„Ludzie to egoiści – interesują się tylko sobą.” Można ten cytat dedykować każdemu z nas. Na pewno nic tak nie porusza do refleksji lub działania jak świadomość, że dzięki określonym umiejętnościom człowiek będzie miał wymierne korzyści.

Praca z kamerą to wielki stres dla uczestników szkoleń.

Często gdy prowadzę szkolenie sprzedażowe przeprowadzam z uczestnikami warsztaty z kamerą. Okazuje się, że największą trudnością w tego typu ćwiczeniach, jest opór, jaki pojawia się wśród szkolonych osób, gdy tylko dowiadują się, że będą za moment brali udział w takiej formie zajęć. Całym sobą, ciałem i mową sygnalizują: „Ja bardzo słabo wypadam przed kamerą i zwyczajnie nie chcę brać w tym udziału”.

Skąd te opory podczas ćwiczenia z kamerą? 

Największą przyczyną oporu jest lęk przed zobaczeniem siebie oczami innych. Krótko mówiąc, może się okazać, że nie jestem taki chojrak za jakiego się uważam. Rzadko kiedy mam do czynienia z uczestnikami, którzy mieli już okazję wcześniej do poznania siebie i swojej autoprezentacji w tak mocny sposób. Do drugiej grupy oporów zaliczam osoby z nastawieniem, które można zdefiniować mniej więcej w następujący sposób: zbyt krytyczni do samych siebie. Czyli nie widzący swojego potencjału wystarczająco wyraźnie.

szkolenie sprzedażowe z kamerą

A jak jest naprawdę?

W praktyce wychodzi jednak taka zależność: im częściej ktoś pracuje z kamerą, tym większy ma poziom świadomości swojej komunikacji niewerbalnej, a ona przecież w ponad 90% odpowiada za to co ludzie „widzą i słyszą” w procesie komunikacji. Dzięki lepszemu rozpoznaniu swoich mocnych i słabych stron jest się w stanie znacząco  podnieść swoją siłę perswazyjną, a to przecież przekłada się w sposób bezpośredni na portfel zamówień.

Szkolenie sprzedażowe z kamerą

Czego dowiadują się uczestnicy warsztatów podczas szkolenia?

Największym zaskoczeniem dla uczestników jest to, jak bardzo ich wyobrażenie przebiegu spotkania odbiega od rzeczywistości.

Jakie obserwacje wynoszą uczestnicy:

  • Utrzymują słabszy kontakt wzrokowy z „klientem” niż przypuszczają,
  • Brakuje odwzorowania mowy ciała rozmówców,
  • Występuje słabsze niż przypuszczane słuchanie klienta,
  • Zadają zbyt małą ilość pytań.

Zdiagnozowanie tych czterech czynników jest już połową sukcesu, ponieważ dzięki temu wiemy już gdzie są obszary, w których warto poprawić swoje działanie.

Bardzo ciekawa jest również informacja zwrotna uczestników takich warsztatów:

„To było najbardziej rozwojowe z dotychczasowych ćwiczeń, w jakich brałem udział”

Takie opinie wynikają najprawdopodobniej z tego, że dzięki nagraniu mogli poznać siebie lepiej, dzięki czemu również mogli znacząco poprawić swoja skuteczność sprzedażową.

Szkolenie sprzedażowe z kamerą

Uczestnicy takich warsztatów zazwyczaj mówią: ja tak w rzeczywistości nie robię! 

Możliwe, że kamera i stres powoduje pewne natężenie nerwowych odruchów, nie zmienia to jednak postaci rzeczy: nadal jest obiektywnym obserwatorem.

Szkolenie sprzedażowe praca z kamerą

Podsumowując:

    • Branie udziału w szkoleniach, w których jest wykorzystywana kamera może być stresującym, ale za to bardzo rozwijającym doświadczeniem.
    • Kamera pomaga poznać nasze mocne i słabe strony w komunikacji.
    • Kamera obiektywizuje informacje zwrotną.
    • Im częściej wybierasz do ćwiczeń kamerę tym szybciej się uczysz.


Jeśli szukasz sposobu, na to, jak rozwijać swój biznes, docierać do nowych klientów, obecnych zatrzymywać na dłużej, a jednocześnie zwiększać zyskowność, to jesteś w dobrym miejscu.

Jestem strategiem marketingowym i pomagam moim klientom osiągać więcej.

W jaki sposób mogę pomóc także Twojej firmie?

  • Opracowując strategię marketingową dla Twojej marki - Jeden z naszych klientów, który skorzystał z naszego doradztwa strategicznego oraz nadzoru egzekucyjnego odnotował w jego biznesie wzrost sprzedaży o 300 procent, w zaledwie kwartał od rozpoczęcia naszej pracy wdrożeniowej - notując pierwszy raz w jego historii przychód powyżej jednego miliona PLN netto miesięcznie.
  • Szkoląc Twoich pracowników - przeszkoleni przeze mnie pracownicy zwiększają wartość sprzedaży, nawet o 100% rocznie. Rekordzista w ciągu jednego miesiąca zrealizował 5100% ROI z zainwestowanego we współpracę ze mną kapitału.
  • Doradzając Ci w formie konsultacji indywidualnych - to najszybszy sposób na problemy i wątpliwości nie cierpiące zwłoki.
Przedsiębiorcy najczęściej wybierają spośród moich usług:
  1. Sprawdź > Konsultacja marketingowa
  2. Sprawdź > Doradztwo marketingowe
  3. Sprawdź > Doradztwo marketingowe B2B
  4. Sprawdź > Doradztwo marketingowe B2C
  5. Sprawdź > Marketingowe warsztaty strategiczne online
  6. Sprawdź > Strategia marketingowa

Nie czekaj dłużej – to może być Twój pierwszy krok do poprawy wyników i wejścia na Wyższy Poziom Marketingu.

m.lodyga@premium-consulting.pl
Pod blog ABC strategii marki 22 4 - Szkolenie sprzedażowe - ćwiczenia z kamerą i ich wpływ na uczestników.

Strateg marketingowy

Mariusz Łodyga to doświadczony strateg marketingowy i założyciel marki Premium Consulting. Ma ponad 20-letnie doświadczenie w biznesie i przeprowadził już ponad 300 projektów doradczych i szkoleniowych. Współpracuje z renomowanymi markami, takimi jak Allegro, Santander, Aviva, Orange, Warta S.A. itd. Jego celem jest wprowadzenie klientów na Wyższy Poziom Marketingu i pomaganie im w osiąganiu strategicznych celów.