Marketingowe wyzwania to coś, z czym prędzej czy później będzie musiał zmierzyć się każdy biznes. Wyzwania te mogą mieć różne oblicze i być efektem przykładowo zmian zachodzących na rynku, rozwoju firmy, czy wewnętrznych fluktuacji kadrowych. 

Z jednej strony wyzwania te mogą sprawić, że Twoja firma dotrze do punktu, w którym trudno będzie jej się dalej rozwijać. Z drugiej natomiast, gdy już odpowiednio zaadresujesz te wyzwania może okazać się, że pod kątem marketingowym Twoja firma jest silniejsza niż kiedykolwiek wcześniej.

Jednym z najskuteczniejszych sposobów na radzenie sobie z tego typu wyzwaniami jest posiadanie spisanej strategii marketingowej. Z poniższego wpisu dowiesz się, jak dobra strategia marketingowa może pomóc Ci przezwyciężyć najważniejsze marketingowe wyzwania.

Marketing to jeden z tych działów w firmie, który jest zmuszony nieustannie mierzyć się z nowymi wyzwaniami.

Tutaj nie ma zero jedynkowych rozwiązań, które sprawią, że raz wdrożone usprawnienie już na zawsze zapewni Ci sprawne funkcjonowanie w danym marketingowym obszarze.

Nie zrozum mnie źle, nie chodzi o to, że wszystkie przygotowane dzisiaj plany, czy strategie, będą za chwilę nadawały się do kosza. Nie w tym rzecz.

Realizując działania marketingowe, musisz liczyć się z tym, że prędzej czy później okoliczności ulegną zmianie, a Ty będziesz musiał wiedzieć, jak odpowiednio na nie zareagować.

Mówiąc – ulegną zmianie – mam na myśli np. pojawienie się na rynku nowego gracza, nagły wzrost popularności określonej technologii (patrz AI), ewolucja zachowań nabywców (patrz wzrost konsumpcji treści w formacie wideo) itp.

Paradoksalnie to właśnie stabilne założenia, które określisz przykładowo w swojej strategii marketingowej, sprawią, że będziesz wiedział, jak w takich sytuacjach się zachować, jakie kroki podjąć i na czym skoncentrować swoje zasoby.

Dlatego też dzisiaj prześledzimy, jakie marketingowe wyzwania mogą stanąć na Twojej drodze (albo już stanęły) w 2024 roku oraz jak dobra strategia marketingowa może pomóc Ci sobie z nimi poradzić.

Jakie według marketerów są największe wyzwania biznesu w 2024 roku?

Aby odpowiedzieć na to pytanie, posłużę się wynikami badania przeprowadzonego przez firmę Gartner.

Zgodnie z nim największe marketingowe wyzwania, z którymi współcześnie mierzą się biznesy to przede wszystkim:

    • pozyskiwanie nowych klientów,
    • podnoszenie kompetencji pracowników,
    • osiąganie celów marketingowych.

wyzwania marketerow 2024 – marketingowe wyzwania

Źródło: Gartner, 2024

Poniżej omawiam dokładniej każdy z tych trzech najczęściej pojawiających się w odpowiedziach marketerów aspektów.

1. Pozyskiwanie nowych klientów – marketingowe wyzwania

W książce napisanej jednego z największych marketingowych umysłów naszych czasów Byrona Sharpa – How Brands Grow – przeczytamy, że:

“The key to brand growth is acquiring new customers. Brands that do not attract new buyers will soon stagnate.”

Sharp nie owija w bawełnę – nie przyciągasz nowych klientów = prędzej, czy później Twoja firma przestanie rosnąć.

Nic więc dziwnego, że marketerzy tak duży nacisk kładą na dążenie do pozyskiwania nowych nabywców.

Niestety w praktyce to znacznie trudniejsze zadanie niż w pierwszej chwili może się wydawać.

Według badania przeprowadzonego przez agencję marketingową Neila Patela pozyskanie nowych klientów jest nawet 6-7 razy kosztowniejsze niż utrzymanie obecnych.

Poniżej grafika dla zobrazowania tej różnicy.

koszt pozyskania nowych vs. obecnych klientow – marketingowe wyzwania

Źródło: Struto, 2019

Co więcej – z książki “Marketing Metrics: The Definitive Guide to Measuring Marketing Performance” dowiemy się o istnieniu jeszcze innej ciekawej zależności.

Według autorów książki szansa, że finalnie uda nam się zrealizować sprzedaż wynosi 60-70% w przypadku, gdy sprzedajemy obecnemu klientowi i zaledwie 5-20%, gdy sprzedajemy nowemu klientowi.

szansa na sprzedaz obecnym vs. nowym klientom – marketingowe wyzwania

Źródło: SEO & Conversion Blog, 2015

Różnica jest zatem kolosalna.

Niemniej jednak tak, jak wspomniałem wcześniej, w dłuższej perspektywie wzrost marki bez pozyskiwania nowych klientów jest po prostu niemożliwy.

Strategiczne rozwiązanie:

To, że spisana strategia przekłada się bezpośrednio na zdolność marki do pozyskiwania nowych klientów, nie budzi żadnych wątpliwości.

W końcu docelowo powinna ona oddziaływać (mówiąc inaczej podnosić skuteczność działań marketingowych marki) na wszystkich etapach ścieżki zakupowej klienta.

Innymi słowy, strategia wspiera markę na każdym szczeblu strategicznego lejka marketingowego tj. w budowaniu świadomości, wzbudzaniu zainteresowania, generowaniu sprzedaży i utrzymywaniu klientów w orbicie marki.

Dobra strategia marketingowa sprawia, że strategiczny lejek marketingowy jest skonstruowany w sposób dopasowany do grupy docelowej marki, a tym samym zapewnia sprawny przepływ klientów przez wszystkie jego szczeble.

Z czego to wynika?

Skrupulatnie przygotowana strategia wymaga dokładnej analizy rynku i klientów, co pozwala markom lepiej zrozumieć ich potrzeby i preferencje.

Dzięki tej wiedzy marka może skuteczniej dostosować swoje działania marketingowe do oczekiwań swoich odbiorców, co zwiększa szanse na przyciągnięcie nowych klientów.

Co więcej – jasno określona strategia marketingowa zapewnia spójność komunikacji we wszystkich kanałach, co pomaga w budowaniu silnej i rozpoznawalnej marki, a to z kolei przyciąga uwagę potencjalnych klientów i buduje ich zaufanie.

Chcesz przyciągać więcej nowych klientów?

Opracuj strategię marketingową, która wskaże Ci jasne kierunki, jak to robić skutecznie.

2. Podnoszenie kompetencji pracowników – marketingowe wyzwania

W interesie firmy jest dążenie do tego, by jej pracownicy (zarówno każdy z osobna, jak i jako zespół) stawali się coraz lepsi. Z doświadczenia doradcy marketingowego wiem, że rozwój pracowników to rozwój całej firmy.

Jednocześnie sprawnie działający zespół (na równi z marką i technologią) jest jednym z podstawowych elementów biznesowego wzrostu.

Bez niego wzrost jest po prostu niemożliwy lub bardzo trudny do zrealizowania.

3 elementy biznesowego wzrostu – marketingowe wyzwania

Źródło: zasoby własne

Innymi słowy, jeśli chcesz, żeby Twój biznes rósł, musisz posiadać w swoim zespole odpowiednich ludzi.

W praktyce łatwiej jest o tym napisać, niż to zrobić.

Czasy, w których to potencjalni pracownicy bili się między sobą o stanowisko w danej firmie mamy już za sobą. Teraz to firmy muszą rywalizować o jednostki, by przyciągać talenty.

I teraz wyobraź sobie sytuację, w której udało Ci się przyciągnąć do firmy długo poszukiwanego pracownika.

Jego kompetencje idealnie wpasowują się w potrzeby Twojej firmy, ma odpowiednie doświadczenie, jest kreatywny, rozumie branżę, w której działasz itd.

To, o czym powinieneś pamiętać od samego początku to, że nie tylko Ty będziesz miał wobec Waszej współpracy określone oczekiwania.

Jeśli wspomniany pracownik zastanie na nowym stanowisku chaos wyrażony brakiem odpowiedniej komunikacji, brakiem spisanych procesów, brakiem jasno określonych celów, brakiem przemyślanego planu na rozwój firmy, brakiem konkretnych założeń dla wizerunku, jaki firma chce budować – to jedyne, czego możemy się spodziewać to szybka utrata / wypalenie się jego zapału do współpracy.

Strategiczne rozwiązanie:

Remedium na wszystkie te bolączki jest spisana strategia marketingowa.

W praktyce dokument strategii marketingowej jest doskonałym narzędziem do komunikacji wewnątrz firmy.

Dzięki niemu wszyscy pracownicy mogą być na bieżąco z planami i celami, co sprzyja lepszej współpracy i koordynacji działań.

Co więcej, spisana strategia pozwala uniknąć niepotrzebnych debat i niejasności co do kierunku działań, dzięki czemu zespół może skupić się na realizacji planu, zamiast tracić czas na jego ciągłe definiowanie.

Według badania przeprowadzonego przez firmę Trade Press Services (specjalizującej się w opracowywaniu strategii komunikacji wewnątrz organizacji) – gdy komunikacja wewnątrz firmy przebiega sprawnie, 85% pracowników czuje się bardziej zaangażowanych, a to natomiast (według badania firmy Gallup), przekłada się na wyższą produktywność (o 17%) i większe zyski (o 21%).

Posiadanie czytelnej strategii marketingowej stwarza idealne okoliczności dla rozwoju zarówno każdego pracownika z osobna, jak i zespołu jako całości, a tym samym prowadzi do wzrostu całej organizacji.

Zapewnij swoim pracownikom (niezależnie, jakie stanowisko zajmują) dostęp do opracowanej strategii marketingowej, tak, aby każdy z nich wiedział, dokąd zmierza Twoja firma, jaki wizerunek chce budować, jakie dokładnie są jej cele itd., a staną się oni siłą napędową dla rozwoju Twojej firmy.

Kluczową rolę w tym procesie może odegrać także zaangażowanie dyrektora marketingu, który swoim zapałem i decyzjami bazującymi na jasno określonej wizji zmotywuje pracowników do wspólnej pracy nad sukcesem firmy.

3. Osiąganie celów marketingowych – marketingowe wyzwania

Żeby móc osiągnąć cel marketingowy, w pierwszej kolejności musimy wiedzieć, co tym celem w ogóle jest.

Niby banalne, jednak okazuje się, że nie wszystkie firmy decydują się na spisywanie swoich celów. Według badania przeprowadzonego przez CoSchedule – firmę specjalizującą się w zapewnianiu rozwiązań wspierających koordynowanie działań marketingowych – 26% firm deklaruje, że ustala cele od czasu do czasu.

Jak działają takie firmy? Zazwyczaj bez większego planu zabierają się za jakieś działania, aby dopiero potem zobaczyć, “co z tego wyjdzie”.

Może być to przykładowo spontaniczne uruchomienie komunikacji w nowym kanale, zainwestowanie większych środków w wybrany obszar lub zatrudnienie nowego pracownika w nadziei, że przyniesie to bliżej nieokreślone, pozytywne zmiany.

Trudno się dziwić takim firmom, że nie osiągają swoich celów, skoro nawet nie wiedzą, co nimi dokładnie jest.

Wśród firm jest jednak cała rzesza takich, które faktycznie te cele określają, jednak mają duże problemy, by je osiągać.

Jaki jest powód?

Często przyczyną jest brak jasno określonych kierunków.

Wykonawcom określonych zadań w firmie prezentowany jest punkt A, z którego firma wychodzi oraz punkt B, do którego chce dojść.

To, co dzieje się pomiędzy często wypełnione jest chaosem, wynikającym z braku spójnej strategii.

Strategiczne rozwiązanie:

Na początek chciałbym omówić kwestię całkowitego braku celów marketingowych.

Oczywiście najprostszym rozwiązaniem tego problemu jest, by cele te jednak formułować.

Według badania przeprowadzonego przez firmę CoSchedule szanse marek na osiągnięcie sukcesu są o 377% większe w sytuacji, gdy marka ta stawia cele marketingowe.

Trzeba pamiętać przy tym, że dobry cel to taki, który jest zgodny z zasadą SMART, tzn. jest

    • skonkretyzowany,
    • mierzalny,
    • osiągalny,
    • istotny,
    • określony w czasie.

Formułując cele w ten sposób, sprawisz, że Twoi pracownicy będą lepiej rozumieli, do czego mają zmierzać ich działania, a co za tym idzie, osiąganie celów stanie się dla nich łatwiejsze.

Tak, jak już jednak wspomniałem, samo sformułowanie celu nie zawsze może okazać się wystarczające.

Załóżmy, że postawisz przed swoim działem marketingu cel zwiększenia liczby klientów o 1000 w ciągu najbliższego roku.

Dział marketingu zaczyna w pocie czoła pracować nad tym, aby ten cel zrealizować. Rozpoczyna komunikację na nowej platformie społecznościowej, inwestuje w reklamę na tej platformie, skupia się na konwertowaniu nowych odbiorców do klientów.

Finalnie celu nie udaje się osiągnąć.

Powód?

Firma nie posiada strategii marketingowej, w której jasno określiłaby, kto jest przedstawicielem jej grupy docelowej, przez co dział marketingu chcąc pokazać swoje zaangażowanie w dążenie do realizacji celu, zaczął inwestować w kanał, w którym grupa docelowa marki jest jednym słowem nieobecna.

Całej tej sytuacji można było uniknąć, opracowując wcześniej strategię marketingową.

Taka strategia wyznaczyłaby bowiem jasne kierunki, w jakich podąża marka, wskazałaby, jaki wizerunek chce budować, do kogo komunikuje, gdzie można spotkać te osoby, jakie są ich potrzeby, preferencje, na jakie aspekty należy położyć nacisk, by chcieli stać się naszymi klientami itp.

Wtedy historia ta mogłaby mieć zupełnie inny finał.

Aby jednak nie pozostawać gołosłownym, przyjrzyjmy się danym.

Zgodnie z badaniem przeprowadzonym przez CoSchedule prawdopodobieństwo, że marketerom uda się osiągnąć zakładane cele jest o 674% (!) większe w przypadku marek, które posiadają udokumentowaną strategię marketingową.

strategia marketingowa a cele marketingowe – marketingowe wyzwania

Źródło: CoSchedule, 2024

Wniosek jest zatem prosty – chcesz skuteczniej osiągać cele? Spisz strategię marketingową.

Podsumowując:

    • Pozyskiwanie nowych klientów jest obecnie największym wyzwaniem marketerów. Jeśli firma myśli jednak o wzroście, nowi klienci są jej absolutnie potrzebni. Strategia marketingowa zwiększa zdolność marki do przyciągania takich klientów.
    • Ludzie są jednym z kluczowych elementów biznesowego wzrostu. Rynek pracownika sprawia, że obecnie to firmy muszą walczyć o ludzi, a nie na odwrót. Jednym z najskuteczniejszych sposobów, by tę walkę zwyciężyć, jest posiadanie spisanej strategii marketingowej.
    • Marki, które określają (a potem osiągają) cele marketingowe, to marki zdecydowanie bardziej skuteczne od tych, które tych celów nie określają. Samo wyznaczenie punktów A i B może jednak okazać się niewystarczające. Zaprojektowanie mapy (w postaci strategii) znacząco podniesie szanse na to, że zakładane cele zostaną osiągnięte. Jeśli chcesz to robić jeszcze skuteczniej, zatrudnij dyrektora marketingu, który zadba o to, by Twoja firma nie schodziła przyjętego kursu.

Strategia marketingowa to skomplikowany konstrukt złożony z wielu współzależnych od siebie elementów. Bez dobrej analizy i badań nie przygotujesz dobrej strategii dla swojej marki, natomiast bez dobrej strategii marki, nie zaprojektujesz odpowiednio komunikacji marketingowej.

Wszystko to sprawia, że przygotowanie dobrej strategii marketingowej jest nie lada wyzwaniem i często wymaga miesięcy pracy, by wypracować właściwe założenia. Wiele marek polega na tym polu i porzuca przygotowanie strategii, stwierdzając najczęściej, że nie ma na to czasu.

W długiej perspektywie działanie bez jasno określonej strategii może być dla marki bardzo szkodliwe. Niemniej szkodliwe jest działanie na źle przygotowanej strategii, która sprawi, że Twoja marka dotrze do innego punktu, niż z początku oczekiwałeś.

Jeśli chcesz uniknąć takiego losu, mamy dla Ciebie sprawdzone rozwiązanie.

Sprawdź przygotowany przez nas kurs online ➡️ ABC Strategii Marki i opracuj strategię, dzięki której skutecznie osiągniesz swoje cele biznesowe i sprostasz wyzwaniom, które pojawią się drodze do sukcesu Twojej marki.

Twój udział w kursie może być pierwszym krokiem do poprawy biznesowych wyników i wejścia na Wyższy Poziom Marketingu 📈


Strateg marketingowy

Mariusz Łodyga to doświadczony strateg marketingowy i założyciel marki Premium Consulting. Ma ponad 20-letnie doświadczenie w biznesie i przeprowadził już ponad 300 projektów doradczych i szkoleniowych. Współpracuje z renomowanymi markami, takimi jak Allegro, Santander, Aviva, Orange, Warta S.A. itd. Jego celem jest wprowadzenie klientów na Wyższy Poziom Marketingu i pomaganie im w osiąganiu strategicznych celów.