Projektowanie i budowanie marki osobistej (personal branding) jest w dzisiejszych czasach nie tyle modą, co wymogiem. Zwłaszcza, gdy prowadzi się własny biznes lub ma się ambitny plan na owocną karierę w korporacji. Nie jest to pusty kaprys, który ma poprawić nam humor, to zwykła konieczność, jeśli chce się rozwijać jako specjalista na konkurencyjnym rynku.

Marka osobista to najważniejsza marka w naszym życiu. To marka, na której opieramy swoją pozycję zawodową. Od jej jakości zależy nie tylko to, jak postrzegają nas nasi klienci, pracownicy, współpracownicy, ale również to, co robimy i finalnie, ile zarabiamy. Dlatego warto dobrze zaplanować jej rozwój i właściwie tym rozwojem zarządzać.

Ambitny klient

Ostatnio trafił do mnie klient, który jest ambitnym 30 latkiem. Otóż ma On plan na siebie i potrzebuje go ubrać w konkretne ramy. Jest On wysokiej klasy specjalistą, posiadającym bardzo wysokie kompetencje, które są potwierdzone niezwykle trudno osiągalnymi dyplomami i certyfikatami. Jego pozycją wyjściową jest stanowisko menedżerskie w jednej z firm konsultingowych z tzw. wielkiej czwórki.

Po co mu marka osobista?

Mój klient potrzebuje zbudować markę osobistą, ponieważ planuje w wieku 45 lat przejść na emeryturę posiadając minimum 8 mln PLN.

Sposób na realizacje celu ma konkretny: w wieku 32-33 lat awansować na stanowisko na poziomie zarządczym w jednej z największych korporacji działających w Polsce. W wieku 35-37 lat zostać jej prezesem.

Aby dotrzeć na szczyt za 5-7 lat już teraz chce podjąć systematyczne działania prowadzące w tym kierunku. Jednocześnie minimalizując ryzyko popełnienia kosztowych błędów wizerunkowych.

Czy mu się to uda?

Nic nie jest pewne, ale jeśli będzie tak zdeterminowany w proces budowy marki osobistej, jak w proces zdobywania kompetencji, to jest to jedna z tych osób, na które bez problemu postawiłbym pieniądze.

Czym jest Personal Branding dla profesjonalistów?

To świadomy i celowy proces mający za zadanie stworzyć wizerunek profesjonalisty, dzięki któremu przedstawi propozycję wartości na rynku, na którym działa.

Gdybyśmy mieli ująć Personal Branding w ramy definicji, to brzmiałaby ona tak:

„Marka osobista przyjmuje konkretną postać osoby, która tak samo jak marka biznesowa budzi konkretne emocje, składa obietnice, posiada konkretne kompetencje przydatne do realizacji celów – bardzo często dla marki biznesowej, za którą stoi.”

Brzmi to trochę enigmatycznie, ale sprowadza się do dość fundamentalnej tezy: marka osobista to kreacja, przez której pryzmat będą postrzegać cię twoi klienci i która to kreacja pozwoli ci wyróżnić się w morzu marketingowych komunikatów emitowanych przez twoich konkurentów.

Warto jeszcze pamiętać, że prawdziwie silna marka oferuje korzyści nie tylko na poziomie racjonalnym, ale również emocjonalnym (Philip Kotler). Innymi słowy w Personal Brandingu nie chodzi wyłącznie o pokazanie czystych umiejętności i kompetencji, ale również o aktywowanie określonych, pozytywnych emocji, które sprawią, że z daną osobą będzie się chciało współpracować lub ją zatrudnić.

Czy marka osobista = fake it till you make it?

To trudne czasy dla osób udających kogoś kim nie są. Weryfikacja następuje bardzo szybko. Na fake brandzie można wystartować, ale trudno na nim dotrzeć do celu

Silna marka osobista jest prawdziwa. Czyli posiada prawdziwe wartości, szczerą obietnicę, odpowiada na potrzeby grupy docelowej, posiada testymoniale budujące reputację i nieustannie czuwa nad strategicznym pozycjonowaniem

Wg naszego badania: „Personal Branding w Polsce”, aby zbudować silną markę osobistą trzeba mieć know how (84,3%), być autentycznym (74,2%), mieć charyzmę (63,8%), być spójnym(62,4%), a czasem nawet odważnym (41,5%). Marka osobista to nie tylko chwytliwe, modne słowa, ale również proza życia każdego, kto chce w długiej perspektywie dyskontować swój sukces zawodowy.

Prawdziwie silna marka osobista wyrasta z głęboko przemyślanej strategii budującej unikalną pozycję rynkową danej osoby.

Innymi słowy: marka osobista jest czymś znacznie więcej niż na pierwszy rzut oka się wydaje.

co jest niezbedne personal branding

 
ZAPAMIĘTAJ:

Siła marki osobistej opiera się na Know How, autentyczności, charyzmie oraz spójności z wyznawanymi wartościami. Internet nie wybacza udawania i czasy „Fake it till you make it” są już za nami.  Autentyczność jest koniecznym wymogiem. Wymusza to czasem nawet rezygnację z pewnej dozy prywatności.

Dlaczego nie mogę być po prostu sobą? 

Możesz i musisz być sobą, ale w przypadku budowy marki osobistej chodzi o coś więcej, a dokładnie o pewną spójną i konsekwentną komunikację, dzięki której twoi potencjalni i obecni klienci będą w stanie zobaczyć, co jest obszarem, w którym się specjalizujesz i w którym masz sukcesy, a co najważniejsze: za co warto Ci zapłacić.

Jaką fundamentalną zaletę daje właścicielowi małej firmy marka osobista?

Słowo marka i jej synonimy są dziś bardzo modne. Konsumenci chcą czuć się dowartościowani możliwością posiadania markowych produktów. Ponadto na poziomie transakcyjnym, chcą mieć gwarancję bezpieczeństwa zakupu (cena, jakość, dostawa, serwis, itp.). To jest fundamentalna zaleta, którą daje marka i która powoduje, że biznes się kręci i wszyscy są szczęśliwi.

Czy ten mechanizm jest ograniczony wyłącznie do firm, korporacji oferujących swe produkty?

Nie, absolutnie nie. Korzyści jakie daje marka można przenieść z powodzeniem na ludzi i dzięki temu czerpać korzyści w podobny sposób. Możemy nawet zaryzykować stwierdzenie, że wszyscy ludzie mają potencjał, który pozwoli na kreację brandu osobistego.

Wg naszego badania aż 67% respondentów zadeklarowało, że marce osobistej można zapłacić więcej niż osobie bez marki  Zatem możemy stwierdzić, że personal branding jest zwyczajnie dźwignią do budowy większej wartości postrzeganej twojej pracy, a finalnie również do większego wynagrodzenia.

w jakim stopniu personal branding

 
ZAPAMIĘTAJ:

Personal branding jest marketingową dźwignią, która zwiększa wartość postrzeganą i pomaga zarabiać więcej.

A teraz uruchom wyobraźnię i powiedz mi co wybierzesz?

Wyobraź sobie sytuację: wchodzisz do sklepu pełnego produktów, tych produktów są tysiące. Wszystkie gwarantują najwyższą jakość, mają podobne kolorowe i czasem wręcz identyczne opakowania, podobną cenę. Który wybierasz?

Ten, który znasz i któremu ufasz.

Jako konsument lubisz proste i sprawdzone rozwiązania. Nie masz czasu na analizowanie każdego dnia, który proszek do prania jest najlepszy w kategorii. Posługujesz się prostymi schematami. Wyciągasz z zasobów twojej pamięci symbol reprezentujący w danej kategorii bezpieczeństwo zakupu i efektu końcowego, jakim jest czyste i pachnące pranie.

Zazwyczaj gdy wracasz po proszek do prania, kupujesz ten sam. Twoja lista i twój koszyk z tygodnia na tydzień wyglądają podobnie. Czasem coś w nim ląduje na próbę. Potem zostaje na dłużej albo wylatuje, dając szansę innemu produktowi.

Z markami osobistymi jest podobnie. W morzu osób znajdujących się na rynku pracy, tylko nieliczni łapią się na najbardziej lukratywne posady oraz projekty. Cała reszta musi robić swoje, licząc po cichu, że ktoś ich dostrzeże. Problem polega na tym, że najczęściej to się nie sprawdza. Bowiem by w znaczący sposób zmienić swoją sytuację zawodową, trzeba w sposób aktywny podjąć działania, na przykład tak, jak wspomniany na początku tego artykułu menedżer. On doskonale wie, że lista osób, które chciałyby zająć miejsce prezesa w jednej z topowych firm jest większa niż liczba dostępnych miejsc.

Czy marka osobista jest katalizatorem zaufania?

Seth Godin powiedział kiedyś: „Ludzie kupują od Ciebie tylko z dwóch powodów. Po pierwsze, bo przyciągnąłeś ich uwagę. Po drugie, bo zdobyłeś ich zaufanie.”

Trzeba zdawać sobie sprawę, że samo przyciągnięcie uwagi, na przykład kontrowersyjnymi wypowiedziami nie wystarczy. Trzeba jeszcze pamiętać o tym, by wzbudzać zaufanie u odbiorcy przekazu. Wbrew obiegowym opiniom, ważne jest, by nie tylko o Tobie mówili, ale ważne jest również co i w jakim kontekście mówią.

Dlatego kluczowym jest by rozumieć jak wielką pomocą w budowaniu zaufania może być właściwie realizowany Personal Branding.

zaufanie personal branding

 
ZAPAMIĘTAJ:

Ponad 57,4% respondentów deklaruje wyższy poziom zaufania do marek osobistych vs. marek biznesowych. Zaledwie 3,5% deklaruje zdecydowanie niższy poziom zaufania vs. marek biznesowych.

Co by było, gdybyśmy wyszli poza stosowanie słowa marka wyłącznie w odniesieniu do firmy i korporacji? 

Ludzie na rynku biznesowym są w pewnym metaforycznym sensie również produktem. Ta metafora produktowa jest przeze mnie celowo użyta, aby móc łatwiej wykazać podobieństwo pewnych mechanizmów.

Zatem wyobraźmy sobie ciebie i twoją firmę jako jeden z tysięcy wyborów, których musi dokonać twój potencjalny klient.

Wysyłasz swój mailing lub publikujesz post blogowy w social mediach. Jak sądzisz, co się dzieje po drugiej stronie lustra?

Po drugiej stronie zazwyczaj siedzi osoba, która musi dokonać wyboru idealnego oferenta. Jest to twardy orzech do zgryzienia. Sam tego wielokrotnie doświadczyłem prowadząc research podwykonawców dla swojej firmy konsultingowej. Bywa, że na ogłoszenie dostajemy 40-60 odpowiedzi. Możesz mi wierzyć lub nie, po 10-tej obejrzanej ofercie nie pamiętam już, co widziałem i czytałem w pierwszej.

Proces wyboru oferenta jest męczący, pomóż klientowi ułatwić wybór.

Dla mnie prowadzenie procesu pozyskiwania partnerów biznesowych jest zawsze męczące. Przypuszczam jednak, że dla firm, które szukają nowych klientów jest to frustrujące jeszcze bardziej, ponieważ najczęściej wysyłając swoje szablonowe oferty w większości przypadków nie otrzymują nawet odpowiedzi w kwestii zaproszeń na spotkanie i rozmowę o współpracy.

Marka osobista w takim przypadku ma wiele praktycznych zastosowań i szereg korzyści, które dają ci przewagę konkurencyjną, a twoim klientom rękojmie, że to co obiecujesz będzie wykonane. Przede wszystkim jednak pozwala ci przedrzeć się do uwagi klienta, który w powodzi identycznych komunikatów prędzej zwróci uwagę na te, które są emitowane przez znane mu osoby.

Podsumowując:

    • Gdy jesteś marką, w oczach twego klienta masz od początku wyższy kredyt zaufania. Nie musisz udowadniać, że znasz się na swojej pracy. To buduje ogromny komfort zarówno dla klienta, jaki i dla ciebie. Projekty, które mają największy potencjał to te, gdzie ludzie ze sobą współpracują w oparciu o zaufanie.
    • Gdy jesteś marką osobistą dobrze wypozycjonowaną, cena przestaje być głównym kryterium zakupowym. Możesz rozmawiać z klientem o kwestiach merytorycznych zamiast o: „Panie, zrób Pan dla nas pierwszy projekt za darmo, będziesz miał Pan wpis w portfolio”.
    • Gdy jesteś marką osobistą, stosujesz marketingową dźwignię, dzięki której twoja firma ma znacznie więcej leadów niż ta, która wydaje porównywalne pieniądze na marketing. Dzieje się to chociażby przez systematyczne rekomendacje, które otrzymujesz od bieżących klientów i ludzi obserwujących twoje biznesowe poczynania.
    • Gdy jesteś marką osobistą, to co mówisz i piszesz cieszy się większym zaufaniem, niż gdy jesteś tzw „no name”. W czasach, w których króluje content marketing, artykuły sygnowane przez znane i szanowane osoby, generują znacznie większe zainteresowanie i zaangażowanie społeczności
    • Gdy jesteś marką osobistą, w bardzo silny i zarazem naturalny sposób wzmacniasz brand biznesowy, który za tobą stoi. Doskonałym tego przykładem jest historia firmy Apple i Steve’a Jobsa, który nadał tej marce niepowtarzalną osobowość.
    • Gdy jesteś marką osobistą, znacznie łatwiej budujesz kontakty biznesowe. Zaczynasz otrzymywać zaproszenia do wzięcia udziału w konferencjach branżowych, które same w sobie są znakomitą dźwignią do budowy biznesu oraz branżowego networkingu.
    • Gdy jesteś marką osobistą, czerpiesz również korzyści w rekrutacji do zespołu, który chcesz zbudować lub rozwinąć. W takiej sytuacji często wystarczy tylko wspomnieć, że prowadzi się projekt i zapytać czy może ktoś chce się do ciebie przyłączyć. Sam często obserwuję znajomych, uznanych ekspertów, których personal brand świeci jasno i gdy wrzucają mimochodem na social media, że zbierają team do planowanego projektu i szukają chętnych do współpracy, momentalnie uzyskują las rąk chętnych osób zgłaszających się do działania.

Lubisz ten artykuł?
Podziel się ze znajomymi
Polub nasz kanał na Facebooku
aby otrzymywać wpisy bezpośrednio na fejsie.


Jeśli chcesz zwiększyć sprzedaż w Twojej firmie, ale nie wiesz, jak to zrobić, to serdecznie polecam się do współpracy. Jako praktykujący strateg marketingowy pomagam firmom w budowaniu ich przewagi konkurencyjnej opartej o skuteczny marketingowy ekosystem.

Przeszkolone przeze mnie firmy rosną pod kątem sprzedaży średnio 25% rocznie. Rekordzista w ciągu jednego miesiąca zrealizował 5100% ROI z zainwestowanego we współpracę ze mną kapitału i wygenerował przychód w wysokości 175 000 PLN. 

Inny Klient również w ciągu zaledwie miesiąca zwiększył sprzedaż w swojej firmie aż o 300%, a On sam jako osoba odpowiedzialna za marketing zwiększył swoje wynagrodzenie o 100% z tytułu prowizji od sprzedaży.

Jeśli natomiast szukasz dla Twojej firmy doradcy strategicznego, który będzie w stanie pomóc Ci przenieść na twój grunt sprawdzone i skuteczne strategie marketingowe oraz efektywne narzędzia, to napisz do mnie maila. Podpowiem Ci, jak możemy pomóc Ci wejść na Wyższy Poziom Marketingu.

Przedsiębiorcy najczęściej wybierają spośród moich usług:
  1. Konsultacja marketingowa
  2. Szkolenie skuteczny marketing w internecie 
  3. Strategia marketingowa
Zapraszam serdecznie do kontaktu, to może być Twój pierwszy krok do poprawy twoich wyników!
Mój e-mail: m.lodyga@premium-consulting.pl
Mariusz Łodyga

Strateg, konsultant, trener – Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z marketingiem, sprzedażą, Public Relations oraz budowaniem wizerunku – personal & business branding. W biznesie od 16 lat. Założyciel i właściciel marki Premium Consulting. Przeprowadził blisko 300 projektów szkoleniowo-doradczych. Szkoli na zlecenie firm prywatnych, instytucji państwowych oraz uczelni wyższych. Doradza małym firmom, dużym korporacjom oraz urzędom państwowym.