Webwriting jest bardzo ważną kompetencją w rękach copywritera, ponieważ: Jak Cię widzą, tak Cię piszą, ale jak Ty piszesz, tak Cię czytają. Szczególnie w internecie.

W momencie, w którym piszę te słowa, na świecie istnieje ponad miliard stron internetowych.

W związku z przytłaczającą wręcz ilością informacji, nasze mózgi musiały się po prostu przystosować do nowej i ciągle zmieniającej się rzeczywistości, a my musieliśmy wyrobić sobie nowe nawyki czytelnicze. Nawyki, które warto wykorzystać przy tworzeniu treści internetowych.

Oczywiście, zgodnie z formułą „Content is king” (z ang. Treść jest królem) treść ma ogromne znaczenie – jeżeli jest bezwartościowa, to nawet zastosowanie wszystkich najważniejszych zabiegów copywriterskich nie poprawi znacząco sprzedaży. Z drugiej jednak strony, nawet najbardziej wartościowy tekst może przepaść w bezkresie internetu i nie przynieść mierzalnych korzyści, jeżeli nie będzie napisany i sformatowany w odpowiedni sposób.

Jak czytamy w internecie?

Rozróżniamy dwie grupy internetowych czytelników: tradycjonalistów, czyli uważnie czytających całą dostępną treść i tak zwanych skanujących, czyli pobieżnie przeglądających zawartość strony i czytających jedynie najważniejsze fragmenty. Jakim typem czytelnika jesteś Ty? Prawdopodobnie zarówno tradycjonalistą, jak i skanującym – wszystko bowiem zależy od celu, jaki przyświeca nam podczas odwiedzania konkretnej strony.

Dlaczego czytasz tradycyjnie?

Czytelnikami tradycyjnymi jesteśmy wtedy, gdy czytamy dla przyjemności. Nie spieszymy się, delektujemy się treścią i czytamy „od deski do deski”. Oczywiście dla przyjemności czytamy przede wszystkim treści na papierze bądź na czytnikach. W internecie zdarza się to coraz rzadziej – chcąc nie chcąc nasze oczy męczą się szybciej, a do tego treści wyświetlane „na ekranie” czytamy wolniej niż treści w wersji papierowej (nawet o 25% według J. Nielsena).

...a dlaczego jedynie skanujesz?

Nielsen podaje również inną bardzo ciekawą statystykę – średni czas przebywania internauty na stronie pozwala mu zapoznać się najwyżej z 28% procentami treści, ale w rzeczywistości ilość przeczytanego tekstu jest jeszcze mniejsza i wynosi 20%. Właśnie dlatego chcemy nasz czas wykorzystać z maksymalną efektywnością i zamiast tradycyjnego sposobu czytania, najczęściej decydujemy się na skanowanie i... to bardzo dobrze!

F prawdę Ci powie!

Litera F jest niezwykle istotna dla internetowych pisarzy. Ci najlepsi wykorzystują ją w każdym napisanym tekście i to niezależnie od tego, w jakim języku tworzą. Badania eye-tracking polegające na śledzeniu ruchu gałek ocznych pokazały, że z tekstem zapoznajemy się właśnie „tworząc wzrokiem” literę F, czyli zaczynamy od lewego górnego rogu, czytamy pierwszą bądź pierwsze linijki, następnie wracamy do punktu startowego skanujemy fragment strony poruszając się w dół by ponownie przeczytać linijkę tekstu i kończymy cały proces przewinięciem tekstu w dół.

To bardzo, ale to bardzo ważna obserwacja – najważniejsze informacje musimy umieścić na potencjalnej drodze ruchu gałek ocznych czytelnika, chociaż należy pamiętać, że to statystyczny wynik badań i niewielka część odbiorców będzie się z tego schematu wyłamywać. Pomijając jednak wyjątki, zastosowanie zasady litery F to obustronna korzyśćodbiorca traci mniej czasu, a nadawca ma pewność, że najważniejszy przekaz dotrze do grupy docelowej.

Twórcy internetowych tekstów bardzo chętnie pomagają czytelnikom w szukaniu odpowiednich (zarówno dla odbiorcy, jak i nadawcy) treści nie tylko poprzez ułożenie tekstu w formie litery F – istnieje szereg zasad, które ja chętnie stosuje przy tworzeniu treści i które polecam również Tobie.

Webwriting: wskazówki jak pisać w internecie:

  1. Twórz listy – czytelnicy je uwielbiają. Ludzki mózg nieustannie segreguje zdobyte informacje, dopasowuje je do odpowiedniej szufladki, by później móc szybko z nich skorzystać. Listy znacznie ten proces usprawniają – czytelnik dostaje przecież już uporządkowane dane. Zwróć uwagę na to, w jaki sposób Ty zapoznajesz się z tekstami – ja bardzo często rozpoczynam od poszukiwania listy.
  2. Używaj nagłówków – zawsze, wszędzie i w jak największej ilości! Nagłówki to swego rodzaju streszczenie akapitu i kolejne ułatwienie dla czytelnika, który nie musi zapoznawać się z całością, jeżeli szuka jednej konkretnej informacji. David Ogilvy – legendarny copywriter napisał, że statystycznie 5 razy częściej czytamy same nagłówki niż cały tekst.
  3. Pogrubiaj najważniejsze informacje – ale jedynie te naprawdę ważne! Jeżeli pogrubimy niemalże cały tekst, to czytelnik prawdopodobnie będzie kompletnie zdezorientowany i zamiast zapoznania się z najważniejszymi informacjami nie zapozna się z tekstem w ogóle.
  4. Pisz krótkie paragrafy – nie ma nic gorszego niż ogromy blok tekstu. Krótkie akapity zachęcają do zapoznania się z tekstem, nie sprawiają wrażenia wymagających dużego wysiłku i powodują, że tekst wygląda na uporządkowany. Mój dobry znajomy edytor mówi, że akapit dłuższy niż 5-6 wersów, to zbrodnia na uwadze czytelnika.
  5. Ogranicz jeden paragraf do jednej myśli – jeżeli masz więcej do przekazania, to podziel akapit na dwa. Nie martw się, jeżeli wydaje Ci się, że akapit jest za krótki – z pewnością nie jest. Czasem przecież do stworzenia konkretnego przekazu wystarczy jedno zdanie.
  6. Zastosuj czytelny font – nie męcz czytelnika bez potrzeby. Krój fontu ma ogromne znaczenie dla komfortu czytelnika. Tekst z przyjaznym fontem będzie chętniej czytany. Najłatwiej ten postulat spełni font bezszeryfowy.
  7. Wykorzystaj inicjały – o ile to możliwe rozpoczynaj swoje teksty właśnie od nich. Oglivy podaje, że teksty zaczynające się inicjałami są czytane częściej o 13% niż teksty bez inicjałów. Dlaczego? Ponieważ ludzki mózg podświadomie łączy tekst rozpoczęty inicjałem z tekstem w formie papierowej, co automatycznie sugeruje przyjemność wynikającą z czytania.
  8. Umieszczaj istotne informacje jak najwyżej – im wyżej je bowiem umieścisz (odwrócona piramida), tym większa szansa, że będą one na drodze ruchu gałek ocznych czytelnika.

webwriting - zasady tworzenia treści w internecie

Uważaj na slidery!

Slidery, czyli bardzo popularne w webdesignie formy prezentacji tekstu nie zawsze przyczyniają się do zwiększenia stopnia konwersji. Najważniejsze, aby nie przesadzić z ich liczbą – wielokrotnie spotykam się ze stronami zawierającymi sliderami w zatrważającej wręcz ilości. Trzy, maksymalnie cztery slajdy w sliderze to zdecydowanie wystarczająca liczba – jeżeli będzie ich więcej, to czytelnik po prostu zrezygnuje z zapoznania się z naszym komunikatem.

Według badań naukowców z Notre Dame University tylko 1% odwiedzających badaną stronę klikało w slider, a 84% z klikających wybrało pierwszy slajd. Łatwo więc wysnuć bardzo praktyczny wniosek – slidery z dużą ilością slajdów to po prostu zmarnowany czas. Dodatkowo, w trakcie tworzenia sliderów zwróć uwagę na częstotliwość ich zmiany – jeżeli zrobimy to za szybko, czytelnik nie zdąży zapoznać się z przekazem.

Podsumowując:

    • Zadbaj o wartościową treść, ale nie zapominaj o odpowiednim sformatowaniu tekstu;
    • Zdecyduj, czy czytelnicy Twojego tekstu należą do tradycjonalistów czy skanujących;
    • Sprawdź, czy Twój tekst spełnia zasadę F;
    • Zastosuj odpowiednie formatowanie tekstu, najlepiej wykorzystując podane wyżej wskazówki;
    • Rozmyślnie korzystaj ze sliderów.

FAQ dotyczący webwritingu:

Dlaczego webwriting jest ważny dla copywritera?

Webwriting pozwala na tworzenie treści, które są łatwe do przeczytania i zrozumienia w internecie, zwiększając szanse na dotarcie do czytelników.

Jakie są dwa typy czytelników internetowych?

Tradycjonaliści (czytają uważnie całą treść) i skanujący (przeglądają zawartość i czytają tylko najważniejsze fragmenty).

Co to jest zasada litery F?

Zasada F mówi o tym, że czytelnicy skanują treść tworząc wzrokiem literę F, zaczynając od lewego górnego rogu, czytając pierwsze linijki, następnie wracając do punktu startowego i skanując w dół.

Jak tworzyć listy, które są atrakcyjne dla czytelników?

Uporządkuj dane w czytelny sposób, ułatwiając czytelnikom przyswojenie informacji.

Jak używać nagłówków w tekstach internetowych?

Używaj nagłówków jako streszczeń akapitów, aby ułatwić czytelnikom wyszukiwanie konkretnych informacji.

Kiedy warto pogrubiać informacje w tekście?

Pogrubiaj tylko te informacje, które są naprawdę ważne, aby ułatwić czytelnikom zrozumienie kluczowych kwestii.

Jakie powinny być długości paragrafów w tekście internetowym?

Paragrafy powinny być krótkie, najlepiej nie dłuższe niż 5-6 wersów.

Jaki font jest czytelny dla tekstu internetowego?

Najlepiej używać fontów bezszeryfowych, które są przyjazne dla oka. Łatwo się je czyta. Ten tekst jest pisany bezszeryfowym fontem.

Co to są slidery i jak ich używać?

Slidery to popularne formy prezentacji tekstu w webdesignie. Używaj ich rozważnie, ograniczając liczbę slajdów do 3-4 i dostosowując częstotliwość ich zmiany.

Jakie są kluczowe elementy tworzenia wartościowych treści internetowych?

Zadbaj o wartościową treść, odpowiednie formatowanie tekstu, zastosowanie zasady F, właściwe korzystanie ze sliderów i dbanie o potrzeby czytelników.


Jeśli szukasz sposobu, na to, jak rozwijać swój biznes, docierać do nowych klientów, obecnych zatrzymywać na dłużej, a jednocześnie zwiększać zyskowność, to jesteś w dobrym miejscu.

Jestem strategiem marketingowym i pomagam moim klientom osiągać więcej.

W jaki sposób mogę pomóc także Twojej firmie?

  • Opracowując strategię marketingową dla Twojej marki - Jeden z naszych klientów, który skorzystał z naszego doradztwa strategicznego oraz nadzoru egzekucyjnego odnotował w jego biznesie wzrost sprzedaży o 300 procent, w zaledwie kwartał od rozpoczęcia naszej pracy wdrożeniowej - notując pierwszy raz w jego historii przychód powyżej jednego miliona PLN netto miesięcznie.
  • Szkoląc Twoich pracowników - przeszkoleni przeze mnie pracownicy zwiększają wartość sprzedaży, nawet o 100% rocznie. Rekordzista w ciągu jednego miesiąca zrealizował 5100% ROI z zainwestowanego we współpracę ze mną kapitału.
  • Doradzając Ci w formie konsultacji indywidualnych - to najszybszy sposób na problemy i wątpliwości nie cierpiące zwłoki.
Przedsiębiorcy najczęściej wybierają spośród moich usług:
  1. Sprawdź > Konsultacja marketingowa
  2. Sprawdź > Doradztwo marketingowe
  3. Sprawdź > Doradztwo marketingowe B2B
  4. Sprawdź > Doradztwo marketingowe B2C
  5. Sprawdź > Marketingowe warsztaty strategiczne online
  6. Sprawdź > Strategia marketingowa

Nie czekaj dłużej – to może być Twój pierwszy krok do poprawy wyników i wejścia na Wyższy Poziom Marketingu.

m.lodyga@premium-consulting.pl
Pod blog ABC strategii marki 22 4 - Webwriting - jak pisać do internetu, by odbiorca chciał czytać?

Strateg marketingowy

Mariusz Łodyga to doświadczony strateg marketingowy i założyciel marki Premium Consulting. Ma ponad 20-letnie doświadczenie w biznesie i przeprowadził już ponad 300 projektów doradczych i szkoleniowych. Współpracuje z renomowanymi markami, takimi jak Allegro, Santander, Aviva, Orange, Warta S.A. itd. Jego celem jest wprowadzenie klientów na Wyższy Poziom Marketingu i pomaganie im w osiąganiu strategicznych celów.