fbpx

W TYM ODCINKU

Stworzenie silnej marki nigdy nie jest łatwym zadaniem, a zarządzanie marką, która ma niezły potencjał do rozwoju, ale wcale nie jest jej dawane wszystko za darmo, jest już czymś, co możemy zaliczyć do kategorii wyzwania.

W tym odcinku naszego podcastu będziemy rozmawiać z Jakubem Orłowskim (Brand Managerem marki Pyrkon) m.in. o tym, co oznacza brand management w praktyce.

Miłego odbioru

Zobacz więcej informacji z odcinka

NOTATKI DO PODCASTU

Jak zostać Brand Managerem? – brand management w praktyce

Kuba jest związany z marką Pyrkon już od 2011 roku. Na początku działał w niej jako pracownik etatowy, wcześniej miał do czynienia z marką jako wolontariusz.

Brand managerem stał się, gdy w Pyrkonie zachodziły fundamentalne zmiany. Wcześniej marka działała w oparciu o pewne schematy, które świetnie sprawdzały się 20 lat temu, ale później okazały się niewystarczające. Potrzebne były zmiany.

Rozpoczęcie współpracy z marką Pyrkon

Współpraca pomiędzy Premium Consulting a marką Pyrkon rozpoczęła się w roku 2017. Wtedy rozpoczął się też proces przygotowania strategii, która miała nadać kierunek rozwoju marki na najbliższe lata.

Zanim jednak przystąpiliśmy do opracowania strategii, przeprowadziliśmy audyt, którego celem była identyfikacja słabych stron marki Pyrkon.

Początek transformacji Pyrkonu

Przed wdrożeniem strategii, festiwal działał w sposób nieokrzesany. Pojawiało się wiele nieścisłości i chaosu informacyjnego.

Marketing festiwalu opierał się głównie na kampanii outdoorowej. Same działania marketingowe były bardzo skromne, a uczestnicy wydarzenia o Pyrkonie zazwyczaj dowiadywali się od swoich znajomych – drogą pantoflową.

Problemy te potwierdził również audyt – postanowiono więc, że konieczne będzie przygotowanie, a potem wdrożenie strategii marki Pyrkon.

Wdrażanie strategii marketingowej Pyrkonu

Strategia marketingowa, którą otrzymał Pyrkon była swego rodzaju instrukcją obsługi marki. W dalszej kolejności trzeba było tę instrukcję prawidłowo wykorzystać. Dla marki był to zatem tak naprawdę początek „orki”.

Półroczny etap intensywnego wdrażania strategii zakończył się jednak sukcesem.

Jednym z głównych czynników, który pomógł marce osiągnąć ten sukces była konsekwencja w działaniu – w dążeniu do zachowania spójności z przyjętym pozycjonowaniem, pomimo zmian wprowadzanych w marketingu.

Ważne było także to, że pomimo osiągnięcia sukcesu na wielu polach, organizacja nie poprzestawała w działaniu i nieustannie dążyła do rozwijania swojego brandu.

Dlaczego wdrożenie strategii jest tak dużym wyzwaniem? – brand management w praktyce

Badania pokazują, że 93% firm ma problemy z realizacją strategii biznesowych.

Wdrożenie strategii wymaga zaangażowania całej organizacji. Przekaz musi być jasny i spływać kaskadowo od góry do dołu organizacji.

W takiej sytuacji pojawia się wyzwanie właściwej koordynacji między działami.

Pracownicy z innych działów mogą opierać się przed realizacji strategii. W szczególności dział sprzedaży jest często najbardziej oporny na zmiany. Niemniej w przypadku, gdy we wdrażanie strategii nie jest zaangażowana cała organizacja – nigdy nie zostanie ona wdrożona w pełni poprawnie.

Zmiana roli marketingu w organizacjach

Dzięki wdrożeniu strategii marketing w marce Pyrkon zaczyna być dominującym działem na polu rozwoju organizacji.

Jest to podejście mało powszechne w polskich firmach, przede wszystkim dlatego, że nie wszyscy prezesi czy decydenci jeszcze rozumieją, że marketing współcześnie oznacza dla organizacji być albo nie być.

Organizacje, które nie zdobyły zdolności do prowadzenia właściwych działań marketingowych wokół swoich produktów, a tym samym do tworzenia własnych markowych produktów – będą narażone na największe turbulencje.

Najprościej zatem mówiąc – marka to organizacja, ludzie i kultura i wszystkie rzeczy, które ona dostarcza.

W Pyrkonie podczas audytu zaobserwowano wiele rzeczy, które nazwać można wielkimi lukami. W tamtym czasie wszystkie działania były prowadzone adhocowo.

W pewnym momencie organizacja doszła do wniosku, że prędzej, czy później przyjdzie ktoś z konkurencji, kto zacznie robić ten marketing i może nie w rok, może nie w dwa, ale w dziesięć po prostu wyeliminuje z rynku wydarzenia takie, jak Pyrkon.

Tak się jednak nie stało. Głównie dzięki opracowaniu strategii i zwiększeniu roli marketingu w organizacji. Wprowadzone zmiany przełożyły się na wzrosty zarówno w kontekście przychodów, jak i wielkości samego wydarzenia.

Frekwencja a wzrost przychodów

Frekwencja i wzrost przychodów to dwie zmienne wpływające na sukces targów. Dla Pyrkonu strategia budowania wartości wokół marki jest kluczowa dla generowania większych przychodów.

Pomimo okresu pandemii, branża targowa notuje zwiększone przychody z roku na rok.

Połączenie ogólnego rozwoju branży z odpowiednimi działaniami marki sprawiły, że wzrost frekwencji na wydarzeniu o 4 tys. osób sprawił, że organizacja wygenerowała 40% więcej przychodu.

Ważnym elementem generującym przychody podczas targów są pojawiający się na nich wystawcy. Sponsorzy są miłym dodatkiem, ale w przypadku Pyrkonu nie decydują o przetrwaniu targów.

Obecnie generowane przychody nie byłyby jednak do osiągnięcia, gdyby nie opracowana strategia, której początek dał przeprowadzony audyt.

Audyt i jego wyniki

Audyt przeprowadzony przez nas na marce Pyrkon wykazał około 48 poważnych luk, które wymagały naprawy.

Wyniki audytu były szokujące dla decydentów Pyrkonu i mocno odbiły się na ich nastrojach. Niemniej jednak przeprowadzenie tego audytu było bardzo ważne głównie dlatego, że pozwolił on na zdiagnozowanie problemów i poprawiania jakości targów.

Dlaczego warto zamówić audyt marketingowy? – brand management w praktyce

Audyt marketingowy pozwala na poprawę działań firmy i zwiększenie efektywności.

Rezygnowanie z przeprowadzania regularnych audytów może prowadzić do wyłącznie rozczarowania i braku postępu w rozwoju firmy. Diagnoza jest kluczowa dla rozwoju firmy, podobnie jak badanie krwi dla sportowca przed startem.

Warto zatem od czasu do czasu zamówić audyt marketingowy, aby poprawić swoje działania i zwiększyć efektywność.

Dlaczego wiele firm nie decyduje się na audyt marketingowy?

67% firm nigdy nie zamówiło dla siebie audytu marketingowego. Firmy obawiają się, że wyniki audytu mogą być negatywne i wpłynąć negatywnie na ich pracę.

Brak kultury budżetowania w dziale marketingu powoduje, że wiele firm działa reaktywnie, bez planowania wydatków. Firmy często nie mają ustawionych procesów ani kultury strategicznej, co prowadzi do poważnych problemów, które często objawiają się dopiero w odległej w przyszłości.

Dlaczego kultura organizacyjna jest ważna dla rozwoju firmy? – brand management w praktyce

Firmy bez kultury strategicznej, które nie myślą perspektywicznie i nie potrafią planować z wyprzedzeniem, prędzej czy później napotykają problemy.

Firmy potrzebują ludzi, którzy rozumieją ich działalność oraz potrafią tworzyć systemy.

Rynek weryfikuje, które firmy dobrze sobie radzą, to znaczy prowadzą odpowiedni marketing wspierany właściwym pozycjonowaniem, będącego wynikiem wypracowanych założeń strategicznych.

Dlaczego strategiczne podejście do komunikacji jest takie ważne? – brand management w praktyce

Procesy w organizacji nie będą działały poprawnie, jeśli nie zostaną oparte na pewnych, odgórnych założeniach i wytycznych.

Ważne jest określenie sposobu przekazywania wartości i dostosowanie go do odpowiednich mediów.

Właściciele biznesów często mają niewłaściwe wyobrażenie o pracy specjalistów od marketingu. Największy problem jest związany z brakiem zrozumienia danej specjalizacji. Kluczowe jest, aby rozumieć różnice występujące w kompetencjach poszczególnych specjalistów.

Przykładowo specjaliści od narzędzi niekoniecznie znają się na tworzeniu spójnego wizerunku marki.

W efekcie, w wyniku pewnej stereotypizacji różnych zawodów często markom brakuje spójności w działaniach marketingowych.

W marketingu popularne jest używanie eufemizmów, które nie oddają rzeczywistości.

Prowadzi to do sytuacji, w których freelancerzy często odpowiadają za cały zakres działań marketingowych, a co za tym idzie, umiejętności specjalistów od marketingu są wykorzystywane w niewłaściwy sposób.

Co, jeśli współpracujemy z agencjami, dysponującymi kompetencjami z różnych obszarów?

Tzw. agencje reklamowe 360 są w stanie pociągnąć szeroki zakres działań, ale często brakuje im specjalistycznej wiedzy. Marketing jest bardzo szerokim pojęciem i nie każdy specjalista zajmuje się wszystkimi jego aspektami.

Potrzebny jest strateg, który projektuje, jak firma ma wyglądać oraz inwestor, który określa budżet i cele. Przykładem jest właściciel biznesu, który mówi, gdzie chce obsługiwać klientów i ile na to może przeznaczyć pieniędzy.

Ważne jest, aby pracownicy mieli odpowiednie kompetencje i nie zadawali pytań poza swoją dziedziną.

Brak szkoleń dla osób zajmujących się marketingiem

Często firmy nie oferują szkoleń dla osób zajmujących się marketingiem, co powoduje brak zrozumienia różnych dziedzin w marketingu.

Marketing jest stosunkowo nową dziedziną i nie jest powszechnie znana. W Polsce rozwijał się dopiero przez ostatnią dekadę.

Przedtem nie było dostępu do konsumentów za pomocą cyfrowych kanałów. Później konsumpcja mediów internetowych stała się dominującym sposobem na spędzanie czasu, a biznes odkrył możliwość generowania z ich pomocom konwersji.

Automatyzacja reklam na Facebooku i Google

Automatyzacja reklam na Facebooku i Google sprawia, że wiele osób może odpalić kampanię. Magia dzieje się potem – wystarczy patrzeć i wyciągać wnioski.

Rynek wymaga korzystania z narzędzi takich jak automatyzacja reklam na Facebooku czy Google. Wiąże się to jednak z koniecznością myślenia bardziej marketingowego niż sprzedażowego.

Reklamy na Instagramie czy Facebooku mogą nie sprzedawać, ale mają swój udział w atrybucji i przypominają o marce. Systematyczna praca nad produkowaniem treści jest okupiona sukcesem.

Czy skupienie tylko i wyłącznie na tym, co można udowodnić, jest właściwym podejściem? – brand management w praktyce

Trudno zmierzyć emocje. Nie zmienia to jednak faktu, że skupienie tylko i wyłącznie na tym, co można udowodnić, prowadzi donikąd.

Marketing ma dużo wspólnego z religią – trzeba mocno wierzyć, że nasze działania są na pewno skuteczne.

Badania nad efektywnością działania reklamowych prowadzone przez Petera Fielda i Lesa Bineta pokazują, że marka powinna być budowana właśnie przez emocjonalne skojarzenia.

Jednocześnie trzeba pamiętać, że w ostatecznym rozrachunku, marka musi mieć dwa rodzaje aktywności: brand building oraz sales activation (aktywności nastawione wyłącznie na konwersję).

Jednym z przykładów działań nastawionych na brand building jest zwiększanie świadomości marki.

Pyrkon to marka, która doskonale zdaje sobie sprawę, jak ważną rolę odgrywa budowanie świadomości marki, dlatego prowadzi szerokie działania, których celem jest tworzenie w umysłach odbiorców emocjonalnych skojarzeń z nią.

Dlaczego CFO nie lubią budowania marki?

Działania brand buildingowe są widoczne dopiero po 6 do 18 miesiącach.

CFO patrzą na to przez pryzmat kosztów, a nie w perspektywie długofalowej.

Polska rzeczywistość biznesowa jest nastawiona na szybkie wyniki krótkoterminowe, co w efekcie obniża skłonność do podejmowania działań, których celem jest budowanie marki.

Poza tym, pomimo że budowanie marki poprzez emocjonalne skojarzenia z nią jest ważne – trudno jest zmierzyć efektywność tych działań, a w efekcie udowodnić ich skuteczność w kontekście przełożenia na przychody.

Jaka powinna być proporcja między brand buildingiem a aktywacją sprzedaży

Według badań przeprowadzonych przez ekspertów proporcja między brand buildingiem a aktywacją sprzedaży powinna wynosić 60-40.

W przypadku kategorii produktów popularnych (czyli przykładowo często wyszukiwanych w Google), proporcja ta może wynosić nawet 80 do 20 na rzecz brand buildingu.

proporcje pomiędzy budową marki a aktywacją sprzedaży – brand management w praktyce

Źródło: IPA Databank, 1998-2016

Niezależnie jednak od kategorii, budowanie emocji wokół marki jest kluczowe dla osiągnięcia sukcesu w dzisiejszych czasach.

Na czym polega budowanie marki? – brand management w praktyce

Budowanie marki polega na tworzeniu skojarzeń z brandem emocjonalnych asocjacji tych wyobrażeń. Jednym z podstawowych działań prowadzących do osiągnięcia tego celu jest projektowanie całościowych doświadczeń, które pozostają w pamięci konsumentów.

Skuteczne budowanie marki wymaga prowadzenia badań, a następnie wyciągania z nich właściwych wniosków i adaptowania ich do swojej działalności.

Ukierunkowanie na brand building w Pyrkonie

Pierwszym dużym krokiem milowym, który pozwolił Pyrkonowi na położenie większego nacisku na budowanie marki, był audyt marketingowy.

Okazało się, że dotychczas prowadzone działania adhocowe są nieskuteczne i bardzo męczące fizycznie i intelektualnie dla pracowników.

Dzięki audytowi Pyrkon zrozumiał, że silna marka to najlepsze ubezpieczenie dla biznesu.

Pandemia dodatkowo potwierdziła tę tezę. Silna marka pozwoliła organizacji przetrwać pandemię i podjąć działania zapobiegawcze online. Po pandemii Pyrkon odrobił straty w ciągu zaledwie jednej edycji wydarzenia.

Zmiana sposobu myślenia o potrzebach uczestników Pyrkonu

Przed pandemią uważano, że ludzie przyjeżdżają na Pyrkon ze względu na program. Okazało się jednak, że najważniejszą potrzebą spełnianą przez imprezę jest spotkanie się z ludźmi o podobnych zainteresowaniach.

Pandemia wymusiła zmianę sposobu myślenia o potrzebach uczestników i przesunięcie nacisku z programu na budowanie społeczności.

Działania podejmowane po audycie

Po audycie organizatorzy skupili się na budowaniu społeczności i tworzeniu atmosfery przyjaznej dla uczestników.

Pyrkon stopniowo przesunął swoją datę z marca na czerwiec. Stopniowe przenoszenie dat Pyrkonu na cieplejsze okresy otworzyło nowe możliwości dla organizatorów, takie jak korzystanie z ładnej pogody.

Zmiany dotyczyły także prowadzonej przez markę komunikacji.

Dotychczas myślano, że ludzie przychodzą na Pyrkon wyłącznie dla programu, więc komunikacja również skupiała się na atrybutach programu. Jednocześnie emocjonalny aspekt możliwości spotkania się w czasie Pyrkonu ze swoimi przyjaciółmi był całkowicie pomijany.

Odkrywanie insightu konsumenckiego – brand management w praktyce

W procesie opracowywania strategii marketingowej dla marki Pyrkon zaobserwowaliśmy insight konsumencki, który jasno wskazywał, że ludzie przychodzą na Pyrkon właśnie przede wszystkim w celu spotkania z innymi fanami fantastyki.

Na podstawie tego insightu powstało później nowe hasło marki Pyrkon „Fantastyczne miejsce spotkań”, które służy marce po dziś dzień.

pyrkon 2023 – brand management w praktyce

Źródło: Pyrkon, 2022

Dojście do wspomnianego wcześniej insightu nie byłoby jednak możliwe, gdyby nie przeprowadzone wcześniej przez nasz zespół badanie marketingowe.

Czy warto korzystać z badań marketingowych? – brand management w praktyce

Oczywiście, że tak. Niemniej korzystając z badań marketingowych, warto zdawać sobie sprawę zarówno z korzyści, które z nich wynikają, jak i wyzwań, które się z nimi wiążą.

Wśród korzyści z badań marketingowych można wymienić m.in.

  • możliwość poznania preferencji klientów,
  • możliwość lepszego dopasowania oferty do potrzeb klientów,
  • możliwość podejmowania lepszych decyzji biznesowych.

Z drugiej strony natomiast, z badaniami marketingowymi wiążą się pewne wyzwania takie jak:

  • ryzyko, że wyniki badań mogą być nieprecyzyjne lub mylące,
  • wysokie koszty i czasochłonność,
  • ryzyko naruszenia prywatności naszych klientów.

Personalizacja a lojalność klienta – brand management w praktyce

Personalizacja pozwala na lepsze dopasowanie oferty do potrzeb klienta. Klienci bardziej cenią sobie spersonalizowane podejście niż ogólnikowe podejście.

W efekcie personalizacja wpływa na zwiększenie lojalności klienta.

Jak personalizować ofertę?

W pierwszej kolejności musimy poznać preferencje klientów. Jednym z podstawowych sposobów, które nam w tym pomogą, jest analiza danych.

Przeprowadzając analizę danych, zyskujemy wiedzę na temat tego, czego oczekują od nas nasi klienci. Jest to niezwykle ważna wiedza, gdyż jasno wskazuje nam ona, w jakich obszarach powinniśmy personalizować naszą ofertę.

Personalizacja może polegać na dostosowaniu oferty do preferencji klienta lub na indywidualnym podejściu do klienta. Ważne jest jednak, aby personalizacja była subtelna i nie naruszała prywatności klienta.

Jednym z podstawowych błędów popełnianych przez właścicieli firm jest to, że wpadają oni w bańki swoich wyobrażeń bez spojrzenia na to, co jest powodem, dla którego klienci wybierają ich markę, a w efekcie adresują obszary, które z perspektywy klienta są bez większego znaczenia.

Różne kategorie mogą oznaczać różne potrzeby

Bardzo ważne jest, aby pamiętać, że potrzeby klientów nie zawsze będą takie same.

Zostając przy branży eventowej, przykładowo wydarzenia muzyczne przyciągają fanów danej gwiazdy. Oznacza to, że pomimo że Pyrkon działa mniej więcej w zbliżonej kategorii, osoby, które go odwiedzają, robią to z zupełnie innych powodów, niż uczestnicy koncertów.

Pokazuje to, dlaczego prowadzenie badań marketingowych dla własnej marki jest tak ważne.

Prowadzenie biznesu to konieczność wprowadzania regularnych zmian

Raz przeprowadzone badanie marketingowe może jednak okazać się niewystarczające. Aby biznes mógł nieustannie adaptować się do zmieniających się warunków rynkowych – musi prowadzić cykliczne badania, które pozwolą na zidentyfikowanie tych zmian i dopasowanie do nich swojej strategii.

Marka Pyrkon poza prowadzeniem badań, regularnie zleca też zewnętrznym firmom audyty, prowadzi szkolenia pracowników itd. Dzięki temu ma pewność, że obrany przez nią kierunek jest właściwy.

Wąskie gardła i wymagana otwartość na diagnozę – brand management w praktyce

Wąskie gardła to obszary, w których występują problemy. Regularne poddawanie się audytowi lub diagnozie jest ważne, bo pozwala identyfikować te obszary i odpowiednio je adresować.

W przypadku Pyrkonu badania marketingowe prowadzone po każdej edycji festiwalu pozwalają skutecznie niwelować wąskie gardła i zapobiegać pojawieniu się innych w przyszłości.

Jednym z kluczowych badań prowadzonych przez markę jest badanie skłonności do polecania marki.

Badanie skłonności do polecania marki

Narzędziem służącym do badania polecalności marki jest regularnie wykorzystywany przez markę Pyrkon wskaźnik NPS.

Marki, które w badaniu NPS mają wynik powyżej zera, generalnie rokują dobrze. Marka z wynikiem NPS powyżej 50 to marka, która zapewnia klientom dobre doświadczenia i może być w pełni zadowolona z wyników podejmowanych przez siebie działań.

W przypadku firm o słabym wyniku NPS (np. poniżej zera) trzeba liczyć się z tym, że ich przetrwanie w perspektywie dwóch najbliższych lat stoi pod dużym znakiem zapytania.

Problem kolejek na targach – jedno z głównych wyzwań Pyrkonu

Przeprowadzone przez Pyrkon badania wykazały, że wśród powodów, dla których uczestnicy są niezadowoleni z organizacji wydarzenia, często pojawia się kwestia kolejek.

„Kolejka” jako fraza bardzo często pojawiała się wielokrotnie w skargach uczestników kilku ostatnich edycji wydarzenia.

Na ostatniej edycji ponownie wystąpiły problemy kolejek.

pyrkon kolejki – brand management w praktyce

Źródło: Poznań Nasze Miasto, 2022

Co w tej sytuacji postanowiła zrobić marka?

Dzięki identyfikacji przyczyny niezadowolenia uczestników wydarzenia marka mogła podjąć odpowiednie kroki w celu zmiany tego stanu rzeczy.

W najbliższym czasie marka planuje zmiany w infrastrukturze targowej, aby zminimalizować problem kolejek.

Wcześniej jednak przeprowadzony zostanie audyt wewnętrzny dotyczący ewaluacji tego problemu. Poza tym planowane są szkolenia dla pracowników służby informacyjnej, co pozwoli na jeszcze lepsze odpowiadanie na potrzeby uczestników wydarzenia.

Zmiany w marce, a reakcja klientów – brand management w praktyce

Równolegle do zmian wprowadzonych przez markę Pyrkon, których efektem była wyższa jakość wydarzenia, marka podjęła decyzję o podniesieniu cen biletów na wydarzenie.

W związku z tym, że zmiana cen była poprzedzona poprawą doświadczenia uczestników wydarzenia – nie wyrazili oni większego oburzenia, związanego z tym, że od teraz będą musieli zapłacić za wydarzenie więcej.

Dzięki odpowiedniej komunikacji marki, z perspektywy uczestnika udział w wydarzeniu ma obecnie silnie emocjonalny wymiar, przez co kwestie związane z ceną biletu odgrywają zdecydowanie mniejszą rolę.

Czy trudno być brand managerem? – brand management w praktyce

Praca jako bram manager wymaga szerokiego spojrzenia i umiejętności pilnowania wielu tematów naraz. Jest to interdyscyplinarna specjalizacja, która wymaga chwytania wielu różnych wątków. Przełączanie się pomiędzy tematami jest dużym intelektualnym wysiłkiem.

Praca ta nie pozwala na odmóżdżenie się ani wyłączenie. Trzeba na własną rękę szukać różnych rozwiązań.

Brand manager musi zatem regularnie zadawać sobie ważne pytanie, czy lubi tę pracę i czy warto pozostać w niej pomimo wysiłku, który trzeba w nią wkładać.

Jak osiągnąć sukces w marketingu? – brand management w praktyce

Aby osiągnąć sukces w marketingu, trzeba dysponować określonymi kompetencjami. Dotyczą one przede wszystkim umiejętności przekładania działań na wzrosty sprzedaży, na większe zainteresowanie, na większy zasięg, na lepsze dotarcie (np. do sponsorów) itp.

Ważne jest również wyznaczanie właściwych celów i nieustanne szukanie nowych możliwości.

Praca w marketingu wymaga umiejętności przełączania się między różnymi tematami oraz nawigowania między nimi. Test Gallupa potwierdza, że warto być generalistą, ale jednocześnie nie można zapominać o detalach.

W pracy narzędziowców przykładowo bardzo potrzebna jest nie tylko umiejętność obsługi określonych programów, ale też kreatywność np. przy konfiguracji kampanii czy pisaniu tekstów.

Każdy marketer bez względu na specjalizację, a zatem także brand manager, powinien posiadać rozwinięte kompetencje kreatywne i potrafi projektować oraz rozumieć, po co dana rzecz jest potrzebna.

Polskie myślenie marketingowe

Polskie myślenie marketingowe jest przepłacone. W wielu małych i średnich firmach zatrudnia się specjalistów od wszystkiego – co nie działa.

Zespół jest kluczowy dla sukcesu firmy, ale często brakuje zaplecza finansowego i ludzi z odpowiednimi kompetencjami.

W czasach, gdy popyt na rynku był tak duży, że organizacja pracy nie była ważna, to, jak działamy, odgrywało mniejszą rolę. Liczyła się sprzedaż. Teraz jednak słaba kultura organizacyjna może prowadzić do katastrofy.

Ewolucja marketingu – brand management w praktyce

Marketing mix, który jest wykorzystywany współcześnie, ewoluował wraz z rzeczywistością. Obecnie marketing mix jest zdecydowanie bardziej skomplikowany niż kiedyś.

Rzeczywistość, w której funkcjonujemy, jest inna niż była jeszcze kilka lat temu. Trzeba mieć większe zrozumienie do tego, co się dzieje w marketingu. Ewolucja marketingu będzie tylko pogłębiać się, co dla brand managerów oznacza nieustanne zmiany i konieczność dostosowywania się do nowych warunków otoczenia.

KATEGORIE TEMATYCZNE

Pełna lista odcinków