Blogi nie są żadną nowością w świecie marketingu internetowego, ale — o czym wielu zapomina — wciąż okazują się wyjątkowo skutecznym narzędziem. Dziś opowiem Ci o moich “TOP TEN” powodów, które powinieneś mieć na uwadze podczas podejmowania decyzji o wdrożeniu blog-a na swojej firmowej stronie. 

1. Blog dowodzi, że „jesteś dobry w te klocki” i znasz się na rzeczy

Niezależnie od branży, w której działasz, potencjalni klienci najprawdopodobniej oczekują potwierdzenia Twojej znajomości tematu. Dopiero na tej podstawie podejmą decyzję o nawiązaniu kontaktu bądź zakupie Twojej usługi lub Twojego produktu. Jeśli potencjalny klient może łatwo znaleźć artykuły napisane przez Ciebie lub Twoich pracowników i jeśli te artykuły dowodzą doświadczenia i wiedzy autora, decyzja o poświęceniu czasu i (lub) pieniędzy na Twoją ofertę z pewnością będzie dużo łatwiejsza.

Chcesz, aby dyrektor jakiegoś działu w Twojej firmie był traktowany jako ekspert, czołowy specjalista swojej branży? Chcesz, aby Twoi pracownicy zyskali rozgłos jako mistrzowie swojego fachu? Niech zaczną prowadzić swoje branżowe blogi.

Znam firmy, w których niemal wszyscy blogują. Od zarządu po kilkunastu doradców klienta. Regularnie dodając wpisy na ich oficjalnym blogu. Robią to chętnie, ponieważ pomaga im to na co dzień w pracy.

2. Pisanie bloga dowodzi, że liczysz się w branży i że jesteś świetnie zorientowany.

To bardzo ważny powód, dla którego warto prowadzić bloga. Zwłaszcza jeśli jesteś właścicielem firmy, która sprzedaje usługi lub produkty, które wymagają nieco większego poziomu zaufania niż przeciętnie. Dzięki regularnemu blogowaniu jesteś w stanie pokazać co masz do zaoferowania w sposób przyjazny i strawny dla czytelników, którzy mogą być potencjalnymi lub obecnymi klientami.

Blog również umożliwia opisywanie przez Ciebie kazusów realizowanych usług/produktów. Musisz wiedzieć, że to jedna z najbardziej efektywnych pod kątem wpływu na decyzje klienta metod.

Jak to rozumiem w praktyce? Zajmujesz się sprzedażą nieruchomości? Opisz jak szybko i zyskownie sprzedałeś nieruchomość klienta, której nikt nie był w stanie upłynnić przez długi okres czasu. Wśród Twoich czytelników na pewno znajdzie się parę osób, które potrzebują pomocy w sprzedaży własnego “m”. Poczekaj na reakcję, będziesz mile zaskoczony.

3. Blog jest doskonałą przynętą przyciągającą ruch z mediów społecznościowych.

Tak jak trudno oczekiwać, aby serwis pozbawiony dobrej treści osiągał wysokie pozycje w wyszukiwarkach internetowych, tak nie możesz liczyć na linkowanie do swojej witryny na Twitterze, Facebooku czy Google+, jeśli nie dbasz o regularne publikowanie interesujących artykułów czy wpisów.

Nie ma nic lepszego niż blog, którego treść jest na tyle dobra, że użytkownicy mediów społecznościowych zaczynają sami przesyłać sobie informacje o kolejnych postach. Ludzie wprost uwielbiają dzielić się wartościowymi artykułami ze swoimi znajomymi.

Co więcej, te linki w mediach społecznościowych z pewnością ułatwią pozycjonowanie Twojego serwisu w wyszukiwarkach. Wzmianki na Twój temat i linki w mediach społecznościowych są dla Google (i każdej innej wyszukiwarki) najlepszym potwierdzeniem prawdziwej wartości Twojego serwisu (z perspektywy żywych ludzi), a taki serwis z pewnością zasługuje na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania (tzw. SERP-ach). Nie zapominaj też o dodatkowym ruchu — o użytkownikach, którzy trafia na Twoją stronę po kliknięciu linków w mediach społecznościowych.

Wpisy na blogach mają jeszcze jedną ważną zaletę — możesz o nich śmiało wspominać, korzystając z własnych kont w mediach społecznościowych. Taka forma autopromocji z pewnością nikogo nie urazi, a może stanowić dobry początek szerzenia wiedzy na Twój temat czy budowy świadomości marki.

4. Blog jako skuteczne narzędzie SEO

Im więcej treści publikujesz w swoim serwisie, tym skuteczniejsze będą Twoje działania na rzecz osiągnięcia jak najwyższych pozycji w wynikach wyszukiwania Google. Twój blog będzie jeszcze skuteczniejszym narzędziem SEO, jeśli Google znajdzie w Twoich postach słowa kluczowe, na których Ci zależy.

Wyszukiwarki internetowe analizują wszystkie strony serwisu internetowego pod kątem zawierania informacji na określony temat. Każdy wpis na blogu jest stroną, zatem jeśli chcesz osiągać wysokie pozycje dla 50 różnych słów kluczowych, powinieneś przygotować przynajmniej 50 różnych stron (na przykład postów na blogu), z których każda będzie dotyczyła jednego z tych zagadnień (słów lub wyrażeń kluczowych).

Nie możesz liczyć na wysokie pozycje w wyszukiwarkach internetowych dla wielu słów kluczowych, jeśli Twoja witryna składa się z zaledwie kilku stron, w tym Kontakt, O nas, Nasz zespół i strony domowej, na której opisałeś kilka oferowanych usług lub produktów.

Oczywiście zachęcam Cię do pisania treści przede wszystkim pod czytelnika, bo to w końcu od jest w tym najważniejszy.

5. Blog pozwala przyciągnąć bardzo dużo ruchu tematycznego

To prawda! Trudno w to uwierzyć, ale regularne publikowanie wpisów na blogu i — co równie ważne — przyciąganie uwagi w mediach społecznościowych, pozwala w relatywnie krótkim czasie przyciągnąć dużą liczbę odwiedzających na strony Twojego serwisu. Co ciekawe, wartościowa treść z czasem spowoduje, że Twoja witryna doczeka się naturalnych linków przychodzących (tzw. backlinków). To chyba jedyny sposób prowokowania społeczności do naturalnego, a więc nieodpłatnego i bezinteresownego linkowania stron Twojego serwisu przez zwykłych użytkowników, czyli de facto pozycjonowania w zgodzie z zaleceniami wyszukiwarki Google.

Ponadto, ruch na stronie, który generuje treść blogowa pozwala pogłębiać relacje z obecnymi klientami. To jest doskonały sposób na przypomnienie, że cały czas jesteś aktywny, i że nie zasypujesz gruszek w popiele. Możesz również dzięki blogowi wykorzystać  kontekstowe formy reklamowe, które aktywują się automatycznie gdy czytelnicy opuszczają Twoją witrynę.

6. Przyciąganie i długie utrzymywanie odwiedzających na stronie zwykle ułatwia osiąganie celów biznesowych

Oczekujesz, że użytkownicy będą kupowali Twój produkt, będą dzwonili w sprawie oferowanych usług, będą wypełniali formularze kontaktowe lub podejmowali inne, podobne działania? Skoro ktoś decyduje się przeczytać wpis na Twoim blogu, szansa na osiągnięcie któregoś z tych celów znacznie rośnie. 

W przypadku mojej firmy 90% kupujących to osoby, które regularnie czytają mojego bloga. To też zdecydowanie najfajniejsi kupujący. Im praktycznie nie muszę mówić skąd się wziąłem w ich firmie i co mam zamiar im zaproponować. To bardzo duże ułatwienie w pracy konsultanta.

Zdarza mi się odbierać telefony i słyszeć: „Panie Mariuszu, od dłuższego czasu czytam Pana bloga i ku mojemu miłemu zdziwieniu okazało się, że Pan również szkoli. Chcielibyśmy zaprosić Pana do naszej firmy i przeszkolić z Panem nasz dział marketingu”. Bez bloga taki kontakt nie byłby możliwy.

7. Publikując wartościowy content wspierasz działania offline.

Pewnie jesteś zdziwiony, bo co ma piernik do wiatraka? Jak blog może wspierać Twoje działanie poza internetem?

W prosty sposób, sprzedawanie klientowi, który Cię zna jest znacznie łatwiejsze niż sprzedawanie potencjalnem klientowi, który dopiero co Cię poznał. Dzięki narzędziom do analizy użytkowników jesteś w stanie wyłuskiwać najbardziej atrakcyjne leady i adresować do nich działania handlowe.

Jak to działa w praktyce? Dziś jestem w stanie ustalić, że firma handlowa X czyta mojego bloga i że najczęściej wraca do artykułów o sprzedaży. Jak mi to pomaga? Bardzo prozaicznie: nawiązuję kontakt i proponuję rozwiązania, które odpowiadają ich potrzebom. Co więcej, w takich sytuacjach nie spotyka się klasycznego oporu przed handlowcem, ponieważ ci użytkownicy traktują mnie jak dobrego znajomego. Sytuacja win=win.

8. Inaczej niż w przypadku postów w mediach społecznościowych, na blogu to Ty jesteś właścicielem i jedynym beneficjentem treści.

Wielu przedsiębiorców dość alergicznie reaguje na wszelkie koncepcje, które wymagają przekazywania kontroli nad ważnymi procesami poza firmę. Dobrym przykładem takiego działania jest publikowanie treści w mediach społecznościowych.

Facebook w każdej chwili może zdecydować, że naruszasz zasady obowiązujące w ICH serwisie, i usunąć Twoją stronę. To LinkedIn decyduje, które reklamy mają być wyświetlane obok Twojej treści. Zdarza mi się dość często dostawać informacje z Facebooka, o tym, że moja reklama nie będzie emitowana, ponieważ narusza regulamin. Na blogu, to Ty tworzysz własny regulamin.

9. Edukujesz potencjalnych i obecnych klientów.

To bardzo ważna funkcja bloga, którą on pełni. Jeśli masz skomplikowany produkt lub usługę, to Twój klient potrzebuje wiele wsparcia merytorycznego na etapie podejmowania decyzji oraz późniejszego wdrażania zakupionych od Ciebie rozwiązań. W mojej pracy konsultanta jest to doskonała sytuacja, ponieważ nie muszę tłumaczyć ewidentnych kwestii klientowi, który był najpierw moim czytelnikiem. Poza tym, mając na uwadze jego rozwój mogę w ten uniwersalny sposób przekazywać mu swoją wiedzę.

Jeśli również w swojej pracy doradzasz klientom, to blog jest absolutnie dla Ciebie. Osiągniesz podobne rezultaty.

10. Wpisy na blogu żyją dłużej.

Newslettery rozsyłane pocztą elektroniczną, wpisy na Twitterze czy Facebooku są dość ulotne — zdecydowana większość z nich zostanie zapomniana zaledwie kilka dni po wysłaniu czy publikacji. Twój blog jest doskonałym miejscem publikacji treści na dłużej — treści, która zachowa swoją wartość i będzie źródłem wartościowej wiedzy przez wiele tygodni czy nawet miesięcy.

Na blogu warto oczywiście publikować wpisy poświęcone bieżącym lub tymczasowym zagadnieniom, jednak równie ważne jest tworzenie i publikowanie materiałów potrzebnych teraz i w przyszłości.

Podsumowując:

    • Blog to bardzo skuteczne narzędzie do komunikacji z potencjalnymi i obecnymi klientami
    • Blog wspiera działania SEO i generuje bardzo duży ruch tematyczny na Twoją stronę firmową.
    • Dzięki wartościowym treściom zyskujesz okazje do spontanicznego linkowania do Twojej strony przez czytelników.
    • Pisząc bloga budujesz markę Twojego biznesu oraz osobistą i wspierasz świadomość jej istnienia.
    • Blog to znakomity sposób na stosowanie reklamy natywnej.
    • Dobra treść jest bardzo często udostępniana. Zyskujesz darmową dystrybucję.
    • Budujesz głębszą relację z Twoją społecznością.

Jeśli szukasz sposobu, na to, jak rozwijać swój biznes, docierać do nowych klientów, obecnych zatrzymywać na dłużej, a jednocześnie zwiększać zyskowność, to jesteś w dobrym miejscu.

Jestem strategiem marketingowym i pomagam moim klientom osiągać więcej.

W jaki sposób mogę pomóc także Twojej firmie?

  • Opracowując strategię marketingową dla Twojej marki - Jeden z naszych klientów, który skorzystał z naszego doradztwa strategicznego oraz nadzoru egzekucyjnego odnotował w jego biznesie wzrost sprzedaży o 300 procent, w zaledwie kwartał od rozpoczęcia naszej pracy wdrożeniowej - notując pierwszy raz w jego historii przychód powyżej jednego miliona PLN netto miesięcznie.
  • Szkoląc Twoich pracowników - przeszkoleni przeze mnie pracownicy zwiększają wartość sprzedaży, nawet o 100% rocznie. Rekordzista w ciągu jednego miesiąca zrealizował 5100% ROI z zainwestowanego we współpracę ze mną kapitału.
  • Doradzając Ci w formie konsultacji indywidualnych - to najszybszy sposób na problemy i wątpliwości nie cierpiące zwłoki.
Przedsiębiorcy najczęściej wybierają spośród moich usług:
  1. Sprawdź > Konsultacja marketingowa
  2. Sprawdź > Dyrektor marketingu na godziny
  3. Sprawdź > Doradztwo marketingowe
  4. Sprawdź > Doradztwo marketingowe B2B
  5. Sprawdź > Doradztwo marketingowe B2C
  6. Sprawdź > Marketingowe warsztaty strategiczne online
  7. Sprawdź > Strategia marketingowa

Nie czekaj dłużej – to może być Twój pierwszy krok do poprawy wyników i wejścia na Wyższy Poziom Marketingu.

m.lodyga@premium-consulting.pl
Pod blog ABC strategii marki 22 4 - TOP 10 powodów, dla których powinieneś prowadzić firmowego bloga.

Strateg marketingowy

Mariusz Łodyga to doświadczony strateg marketingowy i założyciel marki Premium Consulting. Ma ponad 20-letnie doświadczenie w biznesie i przeprowadził już ponad 300 projektów doradczych i szkoleniowych. Współpracuje z renomowanymi markami, takimi jak Allegro, Santander, Aviva, Orange, Warta S.A. itd. Jego celem jest wprowadzenie klientów na Wyższy Poziom Marketingu i pomaganie im w osiąganiu strategicznych celów.