Fot. Zespół ds. promocji usług rynku pracy CAZ Świdnica.

Promocja i marketing usług rynku pracy w wersji dla zaawansowanych

W tym artykule chcę się podzielić moimi obserwacjami dotyczącymi bardzo dynamicznego zespołu, z którym miałem przyjemność pracować. Był to projekt, który od samego początku nosił znamiona wyjątkowego. Nie tylko z uwagi na profesjonalizm, ale i bardzo pozytywną energię, którą cała ta ekipa emanowała.

Poza tym, świdnicki zespół jest jednym z bardziej ciekawych przykładów na podejście marketingowe w administracji publicznej. To urząd, który świadomie i systematycznie pracuje nad tym by świadczone przez niego usługi były „widoczne” dla jego klientów.

Zespół ds. promocji i marketingu usług runku pracy

Fot. Szkolenie „Promocja i marketing usług rynku pracy”

Urząd Pracy w Świdnicy dla promowania swoich usług aktywnie korzysta ze wszystkich dostępnych środków, począwszy od strony www, przez media społecznościowe aż do tradycyjnej promocji telewizyjnej. Dzięki m.in. wykorzystaniu tych narzędzi, PUP Świdnica może się pochwalić ośmioma tysiącami ofert pracy rocznie (cyt. Dyr. Tadeusz Kotlarski).

Social media w Urzędzie Pracy

 Fot. Fan page CAZ.

Jak promować usługi rynku pracy, by pracodawcy chcieli współpracować? 

Przede wszystkim trzeba zacząć od zbudowania świadomości, że każda usługa wymaga promowania i działań stricte marketingowych. Począwszy od przygotowania zespołu do wykonywania zadań, przez przygotowanie narzędzi, strategii marketingowej, a na samym działaniu kończąc. Zazwyczaj jest tak, że liderzy w swoich branżach są zwyczajnie znakomicie przygotowani w zakresie sprzedaży i marketingu. Ta reguła nie odnosi się wyłącznie do biznesu. Ona jest również aktualna w przypadku administracji publicznej.

Social media w Urzędzie Pracy

Fot. Prezentacja w programie Prezi.com promująca projekt szkoleniowy realizowany przez urząd.

W przypadku PUP produktem mogą być również szkolenia realizowane w ramach środków pozyskanych z unii europejskiej. Własny kanał na YouTube oraz wykorzystanie ciekawej prezentacji jest tylko jednym z dostępnych narzędzi. Filmik z prezentacją znajduje się również na stronie głównej PUP Świdnica. Polecam uwadze ciekawą i dynamiczną formę prezentowanej treści – Przykuwa uwagę.

Social media w Urzędzie Pracy

Fot. Prezentacja programu szkoleniowego „Szansa dla Ciebie”.

Jak widać na powyższym zdjęciu można promować niemal każdy projekt. W tym przypadku CAZ Świdnica ciekawie zachęca do skorzystania z rozwiązań przygotowanych dla osób poszukujących pracy.

Social Media w Urzędzie Pracy

Fot. Wykorzystanie regionalnej telewizji do zwiększania zasięgu, z równoległym publikowaniem treści na YT oraz FB. 

Jednym z filarów świdnickich działań jest bardzo prężny zespół ds. promocji i  marketingu usług. Zespół ten odpowiada za komunikację PUP Świdnica w mediach społecznościowych oraz tradycyjnych.

Social media w Urzędzie Pracy

Fot. Landing page dot. projektu szkoleniowego.

Bardzo skutecznym narzędziem w marketingu internetowym jest tzw. landing page (strona docelowa), która w precyzyjny i bezpośredni sposób informuje klientów, jakie otrzymają korzyści w ramach prezentowanych ofert. Zaletą stosowania landing page’y jest możliwość wyodrębnienia ze skomplikowanej struktury stron urzędowych właściwej oferty dla wybranej grupy docelowej.

Podsumowanie:

Urząd również sprzedaje, z tym, że zazwyczaj o tym nie wie. Urzędy mogą z powodzeniem wykorzystywać wszystkie kanały komunikacji marketingowej, by zwiększać efektywnie swój zasięg. Narzędzia do promowania usług i produktów oferowanych przez sektor publiczny można z pełnym powodzeniem zaimplementować ze świata biznesu.

Każdy produkt lub usługa musi być zatem w sposób jasny i czytelny przedstawiona użytkownikom sieci. Już dziś można zaryzykować stwierdzenie: „jeśli nie ma Cię w internecie, to nie istniejesz”.

  • 14 mln Polaków regularnie korzysta z mediów społecznościowych (liczba ta regularnie rośnie). Źródło: badania PARP 2012
  • Każdy wydany 1zł na e-mail marketing, to 40zł zysku ze sprzedaży. Źródło: GetResponse
  • Do 2020 roku 85% interakcji międzyludzkich będzie przebiegało bez fizycznej rozmowy z innym człowiekiem. Źródło: Gartner Research
  • Współczynnik klikalności w e-mail marketingu wzrasta, gdy w temacie wiadomości zawarta jest nazwa firmy/instytucji. Źródło: HubSpot
  • 89% marketerów wykorzystuje emaile jako swoje główne źródło generowania leadów. Źródło: Forrester Research
  • Najczęściej otwierane wiadomości, zawierają w temacie słowo „praca”. Źródło: HubSpot
  • 75% wagi decyzji zakupowej wynika z wrażenia jakie konsument ma po wejściu na stronę internetową firmy / instytucji.  Źródło: Tomasz Karwatka E-commerce 2011
  • Firmy, które prowadzą regularnie bloga mają o 97% więcej zapytań ofertowych niż te bez nich.  Źródło: Lead Generation Report, 2010
  • 89% nabywców z B2B oraz B2C korzysta z wyszukiwarek internetowych przy podejmowaniu decyzji zakupowych. Źródło: Fleishman-Hillard /Harris Interactive 2012 Digital Influence

Jeśli właśnie poszukujesz kogoś, kto pomoże Ci umiejętnie i poprawnie zbudować wizerunek urzędu jako profesjonalnej agencji pośrednictwa pracy, to zapraszam do współpracy. Kliknij w grafikę poniżej, by przejść do oferty.

promocja i marketing usług

Mariusz Łodyga

Strateg, konsultant, trener – Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z marketingiem, sprzedażą, Public Relations oraz budowaniem wizerunku – personal & business branding. W biznesie od 15 lat. Założyciel i właściciel marki Premium Consulting. Przeprowadził ponad 250 projektów szkoleniowo-doradczych. Szkoli na zlecenie firm prywatnych, instytucji państwowych oraz uczelni wyższych. Doradza małym firmom, dużym korporacjom oraz urzędom państwowym.