W TYM ODCINKU
Zarobki dyrektorów marketingu nie należą do niskich. Można wręcz bezwątpienia określić je jako wysokie. Pytanie tylko, czy każdy CMO tak dobrze zarabia i co ma wpływ na wysokość jego uposażeń.
Z dzisiejszego odcinka naszego podcastu dowiecie się, ile zarabia dyrektor marketingu, a także jak wygląda średni przedział zarobków dla CMO oraz brand managerów.
Będziemy również rozmawiać z Karoliną o tym, co zrobić, aby zostać dobrze wynagradzanym dyrektorem marketingu w Polsce.
Linki do omawianych badań:
https://zarobki.pracuj.pl/stanowiska/marketing/dyrektor-marketingu#link-interesting-info
Mediana: 20K brutto
https://wynagrodzenia.pl/moja-placa/ile-zarabia-dyrektor-marketingu
Mediana: 14,7K brutto
Brand manager: https://wynagrodzenia.pl/moja-placa/ile-zarabia-brand-manager
Mediana: 9670 brutto
Miłego odbioru 🎙🤓
Karolina & Mariusz Łodygowie
——————-
Link do kursu ABC Strategii Marki: https://premium-consulting.pl/sklep/abc-strategii-marki-kurs-online/
Jeśli szukasz sposobu, na to, jak rozwijać swój biznes, docierać do nowych klientów, obecnych zatrzymywać na dłużej, a jednocześnie zwiększać zyskowność, to jesteś w dobrym miejscu.
Jestem strategiem marketingowym i pomagam moim klientom osiągać więcej.
W jaki sposób mogę pomóc także Twojej firmie?
- Opracowując strategię marketingową dla Twojej marki - Jeden z naszych klientów, który skorzystał z naszego doradztwa strategicznego oraz nadzoru egzekucyjnego odnotował w jego biznesie wzrost sprzedaży o 300 procent, w zaledwie kwartał od rozpoczęcia naszej pracy wdrożeniowej - notując pierwszy raz w jego historii przychód powyżej jednego miliona PLN netto miesięcznie.
- Szkoląc Twoich pracowników - przeszkoleni przeze mnie pracownicy zwiększają wartość sprzedaży, nawet o 100% rocznie. Rekordzista w ciągu jednego miesiąca zrealizował 5100% ROI z zainwestowanego we współpracę ze mną kapitału.
- Doradzając Ci w formie konsultacji indywidualnych - to najszybszy sposób na problemy i wątpliwości nie cierpiące zwłoki.
Nie czekaj dłużej – to może być Twój pierwszy krok do poprawy wyników i wejścia na Wyższy Poziom Marketingu.
m.lodyga@premium-consulting.plNOTATKI DO PODCASTU
Jak zarabiają szefowie marketingu?
Pieniądze to element nieodłącznie związany z branżą marketingową. Jeśli działasz w tej branży warto zatem wiedzieć, co ile w niej kosztuje.
Tym razem zajmiemy się kwestią związaną z wynagrodzeniami osób na najwyższych szczeblach hierarchii w marketingowym świecie. Być może temat ten zainspiruje kogoś do aplikowania na takie stanowiska lub podniesienia swojej pensji.
Dla wielu zarobki te wciąż są jednak niewystarczające. Coraz częściej daje się słychać głosy, że powinny być one wyższe. Aby lepiej zrozumieć trendy wzrostu płac, warto przyjrzeć się danym statystycznym.
Na stanowisku dyrektora marketingu dominują mężczyźni
Statystyki pokazują, że większość stanowisk dyrektora marketingu zajmują mężczyźni.
Jak w wielu branżach, także w marketingu ma miejsce szkodliwe zjawisko, jakim jest dyskryminacja płacowa w zależności od płci. Istnieje bowiem luka płacowa między płciami szefów i szefowych marketingu wynosząca około 16-18%.
Osobiście uważamy, że dyskryminowanie kobiet poprzez niższe pensje jest niedopuszczalne. Płace powinny być równe niezależnie od płci.
Kobiety na stanowiskach kierowniczych
Kobiety często zaczynają jako asystentki, wykonując różnorodne zadania.
Zdolność do wykonywania wielu zadań może prowadzić do objęcia wysokiego stanowiska w dziale marketingu. Wynika to głównie z tego, że wymagane umiejętności dla stanowiska marketingowego są multidyscyplinarne.
Skąd zatem różnice w płacach?
Tam, gdzie dominują mężczyźni, zarobki są zazwyczaj wyższe. Wynika to m.in. z faktu, że mężczyźni są z reguły bardziej asertywni i skłonni do negocjacji płacowych.
W efekcie istnieje większa szansa, że w ostatecznym rozrachunku mężczyźni „wywalczą” sobie wyższe wynagrodzenie niż kobiety, na analogicznych stanowiskach. Mężczyźni bowiem często oczekują od pracodawców wyższego wynagrodzenia niż kobiety.
Poza tym kobiety często mają większe obciążenia rodzinne, co także wpływa na ich oczekiwania finansowe. W większości przypadków ich uwaga jest w wyższym stopniu, niż ma to miejsce w przypadku mężczyzn, skoncentrowana na rodzinie, aniżeli na karierze.
Inną kwestią jest, że zawody uznawane za „feminizowane”, takie jak nauczycielki, mają tendencję do uzyskiwania niższych zarobków. Wynika to z tego, że niektóre zawody są obarczone stereotypami społecznymi, co skutkuje niższymi płacami.
Walka o równouprawnienie
Ważne jest, aby dążyć do eliminacji tych stereotypów, a tym samym do niwelowania nierówności płacowych między kobietami a mężczyznami.
Pieniądze odgrywają ważną rolę w życiu zawodowym i prywatnym zarówno mężczyzn, jak i kobiet. Ważne jest zatem, aby kobiety miały równe szanse awansu i wynagrodzenia.
Co poza płcią wpływa na to, ile zarabia dyrektor marketingu?
Trudności pracy szefa marketingu
Aspektem odgrywającym istotną rolę w tym, ile zarabia dyrektor marketingu są z pewnością wyzwania, z którymi musi się mierzyć.
Praca szefa marketingu nie jest łatwa i wymaga dużego zaangażowania. Niejednokrotnie wiąże się to z dużym obciążeniem psychicznym i wysoką odpowiedzialnością za podejmowane decyzje.
Ustalając zarobki szefa marketingu, trzeba zadbać więc o to, aby były one: sprawiedliwe oraz adekwatne do wykonywanych obowiązków i do przyjmowanej przez nich odpowiedzialności w firmie.
Wielkość firmy
To, jak duża jest firma jest kolejnym czynnikiem determinującym to, ile zarabia dyrektor marketingu. W większych firmach, o większej skali operacji, zatrudniających więcej pracowników, a zarazem generujących większe przychody, wynagrodzenie szefa marketingu będzie najczęściej wyższe niż w przypadku małych firm.
Wynika to z prostego faktu, że większe firmy zazwyczaj dysponują większymi zasobami finansowymi, które mogą przeznaczyć na wynagrodzenia.
Konkurencyjność rynku pracy
Rynek pracy jest bardzo konkurencyjny. Aby przyciągnąć talenty, organizacje muszą oferować atrakcyjne warunki pracy i równomierne wynagrodzenia.
W takich okolicznościach firma, która chce przyciągnąć do swojej organizacji szefa marketingu o określonych umiejętnościach, musi zaoferować atrakcyjną stawkę, która zaspokoi jego oczekiwania.
Czasy, gdzie pracownicy biją się ze sobą o miejsce pracy są już dawno za nami. Teraz to firmy konkurują ze sobą, aby pozyskiwać talenty, a kwestie finansowe są jednym z podstawowych czynników determinujących wybór pracodawcy.
Lokalizacja firmy
Wynagrodzenie szefa marketingu może być też uzależnione od wielkości miasta, w którym pracuje. Oznacza to, że w mniejszych miejscowościach zarobki mogą być niższe niż w większych miastach.
Przykładem może być tutaj rynkowa wartość wynagrodzeń w Warszawie, która jest znacznie wyższa niż w mniejszych miejscowościach. Istnieje tzw. luka płacowa między różnymi regionami kraju.
Biorąc pod uwagę wszystkie te czynniki, aby jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie: „Ile zarabia dyrektor marketingu?”, warto przyjrzeć się wartościom uśrednionym, które wskażą nam, jak mniej więcej kształtują się obecnie płace szefów marketingu w liczbach.
Ile zarabia dyrektor marketingu? – w liczbach
Aby odpowiedzieć na to pytanie sprawdziliśmy raporty na temat wynagrodzeń z dwóch osobnych źródeł tj. portali: Pracuj.pl i Wynagrodzenia.pl.
Zgodnie z pierwszym z nich przeciętne wynagrodzenie dyrektora marketingu wynosi 20 tysięcy złotych brutto.
Według drugiego raportu natomiast wynagrodzenie to wynosi 14,7 tysiąca złotych brutto.
Żeby zrozumieć, co stoi za różnicą pomiędzy tymi raportami warto przyjrzeć się demografii próby badanych. Okazuje się bowiem, że 75% badanych, którzy wzięli udział w badaniu portalu Pracuj.pl stanowili mężczyźni. W przypadku badania Wynagrodzenia.pl mężczyźni stanowili już zaledwie 45% badanych.
Oczywiście nie należy rozumieć tego tak, że wszyscy mężczyźni, będący dyrektorami marketingu zarabiają 20 tysięcy złotych. Wartości te mogą znacząco różnić się w zależności od wielu czynników (m.in. tych wymienionych wyżej).
Wniosek jest jednak taki, że w badaniu, w którym udział wzięło więcej kobiet niż mężczyzn, deklarowane przeciętne wynagrodzenie jest niższe, niż w przypadku badania, w którym udział mężczyzn był wyższy niż kobiet. Mamy zatem do czynienia z dyskryminacją płacową.
Różnice w przeciętnym wynagrodzeniu
Wspomniana dyskryminacja płacowa kobiet na stanowisku dyrektora marketingu jest widoczna gołym okiem. Liczby jasno wskazują, że mężczyźni na tym stanowisku zarabiają nieporównywalnie więcej niż kobiety.
Tego typu raporty dotyczące wynagradzania mogą być przedstawione jako dowód na nierówności płacowe. Jeszcze raz warto podkreślić – dyskryminacja płacowa jest nieakceptowalna i błędna, a wynagradzanie za pracę powinno być sprawiedliwe, niezależnie od płci czy stanowiska.
Co jako dyrektor marketingu możesz zrobić, żeby zarabiać więcej?
Negocjuj warunki
Jednym z podstawowych powodów niskich zarobków na stanowisku dyrektora marketingu jest to, że część pracowników nie zdaje sobie sprawy z dyskryminacyjnych praktyk dotyczących różnic w wynagrodzeniach.
Ważne jest zatem, aby podnosić świadomość na temat nierówności płacowych, a tym samym dążenie do ich niwelowania.
Odpowiednia argumentacja może okazać się kluczowa przy negocjowaniu wynagrodzenia. Dobre argumenty oparte na danych statystycznych mogą pomóc w negocjacjach płacowych. Trzeba sobie jednak zdawać sprawę, że o płacy decydują różne czynniki, które z perspektywy organizacji są nie do ominięcia i mogą znacząco ograniczać jej możliwości.
Wybieraj firmy z rozwiniętą kulturą organizacyjną
Inną ważną kwestią jest wybieranie firm z odpowiednią kulturą organizacyjną.
Dzięki niej możemy liczyć na atrakcyjniejsze warunki zatrudnienia niż ma to miejsce w przypadku firm o słabo rozwiniętej kulturze organizacyjnej.
Poza samą kulturą organizacyjną, przed dołączeniem do firmy warto też zwrócić uwagę na rozmiar struktury marketingowej. W przypadku firm o szerszych strukturach marketingowych możesz bowiem liczyć na możliwość prowadzenia działań na szerszą skalę.
Przemyśl wybór ścieżki kariery
Szef marketingu niekoniecznie jest jedynym właściwym wyborem, gdy myślimy o karierze w marketingu. Istnieje wiele różnych ścieżek, które być może będą lepiej dopasowane do naszych oczekiwań i umiejętności.
Co prawda wartość rynkowa wynagrodzeń wzrasta wraz z poziomem hierarchii stanowiska. Tym samym szef marketingu, jako wódz plemienia ma większe zarobki niż pozostali członkowie plemienia. Niemniej jednak, jego praca ma inny charakter niż praca pozostałych członków zespołu.
Przykładowo istnieje różnica między stanowiskiem dyrektora marketingu a specjalisty wykonawczego. Szef marketingu niekoniecznie wykonuje zadania operacyjne. Skupia się raczej na strategii i nadzorowaniu procesów. Poza tym menedżerowie często muszą rozmawiać ze swoimi szefami, CEO lub właścicielami firmy.
Jednocześnie w dużych działach marketingowych może być wielu specjalistów, którzy zajmują się różnymi obszarami. Pytanie, które musisz sobie postawić brzmi, czy lepiej czujesz się w roli nadzorcy, obarczonego odpowiedzialnością koordynacji różnych procesów, czy wykonawcy, który woli samodzielnie wykonywać określone zadania.
Ciekawą alternatywą dla stanowiska dyrektora marketingu jest też brand manager.
Kim jest brand manager?
Brand manager to osoba odpowiedzialna za zarządzanie marką.
Dobry brand manager musi posiadać różnorodne kompetencje, takie jak umiejętność rozumienia zachowań konsumentów, zdolności psychologiczne, umiejętność budowania zespołu oraz dyplomację.
Jest liderem zespołu, który musi pogodzić cele biznesowe z możliwościami finansowymi i być dobrym dyplomatą.
Ile zarabia brand manager?
Brand manager może mieć różne widełki płacowe. Dane statystyczne pokazują jednak, że przeciętne wynagrodzenie brand managera wynosi 9670 złotych brutto miesięcznie. Przy czym 25% brand managerów zarabia powyżej 21 tysięcy złotych brutto miesięcznie.
Zarobki brand managerów podobnie, jak zarobki dyrektorów marketingu zależą jednak od wielu czynników, takich jak lokalizacja firmy, czy skala jej działalności. Pracodawcy w mniejszych miejscowościach często korzystają z czynnik lokalizacji i oferują brand managerom niższe płace.
Poza miejscowością, w której mieści się firma, ważne są też oczywiście doświadczenie, wykształcenie i posiadane umiejętności.
Jakich umiejętności wymaga się od brand managera?
Brand manager musi posiadać różnorodne kompetencje, takie jak umiejętność rozumienia zachowań konsumentów, zdolności psychologiczne oraz wiedzę o trendach społecznych i motywacjach zakupowych konsumentów.
Sama wiedza na temat trendów to jednak nie wszystko. Od brand managera wymaga się, aby potrafił wiedzę tę właściwie wykorzystać, poszukując nowych możliwości dla marki i wprowadzając odpowiednie innowacje.
Poza tym brand manager musi być również technicznie zaawansowany i doskonale rozumieć technologię marketingową.
Dzisiejszy marketing jest silnie związany z technologią. Technologia pozwala na rozwój nowych produktów, a także na zapewnienie ich odbiorcom lepszych doświadczeń.
Dzięki technologii małe firmy doradcze mogą wykorzystać niższe koszty pracownicze do konkurowania z większymi firmami. Jeśli brand manager chce się sprawdzić w swojej roli – musi być zaznajomiony ze współczesną technologią.
Ostatnim i być może kluczowym aspektem pracy brand managera jest umiejętność komunikacji.
Brand manager musi być doskonałym komunikatorem zarówno w zespole, jak i na rynku. Musi umieć przekazywać informacje wewnątrz organizacji oraz budować relacje z klientami i partnerami biznesowymi. Ważne jest także, aby rozumiał nowoczesne narzędzia komunikacji i umiał skutecznie wykorzystywać je do koordynacji pracy zespołu.
Rola komunikacji w pracy brand managera – praktyczny przykład
Przykładem wykorzystania komunikacji masowej w pracy brand managera może być dobór influencerów do promocji marki.
Osobowość influencera powinna być zawsze zgodna z wartościami marki.
Brand manager musi zatem umieć odpowiednio określić oczekiwania marki względem poszukiwanego influencera, a następnie prawidłowo weryfikować zgodność cech influencera z przyjętymi założeniami.
Innym przykładem wykorzystania komunikacji przez brand managera jest współpraca z agencją zewnętrzną. Brand maneger musi dysponować zdolnościami, które pozwolą mu nie tylko na nadzorowanie pracy agencji, ale również właściwe briefowanie jej, czy ewentualne feedbackowanie.
Czy łatwo zostać szefem marketingu?
Szef marketingu musi mieć umiejętność szybkiego spojrzenia na temat i rozeznania się w nim. Musi potrafić interpretować dane i raportować wyniki zarządowi. To umiejętności, na które często trzeba pracować latami, a co za tym idzie, wejście w rolę szefa marketingu może być trudniejsze niż w pierwszej chwili się wydaje.
Sam proces rekrutacji szefa marketingu również często bywa bardzo skomplikowany. Głównie ze względu na brak jednoznacznie określonych kompetencji, które kwalifikowałyby kogoś do zostania dobrym szefem marketingu.
Sprawę dodatkowo komplikuje fakt, że nie ma konkretnego kierunku studiów, który prowadziłby bezpośrednio do stanowiska dyrektora marketingu. Studia skupiają się na zarządzaniu w marketingu, ale nie oferują konkretnej ścieżki do zostania dyrektorem marketingu.
Konieczne jest zatem zdobywanie doświadczenia i awansowanie stopniowo.
Ponadto wymagania firm niejednokrotnie są bardzo wysokie. Szefowie marketingu muszą posiadać określone umiejętności i rozumieć swoją rolę. Wyzwania szefów marketingu są liczne i często bardzo wymagające.
Jak zdobywać umiejętności potrzebne do zostania dyrektorem marketingu?
Jednym ze sprawdzonych sposobów rozwijania swoich kompetencji w kierunku zostania szefem marketingu jest wdział w kursach, takich jak kurs ABC strategii marki, który (jak jego nazwa wskazuje) pomaga rozwijać kompetencje związane ze strategią marki. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat kursu – wystarczy, że klikniesz poniższy baner.
Kluczowe będzie zrozumienie psychologii konsumentów i zachowań zakupowych. Dobry szef marketingu powinien być dobrym psychologiem. Umieć identyfikować trendy społeczne, rozumieć je i skutecznie na nie odpowiadać. W tym celu konieczne jest regularne śledzenie danych rynkowych i obserwowanie zmian zachodzących w otoczeniu zarówno biznesowym, jak i konsumenckim.
Jednocześnie osoba, która chce zostać szefem marketingu powinna na wszelkie możliwe sposoby rozwijać swoje umiejętności zarządcze. W pracy szefa marketingu konieczne jest godzenie celów biznesowych z możliwościami finansowymi, a w tym często pomocna okazuje się zdolność dyplomacji.
Podsumowując:
- Bycie szefem marketingu to trudne zadanie, wymagające dużego zaangażowania i wiążące się z koniecznością nieustannego stawiania czoła skomplikowanym wyzwaniom.
- Z ostatnich raportów odnośnie tego ile zarabia dyrektor marketingu, dowiadujemy się, że osoba pracująca na tym stanowisku może liczyć na wynagrodzenie nawet do 20 tys. zł brutto miesięcznie.
- Wysokość wynagrodzenia dyrektora marketingu jest zależna od wielu czynników, które mogą istotnie wpływać na jego wysokość. Bazując na danych rynkowych, możemy wyciągnąć wniosek, że stanowisko to jest niestety dotknięte też tzw. dyskryminacją płacową ze względu na płeć.
- Aby objąć stanowisko dyrektora marketingu potrzebna jest obszerna wiedza i doświadczenie. Na szczęście istnieją kursy takie jak ABC Strategii Marki, dzięki którym podniesiesz swoje kompetencje w kierunku stania się dobrym szefem marketingu.
SŁUCHAJ NA:
KATEGORIE TEMATYCZNE
Wywiady
- #141 Dlaczego dział marketingu ma słabsze notowania niż dział sprzedaży? – wywiad z Igorem Bielobradkiem
- #133 Rebranding FOTC – wywiad z Piotrem Wieczorkiem (CEO) i Kamilem Laskiem (CMO) z marki FOTC
- #114 Jak wykorzystać podcast do budowy marki? Wywiad z Jędrzejem Paulusem o tworzeniu markowych podcastów