Tworzenie tekstów jest jednym z podstawowych zadań każdej marki. Dzięki nim marka może komunikować się ze swoimi odbiorcami, kreować w ich umysłach określony wizerunek, a finalnie zachęcać ich do zakupu swoich produktów.
Mogę z pełnym przekonaniem powiedzieć, że posługiwanie się słowem jest w marketingu pewnym rodzajem sztuki. A jak powszechnie wiadomo sztuki, najlepiej uczyć się od najlepszych.
W poniższym wpisie przedstawiam 5 wskazówek Davida Ogilviego, które pomogą Twojej marce tworzyć lepsze teksty, a w efekcie lepiej docierać do swoich odbiorców.
Źródło: www.artisantalent.com, 2015
David Ogilvy do 38 roku życia nie napisał ani jednego tekstu reklamowego, ale gdy już zaczął je pisać, to jego teksty przeszły do historii branży reklamowej.
Zanim został copywriterem i człowiekiem reklamy, był: akwizytorem, zawodowym kucharzem, pracownikiem pomocy społecznej, farmerem oraz agentem brytyjskiego wywiadu wojskowego.
Gdy już założył agencję reklamową, pracował dla takich marek jak: SAAB, Rolls-Royce, Schweppes, Marlboro czy Dove.
Reklamy, które stworzył dla swoich klientów przeszły do legendy.
Jedna z nich, ta, którą stworzył dla marki Rolls-Royce, jest do tej pory idealnym przykładem tego, jak doskonały tekst potrafi oddać esencję reklamowanego produktu.
Źródło: www.zarabiajnapisaniu.com, 2022
Słynął z bardzo restrykcyjnego podejścia do pracowników oraz z opierania swoich działań reklamowych na badaniach. Podobno tę cechę zawdzięczał doświadczeniom wyniesionym z pracy w wywiadzie brytyjskim.
Jego reklamy nie tylko skutecznie sprzedawały produkty, ale też tworzyły niesamowity wizerunek markom, dla których pracował.
Czego możemy się nauczyć od legendarnego człowieka reklamy?
Każda marka musi pisać teskty. Marka bez dobrze napisanego, strategicznie osadzonego tekstu jest skazana na porażkę.
Umiejętność tworzenia skutecznego copy jest kluczową biznesową kompetencją.
Dlaczego jest to takie ważne?
To ważne, ponieważ słowo pisane jest podstawą skutecznej komunikacji – teksty w reklamie, teksty opisujące produkty/usługi, skrypty w spotach reklamowych, teksty pod newslettery, posty w social media itp.
Oto pięć wskazówek od legendarnego copywritera, które pomogą twojej marce pisać lepsze teksty:
1. Dowiedz się, dla kogo piszesz
“Klient nie jest kretynem, jest twoją żoną” D. Ogilvy
To, że na zakupach konsumenci częściej bywają nieracjonalni, niż racjonalni nie oznacza, że można traktować ich jak bezmyślnych “kretynów”.
Jeśli chcesz mieć z nimi dobrą, długotrwałą relację, w ramach której będzie dochodziło do sprzedaży, copywriting twojej marki musi być oparty o wiedzę:
Jaka rada z tego dla ciebie?Konsument to nie “kretyn”, któremu można wcisnąć produkt, którego nie potrzebuje. Trzeba do niego podchodzić ze zrozumieniem, empatią, budując przekaz w sposób, który nie będzie jeszcze jedną krzykliwą kreacją, ale dobrze spasowaną informacją z odpowiedzią na pytanie: czym jest twój produkt i dla kogo jest przeznaczony. Zatem zanim w pocie czoła zaczniesz pisać swoje teksty, najpierw odrób lekcje i zrób badanie marketingowe, opracuj strategię marki i strategię komunikacji marki. Dlaczego tak? Ponieważ pisanie bez odkrycia esencji potrzeb odbiorcy komunikacji jest syzyfowym wysiłkiem. Bez tego nie będziesz znał siły napędowej, która sprawia, że konsument podejmuje lub nie podejmuje decyzji. |
2. Poznaj swój produkt
„Wielkie pomysły pochodzą z nieświadomości… Ale twoja podświadomość musi być dobrze poinformowana, w przeciwnym razie twój pomysł będzie nieistotny”. D.Ogilvy
Chcesz mieć dobre pomysły i na ich podstawie tworzyć lepsze teksty?
Jaka rada z tego dla Ciebie?Proces kreatywny nie polega wyłącznie na radosnym tworzeniu tekstów. Zanim twoja marka zacznie pisać lub zlecać pisanie, trzeba wykonać pracę polegającą na dogłębnym researchu. Gdy masz dane, gdy masz wiedzę, gdy znasz mechanizmy decyzyjne i otoczenie biznesowe swojej marki, pisanie staje się prawdziwie efektywnym sposobem na tworzenie znakomitego przekazu. Copywriter bez wiedzy jest jak studnia bez wody. |
3. Miej WIELKĄ IDEĘ, która nie traci na aktualności z upływem czasu
“Potrzebujesz wielkiej idei, by przyciągnąć uwagę konsumentów i skłonić ich do zakupu”. David Ogilvy
Chcesz pisać, by przyciągać uwagę i sprzedawać?
Źródło: www.medium.com, 2016
Dzięki właściwej strategii David Ogilvy był w stanie generyczne mydło repozycjonować z “jeszcze jedno takie samo mydło” na remedium na proces starzenia, dla chcących o siebie zadbać kobiet.
Źródło: www.dailymail.co.uk, 2017
Jaka płynie z tego rada?Niezwykle trudno jest pisać dobre copy, gdy nie wyjdzie się od opracowania strategii marketingowej. Copywriting musi wychodzić od tego, czym jest twoja marka, dla kogo jest przeznaczona i co ją skutecznie odróżnia od konkurentów. Pisząc bez strategicznych założeń, wpadasz w pułapkę pisania do wszystkich, o wszystkim, bez różnicy w tonie, stylu, bez unikalnego pozycjonowania twojego produktu. Wielka idea jest trudna do odkrycia, ale jak już ją znajdziesz, to da ci paliwo do tworzenia znakomitego copy na lata. |
4. Miej obsesję na punkcie nagłówków
„Średnio pięć razy więcej osób czyta nagłówek niż treści samej reklamy. Kiedy napisałeś swój nagłówek, wydałeś osiemdziesiąt centów ze swojego dolara”. D.Ogilvy
Chcesz pisać lepsze nagłówki?
Jaka z tego płynie dla ciebie rada?Nagłówki są potężnym narzędziem, które potrafi sprawić, że twój copywriting trafia prosto do “serca” czytelnika. A gdy już tam trafi, zaczyna pracować w celu zakorzenienia Twojego przekazu. Pisanie nagłówków nie jest proste. Wymaga sporego wysiłku. Jest jednak tego warte. Różnica efektywności między znakomitym a przeciętnym nagłówkiem może wynosić (np. we wskaźniku otwarć mailingu) nawet 200-300%. Mi się tak zdarzało. |
5. By perswazja była skuteczna musi opierać się na konkretach
„Im bardziej informacyjna będzie Twoja reklama, tym bardziej będzie przekonująca”. D.Ogilvy
Chcesz pisać bardziej informacyjne copy?
Jaka z tego rada dla Ciebie?Pisząc teksty zawierające konkretne, użyteczne informacje sprawiasz, że czytelnik zaczyna “czuć się dobrze poinformowany”. Czytelnik poinformowany zaczyna działać – konkret w copywritingu daje konsumentom pewność, że działanie to właściwy wybór. |
Podsumowując:
Chcesz, by twoja marka tworzyła dobrze strategicznie napisane treści, komunikację, reklamy?
Chcesz realizować założenia związane z budową silnej marki i dzięki temu zwyczajnie zarabiać więcej?
By to osiągnąć, musisz najpierw opracować dla marki, którą opisujesz – strategię marketingową.
To dzięki niej będziesz wiedział: kim jest twój idealny odbiorca (jeśli jesteś dla każdego, to jesteś dla nikogo), jak pozycjonować w jego umyśle twoją markę (unikalność > generyczność), w jakim stylu i jakich mediach i formatach komunikować się z nim, aby skutecznie mu sprzedać produkt lub usługę.
Jeśli szukasz sposobu, na to, jak rozwijać swój biznes, docierać do nowych klientów, obecnych zatrzymywać na dłużej, a jednocześnie zwiększać zyskowność, to jesteś w dobrym miejscu.
Jestem strategiem marketingowym i pomagam moim klientom osiągać więcej.
W jaki sposób mogę pomóc także Twojej firmie?
- Opracowując strategię marketingową dla Twojej marki - Jeden z naszych klientów, który skorzystał z naszego doradztwa strategicznego oraz nadzoru egzekucyjnego odnotował w jego biznesie wzrost sprzedaży o 300 procent, w zaledwie kwartał od rozpoczęcia naszej pracy wdrożeniowej - notując pierwszy raz w jego historii przychód powyżej jednego miliona PLN netto miesięcznie.
- Szkoląc Twoich pracowników - przeszkoleni przeze mnie pracownicy zwiększają wartość sprzedaży, nawet o 100% rocznie. Rekordzista w ciągu jednego miesiąca zrealizował 5100% ROI z zainwestowanego we współpracę ze mną kapitału.
- Doradzając Ci w formie konsultacji indywidualnych - to najszybszy sposób na problemy i wątpliwości nie cierpiące zwłoki.
Nie czekaj dłużej – to może być Twój pierwszy krok do poprawy wyników i wejścia na Wyższy Poziom Marketingu.
m.lodyga@premium-consulting.pl