„Reklama jest dźwignią handlu” – tę nieco ironiczną, ale oddającą w pełni realia rzeczywistości sentencję autorstwa Henryka Jagodzińskiego znamy i zgadzamy się z nią wszyscy. Prawdą bowiem jest, że nawet najlepszy produkt bez odpowiedniej reklamy prawdopodobnie utonie w morzu konkurencji. Co jednak, parafrazując powyższą sentencję, byłoby dźwignią reklamy? Z pewnością – Call To Action, skuteczne Call To Action.
Co to jest Call To Action?
Call To Action (CTA) to część komunikatu reklamowego wzywająca odbiorcę do wykonania działania założonego przez nadawcę przekazu. Spotykamy je (CTA) praktycznie wszędzie – w spotach radiowych i telewizyjnych, na plakatach i billboardach, online i offline, w webwritingu oraz w tradycyjnym przekazie BTL. To przysłowiowa wisienka na torcie – ostateczny krok jaki wykonać ma potencjalny Klient w procesie sprzedażowym.
Call To Action występuje najczęściej jako tekst, obraz bądź forma pośrednia pomiędzy tekstem a obrazem. W Internecie z CTA spotykamy się praktycznie na każdym kroku – najczęściej w formie przycisków (buttonów) z perswazyjnym komunikatem np. „KUP TERAZ” lub tekstów linkujących do stron docelowych, niezależnie od tego, czy jest to rozwinięcie artykułu na portalu internetowym, czy podstrona z ofertą handlową.
Do czego służy CTA?
Oczywiście, celów Call To Action jest co najmniej tyle, ile produktów i usług na rynku, ale z powodzeniem wśród kluczowych z nich mogę wyróżnić:
Kluczową kwestią, gdy tworzymy skuteczne Call To Action jest precyzyjne określenie zadania, jakie wykonać ma ten kluczowy komunikat i do czego nakłonić ma potencjalnego Klienta. Jeżeli Ty nie będziesz wiedział tego, co chcesz przekazać, to tym bardziej nie będzie wiedział tego odbiorca Twojego komunikatu.
Jakie powinno być skuteczne Call To Action?
CTA powinno przede wszystkim być.
Badania przeprowadzone przez Small Business TRENDS pokazują, że aż 70% małych firm B2B nie posiada na swoich stronach wezwania do działania – to poważny błąd marketingowy – profesjonalnie zaprojektowane CTA potrafi podnieść konwersję nie tylko o kilkadziesiąt, ale nawet o kilkaset procent. O profesjonalnie zaprojektowanym CTA wspomniałem celowo, wezwanie do działania musi spełniać bowiem szereg ściśle określonych kryteriów, takich jak:
Ograniczenie niekoniecznie ogranicza
Bardzo częstym błędem marketerów jest... pozostawienie Klientom wyboru, a mówiąc bardziej precyzyjnie, zbyt wielu możliwości do wyboru. Ta z pozoru absurdalna obserwacja jest w pełni zgodna z mechanizmami działania ludzkiego mózgu i przez psychologów społecznych opisywana jest jako paradoks wyboru – w popularnym eksperymencie naukowcy zauważyli, że stoisko z 24 dostępnymi rodzajami jednego produktu co prawda przyciąga większą ilość Klientów niż stoisko z 6 rodzajami, ale Klienci na zakup zdecydowanie chętniej decydują się w przypadku mniejszej ilości dostępnych rodzajów produktu. Czyli lubimy różnorodność oferty, ale na skorzystanie z niej zdecydujemy się raczej w przypadku jej ograniczenia.
Właśnie dlatego nie należy przesadzać z ilością Call To Action w naszym komunikacie!
Mniejsza ilość Call To Action to dla Klienta mniejszy dylemat i mniejszy wysiłek, a tym samym łatwiejszy i przyjemniejszy proces decyzyjny.
Oczywiście ograniczenie CTA do jednego elementu nie zawsze okazuje się skuteczne – w momencie, gdy do wyboru mamy jedynie opcję „KUP TERAZ”, to w naszej głowie może zacząć kiełkować pytanie „Co się stanie, jeżeli nie kupię teraz?”, a wraz z nim pojawiać się może kilka, kilkadziesiąt, a może nawet kilkaset odpowiedzi, na przykład „Nic się nie stanie, kupię w innym sklepie” czy „Nic się nie stanie, obejdę się bez tego produktu”. Tym sposobem z jednej prostej możliwości powstanie wiele nowych i ponownie dojedziemy do... paradoksu wyboru.
Problem ten można rozwiązać na dwa sposoby:
Podsumowując:
Jeśli szukasz sposobu, na to, jak rozwijać swój biznes, docierać do nowych klientów, obecnych zatrzymywać na dłużej, a jednocześnie zwiększać zyskowność, to jesteś w dobrym miejscu.
Jestem strategiem marketingowym i pomagam moim klientom osiągać więcej.
W jaki sposób mogę pomóc także Twojej firmie?
- Opracowując strategię marketingową dla Twojej marki - Jeden z naszych klientów, który skorzystał z naszego doradztwa strategicznego oraz nadzoru egzekucyjnego odnotował w jego biznesie wzrost sprzedaży o 300 procent, w zaledwie kwartał od rozpoczęcia naszej pracy wdrożeniowej - notując pierwszy raz w jego historii przychód powyżej jednego miliona PLN netto miesięcznie.
- Szkoląc Twoich pracowników - przeszkoleni przeze mnie pracownicy zwiększają wartość sprzedaży, nawet o 100% rocznie. Rekordzista w ciągu jednego miesiąca zrealizował 5100% ROI z zainwestowanego we współpracę ze mną kapitału.
- Doradzając Ci w formie konsultacji indywidualnych - to najszybszy sposób na problemy i wątpliwości nie cierpiące zwłoki.
Nie czekaj dłużej – to może być Twój pierwszy krok do poprawy wyników i wejścia na Wyższy Poziom Marketingu.
m.lodyga@premium-consulting.pl