Na portalach, specjalizujących się w prognozowaniu nadchodzących trendów marketingowych, coraz częściej można spotkać hasła zwiastujące, że e-mail to przyszłość marketingu.
I faktycznie trudno z tym twierdzeniem dyskutować, bo jak pokazują dane statystyczne, marketerzy z roku na rok coraz chętniej prowadzą kampanie w tej formie.
W tych okolicznościach warto zawczasu zastanowić się, jak twoja marka może wykorzystać ten potężny kanał w swojej komunikacji.
W poniższym wpisie poznasz narzędzia do e-mail marketingu, które znacząco ułatwią ci to zadanie. Jeśli, któreś z nich Cię zainteresuje – zachęcam do kliknięcia nazwy narzędzia, w miejscu oznaczonym jako „[afiliacja]”.
Czym jest e-mail marketing?
Najprościej mówiąc, e-mail marketing to szereg działań podejmowanych przez markę w ramach kampanii mailingowych.
Kampanie mailingowe, jak sama nazwa wskazuje, są skoncentrowane wokół skrzynki mailowej odbiorcy marki i to właśnie, za jej pośrednictwem marka w tego typu kampaniach komunikuje się ze swoimi odbiorcami.
Jednocześnie e-mail marketing jest jedną z form marketingu bezpośredniego, gdzie komunikacja zachodzi bezpośrednio na linii marka – konkretny odbiorca. Można zatem powiedzieć, że jest to mocno zindywidualizowana forma marketingu, skierowanego do ściśle określonego odbiorcy.
Kim jest odbiorca w kampaniach e-mail marketingowych?
W przypadku kampanii e-mail marketingowych odbiorcą może być każda osoba, której adres e-mail znajduje się w twojej bazie i wyraziła zgodę na otrzymywanie Twoich wiadomości. Tak jak wspomniałem, podstawową cechą tego typu kampanii jest to, że swój przekaz kierujesz do danej/konkretnej osoby.
W przeciwieństwie przykładowo do kampanii displayowych, SEM, czy remarketingu, tutaj marka musi dysponować precyzyjnie określonymi danymi, świadomie przekazanymi przez konkretnego odbiorcę. A dokładniej jego adresem e-mail.
Aby jednak odbiorca był skłonny przekazać naszej marce swoje dane, w pierwszej kolejności musi ona podjąć szereg kroków, które go do tego przekonają. Konsument, który takie dane zdecydował się już przekazać, w żargonie marketingowym nazywany jest leadem.
Jak pozyskiwać leady do kampanii e-mail marketingowych?
Prawdopodobnie jedną z najprostszych i najczęściej wykorzystywanych metod pozyskiwania leadów jest umieszczenie na swojej stronie www formularzy. Użytkownik strony pozostawia w wyznaczonych polach formularza swoje dane (np. imię i adres e-mail), którymi marka może później w określony sposób dysponować.
W tym momencie można powiedzieć, że użytkownik naszej strony płaci marce swoimi danymi. Aby jednak był skłonny taką “opłatę” wnieść, dobrze zaoferować mu coś w zamian. W końcu nikt w internecie nie rozdawałby charytatywnie swoich danych na prawo i lewo.
Jak przekonać użytkownika strony do pozostawienia swoich danych?
Najlepszą znaną mi techniką zachęcania odbiorców do przekazywania nam swoich danych (stawania się naszymi leadami) jest zastosowanie tzw. lead magnetów.
Lead magnet, jak można się domyślić, jest metaforycznym magnesem, wartością, która docelowo ma przekonać odbiorcę, że warto zostawić nam swoje dane, bo w zamian otrzyma określoną korzyść.
Lead magnetem może być przykładowo katalog z najnowszymi trendami w branży, w której działasz, raport z przeprowadzonego badania, czy nawet baza zdjęć twoich produktów. Jednym słowem – wszystko to, co może stanowić dla klienta pewną wartość, za którą będzie chciał “zapłacić” swoim adresem e-mail.
Jak pozyskiwanie leadów działa w praktyce?
Przykładowo my, jako marka Premium Consulting do pozyskiwania leadów wykorzystujemy kilka rodzajów formularzy:
Źródło: Zasoby własne, 2022
Źródło: Zasoby własne, 2022
Źródło: Zasoby własne, 2022
Zapisując się przez którykolwiek z formularzy, użytkownik otrzymuje w zamian lead magnet w postaci e-booków. W konfiguracji tego typu formularzy pomagają nam narzędzia do e-mail marketingu, o których opowiem później.
Na ten moment, jeśli chcesz na własnej skórze przekonać się, jak to wszystko działa, zachęcam cię do zapisania się do naszego newslettera.
Dlaczego twoja marka powinna rozważyć wprowadzenie e-mail marketingu do swoich kampanii?
W zasadzie odpowiadając na to pytanie, trzeba wskazać dwa rodzaje powodów. Pierwszym są korzyści, które wynikają z prowadzenia tego typu działań, drugim – sygnały rynkowe.
Jakie są główne korzyści e-mail marketingu?
Przyglądając się korzyściom, w pierwszej kolejności trzeba wymienić niesamowite możliwości dotarcia do swoich odbiorców. W końcu obecnie prawie każdy posiada swój adres e-mail (a już z pewnością każda firma, jeśli przykładowo celujesz w rynek B2B).
Żeby jednak nie być gołosłownym, posłużę się tutaj danymi Eurostatu, zgodnie z którymi 83% polskich internautów posiada własny adres e-mail. Przy czym trzeba pamiętać, że jeśli chodzi o komunikację e-mail – Polska, wciąż pozostaje w tym obszarze krajem rozwojowym.
W ciągu ostatnich 5 lat liczba Polaków posiadających adres e-mail wzrosła o 11%.
No dobrze, ale samo posiadanie adresu e-mail, jeszcze nie oznacza tego, że regularnie zaglądamy na naszą skrzynkę. To prawda.
Niemniej w tym przypadku liczby też wskazują na korzyść e-mail marketingu. Według badania Expertsender (firmy specjalizującej się w rozwiązaniach marketing automation) ponad 60% Polaków subskrybuje newslettery, a ponad 3/4 deklaruje, że otrzymuje e-mailem oferty od swoich ulubionych marek.
Źródło: Expertsender, 2022
Możliwości dotarcia są zatem niezwykle szerokie, ale to nie jedyna korzyść, jaką daje ci e-mail marketing. Dzięki niemu możesz bowiem oddziaływać na odbiorców, także na kolejnych etapach lejka marketingowego.
Przykładowo mailing może być świetnym narzędziem sprzedażowym. Według wspomnianego już badania Expertsender – prawie połowa Polaków codziennie czyta oferty, które znalazły się w ich skrzynce mailowej.
Badanie innej firmy specjalizującej się we wdrażaniu narzędzi do komunikacji marketingowej – Constant Contact wykazało natomiast, że aż 60% konsumentów deklaruje, że zdarzyło im się dokonać zakupu w rezultacie przeczytania mailingu, który otrzymali od marki.
Za pomocą mailingu zatem nie tylko przekażesz określone informacje swoim odbiorcom, ale także przekonasz ich do zakupu swojego produktu/usługi.
A co po dokonaniu zakupu?
Tutaj mailing również sprawdza się fenomenalnie.
Okazuje się, że klienci wręcz oczekują, że otrzymają od marki wiadomość e-mail, po tym, jak proces zakupowy został już zakończony.
I nie chodzi tutaj o potwierdzenie przyjęcia zamówienia, czy wysyłki produktu, ale o moment, w którym klient ma już wszystkie te formalności za sobą. Można powiedzieć, że klient liczy na to, że marka będzie kontynuowała komunikację z nim jeszcze po tym, jak kupił jej produkt.
Według badania SurveyMonkey (firmy dostarczającej rozwiązania w zakresie badań rynkowych) ponad 63% klientów oczekuje, że marka przyśle im informacje na temat specjalnych ofert, czy obniżek cen.
Źródło: SparkPost / SurveyMonkey, 2020
Rabaty nie są jednak jedynym, na co liczą klienci ze strony marki. Część z nich ma nadzieję, że po zakupie otrzyma jeszcze wiadomość z prośbą o wystawienie recenzji produktu, czy z poradami, jak korzystać z produktu lub usługi.
Patrząc na te wszystkie korzyści, można się spodziewać, że e-mail marketing jest kanałem powszechnie stosowanym obecnie w marketingu. Rodzi się zatem kolejne pytanie…
Co na temat e-mail marketingu sądzą marketerzy?
Okazuje się, że e-mail marketing faktycznie dla wielu marketerów jest obecnie jednym z kluczowych kanałów komunikacji marketingowej.
Dla potwierdzenia posłużę się tutaj danymi Hubspota, zgodnie z którymi 4 na 5 marketerów deklaruje, że gdyby musiało wybierać, to prędzej zrezygnowałoby z marketingu w social media, niż z e-mail marketingu.
Te dane (o ile można im w pełni zaufać) pokazują, że e-mail ma obecnie niezwykle silną pozycję w umysłach marketerów.
Potwierdzają to także wyniki innego badania, tym razem firmy Databox (dostawcy narzędzi dla prowadzenia biznesu), według której 60% marketerów realizuje kampanię mailingową (w tym wypadku np. w postaci pojedynczego mailingu do odbiorców z bazy) przynajmniej raz w tygodniu.
Źródło: Databox, 2022
Ponadto 26% deklaruje, że mailing wysyła nawet do kilku razy w ciągu tygodnia.
Kolejne pytanie, jakie można zadać sobie na tym etapie, brzmi:
Czy to wszystko ma swoje przełożenie na wyniki biznesowe?
Dane pochodzące z rynku mówią, że jak najbardziej!
Przykładowo w badaniu SalesCycle (firmy dostarczającej rozwiązania z zakresu remarketingu i e-mail marketingu) marketerzy zostali poproszeni o ocenę wskaźnika ROI dla ich marki w poszczególnych kanałach marketingowych.
Na samym szczycie listy znalazł się e-mail marketing, w przypadku którego 73% marketerów ROI z tego kanału oceniło na poziomie dobrym lub znakomitym.
Źródło: SalesCycle, 2022
Ostatecznie potwierdza to, że e-mail marketing jest z pewnością kanałem nie tylko wartym uwagi, ale wręcz koniecznym do rozważenia, kiedy planujemy komunikację marketingową naszej marki.
Jak będzie wyglądała przyszłość e-mail marketingu?
E-mail, pomimo że jest już niezwykle popularną formą komunikacji marketingowej, zdecydowanie jeszcze nas zaskoczy.
Tym bardziej że z roku na rok powstają coraz to nowsze i coraz bardziej innowacyjne narzędzia do e-mail marketingu, które nie tylko pozwalają prowadzić kampanie e-mail marketingowe w prostszy i znacznie sprawniejszy niż kiedykolwiek sposób, ale zapewniają też zaawansowane funkcje, o których marketerzy do niedawna nawet nie śnili.
W efekcie można spodziewać się, że marketarzy kuszeni niezliczonymi korzyściami, coraz częściej będą decydowali się na włączenie tego kanału do swojej strategii komunikacji marki. Błędem byłoby przegapienie tej fali.
Aby jednak wprowadzenie e-mail marketingu do naszego lejka marketingowego miało sens, trzeba się do tego odpowiednio przygotować.
Jak sprawne marki prowadzą kampanie e-mail marketingowe?
Sprawne marki w swoich kampaniach mailingowych wykorzystują z narzędzia do e-mail marketingu dedykowane do potrzeb ich biznesu.
Jako że na rynku można znaleźć dziesiątki różnych narzędzi tego typu, łatwo zgubić się w ich gąszczu, a w efekcie wybrać nieodpowiednie, które będzie kosztowało twoją markę czas i pieniądze.
Dlatego też poniżej prezentuję sprawdzone przeze mnie narzędzia do e-mail marketingu, wraz z ich opisem i najważniejszymi informacjami, o których powinieneś wiedzieć przed podjęciem decyzji o wyborze danego narzędzia.
Jakie narzędzia do e-mail marketingu powinieneś rozważyć?
1. GetResponse
Jest to moim zdaniem jedno z najlepszych i dlatego najchętniej wybieranych przez marki narzędzi do prowadzenia kompleksowych działań marketingowych w swojej firmie.
Źródło: www.getresponse.pl
Pomimo że za pomocą GetResponse dosłownie poprowadzisz całym swoim marketingiem z jednego miejsca (o czym więcej pisałem tutaj), to w tym wpisie chciałbym skupić się na jego funkcjach w zakresie e-mail marketingu.
W przypadku tej formy marketingu GetResponse oferuje swoim użytkownikom dostęp do wyjątkowo szerokiej listy funkcji. Do takich, które wyróżniają platformę, gdy bierzemy pod uwagę inne narzędzia do e-mail marketingu, można zaliczyć: kampanie wielokanałowe, śledzenie konwersji, testy antyspamowe czy niezwykle użyteczną funkcję w przypadku sklepów e-commerce – odzyskiwanie porzuconych koszyków.
Źródło: www.getresponse.pl
Kto najlepiej odnajdzie się w tej platformie?
GetResponse z pewnością świetnym wyborem także dla osób, które interesuje głęboka analiza prowadzonych kampanii. GetResponse radzi sobie bowiem na tym polu wyjątkowo dobrze.
Poza tym z pełnym przekonaniem jestem w stanie powiedzieć, że każdy znajdzie w tym narzędziu coś dla siebie. Liczba funkcji narzędzia jest bowiem tak duża, że zaspokoi wymagania zarówno amatora marketingu, jak i wytrawnego marketera.
Brzmi jak opis idealnego narzędzia do e-mail marketingu? To już pozostawię Twojej ocenie. Ze swojej strony mogę tylko powiedzieć, że funkcjonalność platformy jest niezwykle kusząca.
Nic zresztą dziwnego, że z GetResponse korzystają marki takie jak IKEA, Revolut, czy Carrefour, ale też tysiące małych i średnich przedsiębiorstw.
Cena za miesiąc:
Od 50 zł za 1000 odbiorców.
Najważniejsze zalety:
Najważniejsze wady:
Dlaczego warto?:
Jeśli chodzi o narzędzia do e-mail marketingu to GetResponse jest jednym z tych, które można bez wątpienia nazwać kompleksowym. Jest ono wyjątkowo rozbudowane, nawet jeśli zestawimy je z większością platform do marketing automation.
Na plus w tym wypadku jest z pewnością świetne wsparcie, które platforma oferuje swoim użytkownikom już od ich pierwszych kroków po narzędziu.
Poza tym, jeśli w przyszłości myślisz jeszcze o rozbudowywaniu swojego marketingu, a nie chcesz sobie zaprzątać głowy migracją danych, warto rozważyć wdrożenie u siebie GetResponse [afiliacja], nawet jeśli z początku nie planujesz korzystać ze wszystkich funkcji narzędzia. Tym bardziej że jego cena jest naprawdę przyzwoita.
2. MailerLite
Prostota – to słowo chyba najlepiej opisuje doświadczenie typowego użytkownika korzystającego z platformy Mailerlite.
Źródło: www.mailerlite.com
Pod kątem intuicyjności korzystania, Mailerlite jest jedną z najprostszych platform dostępnych na rynku.
I nic dziwnego, bo prostota znalazła się również w sloganie marki, a co za tym idzie, platforma docelowo ma być urzeczywistnieniem przystępności dla użytkownika.
Mailerlite nie zaoferuje ci zatem gigantycznego zestawu funkcji, ale wręcz fenomenalnie sprawdzi się w tym, na czym marka zna się najlepiej – prostych kampaniach mailingowych.
„Prostych”, w praktyce oznacza to, że na platformie nie znajdziemy wielu skomplikowanych funkcji mailingowych, ale za to w niezwykle prosty i intuicyjny sposób zaprojektujemy ścieżki mailingowe, czy formularze służące do zapisu do naszego newslettera. Akurat w przypadku MailerLite, te dwie wymienione funkcje zostały zorganizowane niezwykle drobiazgowo, co z pewnością jest jedną z najważniejszych zalet tego narzędzia do e-mail marketingu.
Z innych ograniczeń narzędzia należy tutaj koniecznie wymienić fakt, że dane analityczne oferowane przez MailerLite są raczej skromne. Nie przeprowadzisz tutaj m.in. analizy ROI, czy RFM. Niemniej jeśli podstawowe dane dotyczące zaangażowania odbiorców zaspokajają twoje oczekiwania, to narzędzie całkiem nieźle daje sobie z nimi radę.
Źródło: www.mailerlite.com
Osobiście sami aktualnie korzystamy z tego narzędzia do e-mail marketingu. Pomimo że z czasem jego funkcjonalność wydawała się być mało wystarczająca, to jak się później okazało – MailerLite idealnie wpasowuje się w potrzeby naszego biznesu.
Cena za miesiąc:
Ok. 220 zł za 1000 odbiorców ($49).
Najważniejsze zalety:
Najważniejsze wady:
Dlaczego warto?
Na początku z platformy można korzystać zupełnie za darmo. Subskrypcja jest wymagana dopiero po przekroczeniu liczby 1000 subskrybentów lub 12 tys. maili miesięcznie.
Mailerlite [afiliacja] będzie idealnym wyborem dla marketerów myślących przede wszystkim o kampaniach newsletterowych, bazujących na automatycznych ścieżkach.
Poza tym (co wielokrotnie zostało tu już wspomniane) platforma jest niezwykle prosta i intuicyjna, co dla kogoś, kto zaczyna przygodę z automatyzacją może być najcenniejszą wartością.
3. Freshmail
Kolejne świetne, a zarazem bardzo popularne narzędzie do prowadzenia kampanii e-mail marketingowych. Wśród marek korzystających z Freshmail znajdziemy m.in. Multikino, Lotos, Skodę, Onet, PWN, czy Orange.
W efekcie jest to jedno z najbardziej rozpoznawalnych narzędzi spośród wymienionych na tej liście, więc jeśli na co dzień obracasz się w świecie narzędzi marketingowych, to z pewnością tobie również zdarzyło się o nim słyszeć.
Źródło: www.freshmail.pl
Popularność tego narzędzia do e-mail marketingu nie jest jednak jego jedyną cechą. Było ono bowiem też wielokrotnie nagradzane w kategoriach efektywności, czy kreatywności.
I faktycznie, przyglądając się bliżej narzędziu, można dojść do wniosku, że pozwala ono na tworzenie wyjątkowo kreatywnych i oryginalnych kampanii, które z pewnością przykują oko niejednego odbiorcy.
Jak wielokrotnie podkreślają twórcy narzędzia – jego podstawową funkcją ma być tworzenie skutecznych kampanii i pomimo że liczba funkcji oferowanych przez Freshmail jest raczej ograniczona – z pewnością znajdziesz tam sposób na tworzenie kampanii, z którymi skutecznie osiągniesz swoje cele marketingowe.
Źródło: www.freshmail.pl
Przydatną funkcją, którą dostarcza nam narzędzie, jest także możliwość prowadzenia za jego pośrednictwem kampanii w formie SMS. Jeśli chodzi o tego typu kampanie, Freshmail jest moim zdaniem niekwestionowanym liderem.
Niezależnie jednak, czy prowadzisz kampanie mailingowe, czy za pośrednictwem SMS, Freshmail zapewni ci analitykę, dzięki której na bieżąco zmierzysz skuteczność swoich działań.
Na koniec na pochwałę z pewnością zasługuje profesjonalizm obsługi klienta, gdyż oferowane przez zespół Freshmail wsparcie jest od samego początku korzystania z narzędzia niezwykle pomocne.
Cena za miesiąc:
Od 50 zł za 1000 odbiorców.
Najważniejsze zalety:
Najważniejsze wady:
Dlaczego warto?
Freshmail to narzędzie wybierane przez wielu marketerów. Z pewnością wyróżnia je ciekawe podejście do e-mail marketingu. Jeśli zatem szukasz narzędzia do e-mail marketingu, które pozwoli ci na tworzenie kreatywnych kampanii, to z pewnością nie możesz przejść obok Freshmail obojętnie.
Co niemniej ważne Freshmail to platforma o polskich korzeniach, co może nieść ze sobą liczne korzyści, nie tylko związane np. z łatwością komunikacji z dostawcą narzędzia, ale też np. w tym, jak funkcje platformy sprawdzą się na naszym rodzimym rynku.
Platforma będzie dobrą opcją także dla osób, które myślą o działaniach marketingowych w formie SMS. Tak, jak już wspomniałem, Freshmail pod tym kątem nie ma sobie równych. Warto zatem pomyśleć, czy przypadkiem twojej marce nie przydałby się marketing w takiej formie.
4. Mailchimp
Narzędzie, które pod kątem liczby funkcjonalności w zakresie e-mail marketingu dorównuje (a być może pod niektórymi względami nawet przerasta) omówioną już tutaj platformę GetResponse.
Źródło: www.mailchimp.com
Mailchimp jest to platforma, której hasło brzmi “Turn emails into revenue”. I taki właśnie jest jego podstawowy cel. Sprawić, abyś za jego pomocą tworzył kampanie, które mają jedno główne zadanie – sprzedawać.
To, co narzędzie oferuje swoim użytkownikom to przede wszystkim wyjątkowo rozbudowana automatyzacja e-mail marketingu. Dzięki niemu skutecznie zautomatyzujesz swoje kampanie, a wszystko to w oparciu o szczegółowe analizy zachowania twoich odbiorców, które również przeprowadzisz za pomocą tego narzędzia do e-mail marketingu.
Bazując m.in. na zachowaniach zakupowych, interakcjach w ramach czatów, zgłoszeniach do pomocy technicznej itp. narzędzie pomoże ci w stworzeniu spersonalizowanej wiadomości, która trafnie zaadresuje konkretne potrzeby danej grupy odbiorców. Grupy te możesz tworzyć w ramach oferowanej przez narzędzie segmentacji.
Źródło: www.mailchimp.com
Nie są to jednak jedyne zalety Mailchimp. Narzędzie posiada bowiem najszerszą spośród tutaj wymienionych listę programów, z którymi można je zintegrować. W efekcie tworzenie spójnej, wielokanałowej komunikacji jest zdecydowanie prostsze.
Mailchimp to narzędzie odpowiednie dla biznesu każdej wielkości, niemniej mówi się o nim, jako o skierowanym w szczególności do firm z ograniczonym budżetem. Platforma oferuje bowiem plan tzw. forever free, co w praktyce oznacza, że przy określonych warunkach można z niego korzystać zupełnie za darmo bez ograniczeń czasowych.
Jeśli zatem dopiero zaczynasz swoją przygodę z kampaniami mailingowymi i nie chcesz na starcie inwestować dużych środków w narzędzia do e-mail marketingu, Mailchimp pozwoli Ci (przy stosunkowo niewielkim koszcie) zapoznać się z większością ważnych funkcjonalności, które powinieneś znać, chcąc prowadzić skuteczne kampanie mailingowe.
Cena za miesiąc:
Od 57 zł za 500 odbiorców
Najważniejsze zalety:
Najważniejsze wady:
Dlaczego warto?
Mailchimp to z całą pewnością narzędzie warte uwagi. Szczególnie jeśli interesują cię wysoko zaawansowane kampanie, bazujące na szczegółowych danych o twoim odbiorcy.
Najważniejszym powodem, dla którego powinieneś jednak sprawdzić Mailchimp, jest nieograniczony czasowo darmowy plan. Taka opcja może być szczególnie interesująca zarówno dla marketerów, którzy przed decyzją o wykupie konkretnego planu chcą dokładnie zapoznać się z narzędziem, jak i dla tych którzy myślą wyłącznie o działalności na mniejszą skalę.
Niezależnie, do której z tych grup należysz, w Mailchimp z pewnością znajdziesz coś dla siebie.
5. Brevo (dawniej SendInBlue)
Brevo to narzędzie z pewnością atrakcyjne z perspektywy biznesów prowadzących działalność na niewielką skalę. Zaryzykowałbym stwierdzenie, że dla nadawców o stosunkowo małych zasięgach jest to najciekawsza opcja spośród wymienionych.
Źródło: www.brevo.com
Wszystko to za sprawą darmowego planu, który posiada jedną, bardzo ważną cechę – nie określa górnego limitu liczby odbiorców. Warunki korzystania z bezpłatnego planu dotyczą jedynie liczby wysyłanych maili, a nieprzekraczalną granicą jest w tym wypadku 300 maili dziennie.
Jeśli zatem przykładowo działasz jako freelancer, bloger lub po prostu prowadzisz małą firmę i szukasz odpowiedniego dla siebie narzędzia do e-mail marketingu – z pewnością będzie to rozwiązanie, które może Cię zainteresować.
Atrakcyjne warunki darmowego planu nie są jednak jedyną zaletą Brevo. Gdy już przejdziemy na płatny plan, narzędzie oferuje nam bowiem dostęp do szerokiego zestawu funkcjonalności, dzięki którym może konkurować z innymi, bardziej popularnymi narzędziami.
Źródło: www.brevo.com
Na szczególną uwagę zasługuje tutaj przede wszystkim przyzwoicie działająca funkcja raportowania w czasie rzeczywistym, ale też liczne dane na temat zachowań odbiorców, jak np. średni czas, po którym użytkownicy otwierali e-mail, bądź kliknęli link, co może być przydatne szczególnie na etapie projektowania kampanii.
Poza tym Brevo to narzędzie bardzo intuicyjne i z pewnością z jego opanowaniem poradzi sobie każdy, nawet początkujący marketer.
Cena za miesiąc:
Od 110 zł za 10.000 maili miesięcznie
Najważniejsze zalety:
Najważniejsze wady:
Dlaczego warto?
Brevo to z pewnością świetny wybór w przypadku, gdy myślisz o prowadzeniu działań na mniejszą skalę. Jeśli 300 wiadomości dziennie to limit, który spełnia twoje oczekiwania, a zarazem nie masz wygórowanych wymagań, co do funkcjonalności w zakresie e-mail marketingu to jest to narzędzie, które z pewnością powinieneś wypróbować.
Nie oznacza to jednak, że odradzam korzystanie z tego narzędzia do e-mail marketingu markom działającym na większą skalę. Brevo [afiliacja] posiada szereg ciekawych funkcji, które bez wątpienia zainteresowałyby niejednego marketera. Niemniej, aby móc poznać pełen zestaw jego możliwości, od samego początku musimy liczyć się z pewnymi kosztami.
Jeśli fakt ten nie jest dla ciebie barierą – zachęcam do sprawdzenia narzędzia.
6. REDLINK
Platforma, o której w najprostszych słowach można powiedzieć, że przyjęła podejście typu „less is more”.
Źródło: www.redlink.pl
REDLINK to wręcz definicja prostoty i łatwości obsługi. Szczerze mówiąc, jest to chyba jeden z najprostszych programów, z jakim przyszło mi dotychczas obcować.
W praktyce jest to jedna z największych zalet tego narzędzia do e-mail marketingu, ale z drugiej strony – skutek pewnych ograniczeń, które REDLINK posiada.
Narzędzie oferuje swoim użytkownikom niezwykle prosty i intuicyjny interfejs, za którego pomocą nawet początkujący marketera może w łatwy sposób zaprojektować swoją kampanię e-mail marketingową, już w pierwszych chwilach poznawania funkcji platformy.
W przypadku REDLINK prostota nie dotyczy jednak tylko projektowania kampanii. Prosta w obsłudze jest także m.in. integracja narzędzia z innymi programami.
Niemniej tak, jak wspominałem, pod niektórymi względami prostota jest piętą achillesową narzędzia.
Liczba funkcji dostępna za pośrednictwem REDLINK jest mocno ograniczona w stosunku do platform konkurencyjnych. Nie znajdziemy na niej m.in. funkcji tworzenia landing page’ów, a liczba dostępnych szablonów do projektowania kampanii mailingowych jest niebywale mała. Do tego dochodzi słabo zorganizowana funkcja raportów, które wygasają po 3 miesiącach od przeprowadzenia kampanii.
Źródło: www.redlink.pl
Jeśli zatem szukasz narzędzia do e-mail marketingu, które zagwarantuje ci szeroki wachlarz funkcji, być może warto rozważyć alternatywne rozwiązania.
Niemniej REDLINK to wciąż fenomenalne narzędzie, które na każdym kroku zaskakuje w pozytywny sposób.
Przykładowo platforma oferuje nam niezwykle atrakcyjną opcję darmowego planu, w ramach której możemy wysłać do 25 tys. maili miesięcznie, przy limicie odbiorców do 2500.
Inną zaletą REDLINK jest wyjątkowo rozbudowana funkcja testów A/B. Narzędzie udostępnia swoim użytkownikom możliwość zaprojektowania aż 5 wersji jednego maila.
Jak widać, twórcy REDLINK mocno wzięli sobie do serca stawianie na jakość, a nie na ilość. Nie zmienia to jednak faktu, że platforma bez wątpienia kryje w sobie jeszcze wiele ciekawych opcji, które poznasz, kiedy już zdecydujesz się na płatny plan.
Cena za miesiąc:
Od 187 zł za 5000 odbiorców.
Najważniejsze zalety:
Najważniejsze wady:
Dlaczego warto?
Jeszcze raz powtórzę wielokrotnie wspominaną tutaj prostotę narzędzia REDLINK. Jeśli nie masz doświadczenia w korzystaniu z tego typu platform, jest to z pewnością opcja, która będzie dla Ciebie atrakcyjna.
Inną kwestią jest to, że REDLINK to polskie narzędzie. Poza kwestią łatwej komunikacji z jego dostawcą oznacza to także, że narzędzie może być w większym stopniu dopasowane do polskiego rynku.
I faktycznie, jak zauważają sami twórcy platformy – REDLINK znajduje się na tzw. białych listach większości polskich providerów pocztowych, takich jak Onet, WP, Interia, czy O2. Dla użytkowników tego narzędzia do e-mail marketingu oznacza to mniej więcej tyle, że ich maile rzadziej niż w przypadku korzystania z konkurencyjnych rozwiązań, będą wpadały do SPAMU w skrzynkach odbiorczych adresatów marki.
Jeśli te kwestie cię przekonują – zachęcam do sprawdzenia narzędzia już dziś.
Jak wykorzystać narzędzia do e-mail marketingu do prowadzenia skutecznych kampanii?
Zanim podbijemy rynek dzięki wybranemu przez nas narzędziu do e-mail marketingu, musimy pamiętać o jednej, bardzo ważnej rzeczy. Nawet najlepsze narzędzia do e-mail marketingu nie spełnią swojego zadania, jeśli nie będziesz miał do kogo wysyłać swoich wiadomości.
Zanim zatem zaczniesz liczyć zyski, które może przynieść ci e-mail marketing, przygotuj się na konieczność wykonania mozolnej pracy nad zaprojektowaniem ścieżki, która będzie prowadziła potencjalnych klientów do twojego newslettera.
W dalszej kolejności koniecznie zadbaj o to, aby pozyskany przez ciebie lead, od samego początku czuł się “zaopiekowany”. W tym celu, przy pomocy wybranego przez siebie narzędzia przygotuj sekwencję precyzyjnie przemyślanych maili, które narzędzie będzie w automatyczny sposób dostarczać nowemu odbiorcy w określonych przez ciebie odstępach czasu.
Taki zabieg znacząco zwiększy szanse, że twój odbiorca zostanie z twoim newsletterem na dłużej, a tobie zaoszczędzi problemów z wymyślaniem, w jaki sposób zaciekawić odbiorców, którzy znaleźli się w twojej bazie.
Co jeszcze możesz zrobić, żeby działania mailingowe były skuteczne?
Moim zdaniem to, o czym trzeba przede wszystkim pamiętać, jeśli chcemy w pełni wykorzystać potencjał e-mail marketingu w swojej marce to, że lejek marketingowy nie kończy się na etapie transakcji.
W przypadku e-mail marketingu oznacza to mniej więcej tyle, że ta forma komunikacji będzie w pełni skuteczna tylko wtedy, kiedy poza kierowaniem odbiorcy do zakupu, dostarczysz mu wartość, która zatrzyma go przy twojej marce na dłużej.
Jak skuteczne kampanie e-mail marketingowe wyglądają w praktyce?
Praktycznych przykładów tego, jak marki za pomocą e-mail marketingu osiągały sukces, można w internecie znaleźć bardzo wiele.
Chciałbym jednak podzielić się z tobą tymi, które osobiście robią na mnie największe wrażenie, nie tylko pod kątem liczb, ale też tego, w jaki sposób ich autorzy zdecydowali się podejść do kwestii mailingu i jak wykorzystali narzędzia do e-mail marketingu, by osiągnąć sukces.
Pierwszym z nich jest case marki Dell.
Case Della
Kilka lat temu swoją premierę miał jeden z ówcześnie najbardziej innowacyjnych produktów Della – Dell XPS 12 Convertible Ultrabook.
Podstawową cechą produktu była możliwość jego dopasowania do potrzeb użytkownika. Użytkownik mógł bowiem używać go jak standardowego laptopa, a gdy tylko tego potrzebował – jednym ruchem “przerobić” go na tablet.
Źródło: www.dell.com
Innowacyjność była zatem jednocześnie największą zaletą produktu, która mocno różnicowała go pośród innych, “standardowych” laptopów konkurencji i największą zmorą działu marketingu, który musiał w jakiś sposób wyjaśnić przeciętnemu odbiorcy tę wyjątkowość.
Jedna z kampanii promujących produkt miała odbyć się za pośrednictwem e-mail marketingu.
Zaprojektowanie kampanii okazało się dla marketerów Della nie lada wyzwaniem. Ci, pomimo chcieli przede wszystkim postawić na prostotę przekazu.
Na jaki pomysł wpadł Dell?
Po wielogodzinnej burzy mózgów zespół zdecydował, że kluczowym elementem kampanii mailingowej będzie GIF. CMO swoją decyzję podsumował słowami: “[GIF] to sposób, żeby pozwolić odbiorcy “spróbować” produktu jeszcze przed zakupem, kiedy nie może go fizycznie poczuć”.
Kampania zyskała swoją nazwę – “Go from dreaming to doing in a flip” i copy wzywające do podjęcia akcji: „Kup wybrany konwertowalny ultrabook XPS 12 i otrzymaj e-kartę upominkową Dell Promo eGift* o wartości 200 USD* na zbudowanie domowego systemu rozrywki. Moc ultrabooka i łatwość obsługi tabletu połączone w jedną pięknie zaprojektowaną maszynę”.
W dalszej kolejności zespół mógł już w pełni skupić się na projekcie GIF-a. Jak wspomina zespół Della, prace były długie i mozolne, a sam projekt wielokrotnie był odrzucany i tworzony od zera.
Efektem prac była 4-sekundowa animacja, która w prosty i czytelny sposób prezentowała najważniejszą funkcjonalność produktu.
Źródło: www.marketingsherpa.com, 2014
CMO Della był do tego stopnia zachwycony finalną wersją mailingu, że zamiast standardowo przeprowadzanych testów A/B, zdecydował się na przeprowadzenie szczegółowej analizy porównującej kampanię z wcześniejszymi kampaniami marki.
W tym wypadku przydatne okazały się narzędzia do e-mail marketingu, zapewniające obszerne dane na temat prowadzonych kampanii.
Jaki był efekt kampanii?
Porównując wyniki mailingu z kwartalnymi wynikami poprzednich kampanii, Dell odnotował następujące wzrosty:
Kampania Della oparta na formacie GIF, była tylko pierwszym krokiem w budowaniu wieloletniej strategii działań e-mail marketingowych, łączącej szereg kampanii opartych na GIF-ach.
CMO decyzję o przyjęciu takiej strategii argumentuje słowami: „Chcemy mieć pewność, że zapewniamy naszym klientom doświadczenie, które jest wciągające i zmotywuje ich do «kliknięcia». Wiemy, że odbiorcy nie zamierzają kupować z każdego wysyłanego przez nas e-maila, ale z pewnością chcemy, aby kampanie były na tyle ekscytujące, aby chcieli otwierać każdy wysłany przez nas e-mail”.
Jaka lekcja płynie z tego case’a?
Kampania Della pokazuje, że połączenie kampanii e-mail marketingowych z dobrze ukierunkowanym procesem kreatywnym może zaowocować daleko idącymi efektami zarówno na poziomie marketingowym, jak i sprzedażowym.
E-mail marketing to potężny kanał, który odpowiednio wykorzystany może przynieść marce gigantyczny sukces. Pojedyncza kampania może być jednak niewystarczająca i Dell również to rozumiał.
Aby w pełni wykorzystać potencjał mailingu, konieczne jest prowadzenie ciągłych działań, które nie tylko przekonują klientów odbiorców do zakupu, ale także do pozostania z marką na dłużej.
Jest to możliwe wyłącznie, kiedy wykorzystujemy odpowiednie narzędzia do e-mail marketingu.
Case Obamy
Kolejny case jest często wymieniany jako jeden z najlepszych przykładów skutecznego wykorzystania e-mail marketingu.
Case ten dotyczy serii kampanii mailingowych przeprowadzonej w 2012 roku przez sztab Baracka Obamy w ramach akcji, której celem było zgromadzenie środków na kampanię poprzedzającą wybory prezydenckie.
Pomimo że zbiórka środków odbywała się za pośrednictwem wielu kanałów, to właśnie mailing okazał się najskuteczniejszym kanałem do ich gromadzenia.
Według autorów serii kampanii za ich sukcesem stało kilka ważnych czynników, w tym:
Jednocześnie zespół pracujący nad kampanią deklaruje, że spośród wymienionych kluczową rolę w sukcesie ich działań odegrały tytuły, które skutecznie motywowały odbiorców do otwierania maili.
Z opowieści osób zaangażowanych w przygotowanie tytułów wynika, że organizacja przyjęła pewną odgórną strategię, której założenia musiał spełniać każdy zaprojektowany przez zespół tytuł. Poniżej lista tytułów prezentująca efekt ich prac.
Źródło: www.neilpatel.com
Jaki był efekt?
Dzięki szczegółowo dopracowanej i konsekwentnie egzekwowanej strategii mailingowej zespołowi udało się zebrać 690 mln $ z darowizn, co jest niezwykle imponującym wynikiem, nawet biorąc pod uwagę poziom życia przeciętnego obywatela USA.
Poniżej najlepiej performujacy e-mail spośród wszystkich, które zostały wysłane do odbiorców Obamy, w ramach akcji. Mail nosił tytuł „I will be outspent” i wygenerował ponad 2,6 mln $ z dobrowolnych datków.
Źródło: www.marketingsherpa.com, 2014
Co wyróżnia tego maila? Po pierwsze podejmuje ważny temat, wręcz bijąc na alarm, po drugie jest mocno spersonalizowany, sprawia wrażenie prywatnej konwersacji pomiędzy dwoma osobami, po trzecie wskazuje konkretne działanie, prosi o darowiznę.
W ramach akcji sztab Obamy wysłał dziesiątki podobnych maili i każdy z nich przełożył się na setki tysięcy wpływów z darowizn.
Co było kluczem do sukcesu?
Jak zauważa sam zespół zaangażowany w akcję zastosowanie żadnej z wymienionych technik, a co za tym idzie, osiągnięcie tak gigantycznego sukcesu, nie byłoby możliwe, gdyby nie narzędzia do e-mail marketingu, z których korzystali, projektując swoje kampanie.
To właśnie dzięki nim zespół miał dostęp do szczegółowych danych analitycznych, mógł prowadzić dziesiątki testów, czy stworzyć atrakcyjne formularze, zachęcające użytkowników strony www do zapisu na newsletter.
Jaka płynie z tego lekcja?
E-mail marketing jest potężnym narzędziem, dzięki któremu marka może skutecznie angażować swoich odbiorców do podjęcia określonych akcji.
W przypadku kampanii przeprowadzonej przez zespół Obamy celem było zebranie darowizn, ale jeśli przykładowo prowadzisz biznes, możesz wykorzystać mailing, żeby zaangażować swoich odbiorców np. do ponownego odwiedzenia twojego sklepu, zapisania się do udziału w organizowanym przez Ciebie wydarzeniu, czy po prostu kupienia twojego produktu.
Jednocześnie każda dobra kampania mailingowa jest wspierana przez narzędzia do e-mail marketingu. Dzięki nim sprawisz, że Twoje wiadomości nie tylko będą atrakcyjne z perspektywy odbiorcy, ale przede wszystkim skuteczne.
Czy powinienem rozważyć wprowadzenie e-mail marketingu do swojej komunikacji?
Co do tego nie ma wątpliwości. Niezależnie czy kiedykolwiek korzystałeś już z e-mail marketingu w komunikacji swojej marki, jest to z całą pewnością kanał, którego po prostu nie możesz pominąć, planując komunikację.
Biorąc pod uwagę dane z rynku i potencjalne korzyści, jakie marka może uzyskać, wprowadzając tego typu formę przekazu do swojej komunikacji, trzeba się spodziewać, że w najbliższej przyszłości marki coraz chętniej będą się decydowały na taki krok.
Żeby nie zostać w tyle i nie przyglądać się biernie zmieniającemu się rynkowi, już dzisiaj zastanów się, czy e-mail marketing nie jest przypadkiem idealnym rozwiązaniem dla twojej marki.
Skąd pewność, że e-mail marketing sprawdzi się w mojej marce?
Aby znaleźć odpowiedź na to pytanie, konieczne jest przeprowadzenie w pierwszej kolejności odpowiedniego rozpoznania. Ogólnie rzecz biorąc, żadna decyzja w marketingu nie powinna być podejmowana „na czuja”, tym bardziej, jeśli mówimy o tak poważnej inwestycji, jak rozpoczęcie komunikacji w nowym kanale.
Inwestujemy w końcu nie tylko swoje pieniądze, ale też niezwykle cenny czas.
Żeby zniwelować ryzyko podjęcia błędnej decyzji, warto opierać się na wynikach badań marketingowych, które zapewnią nam rzetelny wgląd w faktyczną sytuację marki i jej otoczenia.
W idealnym świecie oczywiście rekomendowałbym przeprowadzenie własnych badań marketingowych. Zdaję sobie jednak sprawę, że nie każda marka dysponuje czasem i wiedzą koniecznymi do ich przeprowadzenia.
Jeśli jednak masz trochę czasu i chciałbyś dowiedzieć się więcej na temat prowadzenia badań marketingowych, wtedy zachęcam cię do sprawdzenia naszego kursu ABC Strategii Marki, w którym dowiesz się m.in. jak takie badania prowadzić i (co równie ważne) jak ich nie prowadzić. Link do kursu poniżej.
W przypadku, gdy czujesz, że lepszym wyjściem będzie np. skorzystanie ze wsparcia wyspecjalizowanej agencji badawczej, wtedy również jesteśmy w stanie ci pomóc.
W jednym z kolejnych etapów na podstawie wiedzy pochodzącej z badań, będziesz mógł zaprojektować strategię komunikacji marki, w której jednym z głównych elementów jest strategiczny lejek marketingowy, określający, w jakich kanałach powinna komunikować twoja marka.
Kiedy już masz pewność, że skrzynka mailowa jest miejscem, w którym możesz spotkać swoich odbiorców, nie pozostaje nic innego, jak rozpoczęcie działań, w kierunku wdrożenia tego kanału do komunikacji swojej marki.
Podsumowując
Jeśli szukasz sposobu, na to, jak rozwijać swój biznes, docierać do nowych klientów, obecnych zatrzymywać na dłużej, a jednocześnie zwiększać zyskowność, to jesteś w dobrym miejscu.
Jestem strategiem marketingowym i pomagam moim klientom osiągać więcej.
W jaki sposób mogę pomóc także Twojej firmie?
- Opracowując strategię marketingową dla Twojej marki - Jeden z naszych klientów, który skorzystał z naszego doradztwa strategicznego oraz nadzoru egzekucyjnego odnotował w jego biznesie wzrost sprzedaży o 300 procent, w zaledwie kwartał od rozpoczęcia naszej pracy wdrożeniowej - notując pierwszy raz w jego historii przychód powyżej jednego miliona PLN netto miesięcznie.
- Szkoląc Twoich pracowników - przeszkoleni przeze mnie pracownicy zwiększają wartość sprzedaży, nawet o 100% rocznie. Rekordzista w ciągu jednego miesiąca zrealizował 5100% ROI z zainwestowanego we współpracę ze mną kapitału.
- Doradzając Ci w formie konsultacji indywidualnych - to najszybszy sposób na problemy i wątpliwości nie cierpiące zwłoki.
Nie czekaj dłużej – to może być Twój pierwszy krok do poprawy wyników i wejścia na Wyższy Poziom Marketingu.
m.lodyga@premium-consulting.pl