Twitter Analytics i Twitter Ads – narzędzia marketera. Twitter w Polsce liczy sobie 3 200 000 użytkowników i jako medium społecznościowe wypada blado pod tym względem przy Facebooku. Zakładanie jednak, że jako kanał komunikacji marketingowej jest zupełnie bezużyteczny, może być wylewaniem dziecka z kąpielą. 

Garść plotek na początek

Twitter ostatnio podejmuje próbę odzyskania swojego „momentum” poprzez wprowadzenie szeregu nowości w swoim arsenale. Furorę robi jego aplikacja Periscope, która została zaprojektowana jako narzędzie mające na celu konkurowanie ze Snapchatem w zakresie transmisji na żywo.

Ponadto Twitter rozpala wyobraźnie heavy userów plotką, która w wielkim uproszczeniu sprowadza się do zniesienia ograniczenia limitu 140 znaków, z którego limitu właśnie Twitter słynie. Oczywiście ta zmiana budzi ich ogromny sprzeciw.

Ja osobiście jestem zdania, że 140 znaków na tweet jest Twittera zaletą. Rozumiem jednak tych użytkowników internetu, którzy jeszcze nie korzystają z TT, a którzy mówią, że właśnie między innymi z tego powodu nie chcą zakładać tam konta.

W takiej sytuacji Prezes Twittera Jack Dorsey,  będzie miał twardy orzech do zgryzienia. Z jednej strony chęć utrzymania zagorzałych zwolenników lakonicznej formy komunikacji, a z drugiej strony, konieczność otwarcia się na szerszą społeczność, która oczekuje większej funkcjonalności od serwisu.

Co nowego na Twitterze dla marketerów?

Ostatnimi czasy Twitter wprowadził parę istotnych zmian, dzięki którym jesteśmy w stanie zweryfikować nasze wyobrażenia na temat zasięgów jakie może osiągać oraz nareszcie umożliwia prowadzenie działań reklamowych w Polsce. Dzięki czemu, jako marketerzy, mamy do dyspozycji kolejną platformę, którą możemy wykorzystać w naszych strategiach.

Twitter potrafi nieźle zasięgnąć

W potocznym postrzeganiu użytkownicy Twittera piszą swoje posty tylko do siebie. Przynajmniej tak się wydaje użytkownikom internetu, którzy z niego nie korzystają. Dziś dzięki możliwości oceny działań za pomocą Twitter Analitycs jesteśmy w stanie analizować działania marek oraz interatktywność użytkowników w tym serwisie.

Zrzut ekranu 2015-09-29 o 06.18.00

Po pierwsze, jak widzisz na załączonym zrzucie ekranu, można dotrzeć dzięki Twitterowi do całkiem sporej rzeszy użytkowników. We wskazanym okresie, publikując średnio 8-10 razy dziennie moje tweety były wyświetlane 70 tysięcy razy w ciągu jednego miesiąca. To naprawdę zadowalający wynik, zważając na to, że to były działania zupełnie pozbawione finansowania.

Po drugie Twitter Analytics  może nam służyć jako źródło wiedzy na temat zainteresowań publiczności:

Zrzut ekranu 2015-10-14 o 18.02.28

Jak i też płci, jak widać poniżej:

Posty na Twitterze są źródłem ruchu na strony www

Twitter jest również znakomitym narzędziem do propagowania treści marketingowych i agregowania ruchu na strony www. Co również może stanowić dla wielu praktyków spore zaskoczenie, ponieważ wszyscy wiedzą, że najwięcej ruchu w mediach społecznościowych generuje Facebook. Z czym ja się oczywiście zgadzam.

W moim przypadku użytkownicy Twittera, którzy obserwują mój profil są bardzo aktywni w social mediach i przez to również wpływowi. Ich zaangażowanie przyczynia się do bardzo intensywnej propagacji treści. Z tego powodu premiera wpisów  mojego bloga zawsze odbywa się właśnie w tym medium.

Wydawać by się mogło, że powyższy post uzyskał tylko parę udostępnień, zatem nie może generować wejść na stronę. Po zajrzeniu jednak do Twitter Analytics możemy zweryfikować jak było w rzeczywistości.

Interaktywność postu na Twitterze

Powyższy zrzut ekranu obrazuje jak bardzo możemy się mylić w ocenie interaktywności Twittera, jeśli nie znamy jego statystyk.

Gdy publikuję nowe treści, w ciągu jednego dnia potrafię linkować w podobny sposób nawet kilkanaście razy. Osiągając zbliżone efekty. Z uwagi na specyfikę Twittera i jego ogromną dynamikę, tak duża aktywność uchodzi na sucho. Co więcej, często jest nagradzana w postaci nowych followersów.

Dla porównania: nawet nie próbuj wrzucać kilkanaście postów dziennie na Facebooka. Twoja społeczność nagrodziłaby cię banem.

Reklama na Twitterze daje radę.

Kolejną z nowości, które oferuje nam Twitter jest możliwość reklamowania swoich usług lub produktów dzięki wykorzystaniu Twitter Ads. Dostępna od stosunkowo niedawna platforma reklamowa jest bardzo ciekawym uzupełnieniem działań prowadzonych w innych kanałach marketingowych.

Z uwagi na możliwość profilowania grup docelowych Twitter Ads nadaje się do wykorzystania w promocji własnej firmy. Wybór lokalizacji grupy docelowej to jeden z elementów

Zrzut ekranu 2015-09-29 o 08.21.56

Drugi i równie ważny to wybór zainteresowań. Zaletą jest możliwość  targetowania naszego komunikatu reklamowego do wybranych grup docelowych.

Zrzut ekranu 2015-09-29 o 08.21.38

Ciekawym aspektem wynikającym z możliwości reklmowych Twittera jest jego stosunkowo przyjazna cena. Generalnie koszty za kliknięcie wypadają podobnie do kosztów jakie ponosimy w Google Adwords. Zatem nie ma wielkiej bariery wejścia.

Zrzut ekranu 2015-09-29 o 08.22.47

Bardzo interesującym również czynnikiem jest to w jaki sposób reagują na reklamę użytkownicy określonych systemów operacyjnych. Jak zwykle najwięcej zaangażowania uzyskaliśmy od użytkowników na urządzeniach mobilnych, równocześnie osiągając na tych urządzeniach najlepsze TER (Tweet engagement rate) i najniższe koszty CPE (cost per engagement). Wersja desktopowa oczywiście zostaje w tyle.

Zaangażowanie użytkowników różnych systemów operacyjnych na twittrze

Czy wystarczy odpalić kampanię by cieszyć się z korzyści Twittera?

Tak postawione pytanie nie może oczywiście znaleźć jednoznacznej odpowiedzi. W moim odczuciu, każda marka powinna stosować mieszankę postów reklamowych z postami naturalnymi, nastawionymi na interakcję w czasie rzeczywistym.

Zatem optymalnym rozwiązaniem byłoby prowadzić aktywny profil na Twitterze i wspierać tam działanie budżetami na promocje specjalnie zaprojektowanych postów, ponieważ obecność na Twitterze może być doskonałym uzupełnieniem działań marketingowych, które prowadzimy w innych kanałach społecznościowych

Dobrym przykładem obrazującym wykorzystanie możliwości reklamowowych Twittera jest również post promowany marki SAS Institute Polska:

Plusem kampanii na Twitterze może być fakt stosunkowo niskiego wysycenia na tym kanale treściami reklamowymi, z uwagi na to, że reklamodawcy dopiero zaczynają się oswajać z tym konkretnym narzędziem i w przeciwieństwie do Facebooka, nie zasypali jeszcze osi czasu komunikatami reklamowymi.

Podsumowując:

    • Twitter chcąc nadgonić konkurencję wprowadza i będzie wprowadzał szereg nowych funkcjonalności, dzięki czemu jako narzędzie w rękach marketera może stać się bardzo skutecznym kanałem komunikacji. Obecnie dystans jaki dzieli go od Facebooka jest ogromny, ale w przyszłości może się to zacząć zmieniać na jego korzyść.
    • Komunikacja na Twitterze może być prowadzona w sposób osiągający zaskakująco spory zasięg, nawet bez uruchamiania budżetów. W przeciwieństwie do Facebooka, Twitter nie wprowadził jeszcze algorytmów utrudniających docierania do followersów.
    • Ponadto ogromnym atutem Twittera jest jego bardzo prosta formuła, która pozwala na błyskawiczne wrzucenie posta bez szukania do niego odpowiednich grafik lub też zastanawiania się czy przypadkiem wrzucenie 10 posta w ciągu jednego dnia nie będzie już zwyczajnym spamowaniem, dzięki czemu jesteś w stanie wielokrotnie linkować, w bardzo krótkim okresie czasu, do tej samej treści.
    • W naszym przypadku pojedynczy tweet dociera do mniejszej liczby użytkowników niż pojedynczy post umieszczony na Facebooku, ale za to dzięki efektowi saturacji jaki osiągamy publikując średnio 10 x częściej, docieramy do znacznie większej grupy ludzi niż się wydaje gdy patrzymy na Twittera z zewnątrz.
    • Twitter może być znakomitym uzupełnieniem i wsparciem innych kanałów komunikacji, w twojej firmie. W myśl zasady, która mówi aby nie wkładać wszystkich jajek do jednego koszyka. Zatem nawet jeśli dziś jeszcze twoja marka szuka dodatkowego kanału, który umożliwi dotarcie do twoich klientów, to Twitter może w tym mocno pomóc.
    • Niezaprzeczalnym argumentem działającym na korzyść Twittera jest jego zdolność do budowania biznesowego networkingu. W moim konkretnym przypadku, gdy mówię o networkingu, mam na myśli właścicieli agencji marketingowych, specjalistów od SEO, SEM, blogerów technologicznych oraz wielu innych bardzo kreatywnych osób. Osobiście również otrzymałem wiele zaproszeń do udziału, jako prelegent, w interesujących konferencjach właśnie za pośrednictwem Twittera.

Jeśli szukasz sposobu, na to, jak rozwijać swój biznes, docierać do nowych klientów, obecnych zatrzymywać na dłużej, a jednocześnie zwiększać zyskowność, to jesteś w dobrym miejscu.

Jestem strategiem marketingowym i pomagam moim klientom osiągać więcej.

W jaki sposób mogę pomóc także Twojej firmie?

  • Opracowując strategię marketingową dla Twojej marki - Jeden z naszych klientów, który skorzystał z naszego doradztwa strategicznego oraz nadzoru egzekucyjnego odnotował w jego biznesie wzrost sprzedaży o 300 procent, w zaledwie kwartał od rozpoczęcia naszej pracy wdrożeniowej - notując pierwszy raz w jego historii przychód powyżej jednego miliona PLN netto miesięcznie.
  • Szkoląc Twoich pracowników - przeszkoleni przeze mnie pracownicy zwiększają wartość sprzedaży, nawet o 100% rocznie. Rekordzista w ciągu jednego miesiąca zrealizował 5100% ROI z zainwestowanego we współpracę ze mną kapitału.
  • Doradzając Ci w formie konsultacji indywidualnych - to najszybszy sposób na problemy i wątpliwości nie cierpiące zwłoki.
Przedsiębiorcy najczęściej wybierają spośród moich usług:
  1. Sprawdź > Konsultacja marketingowa
  2. Sprawdź > Doradztwo marketingowe
  3. Sprawdź > Doradztwo marketingowe B2B
  4. Sprawdź > Doradztwo marketingowe B2C
  5. Sprawdź > Marketingowe warsztaty strategiczne online
  6. Sprawdź > Strategia marketingowa

Nie czekaj dłużej – to może być Twój pierwszy krok do poprawy wyników i wejścia na Wyższy Poziom Marketingu.

m.lodyga@premium-consulting.pl
Pod blog ABC strategii marki 22 4 - Twitter Analytics i Twitter Ads - narzędzia marketera.

Strateg marketingowy

Mariusz Łodyga to doświadczony strateg marketingowy i założyciel marki Premium Consulting. Ma ponad 20-letnie doświadczenie w biznesie i przeprowadził już ponad 300 projektów doradczych i szkoleniowych. Współpracuje z renomowanymi markami, takimi jak Allegro, Santander, Aviva, Orange, Warta S.A. itd. Jego celem jest wprowadzenie klientów na Wyższy Poziom Marketingu i pomaganie im w osiąganiu strategicznych celów.