Marketing narracyjny – czyli magia epickich historii.

Czy można przyjąć, że jest coś co sprzedaje i sprzedaje to najlepiej spośród wszystkich narzędzi jakimi możemy dysponować w relacji z klientami? Czy jest jakiś sposób, by o naszych markach klienci rozmawiali? Czy jest możliwe, że dzięki przekazywanym historiom o „epickich” działaniach podejmowanych przez nasze firmy, produkty przez nas oferowane będą sprzedawać się niemal same? W odpowiedzi na te pytania pomoże nam zrozumienie czym jest marketing narracyjny. Praktyka najbardziej skutecznych handlowców pokazuje, że jest coś na rzeczy.

Czym  jest zatem marketing narracyjny?

W natłoku informacji, które docierają do naszych klientów, niezmiernie ciężko jest uzyskać stan, w którym te treści zapadają na stałe w ich umysłach. W dzisiejszych czasach zjawisko tzw. ślepoty banerowej to norma. Co zatem jeszcze w marketingu działa? W moim odczuciu nie ma bardziej skutecznej metody na docieranie do uwagi naszych klientów jak ciekawa historia. Dlaczego? Dlatego, że w zrutynizowanym świecie, w którym dominują standardy i procedury nic tak nie pobudza do skupienia na naszym produkcie, jak intrygująca informacja, lub ich szereg tworzący całą historię. Historię dotyczącą problemów, z którymi borykają się nasi klienci. Zauważyłem, że już samo wspomnienie o tym, że „chciałbym opowiedzieć Wam pewną historię” powoduje, że moi słuchacze punktowo skupiają swoją uwagę na poruszanej przeze mnie treści.

Narracja, czyli opowieść, która tworzy legendę.

Wielu właścicieli firm chciałoby mieć w swoim arsenale tak wspaniałą legendę jak ta, która towarzyszy produktom firmy Apple. Dlaczego? Dlatego, że to gwarant niemal stuprocentowej skuteczności w sprzedaży.

Siła dobrej narracji zależy od siły samego przekazu, przestrzegania profesjonalnych, precyzyjnych reguł sprawiających, że narracja dociera do ludzi, zamienia ich w fanów, zwolenników opowiedzianej historii; narracja jest przez nich przekazywana dalej, rezonuje w dużych skupiskach; prowadzi do podjęcia działania, aktu zakupowego…”

Eryk Mistewicz

W rozmowie udział wzięli: Przemek Bazanowski (CEO Studio Kreacja, Dyrektor Kreatywny w Premium Consulting), Mikołaj Szczepaniak (CEO SEOdot, Dyrektor ds. SEO/SEM w Premium Consulting), Mariusz Łodyga (CEO Premium Consulting).

W naszym videocaście rozmawiamy o:

  • czym jest marketing narracyjny,
  • gdzie możemy się spotkać z narracjami produktowymi,
  • jakie szanse na dotarcie do uwagi klientów mamy gdy opowiadamy ciekawe historie,
  • dlaczego marketing narracyjny jest tak skuteczny w budowaniu strategicznej przewagi w biznesie,
  • jak największe marki zyskują udział w rynku dzięki opowieściom, które stają się ich znakiem rozpoznawczym.

Podsumowanie

  • jeśli masz firmę, powinieneś również przygotować historię na temat jej pochodzenia,
  • jeśli oferujesz produkty, które w Twojej strategii nie mają konkurować wyłącznie ceną, stwórz dla nich odpowiednią legendę i ją „opowiedz” gdzie się tylko da,
  • pamiętaj, że człowiek od wieki wieków posługiwał się historiami do zdobywania wpływu – niech Twoje historie będą ciekawe, niepokojące, inspirujące, przykuwające uwagę. To najlepsza metoda na zapadnięcie w pamięci klienta.

Mariusz Łodyga 

Mariusz Łodyga

Strateg, konsultant, trener – Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z marketingiem, sprzedażą, Public Relations oraz budowaniem wizerunku – personal & business branding. W biznesie od 16 lat. Założyciel i właściciel marki Premium Consulting. Przeprowadził blisko 300 projektów szkoleniowo-doradczych. Szkoli na zlecenie firm prywatnych, instytucji państwowych oraz uczelni wyższych. Doradza małym firmom, dużym korporacjom oraz urzędom państwowym.