Jak zwiększyć lojalność klienta w cyfrowym świecie? Dziewięć sposobów na pogłębienie biznesowych relacji

przez Mariusz Łodyga w Styczeń 8, 2018

Mimo, że sam mam spore grono wiernych klientów, z którymi współpracuję od lat, to osobiście uważam, że w biznesie nie występuje ktoś taki jak „lojalny klient”. Zwłaszcza w cyfrowym biznesie lojalność klienta to rzadkość. 

Co najwyżej można spotkać klienta słabo zorientowanego w alternatywnych rozwiązaniach. Z tym, że liczenie na ignorancję klientów w tym zakresie będzie zgubne. Prędzej czy później wpadną oni na konkurencyjne oferty.

Dbaj o stałych klientów i ciągle szukaj nowych

Zatem jak już mamy ustalone, że lojalność wśród klientów nie istnieje, to teraz dbaj o swoich klientów mocniej ale również bardzo poważnie szukaj nowych. Choćby dlatego, żeby nie musieć obsługiwać wszystkich. Zwłaszcza tych, na których nie zarobisz. Tak, nie wszystkich powinieneś obsługiwać, ponieważ nie wszyscy klienci to dobrzy klienci.

Zły klient, to na przykład klient, który nie generuje firmie zysków, ale za to zasypuje firmę masą kłopotów. Zły klient, to również klient, który żąda od Ciebie pierwszej pracy za pół darmo ponieważ w przyszłości, jak się dobrze spiszesz da Ci zarobić „górę pieniędzy” albo pozwoli Ci umieścić swoją markę w portfolio.

Tak, bądź czujny. Klienci też cwaniaczą. Utarło się, że to przede wszystkim firmy żerują na biednych klientach, a prawda jednak jest taka, że po jednej i po drugiej stronie znajdują się podmioty, które mają nieczyste zamiary. Strzeż się złych klientów 🙂

Kluczem do sukcesu jest bycie w relacji i edukowanie klienta

Kiedy ustrzeżesz się złych klientów warto zastanowić się jak można utrzymać współpracę z tymi dobrymi? Możesz utrzymywać zaangażowanie klientów przez edukację, np: publikując treści, które mogą przyczynić się do rozwiązania konkretnych problemów. Sam stosuję ten sposób z bardzo dobrymi rezultatami od paru lat. Jeśli jeszcze tego nie robisz – wypróbuj. To naprawdę działa.

Musisz wiedzieć, że zaledwie 2% badanych jest gotowych do zakupu przy pierwszym kontakcie z marką. Zatem w tym świetle, edukując tak naprawdę dajesz się poznać oraz nawiązujesz relacje i skracasz dystans do „zlecenia”. Swoją drogą, jestem ciekaw ile procent kobiet jest w stanie poślubić faceta w czasie pierwszego spotkania? 🙂

Co osiągasz edukując klienta?

Po pierwsze jestem zdania, że im więcej od siebie daję, tym więcej do mnie wraca. Zatem w wielkim uproszczeniu nie wszystko da się prosto policzyć, a i tak ma się z tego korzyść. Po drugie, budujesz ze swoją grupą docelową relacje i obniżasz jej poziom lęku przed podjęciem finansowej decyzji. Po trzecie, przypominasz swoim obecnym klientom o sobie. To ma ogromne znaczenie w momencie, w którym będą potrzebowali pomocy z Twojej dziedziny. Zgadnij po kogo zazwyczaj dzwonią? Po tych, których znają i o których pamiętają. To mało?

Lojalność klienta – Social media sposobem na zdobywanie leadów i pogłębianie relacji.

Coraz częściej obserwuję przykłady świetnych marek, które z powodzeniem zdobywają klientów dzięki wykorzystaniu social mediów do promocji usług/produktów oraz do zacieśniania relacji z potencjalnymi, jak i obecnymi klientami.

lojalność klienta

Rys. Buduj i rozwijaj lojalność klientów poprzez bycie w relacji wykorzystując: Facebook, Twitter, YouTube, E mail.

Kiedy piszę o promcji usług mam jednak na myśli komunikację z klientami, a nie próbę sprzedaży. Ja osobiście, i myślę, że nie jestem w tym odosobniony, gdy tylko widzę, że ktoś zanieczyszcza mój starannie wypielęgnowany timeline, to natychmiast taką osobę lub markę usuwam z obserwowanych. Zostały w ten sposób ze mną tylko najciekawsze osoby lub firmy, które cenię – między innymi za higieniczność komunikacji. Wierz mi, ani jedni, ani drudzy nie zdobyli mojej uwagi poprzez nachalną akwizycję i lol content.

Będąc obecnym budujesz rozpoznawalność

Dla mnie jako dla trenera, to kapitalna sprawa, ponieważ gdy wchodzę na szkolenie, to właściwie większość uczestników już mnie zna z fejsa, twittera, bloga, etc. Czy możesz to zastosować u siebie? Jestem pewien, że w większości przypadków jest to możliwe. Jeśli masz wątpliwości, zadzwoń do nas i umów się ze mną na konsultację. Przepracujemy wspólnie Twój produkt lub usługę.

Również bardzo często słyszę od klientów podczas finalizowania transakcji, że do decyzji skłoniło ich czytanie mojego bloga oraz otrzymywane regularnie maile z wartościowymi dla nich treściami. Jak trafili na mojego bloga? Między innymi właśnie z fejsa, twittera, linkedin’a, etc.

Cała zeleta takiej sytuacji polega na tym, że do momentu zakupu moja rola w procesie sprzedażowym praktycznie ogranicza się do tworzenia treści.

Jak sprzedawać przez media społecznościowe?

To jest pytanie, które jest fundamentalne dla wszystkich, którzy próbują robić interesy w social media. Moja odpowiedź od paru lat jest taka sama: nigdy nie sprzedawaj wprost, nachalnie. Media społecznościowe mają swoją specyfikę i najlepsze efekty osiągniesz stosując lekkie „lokowanie produktu”. Delikatnie, jak na randce, wzbudzasz zainteresowanie, ale nie wyjeżdżasz z pierścionkiem po drugiej kawie.

Dlaczego tak, a nie w stylu: „Oferta”, „Kup teraz” lub inne cudowne wezwanie do akcji? Ponieważ podobnie jak w randkowaniu, Twoja wybranka chcę Cię najpierw poznać, zanim przedstawi Cię swoim rodzicom.

Media społecznościowe to przede wszystkim miejsce „spotkań towarzyskich” i „rozrywkowych”. W tym celu ludzie głównie zakładają tam profile. Jeśli będziesz w socialu nachalnym sprzedawcą, to trafisz w próżnię lub zwyczajnie Twoja społeczność zacznie Cię ignorować. Oczywiście możesz przetestować na swojej skórze. Chętnie poczytam o Twoich doświadczeniach.

Powyższe nie oznacza jednak, że nie można skutecznie pozyskiwać leadów z tych kanałów. Ja obecnie pozyskuję 100% klientów właśnie dzięki zintegrowaniu mojej strategii komunikacji marketingowej wokół społeczności internetowej zgromadzonej wokół mojej firmy.

Podsumowując:

Mariusz Łodyga
Mariusz Łodyga

Strateg, konsultant, trener – Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z marketingiem, sprzedażą, Public Relations oraz budowaniem wizerunku – personal & business branding. W biznesie od 15 lat. Założyciel i właściciel marki Premium Consulting. Przeprowadził ponad 250 projektów szkoleniowo-doradczych. Szkoli na zlecenie firm prywatnych, instytucji państwowych oraz uczelni wyższych. Doradza małym firmom, dużym korporacjom oraz urzędom państwowym.

Mariusz ŁodygaJak zwiększyć lojalność klienta w cyfrowym świecie? Dziewięć sposobów na pogłębienie biznesowych relacji

Sprawdź, co możemy dla Ciebie zrobić