiając dotychczasowe wyniki.”

pyrkon

 

– Piotr Derkacz
Prezes Zarządu Stowarzyszenia „Klub Fantastyki Druga Era”

 


“Mariusza znam od wielu lat i od początku wiedziałem, że jest cenionym strategiem marketingowym. Zdecydowałem się na współpracę z nim i Premium Consulting ponieważ miałem świadomość, że wszystkie moje działania marketingowe są wykonywane intuicyjnie, bez badania ich skuteczności, a także bez wytyczonego kierunku.

Przed podjęciem współpracy nie byłem przekonany czy rzeczywiście potrzebuję strategii marketingowej. Teraz jestem pewien, że to była bardzo dobra decyzja. Wiem co ważne jest dla moich klientów i dzięki temu łatwiej mogę do nich dotrzeć. 

Współpraca przebiegała bezproblemowo, a każda z sesji strategicznych była cenną lekcją dla mnie i mojego zespołu. Polecam każdemu, kto chce świadomie kreować wizerunek swojej marki.”

Daniel Siwiec

 

– Daniel Siwiec
Nowoczesny Inwestor

 


„Z całego serca” rekomendujemy firmę Premium Consulting, która przygotowała dla nas strategię marketingową oraz całą identyfikację wizualną nowej marki.

Ukazanie słabych stron, znalezienie mocnych, a następnie nowa wizja oraz usystematyzowanie działań naszej marki określiło nam kierunek, w którym chcemy podążać. Działania marketingowe opracowane przez zespół Premium Consulting pokazały nam, jak w nowoczesny sposób prowadzić biznes i sprostać oczekiwaniom rynku.”

ad'or

 

– Arkadiusz Bajerski
Właściciel marki Ad’or

“Dla agencji reklamowej własny marketing powinien wydawać się prościzną. Niestety nie. Po wielu miesiącach działań i poszukiwaniu odpowiednich kanałów marketingowych postanowiliśmy – “dość błądzenia”.

Firmie Premium Consulting powierzyliśmy opracowanie strategii marketingowej dla naszej agencji reklamowej.

Przeprowadzone badania, konsultacje oraz szereg wytycznych zaowocowały rozbudowaną strategią działań. Otrzymaliśmy kompleksowe wytyczne na wielu płaszczyznach marketingowych.Wiemy jak działać przez kolejnych kilka lat.

Z pełną odpowiedzialnością tego słowa „polecamy” Premium Consulting jako zespół zaangażowanych ludzi mających ogromną wiedzę i pomysły na marketing.Od teraz marketing naszej agencji = skuteczność.”

Przemysław Bazanowski

 

– Przemysław Bazanowski
CEO Studio Kreacja

13. Ile kosztuje przygotowanie strategii marketingowej?

Wycena w każdym przypadku jest indywidualna, ponieważ mamy do czynienia z tak różnymi firmami, z tak wieloma modelami biznesowymi, że nie sposób ułożyć stałego cennika.

Dlatego zachęcamy do zadania nam zapytania ofertowego – z chęcią przygotujemy wycenę dla Twojej firmy.

14. Masz dodatkowe pytanie lub chciałbyś otrzymać ofertę?

Napisz do nas, z chęcią na nie odpowiemy lub podeślemy brief do wyceny: biuro@premium-consulting.pl

Lubisz ten artykuł?
Podziel się ze znajomymi
Polub nasz kanał na Facebooku
aby otrzymywać wpisy bezpośrednio na fejsie.


Jeśli chcesz zwiększyć sprzedaż w Twojej firmie, ale nie wiesz, jak to zrobić, to serdecznie polecam się do współpracy. Jako praktykujący strateg marketingowy pomagam firmom w budowaniu ich przewagi konkurencyjnej opartej o skuteczny marketingowy ekosystem.

Przeszkolone przeze mnie firmy rosną pod kątem sprzedaży średnio 25% rocznie. Rekordzista w ciągu jednego miesiąca zrealizował 5100% ROI z zainwestowanego we współpracę ze mną kapitału i wygenerował przychód w wysokości 175 000 PLN. 

Inny Klient również w ciągu zaledwie miesiąca zwiększył sprzedaż w swojej firmie aż o 300%, a On sam jako osoba odpowiedzialna za marketing zwiększył swoje wynagrodzenie o 100% z tytułu prowizji od sprzedaży.

Jeśli natomiast szukasz dla Twojej firmy doradcy strategicznego, który będzie w stanie pomóc Ci przenieść na twój grunt sprawdzone i skuteczne strategie marketingowe oraz efektywne narzędzia, to napisz do mnie maila. Podpowiem Ci, jak możemy pomóc Ci wejść na Wyższy Poziom Marketingu.

Przedsiębiorcy najczęściej wybierają spośród moich usług:
  1. Konsultacja marketingowa
  2. Szkolenie skuteczny marketing w internecie 
  3. Strategia marketingowa
Zapraszam serdecznie do kontaktu, to może być Twój pierwszy krok do poprawy twoich wyników!
Mój e-mail: m.lodyga@premium-consulting.pl
Mariusz Łodyga

Strateg, konsultant, trener – Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z marketingiem, sprzedażą, Public Relations oraz budowaniem wizerunku – personal & business branding. W biznesie od 16 lat. Założyciel i właściciel marki Premium Consulting. Przeprowadził blisko 300 projektów szkoleniowo-doradczych. Szkoli na zlecenie firm prywatnych, instytucji państwowych oraz uczelni wyższych. Doradza małym firmom, dużym korporacjom oraz urzędom państwowym.