Oczekiwania wobec marketingu mogą znacząco różnić się w zależności od wizji właściciela biznesu. Niezależnie jednak od perspektywy, przedsiębiorcy są zgodni, co do jednego – marketing ma poprawiać sytuację w firmie. W jaki sposób?
Jedni właściciele liczą na to, że marketing będzie przede wszystkim przyciągął nowych klientów, inni, że pomoże zwiększać udziały w rynku, a jeszcze inni, że będzie główną siłą napędową dla wzrostu przychodów firmy. Z poniższego wpisu dowiesz się, jakie oczekiwania wobec marketingu pojawiają się najczęściej.
Od tego, jak wyglądają relacje pomiędzy CEO a działem marketingu, mocno zależy to, jak sprawnie ten dział będzie funkcjonował.
To w końcu CEO jest zazwyczaj odpowiedzialny za akceptowanie budżetów marketingowych, dobór kadry na najwyższych szczeblach, czy podejmowanie strategicznych decyzji, które mają wpływ na całą firmę, z działem marketingu włącznie.
W efekcie nie będzie zaskoczeniem, jeśli powiem, że rola marketingu w firmach jest bardzo różna.
W niektórych z nich marketing stanowi główne koło zamachowe dla rozwoju całej organizacji, w innych jest spychany na margines i traktowany raczej w kategoriach mało znaczącego “luksusu”.
Osobiście jestem oczywiście wyznawcą pierwszego podejścia i uważam, że dobrze prowadzony marketing może być głównym filarem rozwoju organizacji.
No właśnie – rozwoju – pytanie, czy ten “rozwój” jest w rzeczywistości dla CEO aż tak ważny.
Być może CEO oczekują od swojej firmy spokoju i stabilności, a nie ciągłego pędu, by osiągać kolejne szczyty.
Przyjrzyjmy się zatem danym.
Jakie są priorytety biznesowe właścicieli firm w 2024?
Na to pytanie postanowił odpowiedzieć w swoim corocznym badaniu Gartner.
Ankieterzy, jak co roku zapytali właścicieli firm o ich strategiczne priorytety biznesowe na lata 2023 i 2024. Na poniższym zestawieniu widzimy 10 najczęściej wskazywanych obszarów.
Jak się okazuje na pierwszym miejscu (ze zdecydowaną przewagą) znalazł się wspomniany “wzrost”.
Źródło: Gartner, 2024
Oznacza to, że w tym roku przedsiębiorcom zależy przede wszystkim na wzroście i to właśnie z myślą o nim będą podejmowali swoje strategiczne decyzje.
Oczywiście takie podejście przekłada się bezpośrednio na to, jakie zadania będzie miał przydzielone marketing.
W końcu tak, jak wspomniałem wcześniej, inwestowanie w marketing jest jednym z najlepszych sposobów na generowanie wzrostu organizacji.
Firmy, których prezesowie to zrozumieją, będą mogły rozwijać się sprawnie i sukcesywnie realizować swoje biznesowe priorytety.
Z drugiej strony wiąże się to z dużą presją, która będzie wywierana na marketing, aby ten wzrost faktycznie się pojawił, a potem utrzymał.
Innymi słowy, wielu właścicieli może pokładać w marketingu duże nadzieje, a to oznacza częste kontrole, parcie na wyniki, czy konieczność ciągłego raportowania przez dział marketingu swojej efektywności.
Niemniej jednak (jak wskazuje Gartner) porównując obecne lata z poprzednimi, można dostrzec, że parcie na wzrost będzie aktualnie nieco niższe niż wcześniej, co nie oznacza jednak, że będzie ono niskie.
Ustaliliśmy zatem, że jednym z zadań marketingu jest sprawienie, aby firma rosła.
Zastanówmy się teraz, co według CEO marketing powinien robić, aby ten wzrost generować? Jakie są ich oczekiwania wobec marketingu w tym zakresie.
Jakie oczekiwania wobec marketingu mają właściciele firm?
Odpowiedź na to pytanie znajdziemy w wynikach badania przeprowadzonego w styczniu 2024 roku przez firmę Boathouse, specjalizującą się w dostarczaniu rozwiązań w zakresie zarządzania marketingiem.
W ramach badania firma zapytała 150 CEO o to, jakie jest według nich 5 najważniejszych problemów, które chcieliby, żeby marketing rozwiązywał.
Na samym szczycie listy znalazło się łącznie kilka obszarów: “kreowanie” nowych klientów, utrzymywanie obecnych klientów i zapewnienie wzrostu przychodów.
Źródło: Boathouse, 2024
Mówiąc krótko, marketing powinien zatem dbać o to, aby w otoczeniu firmy nieustannie znajdowali się klienci.
Co ważne, nie jest to równoznaczne z generowaniem sprzedaży. Wspomniana sprzedaż wraz ze zwiększaniem udziału rynkowego znalazły się dopiero na drugim miejscu.
W pierwszej kolejności marketing w oczach CEO ma przynosić klientów i robić wszystko, aby możliwie jak najrzadziej rezygnowali z usług/produktów firmy.
Na trzecim miejscu zestawienia znalazły się: pozostawać “na przedzie”, wyróżniać się i rosnąć szybciej niż konkurencja. Innymi słowy budować przewagę konkurencyjną.
Na kolejnym natomiast: rozwijać markę i jej reputację.
Zbierając wszystkie te informacje w jedno, można dojść do wniosku, że z perspektywy CEO marketing powinien koncentrować się w szczególności na 4 obszarach:
Jeśli jesteś dyrektorem marketingu i przykładowo dążysz do udowodnienia wartości swojego działu w oczach CEO, są to z całą pewnością obszary, na których powinieneś się skoncentrować i o których warto na bieżąco raportować zarządowi.
W ten sposób właściciel firmy nie powinien mieć już więcej wątpliwości, co do wagi marketingu z perspektywy sukcesu organizacji, a jego oczekiwania wobec marketingu zostaną zaspokojone.
Podsumowując:
Dla części CEO marketing stanowi jeden z kluczowych obszarów funkcjonowania ich firmy, dla innych jest co najwyżej dodatkiem do sprzedaży. Niezależnie jednak, jak duża jest rola marketingu w danej firmie, należy zadbać o to, aby był on spójny z celami organizacji.
Najlepszym sposobem, aby tę spójność zagwarantować jest stworzenie dedykowanej strategii marketingowej, która sprawi, że marketing stanie się głównym filarem rozwoju firmy.
Zastanawiasz się jak zaprojektować strategię marketingową, która podniesie skuteczność Twoich działań marketingowych?
Sprawdź przygotowany przez nas kurs online ➡️ ABC Strategii Marki i dowiedz się, jak krok po kroku stworzyć taką strategię i zapewnić swojej firmie stabilny rozwój w długiej perspektywie.
Twój udział w kursie może być pierwszym krokiem do poprawy biznesowych wyników i wejścia na Wyższy Poziom Marketingu 📈