Prowadzenie własnego bloga jest zadaniem trudniejszym, niż na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać. Z roku na rok coraz więcej marek dostrzega jednak, że tworzenie treści blogowych może być atrakcyjną opcją na dotarcie zarówno do obecnych, jak i potencjalnych odbiorców.

W efekcie rynki stają się coraz bardziej przesycone treścią, a co za tym idzie, markom jest coraz trudniej przebić się z własnym contentem. Jeśli też stanąłeś przed tym wyzwaniem, mam dla ciebie listę, w której poznasz narzędzia copywritera, dzięki którym zyskasz znaczącą przewagę w walce o uwagę swojego odbiorcy.

Dlaczego tworzenie treści blogowych jest takie trudne?

Podstawowym problemem, z którym musi zmierzyć się każdy marketer decydujący się na podjęcie wyzwania pisania tekstów blogowych, jest wspomniana kwestia wysycenia rynku treścią. Jest to oczywiście pochodna boomu na content marketing, jaki miał miejsce w ostatnich latach.

W efekcie większość branż wręcz tonie w treściach, a niektóre tematy są w nich powielane wiele tysięcy razy. Poniżej przykład organicznych odpowiedzi Google na frazę „strategiczne doradztwo marketingowe”.

strategiczne doradztwo marketingowe – narzędzia copywritera

Źródło: google.com, 2022

Jak widzisz lista wyszukiwań, aż pęka w szwach nawet w przypadku tak niszowego segmentu branży marketingowej, jakim jest doradztwo strategiczne.

Co na ten temat mówią badania?

Pomimo że postępujące wysycenie rynku treścią brzmi dosyć katastroficznie, to nie jest to jedynie moja indywidualna opinia. Badania jednoznacznie wskazują, że problem jest dosyć poważny.

W zeszłym roku Wydział Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego przeprowadził badanie dotyczące największych wyzwań w budowaniu widoczności marki online.

Z badania jasno wynika, że wysycenie contentem stanowi dla marketerów największy problem w tym zakresie.

największy problem w budowaniu widoczności marki online – narzędzia copywritera

Źródło: Lightscape, Visibly, 2022

Na drugim miejscu znalazła się duża konkurencja w zakresie pozycjonowania (w tym przypadku w kontekście SEO) w wybranych branżach, co także jest bezpośrednio związane z nadmiarem treści na rynku.

Pracujący na zlecenie copywriter ma dzisiaj trudniejsze zadanie, niż mogłoby się na początku wydawać.

Co to w praktyce oznacza dla marek?

Problem wysycenia rynku treścią to dla marek oczywiście problem z dotarciem do swoich odbiorców.

Tym bardziej że ich umysły są i tak wystarczająco „przeładowane” treściami marketingowymi.

Prowadzenie działań content marketingowych staje się w tej sytuacji twardym orzechem do zgryzienia. Pisanie unikatowych artykułów blogowych, które są jednym z podstawowych elementów tego typu kampanii, również nie należy do najłatwiejszych zadań.

Rodzi się zatem ważne pytanie…

Co zrobić, żeby prowadzić skuteczne kampanie content marketingowe?

1. Patrz na marketing w sposób procesowy

Podstawową rzeczą, z której musi sobie zdać sprawę każdy marketer, chcący prowadzić skuteczny marketing treści jest to, że content marketing to proces.

Podejście procesowe w praktyce oznacza, że każde działanie, które w danej organizacji występuje w sposób powtarzalny, powinno posiadać swój własny, szczegółowo opisany proces, z podziałem na konkretne, następujące po sobie etapy.

 

ZAPAMIĘTAJ:

Niezależnie czy piszesz tekst pod newsletter, artykuł blogowy, czy post na potrzeby mediów społecznościowych, pamiętaj, żeby zawsze podchodzić do tych działań w sposób procesowy, tj. usystematyzowany.

Spojrzenie procesowe na to, co dzieje się w twojej organizacji, niesie ze sobą wiele korzyści, dzięki którym organizacja pracy w ramach działań marketingowych jest na znacznie wyższym poziomie.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat tego, jak działa marketing w organizacjach z dobrze poukładanymi procesami, zapraszam Cię do sprawdzenia innego wpisu na naszym blogu – tutaj.

Wracając jednak do kwestii skutecznego content marketingu...

2. Prowadź planer komunikacji

Kolejną dobrą praktyką każdego marketera jest posiadanie i regularne aktualizowanie planera komunikacji.

Taki planer będzie wyjątkowo pomocny, gdy planujesz swoją codzienną pracę nad treściami, ale pomoże ci także w zachowaniu ciągłości w publikacji nowych treści.

Zachowanie ciągłości w publikowaniu treści jest jednym z fundamentów skutecznych kampanii marketingowych, których efekty są widoczne dopiero w dłuższej, strategicznej perspektywie.

3. Dobieraj właściwe frazy kluczowe

Trzecią, ostatnią radą jest odpowiednie zaplanowanie fraz kluczowych. Każdy artykuł blogowy, który docelowo ma przebić się w gąszczu informacyjnym, powinien posiadać swoją frazę kluczową.

Dzięki odpowiedniej frazie, szanse tekstu na „znalezienie się w topce” wyszukiwarki znacząco wzrosną.

Jak odpowiednio dobierać frazy kluczowe? Tutaj z pomocą przychodzą narzędzia copywritera.

Jakie narzędzia copywritera warto wykorzystać, tworząc teksty dla swojej marki?

1. AnswerThePublic

Narzędzie nr 1. na mojej liście i wcale nieprzypadkowo, bo to właśnie od niego najczęściej zaczyna się proces przygotowania tekstu blogowego w niejednej sprawnie działającej marce.

Najogólniej mówiąc, podstawową funkcją AnswerThePublic jest możliwość wejrzenia bezpośrednio w potrzeby informacyjne naszych odbiorców.

To dzięki niemu dowiemy się m.in.: czego szukają w internecie nasi potencjalni klienci, jakich fraz używają, jakie są wśród nich obecnie najpopularniejsze tematy itd.

Jego działanie jest bardzo intuicyjne, a co za tym idzie, jego obsługa jest wyjątkowo prosta.

Ponadto (co nie mniej ważne w pracy copywritera) z narzędzia można korzystać zupełnie za darmo.

Jak korzystać z AnswerThePublic?

Na początek wystarczy, że wprowadzimy w pole wyszukiwania interesującą nas frazę (np. strategia marketingowa). W następnym kroku wybieramy kraj i język, w którym chcemy wyszukać interesujące nas treści.

AnswerThePublic wyszukiwarka – narzędzia copywritera

Źródło: answerthepublic.com, 2022

W zamian otrzymujemy cały wachlarz tematów, które możemy opisać przykładowo w ramach naszego bloga.

AnswerThePublic strategia marketingowa – narzędzia copywritera

Źródło: answerthepublic.com, 2022

Co dalej zrobimy z tymi danymi, jest już kwestią naszej wyobraźni i umiejętności copywriterskich.

Niemniej dzięki AnswerThePublic znalezienie pomysłu na artykuł nie jest już wyłącznie na twojej głowie, a na tym etapie ten krok masz już za sobą.

2. Keyword planner (planer słów kluczowych)

W pracy copywritera dobry pomysł, pomimo że niezwykle ważny, jest dopiero wstępem do pracy nad artykułem.

Jeśli już mniej więcej wiesz, na jaki temat chcesz pisać, teraz przyszedł czas na wybranie frazy kluczowej.

Jest to w zasadzie etap, na którym rozstrzygną się późniejsze losy twojego artykułu. Dobranie nieodpowiedniej frazy kluczowej może bowiem sprawić, że nawet najciekawszy artykuł trafi na “wyszukiwarkowe wysypisko”.

Co zatem zrobić, aby nie podzielić losu marek, których tekstów nikt nie czyta?

Przede wszystkim powinieneś dobrać odpowiednią frazę kluczową. Odpowiednia fraza kluczowa sprawi, że użyte później przez ciebie w tekście słowa kluczowe lepiej wpiszą się w potrzeby twoich odbiorców.

Skąd wiedzieć, że dobieramy „odpowiednie” słowa kluczowe?

Tutaj z pomocą przychodzi niezawodne narzędzie copywritera prosto od firmy Google,

Planer słów kluczowych to narzędzie, które już niejednej marce pomogło we wzbiciu się na szczyt listy wyników wyszukiwań.

Co ważne, Planer słów kluczowych to podobnie jak AnswerThePublic narzędzie, z którego możesz korzystać zupełnie za darmo. 

W tym wypadku korzystanie z narzędzia jest również niezwykle intuicyjne. Wystarczy, że w odpowiednim oknie wprowadzisz frazy, które cię interesują, a narzędzie przedstawi ci zwięzły raport m.in. na temat tego, jak często dana fraza jest wyszukiwana w internecie oraz jaka jest średnia stawka za reklamę (jeśli przykładowo rozważasz promowanie swojego artykułu w ramach wyszukiwarki Google).

Planer słow kluczowych – narzędzia copywritera

Źródło: ads.google.com, 2022

Co nam to w praktyce daje?

Dzięki Planerowi słów kluczowych zdecydowanie zwiększysz swoje szanse na to, że wybrana przez Ciebie fraza pozwoli Ci osiągnąć szerokie dotarcie (jeśli celujesz w szeroki target) lub zaadresować niszowe potrzeby klientów (jeśli interesuje cię wąskie targetowanie).

To, jaką frazę kluczową wybierzesz, będzie później niezwykle istotne dla tego, jakie słowa kluczowe powinny znaleźć się w twoim tekście.

3. Google Trends

Jeśli natomiast chcielibyśmy w bardziej precyzyjny sposób określić szerokość grupy docelowej, do której możemy dotrzeć za pomocą wybranej frazy, przydatne będzie kolejne, należące do darmowych narzędzi copywritera – Google Trends.

Google Trends to kolejne świetne rozwiązanie od firmy Google, dzięki któremu poza surowymi danymi (które są raczej domeną Google Keyword Plannera) otrzymasz szczegółowy raport w postaci wykresów i mapki.

Dla wielu może być to zatem zdecydowanie bardziej przystępna forma pozyskiwania informacji, a poza tym dzięki takiej formie prezentacji danych, możemy zobaczyć, jak wyszukiwania danej frazy zmieniały się w czasie.

Jak biznes może na tym skorzystać?

W przypadku biznesów, które planują komunikację cykliczną/sezonową może być to niezwykle przydatna funkcja w procesie planowania komunikacji swojej marki. W tym także tekstów blogowych.

Dzięki danym z wykresu będziemy bowiem mogli ocenić, w jakim okresie zazwyczaj pojawia się “peak” w zainteresowaniu danymi frazami, a potem dopasować odpowiedni zestaw fraz kluczowych do swojej kampanii.

Google Trends wykres – narzędzia copywritera

Źródło: trends.google.pl, 2022

Dobrym momentem, żeby zaobserwować, jak Google Trend działa w praktyce, będzie zbliżający się wielkimi krokami Black Friday, kiedy z pewnością będziemy mogli dostrzec wzrost zainteresowania takimi słowami kluczowymi jak: “black friday”, “kiedy black friday”, czy nawet “promocje”, a zarazem wysyp tekstów wykorzystujących podobne słowa kluczowe.

A teraz prawdziwy hit

Korzystając z Google Trends, wybrane frazy można ze sobą porównywać.

Dzięki temu zobaczysz, m.in. która fraza jest popularniejsza w wybranym okresie, w jaki sposób odbiorcy formułują swoje zapytania, a finalnie – zdecydować, która z wprowadzonych fraz kluczowych będzie odpowiednia dla twojego tekstu.

Google Trends porównanie fraz – narzędzia copywritera

Źródło: trends.google.pl, 2022

Jeśli interesuje cię to, do czego jeszcze możesz wykorzystać Google Trends, to zachęcam cię do sprawdzenia narzędzia na własną rękę. Niemniej wskazane przeze mnie funkcje, osobiście uważam za absolutnie kluczowe dla pisania lepszych tekstów.

Można zatem powiedzieć, że pod swoim nosem mamy niezwykłe narzędzia, które Google dostarcza nam zupełnie za darmo.

Nie pozostaje nic więcej, tylko wyciągnąć rękę i zacząć korzystać z ich niezliczonych dobrodziejstw, co na tym etapie pracy nad tekstem w zupełności wystarczy i pozwoli przejść do kolejnej fazy, jaką jest rozpoczęcie prac nad tworzeniem treści. 

4. Surfer SEO

W tym punkcie rekomenduję ci korzystanie z absolutnie obowiązkowego narzędzia copywritera, a przynajmniej takiego, który myśli o pisaniu świetnych tekstów. To narzędzie to Surfer SEO. 

Jeśli nie masz doświadczenia w pisaniu artykułów za pomocą narzędzi internetowych, to na początku korzystanie z Surfer SEO może Ci się wydawać nieco skomplikowane.

Jest to jednak efekt tego, że jest to całkiem rozbudowane narzędzie, tzn. posiada sporą liczbę funkcji, których (jak sam się przekonasz) warto się nauczyć dla pisania lepszych tekstów. [afiliacja]

Surfer SEO – narzędzia copywritera

Źródło: app.surferseo.com, 2022

Co zapewnia nam narzędzie?

Narzędzie doradzi ci m.in. optymalną długość artykułu dla wybranego przez ciebie tematu, rekomendowaną liczbę nagłówków, paragrafów, obrazów, a także wesprze w procesie doboru słów kluczowych. I to wszystko w czasie rzeczywistym.

Poza tym (co nie mniej ważne) narzędzie zagwarantuje ci przyjazny interfejs, co moim zdaniem jest jedną z kluczowych cech dobrego narzędzia internetowego.

W trakcie wprowadzania tekstu do narzędzia, najważniejszy jest jednak wskaźnik widoczny po prawej stronie. Pokazuje on na ile punktów (w skali od 0 do 100), narzędzie w danym momencie ocenia twój artykuł pod kątem SEO. Na tej podstawie możesz później stwierdzić, jakie są twoje szanse na znalezienie się wysoko w wynikach wyszukiwania w Google.

Liczba ta oczywiście rośnie lub spada w miarę, jak nanosisz zmiany w treści. Twoim głównym celem powinno stać się osiągnięcie w tym wskaźniku możliwie najwyższej punktacji (np. poprzez wykorzystanie odpowiednich słów kluczowych).

Narzędzie Surfer SEO nie ma sobie równych w jeszcze jednej kwestii – jest całkowicie integrowalne z kontem WordPress, dzięki czemu treść, którą stworzysz w ramach narzędzia, możesz kilkoma kliknięciami przenieść do swojego CMS-a.

W praktyce oznacza to, że nie musisz już za każdym razem ręcznie przenosić tekstu ze swojego google docs na stronę www.

Pomimo że w przeciwieństwie do poprzedników nie jest to darmowe narzędzie, to z pewnością warte swoich pieniędzy, jeśli myślisz o pisaniu tekstów, których nie powstydziłby się żaden copywriter.

Kiedy kwestię tworzenia treści masz już za sobą – czas pomyśleć nad jej korektą.

5. Ortograf

Dobra korekta jest kluczowa w ograniczeniu ryzyka narażenia się na wpadki, których twoja marka zdecydowanie nie potrzebuje.

Możesz oczywiście zlecić sprawdzanie tekstu profesjonalistom. Na rynku funkcjonują setki firm, które oferują swoje usługi korekcyjne.

Takie rozwiązanie może jednak okazać się zbyt drogie, dlatego (jeśli oczywiście masz na to czas) warto, żebyś rozważył skorzystanie z online’owych rozwiązań, które pomogą ci w samodzielnej korekcie.

Jednym z nich jest całkowicie darmowy program – Ortograf

Dzięki narzędziu Ortograf sprawdzisz poprawność swojego tekstu pod kątem ortograficznym, stylistycznym i interpunkcyjnym, a co za tym idzie, znacząco skrócisz proces analizy treści twojego artykułu.

Wystarczy, że wprowadzisz wybraną treść do narzędzia, a ono wskaże ci miejsca, w których mogły pojawić się potencjalne błędy.

Tutaj przykład, jak sprawdzanie tekstu za pomocą narzędzia działa w praktyce:

Ortograf – narzędzia copywritera

Źródło: ortograf.pl, 2022

Później wystarczy tylko, że naniesiesz na tekst odpowiednie poprawki, co także możesz zrobić przy użyciu narzędzia, gdyż daje ono możliwość edycji treści, którą wcześniej wprowadziłeś.

Dzięki Ortografowi samodzielnie przeprowadzisz zatem profesjonalną korektę tekstu, nawet bez dogłębnej znajomości szerokiego zakresu zasad pisowni w języku polskim.

Narzędzie jest szczególnie warte uwagi dlatego, że wbudowany korektor dostarczany przez standardowe edytory tekstu (szczególnie przez darmowe narzędzia takie jak google docs, z którego zapewne zdarzyło ci się korzystać w swojej pracy), zazwyczaj ogranicza swoją korektę do podstawowych zasad poprawnej pisowni.

W przypadku, gdy piszesz złożone teksty, bazujące na branżowym żargonie – podstawowa korekta, którą oferuje twój edytor tekstu, może okazać się dalece niewystarczająca. Rozważenie narzędzia takiego jak Ortograf, staje się zatem copywriterską koniecznością.

Po naniesieniu poprawek możesz przejść już do umieszczenia w tekście odpowiednich grafik, do czego przyda się kolejne narzędzie copywritera...

6. Freepik

Jak widzisz, tekst na załączonym wcześniej zrzucie ekranu nie posiada jeszcze grafik.

Odpowiednie grafiki są absolutną podstawą każdego dobrego tekstu blogowego. Bez nich jego treść byłaby tylko mało atrakcyjną ścianą litego tekstu.

Najważniejsza grafika powinna znaleźć się jednak na samym szczycie twojego artykułu. Jest to tak zwany obrazek wyróżniający, który będzie się pojawiał razem z artykułem w każdym kanale, w którym go udostępnisz.

Dobranie odpowiedniego obrazka wyróżniającego może być jednym z kluczowych elementów, zwiększających szansę, że twój tekst osiągnie sukces. 

Dlaczego to takie ważne?

Jednym z zadań artykułów blogowych jest przyciągnięcie uwagi. A nic lepiej nie przyciąga uwagi jak chwytliwy nagłówek i dobry obrazek wyróżniający.

Tutaj z pomocą przychodzą kolejne narzędzia copywritera, a konkretnie banki obrazów. Osobiście korzystam z banku Freepik, gwarantującego wysokiej jakości zdjęcia.

Freepik – narzędzia copywritera

Źródło: pl.freepik.com, 2022

Dobierając zdjęcie/grafikę do obrazka wyróżniającego, bardzo ważne jest, żeby pamiętać o spójności. Obrazek, który wybierzemy do swojego tekstu, powinien zatem nie tylko być spójny z tytułem artykułu, ale także z pozycjonowaniem twojej marki.

Jeśli zatem przykładowo pozycjonujesz się jako profesjonalista, wybieranie zdjęć przedstawiających roznegliżowanych ludzi będzie absolutnie złym kierunkiem.

Kiedy mamy już dobrane odpowiednie zdjęcie, pora sformatować je w sposób zgodny z identyfikacją wizualną twojej marki, nanieść key visual itd.

W przypadku naszej marki finalny efekt prezentuje się tak:

obrazek wyróżniający – narzędzia copywritera

Źródło: zasoby własne, 2022

Dobór obrazka otwierającego mocno wpływa zatem na finalną percepcję tekstu oraz (podobnie jak tytuł) sugeruje odbiorcy, o czym przeczyta w artykule, jaki będzie jego wydźwięk itd.

Oczywiście na tym etapie możesz skorzystać także z alternatywnych narzędzi oferujących darmowe bazy zdjęć, jednak nie każde zagwarantuje ci taką jakość, jak wspomniany Freepik.

O czym jeszcze trzeba pamiętać, tworząc teksty blogowe?

Zanim zaczniesz pisać świetne artykuły blogowe, musisz pamiętać o jednej bardzo ważnej rzeczy – narzędzia copywritera (tak jak z resztą sama ich nazwa wskazuje) są zaledwie pośrednikiem w realizacji działań taktycznych (w tym wypadku contentowych) twojej marki.

Mówiąc krótko, każdy proces taktyczny musi być poprzedzony dobrze opracowaną strategią marketingową.

Wykorzystując nawet najlepsze narzędzia copywritera, nigdy nie osiągniesz zachwycających efektów, jeśli twoja strategia będzie źle przygotowana lub (co gorsza) w ogóle nie będziesz posiadać strategii.

Odpowiednie założenia strategiczne określą nam kierunek, zgodnie z którym powinniśmy dobierać tematy, na których bazie powstają nasze teksty. 

 

ZAPAMIĘTAJ:

To nie ty będziesz odbiorcą swoich artykułów. Aby dany tekst miał pozytywny wpływ na efektywność twoich działań marketingowych – musi adresować potrzeby twoich klientów, a przy tym pozostawać spójny z założeniami strategicznymi twojej marki.

Łącząc narzędzia copywritera z opisanym powyżej mixem, sprawisz, że każdy napisany przez ciebie tekst, zyska nową wartość, która nie tylko przyciągnie do ciebie nowych klientów, ale sprawi, że będą oni chcieli zostać z twoją marką na dłużej.

Podsumowując

    • Rynek z roku na rok jest coraz mocniej wysycony treścią. Można założyć, że w przyszłości przebicie się ze swoimi treściami będzie jeszcze trudniejsze niż obecnie. W takich warunkach przeciętny copywriter będzie musiał wykonać cięższą pracę, żeby osiągnąć efekty podobne do obecnych.
    • Tworząc treści w sposób regularny, warto mieć dokładnie opisane procesy, które nie tylko ułatwią pracę z tekstem, skracając jej czas, ale też ograniczą liczbę potencjalnych błędów.
    • Narzędzia copywritera stanowią niezastąpione wsparcie, dzięki któremu pisanie tekstów staje się zdecydowanie łatwiejszym zadaniem. Są zarazem jednak pośrednikiem w realizowaniu zadań na poziomie taktycznym, które swoje źródło powinny mieć w strategii marketingowej.
    • Łącząc wykorzystanie narzędzi copywritera z dbałością o spójność z założeniami strategicznymi swojej marki, zaczniesz tworzyć artykuły blogowe, które przełożą się na wysoką skuteczność twoich działań marketingowych.

Jeśli szukasz sposobu, na to, jak rozwijać swój biznes, docierać do nowych klientów, obecnych zatrzymywać na dłużej, a jednocześnie zwiększać zyskowność, to jesteś w dobrym miejscu.

Jestem strategiem marketingowym i pomagam moim klientom osiągać więcej.

W jaki sposób mogę pomóc także Twojej firmie?

  • Opracowując strategię marketingową dla Twojej marki - Jeden z naszych klientów, który skorzystał z naszego doradztwa strategicznego oraz nadzoru egzekucyjnego odnotował w jego biznesie wzrost sprzedaży o 300 procent, w zaledwie kwartał od rozpoczęcia naszej pracy wdrożeniowej - notując pierwszy raz w jego historii przychód powyżej jednego miliona PLN netto miesięcznie.
  • Szkoląc Twoich pracowników - przeszkoleni przeze mnie pracownicy zwiększają wartość sprzedaży, nawet o 100% rocznie. Rekordzista w ciągu jednego miesiąca zrealizował 5100% ROI z zainwestowanego we współpracę ze mną kapitału.
  • Doradzając Ci w formie konsultacji indywidualnych - to najszybszy sposób na problemy i wątpliwości nie cierpiące zwłoki.
Przedsiębiorcy najczęściej wybierają spośród moich usług:
  1. Sprawdź > Konsultacja marketingowa
  2. Sprawdź > Sesje strategiczne
  3. Sprawdź > Strategia marketingowa

Nie czekaj dłużej - to może być Twój pierwszy krok do poprawy wyników i wejścia na Wyższy Poziom Marketingu.

m.lodyga@premium-consulting.pl