Suma wydatków na reklamę w internecie w 2014 roku w Polsce wyniosła 2,6 miliarda złotych, czyli o ponad 176 milionów złotych więcej niż w 2013 roku. Innymi słowy, branża interaktywna ma się dobrze i będzie się miała w 2015 roku jeszcze lepiej. 

 
WEDŁUG IAB ADEX:

Największy udział w tym reklamowym torcie ma reklama Display bo aż 44,5%, na drugim miejscu znajduje się SEM 36,5%, na trzecim ogłoszenia 13,9%, na czwartym e-mail z 4,6%.

Zdecydowanie największy udział Displaya w podziale budżetów, zawdzięcza znaczny wzrost wydatków na reklamę wideosocial media (autorzy badania zaliczają Social Media i Wideo do kategorii Display). Jeśli chodzi o mnie, to zaskoczenia nie ma i uważam że w 2015 roku będzie podobnie.

Dlaczego wydatki na reklamę online idą w górę?

Dlatego, że Internet jest narzędziem marketingowym idealnie skrojonym na miarę potrzeb małego i średniego biznesu, choć nie tylko. Duzi gracze też bardzo zyskują w internecie, w ich jednak przypadku ograniczenia budżetowe nie są tak istotne.

Słowem kluczowym i moim zdaniem najważniejszą przyczyną wzrostu znaczenia reklamy internetowej jest możliwość personalizowania przekazu. Czyli w wielkim uproszczeniu, jesteśmy w stanie adresować nasz przekaz do konkretnych osób z ofertą interesującą właśnie ich. Bez konieczności wykupowania całych nakładów gazet lub kupowania reklam telewizyjnych.

Czym zatem jest personalizacja w marketingu?

Wbrew obiegowym opiniom personalizacja w marketingu nie polega wyłącznie na dodaniu imienia do oferty wysyłanej do klienta. To tylko wierzchołek całej góry lodowej, na którą składają się dane o naszych grupach docelowych. Aby komunikat mógł być uznany za spersonalizowany, potrzeba znacznie więcej.

Przede wszystkim personalizacja w reklamie polega na kreacji komunikatów, które odpowiadają na konkretne potrzeby użytkowników. W tym celu firmy zbierają dane dotyczące cech demograficznych ich klientów, zainteresowań oraz dane behawioralne uzyskiwane przez programy analityczne umieszczone w kodzie stron www.

Jakie są zalety personalizacji?

Najważniejszą korzyścią wynikającą z personalizowania komunikatów reklamowych jest ich adekwatność w relacji do potrzeb klienta. Czyli krótko mówiąc: trafiamy w punkt jego zainteresowań.

W praktyce polega to na tym, że jeśli użytkownik otrzyma komunikat marketingowy z treścią, która jest tematycznie powiązana z problemem do którego szuka rozwiązania, to jest znacznie bardziej skłonny do podjęcia decyzji zakupowej.

Jak zatem spersonalizować ofertę?

Pierwszym krokiem do personalizacji jest posiadanie programów do analityki ruchu na stronie www, dzięki którym będziemy wiedzieli, która spośród oferowanych usług lub produktów jest dla użytkowników najbardziej interesująca.

Drugą kwestią są programy służące do analityki behawioralnej, dzięki którym możliwe jest ustalenie konkretnego użytkownika, nawet z imienia i nazwiska, który przeszukuje Twoją witrynę. Czyli na przykład,  Jana Kowalskiego, który szuka wczasów w Egipcie, a który wcześniej zapisał się na newsletter biura podróży. Widać wtedy, co konkretny Kowalski przegląda w ofercie i czym się interesuje.

Trzecią sprawą jest wyciągnięcie wniosków z danych zebranych przez programy i wysłanie oferty do tego konkretnego użytkownika via e-mail, którego Open Rate może średnio nawet wynosić ponad 70% (wg. badań prowadzonych przez Sales Manago). Mail taki może być generowany automatycznie bądź zwyczajnie przez pracownika z działu handlowego.

Dlaczego tak wysoki Open Rate? Ponieważ użytkownik otrzyma maila po wizycie na określonej witrynie, z treścią tematycznie powiązaną z jego zainteresowaniami. To w sumie jest dość oczywiste.

Jak personalizacja działa w praktyce?

Dwa lata temu szukaliśmy oferty szkolenia z zakresu e-mail marketingu. Przeglądaliśmy wtedy parę portali z informacjami o dostępnych szkoleniach z tego zakresu. Przejrzeliśmy kilkanaście podstron i wróciliśmy do pracy. Godzinę później otrzymaliśmy e-maila z tytułem wiadomości: „Szkolenie e-mail marketingowe w Poznaniu”.

Data realizowanego szkolenia była za trzy dni, tuż pod nosem. Wypełniliśmy formularz, opłaciliśmy proformę i po paru dniach byliśmy już przeszkoleni. Cała procedura sprzedaży odbyła się automatycznie, bez konieczności dzwonienia do firmy i tracenia czasu na dalsze poszukiwania odpowiedniego szkolenia.

Czy miałem coś przeciwko temu, że otrzymałem maila z tą ofertą? Wręcz przeciwnie, byłem bardzo zadowolony, że mój problem związany z szukaniem szkolenia się skończył i że dzięki otrzymanej ofercie, dopasowanej do kategorii prowadzonych przez nas poszukiwań, mogłem skrócić czas poświęcony na przeglądanie rynku.

W idealnym świecie konsumenta wszystkie oferty, które otrzymuje, są właśnie spersonalizowane. Co więcej, wg. badań realizowanych przez amazon.com użytkownicy internetu otrzymujący spersonalizowane treści reklamowe/oferty są gotowi zrzec się części swojej „prywatności” w celu lepszego dopasowania treści pod kątem ich rzeczywistych potrzeb i zainteresowań.

[tweet_dis]”Lojalność względem marki jest do niczego. Aby się rozwijać trzeba personalizować komunikację oraz posiadać dane będące podstawą do jej przygotowania. Werner Vogels CTO Amazon”[/tweet_dis]

Podsumowując:

Osobiście uważam, że właśnie w personalizacji komunikacji marketingowej tkwi przyczyna ogromnego potencjału internetu jako medium reklamowego. To wręcz idealne środowisko, w którym można realizować cele sprzedażowe, bez wydawania ogromnych budżetów na budowanie zasięgów do odbiorców, którzy nie zamawiali określonej treści.

    • Personalizacja, to nie tylko dodanie imienia odbiorcy do wysyłanego mailingu
    • Reklama aby była skuteczna, musi odpowiadać na potrzeby konsumenta
    • Zamiast kreować potrzeby odkrywaj je i pod te potrzeby dopasowuj ofertę
    • Używaj narzędzi do analityki behawioralnej, aby poznać potrzeby klienta
    • Przygotowuj kreacje marketingowe kontekstowo powiązane z treścią prowadzonych przez użytkowników poszukiwań
    • Reklama aby była skuteczna nie musi być wielce kreatywna, natomiast zawsze musi być adekwatna

Jeśli szukasz sposobu, na to, jak rozwijać swój biznes, docierać do nowych klientów, obecnych zatrzymywać na dłużej, a jednocześnie zwiększać zyskowność, to jesteś w dobrym miejscu.

Jestem strategiem marketingowym i pomagam moim klientom osiągać więcej.

W jaki sposób mogę pomóc także Twojej firmie?

  • Opracowując strategię marketingową dla Twojej marki - Jeden z naszych klientów, który skorzystał z naszego doradztwa strategicznego oraz nadzoru egzekucyjnego odnotował w jego biznesie wzrost sprzedaży o 300 procent, w zaledwie kwartał od rozpoczęcia naszej pracy wdrożeniowej - notując pierwszy raz w jego historii przychód powyżej jednego miliona PLN netto miesięcznie.
  • Szkoląc Twoich pracowników - przeszkoleni przeze mnie pracownicy zwiększają wartość sprzedaży, nawet o 100% rocznie. Rekordzista w ciągu jednego miesiąca zrealizował 5100% ROI z zainwestowanego we współpracę ze mną kapitału.
  • Doradzając Ci w formie konsultacji indywidualnych - to najszybszy sposób na problemy i wątpliwości nie cierpiące zwłoki.
Przedsiębiorcy najczęściej wybierają spośród moich usług:
  1. Sprawdź > Konsultacja marketingowa
  2. Sprawdź > Doradztwo marketingowe
  3. Sprawdź > Doradztwo marketingowe B2B
  4. Sprawdź > Doradztwo marketingowe B2C
  5. Sprawdź > Marketingowe warsztaty strategiczne online
  6. Sprawdź > Strategia marketingowa

Nie czekaj dłużej – to może być Twój pierwszy krok do poprawy wyników i wejścia na Wyższy Poziom Marketingu.

m.lodyga@premium-consulting.pl
Pod blog ABC strategii marki 22 4 - Personalizacja w marketingu

Strateg marketingowy

Mariusz Łodyga to doświadczony strateg marketingowy i założyciel marki Premium Consulting. Ma ponad 20-letnie doświadczenie w biznesie i przeprowadził już ponad 300 projektów doradczych i szkoleniowych. Współpracuje z renomowanymi markami, takimi jak Allegro, Santander, Aviva, Orange, Warta S.A. itd. Jego celem jest wprowadzenie klientów na Wyższy Poziom Marketingu i pomaganie im w osiąganiu strategicznych celów.