Tworzenie tekstów jest jednym z podstawowych zadań każdej marki. Dzięki nim marka może komunikować się ze swoimi odbiorcami, kreować w ich umysłach określony wizerunek, a finalnie zachęcać ich do zakupu swoich produktów.

Mogę z pełnym przekonaniem powiedzieć, że posługiwanie się słowem jest w marketingu pewnym rodzajem sztuki. A jak powszechnie wiadomo sztuki, najlepiej uczyć się od najlepszych.

W poniższym wpisie przedstawiam 5 wskazówek Davida Ogilviego, które pomogą Twojej marce tworzyć lepsze teksty, a w efekcie lepiej docierać do swoich odbiorców.

david ogilvy – tworzyć lepsze teksty

Źródło: www.artisantalent.com, 2015

David Ogilvy do 38 roku życia nie napisał ani jednego tekstu reklamowego, ale gdy już zaczął je pisać, to jego teksty przeszły do historii branży reklamowej. 

Zanim został copywriterem i człowiekiem reklamy, był: akwizytorem, zawodowym kucharzem, pracownikiem pomocy społecznej, farmerem oraz agentem brytyjskiego wywiadu wojskowego. 

Gdy już założył agencję reklamową, pracował dla takich marek jak: ​​SAAB, Rolls-Royce, Schweppes, Marlboro czy Dove. 

Reklamy, które stworzył dla swoich klientów przeszły do legendy.

Jedna z nich, ta, którą stworzył dla marki Rolls-Royce, jest do tej pory idealnym przykładem tego, jak doskonały tekst potrafi oddać esencję reklamowanego produktu.

rolls royce david ogilvy – tworzyć lepsze teksty

Źródło: www.zarabiajnapisaniu.com, 2022

Słynął z bardzo restrykcyjnego podejścia do pracowników oraz z opierania swoich działań reklamowych na badaniach. Podobno tę cechę zawdzięczał doświadczeniom wyniesionym z pracy w wywiadzie brytyjskim. 

Jego reklamy nie tylko skutecznie sprzedawały produkty, ale też tworzyły niesamowity wizerunek markom, dla których pracował. 

Czego możemy się nauczyć od legendarnego człowieka reklamy?

Każda marka musi pisać teskty. Marka bez dobrze napisanego, strategicznie osadzonego tekstu jest skazana na porażkę. 

Umiejętność tworzenia skutecznego copy jest kluczową biznesową kompetencją. 

Dlaczego jest to takie ważne? 

To ważne, ponieważ słowo pisane jest podstawą skutecznej komunikacji – teksty w reklamie, teksty opisujące produkty/usługi, skrypty w spotach reklamowych, teksty pod newslettery, posty w social media itp.

Oto pięć wskazówek od legendarnego copywritera, które pomogą twojej marce pisać lepsze teksty:

1. Dowiedz się, dla kogo piszesz

Klient nie jest kretynem, jest twoją żoną” D. Ogilvy 

To, że na zakupach konsumenci częściej bywają nieracjonalni, niż racjonalni nie oznacza, że można traktować ich jak bezmyślnych “kretynów”. 

Jeśli chcesz mieć z nimi dobrą, długotrwałą relację, w ramach której będzie dochodziło do sprzedaży, copywriting twojej marki musi być oparty o wiedzę: 

    • Do kogo twoja marka kieruje swoje teksty?
    • Jak myśli i czuje odbiorca?
    • Jakie ma potrzeby?
    • Jaki prowadzi styl życia?
    • W jaki sposób twój odbiorca konsumuje treści?
    • W jakich kanałach i formatach odbiorca lubi konsumować treści?
 

Jaka rada z tego dla ciebie? 

Konsument to nie “kretyn”, któremu można wcisnąć produkt, którego nie potrzebuje. Trzeba do niego podchodzić ze zrozumieniem, empatią, budując przekaz w sposób, który nie będzie jeszcze jedną krzykliwą kreacją, ale dobrze spasowaną informacją z odpowiedzią na pytanie: czym jest twój produkt i dla kogo jest przeznaczony. 

Zatem zanim w pocie czoła zaczniesz pisać swoje teksty, najpierw odrób lekcje i zrób badanie marketingowe, opracuj strategię markistrategię komunikacji marki.

Dlaczego tak?

Ponieważ pisanie bez odkrycia esencji potrzeb odbiorcy komunikacji jest syzyfowym wysiłkiem. Bez tego nie będziesz znał siły napędowej, która sprawia, że konsument podejmuje lub nie podejmuje decyzji.

2. Poznaj swój produkt

„Wielkie pomysły pochodzą z nieświadomości… Ale twoja podświadomość musi być dobrze poinformowana, w przeciwnym razie twój pomysł będzie nieistotny”. D.Ogilvy 

Chcesz mieć dobre pomysły i na ich podstawie tworzyć lepsze teksty? 

    • Poznaj każdy szczegół na temat produktu, który sprzedajesz.
    • Zdobądź wiedzę o branży, w której działasz.
    • Dobrze rozpoznaj konkurentów i zobacz, gdzie możesz się od nich skutecznie różnić – “it’s better to be different then be better”.
    • Bądź świadomy słabych stron produktu i spraw, by nie były one przeszkodą.
 

Jaka rada z tego dla Ciebie?

Proces kreatywny nie polega wyłącznie na radosnym tworzeniu tekstów. 

Zanim twoja marka zacznie pisać lub zlecać pisanie, trzeba wykonać pracę polegającą na dogłębnym researchu. 

Gdy masz dane, gdy masz wiedzę, gdy znasz mechanizmy decyzyjne i otoczenie biznesowe swojej marki, pisanie staje się prawdziwie efektywnym sposobem na tworzenie znakomitego przekazu. 

Copywriter bez wiedzy jest jak studnia bez wody.

3. Miej WIELKĄ IDEĘ, która nie traci na aktualności z upływem czasu

Potrzebujesz wielkiej idei, by przyciągnąć uwagę konsumentów i skłonić ich do zakupu”. David Ogilvy

Chcesz pisać, by przyciągać uwagę i sprzedawać?

    • Opracuj strategię dla swojej marki – strategia to Twój koncept kreatywny, który będzie zawierał wielką ideę twojej marki, która będzie jej kluczowym przekazem. 
    • Twoja strategia marketingowa musi zawierać unikalne pozycjonowanie Twojej marki. 
    • Pozycjonowanie twojej marki musi być wyraziste.
    • Wizerunek marki musi być spójny z wielką ideą.

pozycjonowanie marki szamponu – tworzyć lepsze teksty

Źródło: www.medium.com, 2016

Dzięki właściwej strategii David Ogilvy był w stanie generyczne mydło repozycjonować z “jeszcze jedno takie samo mydło” na remedium na proces starzenia, dla chcących o siebie zadbać kobiet.

reklama dove – tworzyć lepsze teksty

Źródło: www.dailymail.co.uk, 2017

 

Jaka płynie z tego rada?

Niezwykle trudno jest pisać dobre copy, gdy nie wyjdzie się od opracowania strategii marketingowej. Copywriting musi wychodzić od tego, czym jest twoja marka, dla kogo jest przeznaczona i co ją skutecznie odróżnia od konkurentów. 

Pisząc bez strategicznych założeń, wpadasz w pułapkę pisania do wszystkich, o wszystkim, bez różnicy w tonie, stylu, bez unikalnego pozycjonowania twojego produktu. 

Wielka idea jest trudna do odkrycia, ale jak już ją znajdziesz, to da ci paliwo do tworzenia znakomitego copy na lata. 

4. Miej obsesję na punkcie nagłówków

„Średnio pięć razy więcej osób czyta nagłówek niż treści samej reklamy. Kiedy napisałeś swój nagłówek, wydałeś osiemdziesiąt centów ze swojego dolara”. D.Ogilvy 

Chcesz pisać lepsze nagłówki?

    • Pisz nagłówki, by intrygować – na przykład: wykorzystując lukę informacyjną.
    • Nie bój się stosować emocjonalizacji.
    • Stosuj triggery społeczne i mózgowe.
    • Zanim zaczniesz pisać tekst właściwy, zawsze zaczynaj od nagłówka. 
    • Testuj, by odkryć najbardziej angażujące nagłówki. 
 

Jaka z tego płynie dla ciebie rada?

Nagłówki są potężnym narzędziem, które potrafi sprawić, że twój copywriting trafia prosto do “serca” czytelnika. 

A gdy już tam trafi, zaczyna pracować w celu zakorzenienia Twojego przekazu.  

Pisanie nagłówków nie jest proste. Wymaga sporego wysiłku. Jest jednak tego warte. 

Różnica efektywności między znakomitym a przeciętnym nagłówkiem może wynosić (np. we wskaźniku otwarć mailingu) nawet 200-300%. Mi się tak zdarzało.

5. By perswazja była skuteczna musi opierać się na konkretach

„Im bardziej informacyjna będzie Twoja reklama, tym bardziej będzie przekonująca”. D.Ogilvy 

Chcesz pisać bardziej informacyjne copy?

    • Niech treść zawiera konkretne liczby, mówiąc o dowodach.
    • Podawaj przykłady wdrożeń.
    • Prezentuj testymoniale.
    • Wyjaśniaj wątpliwości, zbijaj obiekcje. 

 

Jaka z tego rada dla Ciebie?

Pisząc teksty zawierające konkretne, użyteczne informacje sprawiasz, że czytelnik zaczyna “czuć się dobrze poinformowany”. 

Czytelnik poinformowany zaczyna działać – konkret w copywritingu daje konsumentom pewność, że działanie to właściwy wybór.

Podsumowując:

Chcesz, by twoja marka tworzyła dobrze strategicznie napisane treści, komunikację, reklamy? 

Chcesz realizować założenia związane z budową silnej marki i dzięki temu zwyczajnie zarabiać więcej?

By to osiągnąć, musisz najpierw opracować dla marki, którą opisujesz – strategię marketingową

To dzięki niej będziesz wiedział: kim jest twój idealny odbiorca (jeśli jesteś dla każdego, to jesteś dla nikogo), jak pozycjonować w jego umyśle twoją markę (unikalność > generyczność), w jakim stylu i jakich mediach i formatach komunikować się z nim, aby skutecznie mu sprzedać produkt lub usługę.

    • Zanim cokolwiek zaczniesz pisać, zrób dokładny research, obserwuj swoich odbiorców, zrób badanie marketingowe ich potrzeb. 
    • Poznaj produkty, które sprzedajesz jak nikt inny. Wejdź głęboko w proces ich opracowywania, produkcji i dystrybucji. Niech nie mają przed tobą tajemnic.  
    • Miej WIELKĄ IDEĘ, która nie traci na aktualności z upływem czasu. Wielka idea i jej uniwersalny przekaz będzie dla ciebie platformą do komunikacji. 
    • Gdy już zaczynasz pisać, to pamiętaj, że świetne copy lub świetny kontekst wizualny. W dobrej kreacji nie chodzi o to, by zalać czytelnika słowem. Chodzi o to, by przekazać to, co jest najistotniejsze w maksymalnie przystępnej formie. 
    • Aby tworzyć lepsze teksty, korzystaj z dedykowanych narzędzi. Dzięki takim narzędziom pisane przez ciebie teksty będą nie tylko lepsze stylistycznie, czy wizualnie, ale przede wszystkim atrakcyjniejsze i czytelniejsze z perspektywy twojego odbiorcy.

Jeśli szukasz sposobu, na to, jak rozwijać swój biznes, docierać do nowych klientów, obecnych zatrzymywać na dłużej, a jednocześnie zwiększać zyskowność, to jesteś w dobrym miejscu.

Jestem strategiem marketingowym i pomagam moim klientom osiągać więcej.

W jaki sposób mogę pomóc także Twojej firmie?

  • Opracowując strategię marketingową dla Twojej marki - Jeden z naszych klientów, który skorzystał z naszego doradztwa strategicznego oraz nadzoru egzekucyjnego odnotował w jego biznesie wzrost sprzedaży o 300 procent, w zaledwie kwartał od rozpoczęcia naszej pracy wdrożeniowej - notując pierwszy raz w jego historii przychód powyżej jednego miliona PLN netto miesięcznie.
  • Szkoląc Twoich pracowników - przeszkoleni przeze mnie pracownicy zwiększają wartość sprzedaży, nawet o 100% rocznie. Rekordzista w ciągu jednego miesiąca zrealizował 5100% ROI z zainwestowanego we współpracę ze mną kapitału.
  • Doradzając Ci w formie konsultacji indywidualnych - to najszybszy sposób na problemy i wątpliwości nie cierpiące zwłoki.
Przedsiębiorcy najczęściej wybierają spośród moich usług:
  1. Sprawdź > Konsultacja marketingowa
  2. Sprawdź > Doradztwo marketingowe
  3. Sprawdź > Doradztwo marketingowe B2B
  4. Sprawdź > Doradztwo marketingowe B2C
  5. Sprawdź > Marketingowe warsztaty strategiczne online
  6. Sprawdź > Strategia marketingowa

Nie czekaj dłużej – to może być Twój pierwszy krok do poprawy wyników i wejścia na Wyższy Poziom Marketingu.

m.lodyga@premium-consulting.pl
Pod blog ABC strategii marki 22 4 - Jak marka może tworzyć lepsze teksty? 5 wskazówek od legendarnego copywritera

Strateg marketingowy

Mariusz Łodyga to doświadczony strateg marketingowy i założyciel marki Premium Consulting. Ma ponad 20-letnie doświadczenie w biznesie i przeprowadził już ponad 300 projektów doradczych i szkoleniowych. Współpracuje z renomowanymi markami, takimi jak Allegro, Santander, Aviva, Orange, Warta S.A. itd. Jego celem jest wprowadzenie klientów na Wyższy Poziom Marketingu i pomaganie im w osiąganiu strategicznych celów.