„Ludzie to egoiści – interesują się tylko sobą.” Można ten cytat dedykować każdemu z nas. Na pewno nic tak nie porusza do refleksji lub działania jak świadomość, że dzięki określonym umiejętnościom człowiek będzie miał wymierne korzyści.

Praca z kamerą to wielki stres dla uczestników szkoleń.

Często gdy prowadzę szkolenie sprzedażowe przeprowadzam z uczestnikami warsztaty z kamerą. Okazuje się, że największą trudnością w tego typu ćwiczeniach, jest opór, jaki pojawia się wśród szkolonych osób, gdy tylko dowiadują się, że będą za moment brali udział w takiej formie zajęć. Całym sobą, ciałem i mową sygnalizują: „Ja bardzo słabo wypadam przed kamerą i zwyczajnie nie chcę brać w tym udziału”.

Skąd te opory podczas ćwiczenia z kamerą? 

Największą przyczyną oporu jest lęk przed zobaczeniem siebie oczami innych. Krótko mówiąc, może się okazać, że nie jestem taki hojrak za jakiego się uważam. Rzadko kiedy mam do czynienia z uczestnikami, którzy mieli już okazję wcześniej do poznania siebie i swojej autoprezentacji w tak mocny sposób. Do drugiej grupy oporów zaliczam osoby z nastawieniem, które można zdefiniować mniej więcej w następujący sposób: zbyt krytyczni do samych siebie. Czyli nie widzący swojego potencjału wystarczająco wyraźnie.

szkolenie sprzedażowe z kamerą

A jak jest naprawdę?

W praktyce wychodzi jednak taka zależność: im częściej ktoś pracuje z kamerą, tym większy ma poziom świadomości swojej komunikacji niewerbalnej, a ona przecież w ponad 90% odpowiada za to co ludzie „widzą i słyszą” w procesie komunikacji. Dzięki lepszemu rozpoznaniu swoich mocnych i słabych stron jest się w stanie znacząco  podnieść swoją siłę perswazyjną, a to przecież przekłada się w sposób bezpośredni na portfel zamówień.

Szkolenie sprzedażowe z kamerą

Czego dowiadują się uczestnicy warsztatów podczas szkolenia?

Największym zaskoczeniem dla uczestników jest to, jak bardzo ich wyobrażenie przebiegu spotkania odbiega od rzeczywistości.

Jakie obserwacje wynoszą uczestnicy:

  • Utrzymują słabszy kontakt wzrokowy z „klientem” niż przypuszczają,
  • Brakuje odwzorowania mowy ciała rozmówców,
  • Występuje słabsze niż przypuszczane słuchanie klienta,
  • Zadają zbyt małą ilość pytań.

Zdiagnozowanie tych czterech czynników jest już połową sukcesu, ponieważ dzięki temu wiemy już gdzie są obszary, w których warto poprawić swoje działanie.

Bardzo ciekawa jest również informacja zwrotna uczestników takich warsztatów:

„To było najbardziej rozwojowe z dotychczasowych ćwiczeń, w jakich brałem udział”

Takie opinie wynikają najprawdopodobniej z tego, że dzięki nagraniu mogli poznać siebie lepiej, dzięki czemu również mogli znacząco poprawić swoja skuteczność sprzedażową.

Szkolenie sprzedażowe z kamerą

Uczestnicy takich warsztatów zazwyczaj mówią: ja tak w rzeczywistości nie robię! 

Możliwe, że kamera i stres powoduje pewne natężenie nerwowych odruchów, nie zmienia to jednak postaci rzeczy: nadal jest obiektywnym obserwatorem.

Szkolenie sprzedażowe praca z kamerą

Podsumowując:

  • Branie udziału w szkoleniach, w których jest wykorzystywana kamera może być stresującym, ale za to bardzo rozwijącym doświadczeniem.
  • Kamera pomaga poznać nasze mocne i słabe strony w komunikacji.
  • Kamera obiektywizuje informacje zwrotną.
  • Im częściej wybierasz do ćwiczeń kamerę tym szybciej się uczysz.
Lubisz ten artykuł?
Podziel się ze znajomymi
Polub nasz kanał na Facebooku
aby otrzymywać wpisy bezpośrednio na fejsie.


Jeśli chcesz zwiększyć sprzedaż w Twojej firmie, ale nie wiesz, jak to zrobić, to serdecznie polecam się do współpracy. Jako praktykujący strateg marketingowy pomagam firmom w budowaniu ich przewagi konkurencyjnej opartej o skuteczny marketingowy ekosystem.

Przeszkolone przeze mnie firmy rosną pod kątem sprzedaży średnio 25% rocznie. Rekordzista w ciągu jednego miesiąca zrealizował 5100% ROI z zainwestowanego we współpracę ze mną kapitału i wygenerował przychód w wysokości 175 000 PLN. 

Inny Klient również w ciągu zaledwie miesiąca zwiększył sprzedaż w swojej firmie aż o 300%, a On sam jako osoba odpowiedzialna za marketing zwiększył swoje wynagrodzenie o 100% z tytułu prowizji od sprzedaży.

Jeśli natomiast szukasz dla Twojej firmy doradcy strategicznego, który będzie w stanie pomóc Ci przenieść na twój grunt sprawdzone i skuteczne strategie marketingowe oraz efektywne narzędzia, to napisz do mnie maila. Podpowiem Ci, jak możemy pomóc Ci wejść na Wyższy Poziom Marketingu.

Przedsiębiorcy najczęściej wybierają spośród moich usług:
  1. Konsultacja marketingowa
  2. Szkolenie skuteczny marketing w internecie 
  3. Strategia marketingowa
Zapraszam serdecznie do kontaktu, to może być Twój pierwszy krok do poprawy twoich wyników!
Mój e-mail: m.lodyga@premium-consulting.pl