Content marketing to jeden z tych obszarów, w które marki w ostatnim czasie inwestują najchętniej. Jak to jednak w biznesie bywa, wydać pieniądze jest najłatwiej, najważniejsze jest, by każda taka inwestycja niosła ze sobą jasno określony, mierzalny i osiągalny cel. W tym artykule odpowiadam na pytanie, jakie są główne powody, dla których marki tak chętnie inwestują w content marketing.

Wyobraź sobie prostą sytuację, która być może już nie raz przytrafiła Ci się już w Twojej karierze.

Postanawiasz opublikować na swojej stronie internetowej krótki artykuł, w którym wskazujesz rozwiązanie problemu, z jakim może zmierzyć się Twój potencjalny klient.

Zlecasz działowi marketingu, aby we współpracy ze specjalistą (powiedzmy ds. sprzedaży) przygotowali wpis.

Wpis powstaje, zostaje opublikowany na stronie i zaczyna przyciągać potencjalnych klientów do Twojego serwisu.

Gratuluję. Właśnie zainwestowałeś swoje pieniądze i czas w content marketing.

To tylko przykład tego, jak można wykorzystać content marketingu w praktyce.

Każdego dnia miliony marek wykorzystują podobne techniki, by za pomocą treści realizować swoje marketingowe cele.

W podanym przeze mnie przykładzie Twoim celem mogło być przykładowo zwiększenie ruchu na swojej stronie www.

Powodów, dla których marki decydują się na tę formę marketingu, może być naprawdę wiele.

Zanim jednak odpowiemy sobie na pytanie, czym kierują się marki, wybierając content marketing, sprawdźmy na początek, ile marek w ogóle inwestuje w tworzenie treści.

Jak dużo marek inwestuje w content marketing?

Tworzenie treści w ostatnich latach stało się wyjątkowo popularne wśród marek na całym świecie.

Jest to zasługa przede wszystkim internetu, który sprawił, że tworzenie treści stało się nieporównywalnie prostsze.

W praktyce, współcześnie każdy może pisać, publikować i promować treści i dzięki temu docierać do szerokiego grona odbiorców ze swoją wiedzą, przemyśleniami, czy produktami.

Marki bardzo chętnie z tych możliwości korzystają i zalewają swoimi treściami internet.

Według danych, które znajdziemy na portalu Demand Metric prowadzonego przez firmę specjalizującą się w doradztwie strategicznym – aż 90% marek deklaruje, że inwestuje w marketing treści.

W treści inwestuje zatem prawie każda marka.

Oczywiście zdaję sobie sprawę, że inwestycja inwestycji nie równa.

Dla niektórych marek “inwestycja” będzie oznaczać przeznaczenie kilkuset złotych na promocję w social media treści ze swojego bloga, dla innych – wydatek rzędu kilkunastu tysięcy złotych na profesjonalne wyposażenie studia do nagrywania własnego podcastu.

Przyjrzyjmy się zatem danym.

Zgodnie z badaniem, którego wyniki znajdziemy na wspomnianym portalu Demand Metric – marketerzy przeznaczają na content marketing średnio 25% swojego budżetu marketingowego.

budzet na content marketing

Źródło: Demand Metric

Dla jednych może być to sporo, dla innych niewiele. Niemniej jednak, co do jednego nie ma wątpliwości – content marketing stanowi ważny element działań marketingowych zdecydowanej większości marek.

Tak, jak już wspominałem wcześniej, każda z nich decydując się na inwestycje w tworzenie treści, może kierować się innymi pobudkami.

Sprawdźmy zatem, co najczęściej jest motywacją marek, by inwestować w ten obszar.

Co marki chcą osiągnąć, inwestując w content marketing?

Na to pytanie w swoim badaniu postanowiła odpowiedzieć firma Expert Market specjalizująca się we wspieraniu firm w podejmowaniu kluczowych decyzji biznesowych.

Zgodnie z wynikami badania marki decydują się na content marketing, po to, by:

    • zwiększać świadomość marki – 45%,
    • zwiększać ruch na stronie – 37%,
    • generować leady – 36%.

cele – content marketing

Źródło: Expert Marketing, 2023

W pierwszej kolejności marki chcą, by dzięki tworzonym przez nie treściom więcej potencjalnych klientów wiedziało o ich istnieniu.

I moim zdaniem jest to zarazem dobry i realny do realizacji cel.

W końcu tworzone przez markę treści poprawiają jej widoczność w internecie. Im częściej i wyżej marka pojawia się w wynikach wyszukiwania, tym większa szansa, że potencjalny klient trafi na nią w tym kanale.

A jak wielokrotnie wspominałem w swoim newsletterze (do którego subskrypcji serdecznie Cię zachęcam – tutaj), wyszukiwarka jest obecnie dla konsumentów miejscem, z którego najczęściej dowiadują się o nowych markach.

Jednocześnie kolejny cel wydaje się być w tym kontekście bardzo sensowny.

W przypadku, gdy tworzone przez nas treści pojawiają się w większej liczbie miejsc, rośnie też szansa, że na naszej stronie pojawią się nowi użytkownicy.

Oczywiście cały ten system zadziała, tylko w wypadku, gdy zastosujemy odpowiednie linkowania, wezwania do działania (w tym wypadku do przejścia do naszych treści), a poza tym zadbamy o odpowiednią jakość tych treści.

To jednak temat na inny artykuł.

Ostatnia z głównych motywacji, którą marki kierują się, inwestując w marketing treści, również okazuje się mieć odzwierciedlenie w rzeczywistości.

Zgodnie z badaniem firmy 1827marketing dostarczającej rozwiązania wspierającej content marketing – marki stosujące tę formę marketingu generują nawet 5-krotnie więcej leadów.

Jak widzisz, motywacje do stosowania content marketingu mogą być różne. Niezależnie, jakie by one nie były, trzeba pamiętać, że marketing treści to proces, a co za tym idzie, wymaga regularnych inwestycji.

A Ty, jakie cele stawiasz sobie, tworząc treści? Jeśli potrzebujesz pomocy w ich ustaleniu, chętnie doradzimy Ci w tej kwestii.

Podsumowując:

    • Content marketing jest obecnie bardzo popularną formą marketingu, z której chętnie korzysta większość marek.
    • Główną motywacją marek do inwestowania w content marketing jest zwiększanie świadomości marki.
    • Cele, jakie marka stawia sobie w związku z inwestowaniem w marketing treści, mogą być bardzo różne. Niezależnie, jakie by one nie były, trzeba pamiętać, że content marketing to proces wymagający regularnych inwestycji.

Content marketing jest jednym z tych obszarów marketingu, w którym bardzo łatwo o przepalić budżet. Wybór niewłaściwych kanałów, kierowanie komunikacji do niewłaściwych osób, komunikowanie w niewłaściwy sposób – wszystko to może sprawić, że Twoje kampanie okażą się nieskuteczne.

Możesz jednak temu zaradzić. Jednym ze sposobów na uniknięcie wszystkich tych błędów jest uprzednie przygotowanie strategii marketingowej, która wyznaczy nam jasne kierunki w kontekście tworzenia treści.

Zastanawiasz się jak opracować dobrą strategię marketingową i tym samym tworzyć treści, które pomogą Ci skutecznie realizować Twoje cele marketingowe?

Sprawdź przygotowany przez nas kurs online ➡️ ABC Strategii Marki i stwórz strategię, dzięki której Twój content nada Twojemu biznesowi nowego rozpędu.

Twój udział w kursie może być pierwszym krokiem do poprawy biznesowych wyników i wejścia na Wyższy Poziom Marketingu 📈


Strateg marketingowy

Mariusz Łodyga to doświadczony strateg marketingowy i założyciel marki Premium Consulting. Ma ponad 20-letnie doświadczenie w biznesie i przeprowadził już ponad 300 projektów doradczych i szkoleniowych. Współpracuje z renomowanymi markami, takimi jak Allegro, Santander, Aviva, Orange, Warta S.A. itd. Jego celem jest wprowadzenie klientów na Wyższy Poziom Marketingu i pomaganie im w osiąganiu strategicznych celów.