Wszystkie najlepsze teksty reklamowe posiadają jedną niezwykle istotną cechę wspólną – skutecznie sprzedają. Nie ważne więc, czy zajmujesz się sprzedażą żarówek, organizacją koncertów rockowych czy kreatywnym strzyżeniem psów – w każdym przypadku Twoim głównym zadaniem jest zdobycie Klienta, a najlepiej pomoże Ci w tym właśnie skutecznie sprzedający tekst reklamowy.
Jeden uniwersalny wzór na doskonały tekst reklamowy nie istnieje – w grę wchodzi po prostu zbyt dużo zmiennych – grupa docelowa i jej zachowania konsumenckie, otoczenie konkurencyjne, pozycjonowanie marki, wady i zalety Twojego produktu bądź Twojej usługi i wiele, wiele innych.
Dlaczego więc doświadczeni copywriterzy praktycznie zawsze osiągają sukces, a stworzone przez nich teksty są tak skuteczne? Ponieważ po przeanalizowaniu wspomnianych powyżej zmiennych, wykorzystują oni do stworzenia tekstu jedną z kilku niezawodnych metod konstruowania przekazu reklamowego. Metod nazywanych w branży formułami copywriterskimi.
Jaką funkcję pełni tekst reklamowy?
Tekst jest jednym z najważniejszych, o ile nie najważniejszym elementem przekazu reklamowego.
Zarówno w reklamie radiowej i telewizyjnej, na ulotkach i katalogach, w mediach społecznościowych i na stronach internetowych, w marketingu szeptanym i storytellingu tekst reklamowy ma kilka podstawowych zadań, ale najważniejsze z nich to:
Świadomość funkcji tekstu jest niezwykle istotna – inaczej bowiem musimy skonstruować nagłówek, inaczej body copy czyli tekst główny, a jeszcze inaczej Call-To-Action. Najlepiej oczywiście z wykorzystaniem formuł copywriterskich!
Dlaczego warto znać AIDĘ?
AIDA to najpopularniejsza i do niedawna uznawana za najskuteczniejszą formuła copywriterska. Bardzo często stosowana w reklamie telewizyjnej, radiowej i outdoorowej, stworzona przez jednego z pionierów copywritingu – Elmo Lewisa doskonale sprawdza się w mediach standardowych, ale nie zawsze nadąża za zachowaniami konsumenckimi użytkowników mediów nowoczesnych – stron internetowych, mediów społecznościowych czy aplikacji.
Dlaczego?
Najlepiej wyjaśni to rozwinięcie nazwy AIDA, która jest akronimem pochodzącym od następujących słów:
ATTENTION – czyli uwaga, którą musimy zdobyć;
INTEREST – czyli zainteresowanie, które musimy podtrzymać;
DESIRE – czyli pragnienie, które musimy wywołać;
ACTION – czyli reakcja, do której musimy namówić.
Użytkownicy nowych mediów bardzo często, ale oczywiście nie zawsze, trafiają na Landing Page, stronę firmową, aukcję internetową czy profil w mediach społecznościowych z pełną premedytacją, czyli ich uwaga jest już w zasadzie zdobyta i z pomocą w konwersji przy takim założeniu zachowania konsumenckiego przychodzi już nie AIDA, ale jej młodsza i bardzo skuteczna siostra IDA (interest – desire – action).
Mechanizm działania formuły AIDA jest prosty – po zdobyciu uwagi odbiorcy przekazu reklamowego chwytliwym hasłem, intrygującym nagłówkiem, czy zaskakującym początkiem spotu, staramy się podtrzymać zainteresowanie wskazując najważniejszą cechę bądź cechy naszego produktu (najlepiej jako USP – unikatową propozycję sprzedaży), by następnie wywołać pragnienie zakupu produktu lub skorzystania z usługi poprzez pokazanie benefitów i skłonić do wykonania zamierzonej akcji.
Rozwinięciem formuły AIDA jest AIDCA, w której C pochodzi od słowa „conviction” i ma za zadanie przekonanie Klienta i rozwianie ewentualnych wątpliwości na przykład poprzez społeczny dowód słuszności.
Uniwersalna i skuteczna – PAS
PAS to klasyczna, bardzo często stosowana formuła copywriterska. Doskonale odpowiada na typowe zachowania konsumenckie i sprawnie prowadzi odbiorcę przekazu reklamowego przez proces decyzyjny.
Dlaczego jest tak skuteczna?
Ponieważ z powodzeniem naśladuje proces myślowy typowego Konsumenta. Nazwa PAS, podobnie jak AIDA, to akronim i utworzona została z następujących wyrazów:
PROBLEM – musisz wczuć się w sytuację czytelnika i niemalże doświadczyć uciążliwości wynikających z jego problemu. Pokaż, że doskonale go rozumiesz. Im bardziej emocjonalny tekst stworzysz, tym większe zaufanie zdobędziesz.
AGITATE – musisz wzbudzić w czytelniku emocje i uświadomić mu, że problem z którym się boryka jest na tyle uciążliwy, że dłużej zwlekać po prostu nie można. Uważaj jednak, żeby nie przesadzić i nie wystraszyć Twojego potencjalnego Klienta – strach bardzo często skutkuje paraliżem decyzyjnym.
SOLUTION – musisz pokazać, że trapiący czytelnika problem posiada rozwiązanie i tak się składa, że jest nim właśnie Twój produkt bądź usługa. Rozwiązanie powinno być skuteczne, a jak wiesz, nic nie lepiej świadczy o skuteczności niż opinie zadowolonych Klientów.
4P – cztery kroki do sprzedaży
Formuła copywriterska 4P to ulepszona wersja AIDY w czterech krokach:
PROMISE – obietnica to najskuteczniejsza metoda na pozyskanie uwagi. Wszyscy szukamy bowiem okazji do poprawy komfortu naszego życia bądź rozwiązania trapiących nas problemów. Dlaczego nie mielibyśmy poświęcić kilku chwil, skoro zyskać możemy tak wiele?
PICTURE – obraz to czasem więcej niż tysiąc słów, ale Ty nie musisz używać ich aż tylu do zobrazowania tego, jak Twoja oferta zmieni życie Twoich potencjalnych Klientów – wystarczy, że wzbudzisz w nich pozytywne emocje i pokażesz nowy, lepszy świat, a będziesz już tylko krok (a w zasadzie dwa) od sukcesu.
PROOF – po zbudowaniu emocjonalnej wizji korzyści wynikających z zakupu, czas na zniwelowanie ewentualnych wątpliwości i udowodnienie, że Twój produkt lub usługa po prostu działa! Twarde dane, wykresy, tabelki – cokolwiek może ostatecznie przekonać do zakupu.
PUSH – to krok ostateczny i czas, kiedy możesz w pełni zaprezentować swoją ofertę i spuentować ją zgrabnym Call-To-Action. Jeżeli planujesz jakiekolwiek rabaty, promocje czy gratisy to potraktuj je jako wisienkę na torcie i zaserwuj je właśnie tutaj – na deser!
Before – After – Bridge – most łączący z Klientem
Formuła BAB składająca się trzech elementów Before, After i Bridge to klasyczna metoda konstruowania nie tylko samych tekstów, ale całości przekazów reklamowych. Wykorzystywana od dekad nadal doskonale spełnia swoje zadanie i z pewnością posłuży jeszcze wielu pokoleniom copywriterów.
BEFORE – czyli sytuacja wyjściowa, jeszcze przed skorzystaniem z Twojego produktu bądź usługi.
AFTER – czyli sytuacja końcowa, już po skorzystaniu z Twojego produktu bądź usługi.
BRIDGE – czyli most łączący sytuację wyjściową z końcową, a pisząc mniej metaforycznie – Twój produkt bądź usługa.
Problem? No problem!
Formuła „No problem” to metoda wymagająca doskonałej znajomości nie tylko własnej oferty, ale także grupy docelowej, bowiem jej struktura opiera się po prostu na odpowiedzi na pytania, które nurtować mogą potencjalnych Klientów. To wymagająca, ale niezwykle skuteczna metoda, wystarczy bowiem w zgrabnej formie ująć odpowiedzi na następujące pytania:
Podsumowując:
Jeśli szukasz sposobu, na to, jak rozwijać swój biznes, docierać do nowych klientów, obecnych zatrzymywać na dłużej, a jednocześnie zwiększać zyskowność, to jesteś w dobrym miejscu.
Jestem strategiem marketingowym i pomagam moim klientom osiągać więcej.
W jaki sposób mogę pomóc także Twojej firmie?
- Opracowując strategię marketingową dla Twojej marki - Jeden z naszych klientów, który skorzystał z naszego doradztwa strategicznego oraz nadzoru egzekucyjnego odnotował w jego biznesie wzrost sprzedaży o 300 procent, w zaledwie kwartał od rozpoczęcia naszej pracy wdrożeniowej - notując pierwszy raz w jego historii przychód powyżej jednego miliona PLN netto miesięcznie.
- Szkoląc Twoich pracowników - przeszkoleni przeze mnie pracownicy zwiększają wartość sprzedaży, nawet o 100% rocznie. Rekordzista w ciągu jednego miesiąca zrealizował 5100% ROI z zainwestowanego we współpracę ze mną kapitału.
- Doradzając Ci w formie konsultacji indywidualnych - to najszybszy sposób na problemy i wątpliwości nie cierpiące zwłoki.
Nie czekaj dłużej – to może być Twój pierwszy krok do poprawy wyników i wejścia na Wyższy Poziom Marketingu.
m.lodyga@premium-consulting.pl