Swego czasu John Wonamaker powiedział: „Wiem, że połowa pieniędzy, które wydaję na reklamę jest wywalana w błoto. Problem w tym, że nie wiem, która”.

Czy można skutecznie reklamować swoją firmę?

Dziś jego wypowiedź byłaby bardziej przygnębiająca z punktu widzenia skali marnotrawstwa budżetu reklamowego. A teraz parę faktów. Jesteś gotowy/a?

Czy wiesz, że 86% respondentów przełącza kanał w telewizji, gdy pojawia się reklama? Czy to Cię dziwi? Pewnie należysz do tej właśnie grupy. Wydaje mi się, że pozostałe 14 procent to pracownicy firm, którzy właśnie się reklamują oraz ich agencje reklamowe, które obserwują wynik swojej pracy.

Czy angażowanie się w tradycyjną reklamę ma nadal sens w obliczu faktu, że aż 43% emitowanych reklam w TV nie miało ani jednego widza?  Dla wielkich graczy z wielkimi budżetami na pewno nadal tak! Czy istnieje jednak alternatywa dla pozostałych firm? O tym właśnie będzie ten wpis.

Outbound Marketing

Tradycyjny marketing działał w następujący sposób: wykorzystywał efekt skali, był krzykliwy oraz natrętny. Wszyscy doszliśmy do momentu, w którym mamy takiej formy dość. Powyższa statystyka zresztą mówi o tym dość precyzyjnie. Ten „klasyczny” marketing znany jest również pod nazwą Outbound Marketingu.  Można też na użytek tego artykułu stworzyć własną nazwę: „Ogromna strata kasy marketing” bądź „WTF? Marketing”, bowiem biznes ma jedną uroczą cechę – musi być skutecznie zarządzany, również w ujęciu promocji, a zwłaszcza środków finansowych.

Co w takim razie jest w tej chwili antidotum na powyżej przedstawiony problem? Wierzę, że nie ma jednej odpowiedzi, ale na pewno można wykazać jeden bardzo wyraźny trend. Przez dziesięć lat prowadzenia własnego biznesu nauczyłem się nie polegać na szczęściu, ale wypracowałem zdolność wynajdowania trendów. Uważam zresztą, że to jest jedyna rozsądna metoda planowania działań. Wyszukiwanie trendów i przyłączanie się do nich. Nie inaczej jest w marketingu. Zatem do rzeczy.

Inbound Marketing

Tym bardzo silnym trendem jaki pojawił się parę lat temu jest Inbound Marketing. W wielkim skrócie jest to rodzaj działania opartego na dzieleniu się wartościowym kontentem.  Co przez to rozumiem?

Inbound Marketing jest to proces pomagający Twojemu potencjalnemu klientowi  odnaleźć Cię, często zanim nawet ten klient ma wyrobioną potrzebę związaną z zakupem. Dzięki temu, że Cię poznaje, wchodzi z Tobą w relacje i jest w stanie przekształcić wczesną fazę zainteresowania produktem lub usługą, w preferowanie Ciebie jako dostawcy w/w. Trochę to skomplikowane, postaram się zatem trochę jaśniej.;)

Jak działa Inbound Marketing?

Gdy  potencjalnie kupujący aktywnie poszukuje informacji w sieci, bądź pasywnie rozrywki lub edukacji jego „anty-marketingowa tarcza” jest opuszczona na dół. W tym momencie rodzi się sposobność do budowania relacji z nim. Jeśli ten proces jest prowadzony właściwie, daje to dużo większy zwrot z działań niż z tradycyjnej reklamy, która jest nastawiona na „przeszkadzanie”. Kontent marketingowy w tym przypadku bardziej polega na naszej kreatywności niż na budżecie. A kreatywność ludzka, jak wiemy, nie ma żadnych ograniczeń.

Content is King

Nadszedł własnie  czas wyjaśnić co to ten „kontent”. Swego czasu Bill Gates powiedział „Zawartość jest Królem”. Dlaczego? Dlatego, że internauci poszukują w sieci informacji, która będzie dla nich wartościowa i dlatego właśnie wartościowa treść umieszczana w odpowiednim kontekście generuje firmie zainteresowanie. Podstawową zasadą w budowaniu kontentu jest  pamiętanie o tym, by kontent wnosił wartość rozrywkową, bądź edukacyjną. Klasyczne promowanie produktu w tym przypadku jest niedozwolone.

Jakimi narzędziami posługuje się Inbound Marketing?

Artykuły, blogi, książki, e-booki,  broszury, case studies, podcasty, videocasty, serwisy WWW, prezentacje, web TV, e-mail, publikacje prasowe, webinaria, zdjęcia, przewodniki.

Czy Inbound Marketing będzie skuteczny, zależy od: jakości kontentu oraz intensywności naszych działań. Bowiem w internecie by być zauważonym trzeba zabierać głos. Zatem z aspektem stałej komunikacji trzeba się liczyć jeśli chce się odnosić w tej strategii sukces.

A teraz pięć taktyk Inbound Marketingu:

  1. Treść, którą emitujemy musi zawierać aspekty wiedzy specjalistycznej, wyjaśniającej bądź rozrywkowej. Te treści są najczęstszym tematem poszukiwań.
  2. Nasza usługa bądź oferta powinna być w tle i musi wynikać z kontekstu prowadzonej komunikacji.
  3. Przed przystąpieniem do sprzedaży należy zbudować relacje z potencjalnym klientem. Nigdy, przenigdy nie sprzedawaj wprost. Zostaniesz uznany za spamera.
  4. Twój kontent powinien wnosić realną wartość dla internautów. Pamiętaj, by dobrze określić swoją grupę docelową. Nie ma nic gorszego niż niesprecyzowany cel Twojej narracji.
  5. Wykorzystaj w swojej codziennej rutynie media społecznościowe do publikacji swojej treści. Dobry kontent będzie rozprzestrzeniał się wirusowo.
Mariusz Łodyga

Strateg, konsultant, trener – Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z marketingiem, sprzedażą, Public Relations oraz budowaniem wizerunku – personal & business branding. W biznesie od 16 lat. Założyciel i właściciel marki Premium Consulting. Przeprowadził blisko 300 projektów szkoleniowo-doradczych. Szkoli na zlecenie firm prywatnych, instytucji państwowych oraz uczelni wyższych. Doradza małym firmom, dużym korporacjom oraz urzędom państwowym.