Rozwijanie firmy dzięki internetowi, nie jest możliwe bez dobrze zaprojektowanej strony www, a tymczasem według badań TNS OBOB, 34% polskich firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw nie posiada własnej strony internetowej, a 60 % z tych, które ją mają nie jest zadowolonych z jej wyglądu. Jednocześnie ci sami ankietowani twierdzą, że strona internetowa może być źródłem napływu nowych klientów oraz zwiększania rozpoznawalności marki.
To sytuacja w stylu: „fajnie byłoby mieć klientów dzięki internetowi, ale szkoda mi budżetu na stworzenie strony www”. Można też użyć tu starego polskiego przysłowia: „Czemuś biedny? Boś....”. Mnie osobiście przypomina to anegdotę o murarzu, który biega z pustą taczką, bo nie ma czasu jej załadować.
Zatem, gdy mamy już ustalone, że warto mieć stronę www, pojawia się pytanie: czy jedna strona wystarczy nam dla wszystkich realizowanych przez firmę celów?
Na tak postawione pytanie z reguły odpowiadam ulubioną odpowiedzią polskich ekonomistów: „to zależy”. Jeśli masz prostą usługę lub zaledwie kilka produktów, dobrze zaprojektowana i wykonana strona w zupełności wystarczy, aby skutecznie funkcjonować.
Zupełnie inaczej mają się sprawy, gdy masz już bardziej złożone portfolio usług i produktów. W takim przypadku może się pojawić kilka trudności z umieszczeniem wszystkich danych na jednej witrynie. W takiej sytuacji warto rozważyć postawienie landing page’y dla najważniejszych kategorii usług w swoim biznesie.
Czym jest landing page?
Landing page to dosłownie strona lądowania (lub docelowa) dedykowana konkretnym zagadnieniom. Landing pagem może być każda strona, na którą kierujesz ruch z internetu. W zależności od potrzeb oraz złożoności usługi lub produktu może przyjąć formę prostą lub bardziej skomplikowaną, wykorzystującą najnowsze rozwiązania w zakresie projektowania stron, na przykład wideo w tle lub parallax effect.
Jakie są zalety posiadania landing page’a?
Po pierwsze:
Dzięki zaprojektowaniu landing page’a można wyodrębnić produkty lub usługi, które są priorytetowe dla danej firmy i na tej podstawie stworzyć kreację odnoszącą się do tylko jednej wybranej i najważniejszej. Zabieg ten bardzo znacząco zwiększa konwersję z uwagi na personalizację komunikatu.
Po drugie:
Jeśli będziesz realizować kampanie w sieci AdWords lub na Facebooku, to znacznie podniesiesz konwersję, dzięki temu, że użytkownik, skierowany odpowiednimi frazami na stronę docelową (landing page), znajdzie wszystko, co jest kontekstowo powiązane z treścią reklamy.
Brak takiego powiązania jest zazwyczaj najważniejszą przyczyną przepalania budżetów na reklamy typu PPC (Pay Per Click).
Przykład: szukam wczasów nad Morzem Czerwonym, by nurkować na rafie. Klikam w reklamę i owszem – wczasy są, morze jest, ale nie Czerwone tylko Martwe, w którym nie zanurzę się choćbym bardzo chciał.
Po trzecie:
Dzięki stosowaniu landing page’y możesz adresować swoje kampanie reklamowe do różnych segmentów rynku z różnymi rozwiązaniami. Różnice mogą być wyłącznie semantyczne, dopasowujące się do stylu komunikacji jakim posługuje się dana grupa docelowa. Mogą jednak występować również różnice w cenie oraz skali usługi lub funkcjonalności produktu.
W praktyce landing page, którymi się posługujemy różnią się, np. kolorem, który dominuje w jego stylu. Gdy kierujemy kreację pod klienta instytucjonalnego, na pierwszy plan wchodzi niebieski, itd. W przypadku projektów partnerskich stosujemy elementy identyfikacji wizualnej partnera projektu (logo, kolory, rzadziej typografia).
Jak przygotować dobrego landing page’a?
I. Dobrze zaprojektowany LP nie zawiera treści niezwiązanych z konkretną ofertą. Obowiązuje zasada: jedna strona, jedna oferta. Podyktowane jest to koniecznością koncentracji uwagi odbiorcy na konkretnym przekazie.
Z praktyki wiemy, że landingi, które zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy do kampanii reklamowych, przyciągały uwagę użytkowników średnio na 30 minut/sesja. Nasz dotychczasowy rekord wyniósł 45 minut/sesja/użytkownik (średni wynik dla kampanii). W porównaniu do w/w danych, na statystycznej stronie firmowej średni czas trwania sesji na podstronie ofertowej mieści się w przedziale 2-3 minut.
II. Dobrze zaprojektowany landing page pozwala na pełne przedstawienie oferty wraz z wszystkimi niezbędnymi treściami powiązanymi kontekstowo. Warto uzupełnić treść typowo ofertową o elementy content marketingu. W tej roli świetnie wypadają e-booki, które mogą być udostępniane po zapisie na newsletter lub w opcji „pay with a tweet”. Obydwa rozwiązania mają swoje zalety.
III. Ogromna rolę w zwiększaniu konwersji odgrywa jakość projektu graficznego oraz odpowiedniego jego wdrożenia. Jeśli, na przykład, jako agencja nieruchomości sprzedajesz mieszkania, to w tym przypadku jakość zdjęć oferowanej nieruchomości jest priorytetowa.
IV. W trakcie projektowania landing page’a nie może zabraknąć miejsca na opinie użytkowników, którzy już dokonali zakupu. Dla każdej kategorii oferty trzeba stworzyć listę testimoniali od zadowolonych klientów. Według badań taka rekomendacja może zwiększyć prawdopodobieństwo dokonania zakupu nawet o 85 %. Oczywiście testimoniale muszą być prawdziwe i wiarygodne, a ich wystawcy powinni odnosić się treścią do oferty lub oferenta
V. Landing page powinien umożliwiać wysłanie formularza zgłoszeniowego, wysłania e-maila lub nawiązanie kontaktu telefonicznego. Im formularz jest prostszy, tym lepiej. Użytkownicy mają ogromną awersję do długich i skomplikowanych formularzy. Aby formularz był skuteczny, należy go zaprojektować wg. modelu KISS (Keep It Short and Simple). Znam firmy, których formularze mają po kilkanaście pól do wypełnienia. Oczywiście nie generują one leadów.
VI. Każda kampania reklamowa kierująca użytkowników na strony internetowe (również na LP) powinna być zaprojektowana również pod kątem działań remarketingowych. Precyzyjne targetowanie treści do osób, które odwiedziły naszą stronę jest dziś absolutnie konieczne.
Jak wygląda ROI (Return of investment) z kreacji landing page’a?
W przypadku oceny ROI w marketingu oczywiście, jak zwykle występują trudności z precyzyjnym określeniem procentowym zysków, bo na wynik końcowy składa się wiele pozornie niepowiązanych ze sobą działań.
Gdy oceniamy skuteczność kampanii marketingowej trzeba oczywiście brać pod uwagę wiele czynników, np. ogólną rozpoznawalność marki, jej reputację, kanały marketingowe użyte do ściągnięcia ruchu na konkretną stronę www oraz umiejętności finalizowania transakcji przez handlowców obsługujących wygenerowane leady.
W przypadku kampanii, które realizowałem za każdym razem ROI był bardziej niż zadowalający. Mój „rekordzista” wygenerował sprzedaż za ponad 100 000 PLN, przy koszcie postawienia nieprzekraczającym 800 PLN.
Bez dyskusji pozostaje fakt, że fundamentem wszystkich działań jest adekwatna do potrzeb grupy docelowej oferta, którą umieszczamy na landing page’u.
Podsumowując:
Jeśli szukasz sposobu, na to, jak rozwijać swój biznes, docierać do nowych klientów, obecnych zatrzymywać na dłużej, a jednocześnie zwiększać zyskowność, to jesteś w dobrym miejscu.
Jestem strategiem marketingowym i pomagam moim klientom osiągać więcej.
W jaki sposób mogę pomóc także Twojej firmie?
- Opracowując strategię marketingową dla Twojej marki - Jeden z naszych klientów, który skorzystał z naszego doradztwa strategicznego oraz nadzoru egzekucyjnego odnotował w jego biznesie wzrost sprzedaży o 300 procent, w zaledwie kwartał od rozpoczęcia naszej pracy wdrożeniowej - notując pierwszy raz w jego historii przychód powyżej jednego miliona PLN netto miesięcznie.
- Szkoląc Twoich pracowników - przeszkoleni przeze mnie pracownicy zwiększają wartość sprzedaży, nawet o 100% rocznie. Rekordzista w ciągu jednego miesiąca zrealizował 5100% ROI z zainwestowanego we współpracę ze mną kapitału.
- Doradzając Ci w formie konsultacji indywidualnych - to najszybszy sposób na problemy i wątpliwości nie cierpiące zwłoki.
Nie czekaj dłużej – to może być Twój pierwszy krok do poprawy wyników i wejścia na Wyższy Poziom Marketingu.
m.lodyga@premium-consulting.pl