Często jestem pytany czy media społecznościowe sprzedają? Moja odpowiedź na tak postawione pytanie nie jest jednoznaczna. Jeśli mamy na celu proste i tanie sprzedawanie swoich produktów i usług, to najprawdopodobniej media społecznościowe nie okażą się tak łaskawe jak się tego oczekuje. Dlaczego? Z prostej przyczyny. W sprzedaży najważniejszą rolę odgrywają relacje jakie zawiązujemy z naszymi klientami. Jeśli uważasz, że możesz skutecznie sprzedawać pomijając fakt relacji, to może być to Twój przysłowiowy „gwóźdź do trumny”. W kwestii relacji właśnie media społecznościowe niosą pomoc. To dzięki tej komunikacji jesteś w stanie nawiązać dialog, być w kontakcie. W optymalnej strategii sprzedaży media społecznościowe stanowią wymarzoną platformę wsparcia online procesów, które są prowadzone offline. Teraz chciałbym byś rzucił okiem na dziesięć  aspektów  dotyczących komunikacji w sieci.

I. Zgodnie ze słynnym powiedzeniem Bill’a Gates’a „Content is the King” (Treść jest Królem)

  • Przygotuj się na tworzenie wartości dla Klienta. W czasach cyfrowej rewolucji konsumenci nie szukają reklamy, lecz wiedzy na temat rezultatów świadczonych usług. Twoja strategia powinna koncentrować się na wartościowych treściach udostępnianych za darmo.

II. Twoja strona www musi być zintegrowana z kanałami społecznościowej komunikacji.

  • Spójność w komunikacji w obu źródłach jest kluczem do sukcesu strategii w sieci.

III. Obecnie komunikacja w sieci odbywa się w czasie rzeczywistym,

  • Twoje posty, komunikaty, treści multimedialne powinny być aktualizowane również na bieżąco.

IV. Gdy pojawiasz się w sieci, otwierasz się na dialog z interesariuszami Twojej firmy. Pamiętaj by dialog był szczery i uczciwy.

  • Sieć ma ogromne możliwości obnażania fałszu i powielania informacji negatywnej.
  • Jeśli pogwałcisz tę prawdę, społeczność nie pozostawi tego obojętnie.
  • Dział marketingu sieciowego to nie miejsce pracy dla praktykantów i stażystów.

V. Dział marketingu sieciowego powinni tworzyć ludzie posiadający uprawnienia decyzyjne w zakresie: promocji, marketingu, PR, obsługi klienta.

  • Firmy, które popełniają ten błąd nie odnoszą spodziewanych korzyści wynikających z posiadania tego kanału komunikacji.

VI. Gdy postawisz na rozwijanie Social Media Marketingu, musisz być przygotowany na sytuacje kryzysowe wynikające z negatywnych informacji zwrotnych.

  • Nie łudź się jednak, że jeśli Ciebie tam nie ma to znaczy, że nikt o Tobie nie mówi.
  • Przygotowanie strategii kryzysowego reagowania poprzez media społecznościowe jest częścią Twojej pracy.

VII. Strategie sieciowe są tak samo realne, jak te w rzeczywistości analogowej. Rzeczywistość wirtualna jest tak samo realna.

  • Dziś jeszcze bardziej musimy być wyczuleni na informacje zwrotną z sieci.
  • Tradycyjna taktyka polegająca na przemilczaniu przez marki sytuacji kryzysowych może doprowadzić jeszcze szybciej do migracji klientów do konkurencji.

VIII. Gdy komunikujesz w sieci, nawiązujesz dialog z obecnymi, ale i też z potencjalnymi klientami.

  • 100 fanów Twojej firmy w zasięgu wirusowym dociera średnio do 30 000 ludzi.

IX .Gdy komunikujesz w sieci, Twoja strona firmowa musi nadążać za zmianami w cyfrowej strategii.

  • Obecnie najlepiej przekonujesz do swojej oferty biznesowej dzieląc się wiedzą, która stanowi część Twojej branżowej specjalizacji. Więcej o tym w Inbound Marketing.

X. Twoja podstawowa strona www musi zostać zintegrowana z kanałami komunikacji w mediach społecznościowych poprzez przeistoczenie się w portal wiedzy zamiast wizytówek w stylu „Twoja matka byłaby z Ciebie dumna”.

 

Mariusz Łodyga

Mariusz Łodyga

Strateg, konsultant, trener – Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z marketingiem, sprzedażą, Public Relations oraz budowaniem wizerunku – personal & business branding. W biznesie od 16 lat. Założyciel i właściciel marki Premium Consulting. Przeprowadził blisko 300 projektów szkoleniowo-doradczych. Szkoli na zlecenie firm prywatnych, instytucji państwowych oraz uczelni wyższych. Doradza małym firmom, dużym korporacjom oraz urzędom państwowym.