Outsourcing marketingu nie jest niczym nowym. Firmy od dekad decydują się na zlecanie działań marketingowych zewnętrznym partnerom w nadziei, że zajmą się oni ich marketingiem lepiej, sprawniej i skuteczniej.
Co więcej, jak zaraz się dowiesz – marketing jest jednym z tych obszarów, które właściciele firm outsourcują najchętniej. Czy outsourcing marketingu faktycznie jest tak opłacalny? O tym przeczytasz w poniższym wpisie.
Outsourcing to współcześnie bardzo popularna metoda optymalizowania procesów organizacyjnych, stosowana przez firmy z praktycznie każdej branży.
Jedne z nich outsourcują znaczną część swojej działalności, inne np. jeden wybrany proces. Wachlarz możliwości jest jednak bardzo szeroki.
Obecnie można outsourcować niemal wszystko od usług IT, przez usługi prawne, usługi księgowe, aż po marketing.
W samym marketingu możliwości outsourcowania również mamy dużo.
Podmiotom zewnętrznym możemy zlecać np. prowadzenie kampanii w social media, opiekę nad stroną www, zarządzanie marketing automation, prowadzenie badań marketingowych, czy w końcu przygotowanie strategii marketingowej.
Jeśli chodzi o outsourcing marketingu (lub jego części) można powiedzieć, że tyle ile marek, tyle różnych podejść do tematu.
Jedne z nich w obawie np. przed wysokimi kosztami lub utratą kontroli nad procesami marketingowymi, unikają outsourcingu, inne natomiast wolą zlecić poszczególne procesy komuś, kto poprowadzi je sprawniej i skuteczniej.
Prześledźmy zatem dane z rynku i sprawdźmy, co powstrzymuje tych pierwszych oraz co motywuje tych drugich. Najpierw zobaczmy jednak…
Czy outsourcing marketingu jest popularną praktyką wśród firm?
Gdy przyjrzymy się danym, okazuje się, że zdecydowana większość marketerów deklaruje outsourcing marketingu w swojej firmie. Co więcej, wielu z nich outsourcuje sporą część swoich działań marketingowych.
Potwierdza to m.in. badanie przeprowadzone przez firmę Semrush. Jak możesz zobaczyć na wykresie, 41,4% marek deklaruje, że stosuje podejście hybrydowe, w którym część działań marketingowych zleca podmiotom zewnętrznym, a część realizuje samodzielnie.
Jednocześnie, jak przeczytamy w raporcie Semrush, aż 52,5% marek deklaruje, że generalnie outsourcuje swój marketing.
Źródło: Semrush, 2023
Biorąc pod uwagę, to czego dowiadujemy się z badania Semrush, outsourcing marketingu jest współcześnie bardzo popularną praktyką wśród marek.
Aby jednak lepiej zobrazować skalę popularności outsourcingu działań marketingowych, warto przyjrzeć się jeszcze innym danym.
Dane, o których mowa zostały zgromadzone przez firmę Clutch, która postanowiła sprawdzić, w jakich obszarach działalności firmy najczęściej decydują się na outsourcing.
Marketing cyfrowy w tym zestawieniu znalazł się na 3. miejscu, zaraz za księgowością i IT.
Źródło: Clutch, 2019
Na tym etapie możemy już stwierdzić jednoznacznie – outsourcing marketingu jest nie tylko popularny wśród marek, ale jest jednocześnie jednym z najchętniej outsourcowanych obszarów w firmach.
Pytanie, które pewnie nasuwa Ci się w tym momencie, brzmi – z czego to wynika?
Dlaczego marki decydują się na outsourcing marketingu?
W praktyce głównych powodów jest kilka. Poznamy je dzięki wspomnianemu już badaniu, przeprowadzonemu przez firmę Semrush.
Jak możesz zobaczyć na poniższym wykresie, marki outsourcują marketing przede wszystkim dlatego, że:
Źródło: Semrush, 2023
Jak widzisz, na dwóch pierwszych miejscach znalazły się aspekty, związane z tym, że marka dostrzega pewne, wewnętrzne braki.
I moim zdaniem nie ma w tym absolutnie nic złego.
Co więcej, uważam, że umiejętność marek do dostrzegania swoich słabych stron i odpowiednie ich adresowanie (np. poprzez outsourcing) to cechy marek zdrowych, które są zdolne do skutecznego rozwoju.
Innymi słowy, marki, które potrafią zidentyfikować swoje ograniczenia, a następnie odpowiednio na nie odpowiadać to marki, które rosną najszybciej.
Oczywiście outsourcing marketingu nie jest jedyną skuteczną metodą, by zaradzić barierom wzrostu marki.
Okazuje się jednak, że należy do metod najskuteczniejszych i najchętniej wybieranych przez marki.
Podsumowując tę część, outsourcing marketingu dla wielu marek stanowi pewne rozwiązanie dla luki, która powstaje z racji funkcjonowania firmy na rynku i jej rozwoju.
Luka ta może mieć wymiar kompetencyjny, zasobowy, psychologiczny itd.
Sami jako doradcy marketingowi obsługujemy wielu klientów, którzy w pewnym momencie poczuli, że dotarli do ściany.
Niektórzy dostrzegli, że dotychczas stosowane przez nich metody rozwoju przestały przynosić oczekiwane efekty, inni chcieli coś zmienić w swojej marce, ale nie bardzo wiedzieli, jak się za to zabrać, a jeszcze inni zdali sobie sprawę, że brakuje im ekspertyzy, by taką zmianę skutecznie przeprowadzić i przykładowo stwierdzili, że potrzebują wsparcia dyrektora marketingu z zewnątrz.
Każdorazowo jednak dochodzili do wniosku, że dobrym pomysłem będzie zlecić to zadanie komuś, kto prawdopodobnie wykona je sprawniej i efektywniej.
Są też jednak tacy, którzy do tego stopnia ufają swoim wewnętrznym zdolnościom, że nie decydują się na outsourcing marketingu i wolą niektóre, lub wszystkie działania realizować samodzielnie.
Sprawdźmy zatem, co kieruje takimi markami.
Dlaczego marki decydują się nie outsourcować?
I tutaj znowu z pomocą przychodzi nam ostatnie badanie firmy Semrush, z którego możemy dowiedzieć się, że marketerzy, którzy wolą nie zlecać działań marketingowych podmiotom zewnętrznym, nie robią tego, ponieważ:
Źródło: Semrush, 2023
Bariery wymieniane przez marketerów są zatem naprawdę poważne. W końcu nikt z nas nie chce podejmować inwestycji, które się nie zwrócą, czy tracić kontroli nad tak ważnym procesem organizacyjnym, jakim jest marketing.
Ciekawy jest także trzeci wskazywany powód. W praktyce podstawą jest, by marka mówiła o swoim produkcie, czy usłudze w sposób czytelny, zrozumiały i na tyle prosty, by potencjalny klient zrozumiał ją bez większego problemu.
Taka zdolność przydaje się też oczywiście w sytuacji, gdy marka podejmuje współpracę z zewnętrznymi podmiotami w ramach np. outsourcingu działań marketingowych.
W tej sytuacji kluczem do dobrej współpracy jest dobrze przygotowany brief, który jasno wytłumaczy, czym zajmuje się nasza firma oraz jakie są jej oczekiwania.
Zdaję sobie sprawę, że opowiedzenie o swojej działalności nie zawsze jest prostym zadaniem. W niektórych branżach pojawia się wiele stwierdzeń, czy specyfikacji typowych dla określonej grupy produktów, czy usług, które są kompletnie niezrozumiałe dla przeciętnego Kowalskiego.
Z podobną sytuacją mamy do czynienia m.in. w obszarze strategii marketingowych. Tematy strategiczne są dla wielu skomplikowanym tematem. Jest to jednak całkowicie zrozumiałe – nie każdy jest ekspertem od wszystkiego.
Naszą rolą jest wyjaśnienie takiej osobie tego, czym się zajmujemy, tak, by bez problemu zrozumiała, co dokładnie oferujemy (ponownie – dotyczy to także partnerów biznesowych, z którymi współpracujemy).
Czasami zlecanie procesów marketingowych na zewnątrz organizacji wiąże się zatem nie tylko z kosztami na poziomie finansowym, ale także na poziomach czasu i energii włożonych w tłumaczenia, czym są produkty/usługi sprzedawane przez naszą firmę.
Sprawdźmy zatem, czy to wszystko jest w ogóle warte naszego wysiłku i pieniędzy.
Czy outsourcing marketingu się opłaca?
Tym razem posłużę się badaniem firmy Ascend2 specjalizującej się w prowadzeniu badań marketingowych dla firm.
Badanie to koncentruje się stricte na tematyce skuteczności wdrażania taktyk w zakresie marketingu cyfrowego, jednak moim zdaniem dobrze obrazuje odczucia marketerów w stosunku do outsourcingu działań marketingowych generalnie.
I tak 30% z nich uważa, że najbardziej efektywnym rozwiązaniem jest zlecenie takich działań w pełni specjalistom, 63% natomiast jest zwolennikami stosowania mixu wewnętrznych zasobów z zewnętrznymi.
Źródło: Ascend2, 2018
Marketing jest według marketerów zatem najbardziej skuteczny, gdy realizujemy go we współpracy z zewnętrznymi podmiotami.
I w zasadzie trudno się dziwić. Stosując tego typu podejście, firma zyskuje dostęp do wiedzy i zasobów, których najprawdopodobniej nie posiada w swoich strukturach.
Innymi słowy, outsourcing marketingu może być świetnym uzupełnieniem, czy wsparciem dla działań realizowanych wewnętrznie i w rezultacie dawać tak przez wielu pożądany efekt synergii.
Podsumowując:
Outsouring marketingu może okazać się niełatwym zadaniem. Wiele agencji marketingowych, domów mediowych, czy finalnie firm doradczych podejmuje współprace z firmami na bazie briefów, których przygotowanie czasem stanowi spore wyzwanie. W końcu, tak, jak wspomniałem dobry brief to tak naprawdę klucz do udanej kooperacji, z której obie strony będą zadowolone.
Przeszkodą w przygotowaniu briefu najczęściej jest brak określonych założeń strategicznych, przez co praca nad nim nie tylko pochłania zdecydowanie więcej czasu, niż powinna, ale jej efekt jest niestety często daleki od doskonałości lub “zanieczyszczony” osobistymi przekonaniami na temat marki osoby wypełniającej brief, które przecież nie muszą być uniwersalne dla całej organizacji.
Rozwiązaniem w tej sytuacji jest opracowanie dla marki założeń strategicznych, które pozwolą nam na zachowanie spójności podczas formułowania oczekiwań wobec zewnętrznych kontrahentów, a także znacząco ułatwią wyjaśnienie im, czym nasza marka jest oraz czym chcielibyśmy, żeby była.
Zastanawiasz się jak opracować dobrą strategię marketingową i tym samym zacząć skutecznie outsourcować swoje działania marketingowe?
Sprawdź przygotowany przez nas kurs online ➡️ ABC Strategii Marki i stwórz strategię, dzięki której zaczniesz zlecać zadania podmiotom zewnętrznym, tak, aby zawsze rozumiały one Twoją ideę oraz Twoje oczekiwania wobec ich pracy.
Twój udział w kursie może być pierwszym krokiem do poprawy biznesowych wyników i wejścia na Wyższy Poziom Marketingu 📈