W czasach gdy jednym kliknięciem możesz wygenerować tekst na kilka tysięcy znaków, stworzyć zdjęcie, przypominające efekt wielogodzinnej pracy fotografa, czy opracować kreację, która nada się do publikacji w social media, coraz trudniej o unikalne, wyróżniające się treści.

Wszystko to za sprawą sztucznej inteligencji, która mocno zmieniła sposób, w jaki współcześnie “robi się marketing”.

W obliczu tsunami generycznych treści – dzisiaj, aby skutecznie wyróżnić się na tle konkurencji, potrzebne jest coś więcej.

Coś, czego nie da się tak łatwo podrobić.

Tym czymś może być dla twojej marki video marketing.

Spis treści artykułu:

  1. Czym jest video marketing i jakie są rodzaje video marketingu?
  2. Czym charakteryzuje się skuteczny marketing video?
  3. Gdzie najlepiej prowadzić działania video marketingowe?
  4. Dlaczego video marketing jest współcześnie tak ważny?
  5. Co o formacie wideo myślą konsumenci?
  6. Jak rynek odpowiada na ten trend? – raport marketingowy
  7. Czy warto zatem, abyś rozważył wdrożenie strategii video marketingu dla swojej marki?
  8. Podsumowanie

Czym jest video marketing i jakie są rodzaje video marketingu?

Najprościej mówiąc, video marketing to wszystkie działania marketingowe podejmowane przez markę, które koncentrują się na tworzeniu i dostarczaniu odbiorcom treści wideo.

Podstawowym celem video marketingu jest zatem przekazywanie odbiorcom marki określonej wiedzy/informacji w łatwo przyswajalnej formie.

Istnieją różne rodzaje video marketingu. W praktyce oznacza to, że publikowane przez markę materiały wideo mogą pełnić różne funkcje, w tym np.

    • promować jej produkty lub usługi (reklama wideo),
    • dostarczać informacje na temat oferowanych rozwiązań (np. poprzez prezentowanie ich właściwości),
    • budować określony wizerunek marki (wideo marketing może być świetnym sposobem np. na budowanie świadomości marki),
    • przekazywać wiedzę (edukować na tematy powiązane z obszarem działalności twojej firmy, jeśli przykładowo zależy ci, aby budować wizerunek eksperta w danej dziedzinie),
    • zbudować zaufanie do marki (content video zwiększa szanse, że potencjalni klienci uznają twoją markę za godną zaufania)
    • itp.

Jak widzisz, marketing wideo niejedno ma oblicze. Jest to z pewnością bardzo „plastyczna” forma przekazu, którą można wykorzystać na wiele różnych sposobów.

Zanim jednak zaczniesz z sukcesami wykorzystywać content video, w pierwszej kolejności warto odpowiedzieć sobie na pytania: jak i gdzie to robić?

Czym charakteryzuje się skuteczny marketing video?

Dobra kampania video to taka, która dostarcza twojej grupie docelowej realną wartość.

Co to w praktyce oznacza?

To już zależy od celów, jakie sobie postawisz. Za pomocą wideo możesz przykładowo:

    • pomóc swojej grupie odbiorców lepiej zrozumieć, czym konkretnie zajmuje się twoja firma,
    • rozpocząć proces budowania relacji z klientami lub pogłębić relację, którą już udało ci się zbudować,
    • pogłębić wiedzę swoich widzów w określonym temacie
    • itp.

Celem video marketingu nie powinno być zatem wyłącznie przyciąganie uwagi odbiorców i konwertowanie ich do klientów, ale angażowanie ich w interakcję z marką, za pomocą ciekawych i dopasowanych do ich potrzeb treści.

Takie podejście do treści video pomoże ci zbudować odpowiedni wizerunek firmy, co w późniejszym czasie przełoży się na korzyści biznesowe.

Gdzie najlepiej prowadzić działania video marketingowe?

Biorąc pod uwagę współczesne realia w kontekście zachowań odbiorców, najlepszą odpowiedzią na to pytanie będzie – media społecznościowe.

Platformy takie, jak Instagram, czy TikTok oferują aktualnie możliwości, dzęki którym marki mogą nawet za pomocą pojedynczego materiału dotrzeć do tysięcy potencjalnych odbiorców.

Zostając przy tych dwóch platformach – można powiedzieć, że współcześnie tzw. rolki, czy tiktoki absolutnie opanowały umysły użytkowników social media, sprawiając, że codziennie pochłaniają one godziny wielu z nich.

Z perspektywy firmy może być to wyjątkowa okazja na dotarcie do swojej grupy docelowej.

Sami z resztą intensywnie wykorzystujemy ten format w swoich działaniach w social media. Poniżej przykład jednej z naszych rolek.

Oczywiście zachęcam cię do sprawdzenia pozostałych naszych materiałów [np. tutaj].

@mariusz_lodyga Czy istnieją za małe firmy, marki na marketing? W teorii nie, w praktyce największą firmą, którą konsultowalem miała blisko milard zlotych przychodu rocznego. Prezes tej firmy uwazał, że jest jeszcze za malym biznesem na poważny marketing. Jaki skutek? Blisko miliard przychodu i 27 mln straty. Wg mnie: głownie dlatego, że bez marketingu nie byli w stanie wytworzyc wystarczajacej marży. Marketing to nie koszt, to inwestycja w rentowność biznesu@karolina_lodyga . #marka #marketing #strategia #biznes #podcast #wyższypoziommarketingu ♬ dźwięk oryginalny – Mariusz Łodyga

Patrząc na rozwój formatu reels’ów w ostatnim czasie, można powiedzieć, że coraz trudniej będzie nie uwzględniać go w swojej strategii video marketingowej.

Poza wspomnianymi platformami warto rozważyć utworzenie kanału marki na YouTube.

Być może wydaje się to niezbyt odkrywcze, jednak z doświadczenia wiem, że wiele marek wciąż nie posiada swojego kanału w tym serwisie, pomimo że taki kanał może być idealną bazą dla tworzonego przez markę contentu.

Poniżej przykład tego, jak to wygląda na naszym kanale.

youtube - wyzszy poziom marketingu – video marketing

Źródło: www.youtube.com

Jeśli szukasz alternatywy dla YouTube’a, bo przykładowo obawiasz się, jak użytkownicy tej platformy zareagują na tworzony przez ciebie video content, to możesz skorzystać przykładowo z platformy Vimeo.

W jej przypadku musisz liczyć się jednak z tym, że na ten moment posiada ona znacząco niższe zasięgi niż wspomniany YouTube.

Oczywiście filmy wideo warto udostępniać też w pozostałych mediach społecznościowych tj. na Facebooku, czy Linkedinie. Platformy te świetnie sprawdzają się m.in. w przypadku reklam video.

Format reklamowy nie jest jednak jedynym sposobem na wykorzystanie potencjału tych platform.

Zarówno na Facebooku, jak i Linkedinie warto od czasu do czasu dodać, chociażby krótki materiał np. informujący o nowościach w twoim sklepie, prezentujący wybrany element oferty, zachęcający do wzięcia udziału w wydarzeniu organizowanym przez firmę lub zapoznania się z innymi treściami marki.

Źródło: www.facebook.com

Obie te platformy świetnie sprawdzą się także w przypadku, gdy myślisz przykładowo o poprowadzeniu webinaru.

Webinar to z całą pewnością format, który warto wykorzystać w swojej komunikacji, tym bardziej że jego popularność w ostatnim czasie znacząco wzrosła.

Dlaczego video marketing jest współcześnie tak ważny?

Przede wszystkim dlatego, że tak, jak wspomniałem na początku artykułu – z każdym kolejnym rokiem w internecie coraz trudniej o autentyczność.

Wiele marek popada w otchłań generyczności, klientom coraz trudniej jest odróżnić jedną markę od drugiej.

Wszystko to dodatkowo napędza rozwój sztucznej inteligencji, który sprawia, że na rynku możemy spotkać coraz mniej unikalnych treści.

Moim zdaniem content video jest na tę chwilę najlepszym rozwiązaniem tego problemu.

Oczywiście zdaję sobie sprawę, że istnieją narzędzia, z których pomocą w kilka minut wygenerujesz proste nagranie, na którym przykładowo zaprezentujesz swój produkt.

Pytanie, które jednak musisz sobie zadać, brzmi – Czy, aby na pewno warto?

Współczesny klient usilnie poszukuje autentyczności. A jaki jest lepszy sposób na pokazanie autentyczności niż własnoręcznie stworzony materiał video, dający możliwość “bliskiej” interakcji marki z odbiorcą.

Co ważne, korzyści video marketingu są w tym wypadku obustronne.

Co o formacie wideo myślą konsumenci?

Jak wynika z ostatnich badań, dotyczących preferencji w zakresie wyboru form konsumpcji treści – wideo całkowicie zdominowało pozostałe formaty.

W szczególności, gdy mówimy o pozyskiwaniu wiedzy na temat produktu.

Przykładowo z badania opublikowanego na stronie FinancesOnline dowiadujemy się, że aż 68% konsumentów uważa krótkie materiały wideo za najbardziej przystępną formę gromadzenia informacji o produkcie, który mają zamiar kupić.

youtube - wyzszy poziom marketingu – video marketing

Źródło: Finances Online, 2023

Jasno to pokazuje, że wideo prezentujące produkt nie jest dla konsumentów (jak wielu mogłoby się wydawać) wyłącznie miłym dodatkiem w procesie zakupowym, ale jednym z kluczowych elementów, który może zadecydować o tym, czy finalnie kupią oni produkt, czy też nie.

Jak rynek odpowiada na ten trend? – raport marketingowy

Z ostatniego raportu “State of Marketing 2023” przygotowywanego co roku przez firmę Hubspot, dowiadujemy się, że wideo znajduje się na samym szczycie listy formatów mediowych, których wykorzystanie marki rozważają w ramach swojej strategii content marketingowej w najbliższym czasie.

formaty ktore marketerzy uwzgledniaja w swojej strategii – video marketing

Źródło: Hubspot, 2023

I w sumie trudno się temu dziwić, w szczególności, że (jak pokazują inne dane z raportu) według marketerów video marketing jest gwarantem najwyższego ROI spośród formatów, które współcześnie wykorzystuje się w content marketingu.

ktore formaty zapewniaja najwyzsze roi – video marketing

Źródło: Hubspot, 2023

Biorąc pod uwagę korzyści wynikające z prowadzenia marketingu w formie video, trzeba spodziewać się, że w przyszłości jego rola w organizacjach będzie tylko rosła.

Czy warto zatem, abyś rozważył wdrożenie strategii video marketingu dla swojej marki?

Zdecydowanie tak.

Video marketing to z całą pewnością coś, co w najbliższym czasie zadecyduje o tym, które marki odniosą rynkowy sukces, a które będą walczyły o przetrwanie, próbując utrzymać się na powierzchni.

Jeśli chcesz znaleźć się w tej pierwszej grupie, powinieneś rozważyć wprowadzenie wideo do swojej strategii marketingu internetowego najwcześniej, jak to możliwe.

Aby jednak video marketing przynosił realne korzyści, nie wystarczy wziąć smartfona do ręki i zacząć mówić, jak wielu twórców ostatnimi czasy stara się insynuować.

Niezależnie czy chcesz wykorzystać ten format do reklamy i promocji, budowania wśród odbiorców wizerunku marki, generowania leadów, przekonania obecnych klientów do ponownego zakupu produktu – potrzebujesz dobrej strategii marketingowej, która pomoże ci osiągnąć wszystkie te cele, zachowując przy tym spójność swoich działań.

Na przykładzie jednego z naszych ostatnich materiałów możesz zobaczyć, jak wykorzystujemy m.in. nasze kolory brandingowe, dzięki czemu poniższe wideo idealnie wpisuje się w pożądany wizerunek naszej marki.

@karolina_lodyga Jak działa Twoja pamięć? #pamięć #mózg #apple #komunikacja #marketing #strategia ♬ Natural Emotions – Muspace Lofi

Dzięki odpowiedniej strategii zaczniesz tworzyć content, który angażuje odbiorców twojej marki, pomaga klientom lepiej zrozumieć, czym ona jest, a także wspiera twoją markę w budowaniu silnej relacji z potencjalnymi i obecnymi klientami.

Podsumowując:

    • W czasach sztucznej inteligencji autentyczność jest na wagę złota. Jednym ze sprawdzonych i niezawodnych sposobów na dostarczanie odbiorcom autentycznych treści jest tworzenie contentu video.
    • W ramach video marketingu możesz na różne sposoby angażować swoich odbiorców i tym samym skutecznie osiągać swoje cele marketingowe w różnych obszarach.
    • Dla współczesnego konsumenta format wideo nie jest wyłącznie ciekawostką, ale realnym źródłem wiedzy na temat produktu. Jeśli wykorzystujesz ten format w twojej kampanii, odbiorcy z całą pewnością to docenią.
    • Unikając video marketingu, skazujesz swoją markę na otwartą wojnę z tekstami i zdjęciami generowanymi przez AI. Jest to niestety wojna, którą coraz ciężej będzie wygrać. Mimo że wyszukiwarka wciąż wydaje się świetnym miejscem na inwestycje marketingowe, to trzeba się liczyć z tym, że coraz częściej będziemy w niej rywalizować ze sztucznie wygenerowanymi treściami.
    • Dla prowadzenia skutecznych działań content marketingowych warto w pierwszej kolejności opracować strategię marketingową, która pozwoli zachować spójność w komunikacji marki.

Jeśli szukasz sposobu, na to, jak rozwijać swój biznes, docierać do nowych klientów, obecnych zatrzymywać na dłużej, a jednocześnie zwiększać zyskowność, to jesteś w dobrym miejscu.

Jestem strategiem marketingowym i pomagam moim klientom osiągać więcej.

W jaki sposób mogę pomóc także Twojej firmie?

  • Opracowując strategię marketingową dla Twojej marki - Jeden z naszych klientów, który skorzystał z naszego doradztwa strategicznego oraz nadzoru egzekucyjnego odnotował w jego biznesie wzrost sprzedaży o 300 procent, w zaledwie kwartał od rozpoczęcia naszej pracy wdrożeniowej - notując pierwszy raz w jego historii przychód powyżej jednego miliona PLN netto miesięcznie.
  • Szkoląc Twoich pracowników - przeszkoleni przeze mnie pracownicy zwiększają wartość sprzedaży, nawet o 100% rocznie. Rekordzista w ciągu jednego miesiąca zrealizował 5100% ROI z zainwestowanego we współpracę ze mną kapitału.
  • Doradzając Ci w formie konsultacji indywidualnych - to najszybszy sposób na problemy i wątpliwości nie cierpiące zwłoki.
Przedsiębiorcy najczęściej wybierają spośród moich usług:
  1. Sprawdź > Konsultacja marketingowa
  2. Sprawdź > Dyrektor marketingu na godziny
  3. Sprawdź > Doradztwo marketingowe
  4. Sprawdź > Doradztwo marketingowe B2B
  5. Sprawdź > Doradztwo marketingowe B2C
  6. Sprawdź > Marketingowe warsztaty strategiczne online
  7. Sprawdź > Strategia marketingowa

Nie czekaj dłużej – to może być Twój pierwszy krok do poprawy wyników i wejścia na Wyższy Poziom Marketingu.

m.lodyga@premium-consulting.pl
Pod blog ABC strategii marki 22 4 - Video marketing – must have współczesnego marketera

Strateg marketingowy

Mariusz Łodyga to doświadczony strateg marketingowy i założyciel marki Premium Consulting. Ma ponad 20-letnie doświadczenie w biznesie i przeprowadził już ponad 300 projektów doradczych i szkoleniowych. Współpracuje z renomowanymi markami, takimi jak Allegro, Santander, Aviva, Orange, Warta S.A. itd. Jego celem jest wprowadzenie klientów na Wyższy Poziom Marketingu i pomaganie im w osiąganiu strategicznych celów.