Strategiczne cele marketingowe są jednym z podstawowych elementów skutecznego marketingu. W końcu skąd mamy wiedzieć, czy nasz marketing jest skuteczny w długiej perspektywie, jeśli nie wiemy, co chcieliśmy osiągnąć.

W rzeczywistości, w której otoczenie biznesowe zmienia się niezwykle dynamicznie, pytanie które się pojawia brzmi – czy jesteśmy w stanie sensownie zaplanować przyszłość naszej marki? Odpowiedź znajdziesz w poniższym wpisie.

Odpowiedź na pytanie zawarte w tytule tego wpisu dla wielu może wydawać się oczywista.

Są jednak marketerzy, którzy mieliby co do tej tezy pewne wątpliwości.

Szalejąca wręcz niepewność, drastyczne, często rewolucyjne zmiany, trendy, których kierunek ewoluuje z dnia na dzień pod wpływem pojedynczych wydarzeń.

To wszystko sprawia, że obecnie trudniej niż kiedykolwiek wcześniej jest zaplanować przyszłość marki, nawet gdy mówimy o planowaniu najbliższych miesięcy.

Ostatnie zmiany miały duży wpływ w szczególności marketing, który jest bardzo podatny na wszelkie rynkowe wahania.

W efekcie część marketerów zaczęła wątpić w konieczność planowania przyszłości i stawiania sobie celów. Czy słusznie?

Czy współcześnie marketerzy działają w oparciu o cele marketingowe?

Jasne i szczegółowo określone strategiczne cele marketingowe, dotychczas były dla firm receptą na zapewnienie sobie stabilności i ciągłości funkcjonowania.

Nieustannie rosnąca dynamika zmian sprawiła jednak, że stawiane cele coraz częściej wymagały korekt, a w efekcie ich finalny kształt nieraz znacząco różnił się od pierwotnych założeń.

Aby odpowiedzieć sobie jednak na pytanie, jak marketerzy podchodzą obecnie do kwestii celów – przyjrzyjmy się badaniom.

Jak dowiadujemy się z jednego z nich – przeprowadzonego przez CoSchedule, firmę specjalizującą się w zapewnianiu rozwiązań wspierających koordynowanie działań marketingowych – 74% marketerów ma w zwyczaju określać cele marketingowe dla swojej marki.

czy marki okreslaja strategiczne cele marketingowe

Źródło: CoSchedule, 2022

Oczywiście, możesz powiedzieć, że 74% to dużo, ale spójrzmy na to z innej strony.

Dane te mówią nam jednocześnie, że po drugiej stronie barykady jest 26% marketerów, którzy tych celów nie określają.

Innymi słowy, 1 na 4 firmy działa w sposób chaotyczny, bez żadnego planu na przyszłość, bez jasno określonego kierunku podejmowanych działań, bazując wyłącznie na aktualnych przeczuciach i przekonaniach.

Absolutny spontan.

Dlaczego marketerzy rezygnują ze stawiania sobie celów marketingowych?

Powodów może być w zasadzie kilka.

Strach przed nieosiągnięciem zakładanego planu (co mogłoby przykładowo rodzić nieprzyjemne konsekwencje w relacjach z zarządem), złe doświadczenia z przeszłości lub zbyt duża zmienność branży – to zaledwie kilka potencjalnych przyczyn decyzji marketerów o rezygnacji z celów.

Wszystkie jednak sprowadzają się do kwestii ryzyka, że zakładanych celów finalnie nie uda się osiągnąć.

Warto zatem, abyśmy zastanowili się, jak to wygląda w rzeczywistości. Czy osiąganie celów w marketingu naprawdę jest takie trudne?

To zależy od wielu czynników, ale spójrzmy na dane.

Według wspomnianego badania CoSchedule – 49% marek osiąga większość swoich celów marketingowych, 39% osiąga je od czasu do czasu, a 11% osiąga je rzadko lub wcale. Zaledwie 1% marek osiąga swoje cele marketingowe zawsze.

czy marki osiagaja swoje strategiczne cele marketingowe

Źródło: CoSchedule, 2022

Czy jest to argument za tym, że powinniśmy zrezygnować ze stawiania celów?

Absolutnie nie.

Dane te pokazują nam, że strategiczne cele marketingowe wymagają ciągłej pracy. Przykładowo, gdy stawiamy sobie cele na kilka lat w przód, trzeba uwzględnić możliwość pojawienia się nowych rozwiązań, możliwości, czy przeszkód, które mogą odegrać ważną rolę na drodze do ich realizacji.

Dobre sformułowanie celów strategicznych, a potem stałe obserwowanie postępów w jego realizacji z pewnością przybliży Cię do znalezienia się w gronie 1% marek, które nie mają problemów z osiąganiem swoich planów.

Biorąc jednak pod uwagę wszystko to, co zdążyliśmy już sobie powiedzieć – stawianie strategicznych celów w marketingu może być trudnym zadaniem, więc rodzi się pytanie, czy jest to w ogóle gra warta świeczki?

Co dają nam strategiczne cele marketingowe?

Badania jednoznacznie wskazują, że marki bazujące na celach tj. planujące swoją przyszłość proaktywnie z dużo większym prawdopodobieństwem osiągną sukces.

Co więcej, prawdopodobieństwo to jest większe aż o 331%!

marketing proaktywny a sukces marki – strategiczne cele marketingowe

Źródło: CoSchedule, 2022

Proaktywne podejście do marketingu (pomimo obecnej dynamiki zmian na rynkach) nadal jest zatem kluczowym elementem sukcesu.

Inne dane pokazują natomiast, że marki generalnie działające w sposób dobrze zorganizowany mają prawie 7-krotnie większą szansę na osiągnięcie sukcesu, niż marki decydujące się na przysłowiowy spontan.

marketing zorganizowany a sukces – strategiczne cele marketingowe

Źródło: CoSchedule, 2022

Nie ma wątpliwości, co do tego, że nie da się stworzyć (a następnie konsekwentnie realizować) dobrej strategii marketingowej bez określenia celów. Można powiedzieć, że strategia bez celów strategicznych to oksymoron. Innymi słowy, jeśli Twoja marka nie posiada tego typu celów, to w praktyce nie posiada żadnej strategii marketingowej.

Dobra koordynacja działań marketingowych, szczegółowo opisane procedury i procesy oraz jasno określone cele to moim zdaniem przepis na sprawną, osiągającą kolejne sukcesy markę.

Podsumowując:

    • W efekcie rosnącej dynamiki zmian na rynku część marketerów rezygnuje z określania celów na rzecz działania reaktywnego. Jest to podejście, którego skutkiem ubocznym może być łatwe zatracenie przez markę pierwotnego kierunku, a mówiąc prościej – proszenie się o problemy.
    • Osiąganie celów w tak zmiennej rzeczywistości jest trudnym zadaniem. Kluczem do sukcesu może okazać się odpowiednie sformułowanie tego, co chcemy osiągnąć oraz wprowadzanie regularnych korekt popartych ciągłym obserwowaniem postępów w realizacji celów i śledzeniem zmian zachodzących w otoczeniu marki. Takie podejście nieraz wymaga jednak dogłębnej ekspertyzy w zakresie mechanizmów marketingowych, którą mogą Ci zagwarantować przykładowo doradcy marketingowi.
    • Marka stawiająca sobie strategiczne cele marketingowe to marka, która znacząco zwiększa swoje szanse na sukces. Działanie w sposób dobrze zorganizowany zawsze się opłaca.

Jeśli szukasz sposobu, na to, jak rozwijać swój biznes, docierać do nowych klientów, obecnych zatrzymywać na dłużej, a jednocześnie zwiększać zyskowność, to jesteś w dobrym miejscu.

Jestem strategiem marketingowym i pomagam moim klientom osiągać więcej.

W jaki sposób mogę pomóc także Twojej firmie?

  • Opracowując strategię marketingową dla Twojej marki - Jeden z naszych klientów, który skorzystał z naszego doradztwa strategicznego oraz nadzoru egzekucyjnego odnotował w jego biznesie wzrost sprzedaży o 300 procent, w zaledwie kwartał od rozpoczęcia naszej pracy wdrożeniowej - notując pierwszy raz w jego historii przychód powyżej jednego miliona PLN netto miesięcznie.
  • Szkoląc Twoich pracowników - przeszkoleni przeze mnie pracownicy zwiększają wartość sprzedaży, nawet o 100% rocznie. Rekordzista w ciągu jednego miesiąca zrealizował 5100% ROI z zainwestowanego we współpracę ze mną kapitału.
  • Doradzając Ci w formie konsultacji indywidualnych - to najszybszy sposób na problemy i wątpliwości nie cierpiące zwłoki.
Przedsiębiorcy najczęściej wybierają spośród moich usług:
  1. Sprawdź > Konsultacja marketingowa
  2. Sprawdź > Dyrektor marketingu na godziny
  3. Sprawdź > Doradztwo marketingowe
  4. Sprawdź > Doradztwo marketingowe B2B
  5. Sprawdź > Doradztwo marketingowe B2C
  6. Sprawdź > Marketingowe warsztaty strategiczne online
  7. Sprawdź > Strategia marketingowa

Nie czekaj dłużej – to może być Twój pierwszy krok do poprawy wyników i wejścia na Wyższy Poziom Marketingu.

m.lodyga@premium-consulting.pl
Pod blog ABC strategii marki 22 4 - Strategiczne cele marketingowe – czy warto je jeszcze stawiać?

Strateg marketingowy

Mariusz Łodyga to doświadczony strateg marketingowy i założyciel marki Premium Consulting. Ma ponad 20-letnie doświadczenie w biznesie i przeprowadził już ponad 300 projektów doradczych i szkoleniowych. Współpracuje z renomowanymi markami, takimi jak Allegro, Santander, Aviva, Orange, Warta S.A. itd. Jego celem jest wprowadzenie klientów na Wyższy Poziom Marketingu i pomaganie im w osiąganiu strategicznych celów.