fbpx

W TYM ODCINKU

Prawdziwą moc opracowana strategia marketingowa objawia, dopiero gdy jest wdrożona. 

Jak zatem podejść do wdrożenia strategii marketingowej, aby jej wdrożenie było marketingowo efektywne?

O tym będziemy właśnie rozmawiać w dzisiejszym odcinku naszego podcastu Wyższy Poziom Marketingu.

Miłego odbioru 📈🎙
Karolina i Mariusz Łodygowie
Zobacz więcej informacji z odcinka

NOTATKI DO PODCASTU

Jak efektywnie wdrożyć strategię marketingową?

Aby wdrożyć strategię marketingową, strategia musi mieć formę spisaną – unika się problemów z tzw głuchym telefonem. Spisanie strategii pozwala na utrzymanie spójności prowadzonych kampanii. Wdrażanie strategii marketingowej, która jest w „głowach osób zarządzajacych” od razu skazuje ten proces na niską efektywność. 

W jakich sytuacjach spisane strategii marketingowej jest kluczowe?

  • Trzymanie się założeń,
  • delegowanie zadań/briefy wykonawcze,
  • ocena zgodności wykonanych zadań ze strategią,
  • możliwość zapoznania zespołu wykonawczego z założeniami na, jakich mają pracować. 

Aby efektywnie wdrożyć strategię marketingową trzeba mieć dobrany właściwy zespół wykonawczy – trzeba w zespole mieć dedykowanych do konkretnych zadań specjalistów. W takim zespole musi być dobrze przygotowany: Szef marketingu/kluczowy decydent (CMO, BM, CEO), grafików, copywriterów, narzędziowców, techników od używanych technologii. 

Nie da się wdrożyć strategii marketingowej bez zabezpieczenia budżetu egzekucyjnego. Zazwyczaj środki na egzekucję kreatywną są wyższe na starcie niż. 

Stosunek koszt – efekt może wydawać się wysoki. Zwłaszcza w pierwszym okresie, gdy marka produkuje materiały kreatywne, zaczyna aktywnie komunikować a grupa docelowe jeszcze nie reaguje na tyle intensywnie jak byśmy oczekiwali. 

Pozytywnym biznesowym efektem postępującego wdrożenia właściwej strategii marketingowej są zwiększające się przychody marki. 

Te zwiększone przychody pozwalają na samofinansowanie się realizowanych kampanii marketingowych.

W naszym przypadku w 2022 roku ROI z 7% wydatków vs roczne przychody wyniósł 14 krotność. Czyli każda złotówka, którą wydaliśmy na marketing w 20022  przyniosła 14 złotych przychodu, co traktujemy jak wynik więcej niż dobry. 

O ile można zwiększyć przychody marki dzięki właściwemu wdrożeniu strategii marketingowej?

W naszym przypadku wzrost przychodów za 2022 osiągnął u nas 100% vs 2021. 

W przypadku naszych klientów, największy wzrost przychodów sięgnął 600% po 16 miesiącach od rozpoczęcia wdrożenia. 

Skok przychodów z 5 milionów w 2020 do blisko 30 milionów na koniec 2022.

Co tam tak dobrze zagrało, że udało się tak skutecznie wdrożyć strategię marketingową?

  • Dookreślenie pozycjonowania marki. Dzięki czemu można było przygotować przekonywujący przekaz marki oraz wdrożyć nowy, bardziej dystynktywny key visual, który wspierał działania wizerunkowe marki klienta
  • Na poziomie strategii komunikacji marki zostały dobrane nowe kanały dotarcia do grupy docelowej. Klient wdrożył komunikację multichanellową (wcześniej bazował tylko na adsach w google, bez SEO bez social mediów, bez mailingów i systemu do marketing automation).
  • Nowy zespół specjalistów, techników. SEO, SEM, MA.

Podsumowując:

  • Spisana strategia marketingowa pozwala uniknąć problemów związanych z tzw. głuchym telefonem i utrzymać spójność kampanii.
  • Właściwy zespół wykonawczy, z dedykowanymi specjalistami, jest kluczowy do realizacji strategii marketingowej
  • Zabezpieczenie odpowiedniego budżetu egzekucyjnego na początku kampanii jest niezbędne, bez tego nie ma “paliwa” na rozruch. 
  • Stosunek koszt-efekt może być wysoki, zwłaszcza na początku, gdy marka tworzy materiały i komunikuje się aktywnie – podobnie jak w fizyce: aby nadać obiektowi przyspieszenie, należy przyłożyć siłę. 
  • Pozytywnym efektem wdrożenia strategii marketingowej są zwiększające się przychody marki. Co zasiejesz, to zbierzesz. 
  • Z czasem zwiększone przychody pozwalają na samofinansowanie realizowanych kampanii marketingowych. Najtrudniej jest zacząć działanie, bo wymaga to kapitału “inicjującego”.
  • Wzrost przychodów może być różny, np. 100%, jak w naszym przypadku w 2022 vs 2021. Niemniej regularny wzrost wartości przychodów o 20-30% rocznie uznajemy za bardzo dobry. .
  • W przypadku naszych klientów,  rekordowe wzrosty oscylowały nawet wokół  600% po 16 miesiącach od wdrożenia strategii.
  • Kluczowe elementy sukcesu to dookreślenie pozycjonowania marki, wdrożenie wytycznych i i konsekwentnie realizowana komunikacja w   odpowiednich kanałów marketingowych.
  • Bywa, że konieczne jest zatrudnienie nowego zespołu specjalistów, takich jak szef marketingu, brand manager, eksperci SEO, SEM i marketing automation lub inni, niezbędni w realizacji przyjętych celów strategicznych.

Link do obiecanego artykułu o wdrożeniu strategii marketingowej.

ABC strategii marki

 

KATEGORIE TEMATYCZNE

Pełna lista odcinków