Prowadzenie firmy to sport dla odpornych i w pewnym sensie zuchwałych. Nie jest bowiem łatwo prowadzić styl życia, który wymaga tak dużej i długotrwałej koncentracji. Co więcej, nigdy nie ma gwarancji, że odniesie się zakładany sukces. Można nawet powiedzieć, że jest większe prawdopodobieństwo porażki niż zwycięstwa.

Z czym musisz się liczyć jako przedsiębiorca na samym początku?

Największą trudnością, z którą trzeba się liczyć, już na samym starcie, jest brak kapitału oraz brak ludzi, do współpracy. Nawet jeśli startujący przedsiębiorcy mają pomysł na to co chcą robić i co stanowi ich value proposition, to problemem pozostaje jeszcze wdrożenie.

W tym przypadku kluczowe są środki finansowe oraz ludzie, z którymi będzie się wdrażało wymarzony koncept na biznes.

Peter Drucker napisał kiedyś, że każda nowa firma powinna od pierwszych jej dni być skonstruowana na bazie spółki, w której pierwszym pracownikiem jest osoba w randze i statusie vice-prezesa. Nie jest to oczywiście łatwe, ponieważ po pierwsze znalezienie, drugiej osoby, która będzie dysponowała tym samym zestawem wartości i będzie w stanie podążać za Twoim celem jest już wyzwaniem samym w sobie. Po drugie, taka osoba musi również posiadać swój wkład potrzebny do prowadzenia firmy. Nie mam na myśli tylko czynników materialnych, ale również odpowiednią wiedzę, umiejętności
i doświadczenie.

Gdy jednak już uda Ci się wystartować, to na pewno na swojej drodze spotkasz się z mitami, na temat prowadzenia firmy.

I. Jeśli prowadzisz firmę, to znaczy, że zarabiasz dużo pieniędzy.

Biznesowy mit: Jeśli prowadzisz firmę to znaczy, że zarabiasz dużo pieniędzy.

W praktyce jednak zazwyczaj duże przychody nie oznaczają dla właścicieli dużych zarobków. W pierwszym roku może się zdarzyć, że nawet nie zobaczy się złotówki tzw. zysku z uwagi na konieczność nieustannego reinwestowania w rozwój firmy.

Wg statystyk w ciągu dwóch lat od założenia nowej firmy aż 70% z nich zaprzestaje działalności, po 5 latach jest to już 90%. Te firmy nie wypadają z rynku z uwagi na zdobycie ogromnego kapitału i przejście ich właścicieli na rentierską stronę mocy. Wypadają one zazwyczaj z powodu utraty płynności, czyli właśnie z powodu braku pieniędzy.

II. Jeśli jesteś w czymś dobry, to uczyń z tego biznes.

Biznesowy mit: Jeśli jesteś w czymś dobry, to uczyń z tego biznes.

Niestety bardzo częstym problemem jest fakt, że motywacją do założenia własnej firmy jest umiejętność robienia jakiejś czynności dobrze, lub nawet bardzo dobrze. Czyli na przykład: jesteś znakomitym kucharzem, uwielbiasz gotować i czujesz, że możesz z tego uczynić sposób na życie, przy okazji podążając za pasją.

W praktyce umiejętność gotowania jest Ci najmniej potrzebna do prowadzenia restauracji. Oczywiście dobrze jest gdy wiesz bardzo dużo na ten temat i być może, nawet jeśli potrafisz dobrze gotować, niemniej to Cię nie uchroni przed kłopotami.

Znacznie bardziej będzie Ci potrzebny zestaw praktycznych umiejętności z zakresu zarządzania ludźmi, relacjami z klientami oraz promocją i reklamą niż umiejętności kucharskie. Jeśli chcesz by Twoja knajpa odniosła sukces, to Ty musisz się skupić na prowadzeniu biznesu, a gotowanie pozostawić w rękach najlepszych kucharzy, jakich uda Ci się zatrudnić lub wziąć na wspólników.

Wiem, że to brzmi dość brutalnie, ale prawda jest taka, że prowadzenie firmy to sport 24/7. Niezmiernie trudno jest godzić wszystkie obowiązki wynikające z nadzoru właścicielskiego i jeszcze wykonywać pracę, którą w prosperujących biznesach wykonują pracownicy.

Przedsiębiorca to osoba, która zatrudnia ludzi do wykonania pracy. Jeśli nie zatrudniasz, a wykonujesz ją sam, to nie jesteś przedsiębiorcą lecz freelancerem. Co może być, na pewnym etapie, dobrym rozwiązaniem.

III. Jeśli produkt jest dobry, to sprzeda się sam.

Biznesowy mit: Jeśli produkt jest dobry, to sprzeda się sam.

Ostatnio trafił do naszej firmy konsultingowej klient, który robi wielomilionowe obroty. Jak to w naszym przypadku bardzo często bywa, trafił do nas, ponieważ sprzedaż nie idzie mu tak dobrze, jak jeszcze parę lat temu. Ten prezes jest znakomitym przykładem przedsiębiorcy, który doszedł do dużego sukcesu poprzez ciężką pracę. Każdą złotówkę, którą zarobił przypłacił stresem i potem.

Niesamowitym jest jednak to, co powiedział gdy rozmawialiśmy o jego działaniach marketingowych. Przyznał się, że bardzo lubi swoją pracę od strony operacyjnej, związanej z produkcją, a nie znosi wręcz działań marketingowych, z których on osobiście najchętniej by zrezygnował. Był wręcz rozgoryczony faktem, że jego produkty nie sprzedają się same, uważał bowiem, że są najlepsze na rynku.

Być może jeszcze w latach dziewięćdziesiątych lub z początkiem dwutysięcznych taka strategia dała się obronić, dziś jednak na coraz bardziej dojrzałym rynku należy równie mocno walczyć o rozwój produktu lub usługi, co o uwagę rynku, na którym się działa.

Wysoka jakość nie gwarantuje trwałej przewagi konkurencyjnej, z uwagi na fakt bardzo szybkiego kopiowania rozwiązań przez rywali. Wystarczy spojrzeć na rynek elektroniki lub w sumie na jakikolwiek rynek. Wszędzie jakość staje się punktem wyjścia, a o sukcesie decydują niuanse wynikające ze zdolności marketingowych.

IV. Gdy prowadzisz firmę, to znaczy, że wiesz jak promować swoje produkty/usługi i jak budować swój brand.

Biznesowy mit: Gdy prowadzisz firmę, to znaczy, że wiesz jak promować swoje produkty/usługi i jak budować swój brand.

W tym przypadku najprawdopodobniej popełniasz błąd polegający na założeniu, że skoro prowadzisz firmę, to znaczy, że wiesz wystarczająco dużo by wziąć wszystkie sprawy związane z prowadzeniem i rozwijaniem swojego brandu we własne ręce.

Problem polega jednak na tym, że nikt nie zna się na wszystkim. Nawet genialny Steve Jobs wspierał się osobą legendarnego Regisa McKenny, który był konsultantem marketingowym znanym w dolinie krzemowej jako guru i marketingowy wizzard firm technologicznych. To on pomógł zaistnieć w wyobraźni odbiorców Intelowi i to on stał jako mastermind za, uznaną za najlepszą, reklamą Apple’a (uznawana za najlepszą kampanię reklamową wszech czasów) „Rok 1984”.

To jego firma również przygotowała biznes plan dla Apple Computer i to oni przeprowadzili kampanię marketingową. Wielką zasługą Steva Jobsa było to, że potrafił dobrać do zespołu ludzi, którzy go znacząco wzmacniali. Podobno współpraca McKenny i Jobsa zaczęła się od tego, że Steve zadzwonił do Intela po obejrzeniu ich reklam i zapytał, kto im to zrobił.

(Regis McKenna miał za klientów takie firmy jak America Online, Apple, Compaq, Electronic Arts, Intel, Lotus, Microsoft, National Semiconductor).

To również McKenna, a właściwie jego firma zaprojektowała Logo Apple z tzw. jabłuszkiem (projekt logo wykonał Rob Jannof, w owym czasie dyrektor artystyczny u Mckenny).

Co ciekawe, w samym Apple’u była również dyskusja, z której wynikało, że Apple nie jest zadowolony ze swej nazwy, która w żaden sposób nie dawała im poczucia wystarczającej „godności”, w porównaniu do IBM. To właśnie Mckenna powiedział im, że potrzebują być „inni” i to właśnie on zaproponował słynny slogan Apple „Think different”.

Synergia wynikająca z genialnego mariażu wizji Steva Jobsa i marketingowego wyczucia Regisa Mckenny dała nam efekt w postaci najdroższej marki świata.

V. Należy wdrażać tylko sprawdzone wzorce dla danej branży.

Biznesowy mit: Należy wdrażać tylko sprawdzone wzorce dla danej branży.

Mam obecnie wielką przyjemność współpracować z jedną ze spółek, którą uznaję za jedną z najbardziej odważnych z jakimi dotychczas pracowałem. Zarząd tej spółki to czysty mentalny eksperyment. Spółka działa w bardzo konserwatywnym sektorze gospodarki, w którym działania marketingowe uchodzą za czysty zbytek. Dzięki czemu, w gruncie rzeczy praktycznie wygrywają w cuglach, ponieważ ich konkurenci nawet nie wpadli jeszcze na to, że mogą mieć strategię wykorzystującą dostępne dziś narzędzia i kanały dotarcia do konsumentów. Zarząd tej spółki na każdą propozycję śmiałego działania odpowiada jednym i tym samym zdaniem: chcielibyśmy tego spróbować.

Nigdy nie usłyszałem od nich: to u nas nie zadziała. W pewnym sensie stanowią idealny przykład podejścia do sprawy. Nie wypowiadają się zanim nie uzyskają wyników testu. Jeśli coś działa, to to robią, pomimo faktu, że w ich branży praktycznie nie występuje ślad podobnych praktyk. Dzięki czemu pozyskują klientów szybciej niż sami nawet zakładali.

Życzyłbym każdemu prezesowi takiego stylu myślenia. W polskiej rzeczywistości prezesi mają zbyt często skłonność do działania w stylu: „Widziałem to u firmy X, z którą konkurujemy i chcę dokładnie tego samego”. W ten sposób w najlepszym razie powielają schemat obecny w branży. Nie uzyskują jednak trwałej przewagi konkurencyjnej.

VI. To zawsze będzie działać.

Biznesowy mit: To zawsze będzie działać.

Obecnie czasy są tak dynamiczne i tak dużo się zmienia, że to, co działało jeszcze 6 miesięcy temu, dziś jest wypierane przez nowe funkcjonalności, które pojawiają się w dostępnych narzędziach lub nowych aplikacjach. Przez co zmienia się zupełnie sposób naszego oddziaływania na konsumentów.

Jeszcze dekadę temu mogliśmy inaczej patrzeć na rynek i inaczej planować założenia marketingowe. Dziś trzeba się przestawić w tryb analityczno-optymalizacyjny.

Każda kreacja powinna być na bieżąco analizowana pod względem oczekiwanej konwersji. Jeśli coś nie działa tak jak zakładaliśmy, to jest to sygnał do rozpoczęcia pracy optymalizacyjnej. Dziś praca marketera to nieustający cykl kreatywny połączony z nieustającą analityką i optymalizacją prowadzącą do doskonalenia systemu.

6-mitow-strona

Podsumowując:

    • Prowadząc biznes będziesz spotykać się z wieloma mitami, które mogą wydawać się niesłychanie realne. Niestety nie mają one prawa działać na dłuższą metę.
    • Nikt nie posiada całej niezbędnej wiedzy ani umiejętności aby samodzielnie wykonywać wszelkie prace konceptualne oraz wdrożeniowe. Nawet genialny Steve Jobs pełnymi garściami czerpał od najzdolniejszych ludzi swojej epoki.
    • Rolą właściciela firmy jest umiejętne dobieranie współpracowników, którzy wesprą go w obszarach, w których tego wymaga jego rozwój.
    • Nic nie działa wiecznie. Trwa nieustający wyścig marketingowych zbrojeń. To co działało kilkanaście miesięcy temu, dziś może być tylko wspomnieniem „starych dobrych czasów”. (Jak to się mówi w filozofii: wszystko płynie!).


Jeśli szukasz sposobu, na to, jak rozwijać swój biznes, docierać do nowych klientów, obecnych zatrzymywać na dłużej, a jednocześnie zwiększać zyskowność, to jesteś w dobrym miejscu.

Jestem strategiem marketingowym i pomagam moim klientom osiągać więcej.

W jaki sposób mogę pomóc także Twojej firmie?

  • Opracowując strategię marketingową dla Twojej marki - Jeden z naszych klientów, który skorzystał z naszego doradztwa strategicznego oraz nadzoru egzekucyjnego odnotował w jego biznesie wzrost sprzedaży o 300 procent, w zaledwie kwartał od rozpoczęcia naszej pracy wdrożeniowej - notując pierwszy raz w jego historii przychód powyżej jednego miliona PLN netto miesięcznie.
  • Szkoląc Twoich pracowników - przeszkoleni przeze mnie pracownicy zwiększają wartość sprzedaży, nawet o 100% rocznie. Rekordzista w ciągu jednego miesiąca zrealizował 5100% ROI z zainwestowanego we współpracę ze mną kapitału.
  • Doradzając Ci w formie konsultacji indywidualnych - to najszybszy sposób na problemy i wątpliwości nie cierpiące zwłoki.
Przedsiębiorcy najczęściej wybierają spośród moich usług:
  1. Sprawdź > Konsultacja marketingowa
  2. Sprawdź > Doradztwo marketingowe
  3. Sprawdź > Doradztwo marketingowe B2B
  4. Sprawdź > Doradztwo marketingowe B2C
  5. Sprawdź > Marketingowe warsztaty strategiczne online
  6. Sprawdź > Strategia marketingowa

Nie czekaj dłużej – to może być Twój pierwszy krok do poprawy wyników i wejścia na Wyższy Poziom Marketingu.

m.lodyga@premium-consulting.pl
Pod blog ABC strategii marki 22 4 - 6 mitów, z którymi zmierzysz się prowadząc firmę

Strateg marketingowy

Mariusz Łodyga to doświadczony strateg marketingowy i założyciel marki Premium Consulting. Ma ponad 20-letnie doświadczenie w biznesie i przeprowadził już ponad 300 projektów doradczych i szkoleniowych. Współpracuje z renomowanymi markami, takimi jak Allegro, Santander, Aviva, Orange, Warta S.A. itd. Jego celem jest wprowadzenie klientów na Wyższy Poziom Marketingu i pomaganie im w osiąganiu strategicznych celów.