Technologia w marketingu nie jest rzeczą nową, jednak w ostatnim czasie nabrała większego znaczenia niż kiedykolwiek wcześniej. Jest to skutek przede wszystkim pojawienia się (i rozwoju) nowych rozwiązań cyfrowych, a także wywołanych przez nie zmian w zachowaniach klientów.

Wszystko to prowadzi to do sytuacji, w której nowoczesne technologie z roku na rok odgrywają coraz ważniejszą rolę w życiu każdego z nas.

Technologia zmienia to, jak pracujemy, uczymy się, robimy zakupy, spędzamy czas wolny itd.

Dzięki technologii zyskaliśmy wiele nowych możliwości, których jako ludzie nie mieliśmy nigdy wcześniej.

  • Musisz odbyć spotkanie z prezesem firmy, która mieści się na drugim końcu świata? Żaden problem, po prostu wyślij mu link do spotkania np. na Google Meet.
  • Musisz zrobić zakupy, ale natłok obowiązków sprawia, że nie masz czasu? Żaden problem, po prostu złóż zamówienie przez internet, a właściwa firma skompletuje je i dostarczy o określonej porze.
  • Potrzebujesz chwili rozrywki? Żaden problem, po prostu włącz swojego smartfona i przeczytaj fragment e-booka, którego ostatnio kupiłeś.

Mógłbym tak wymieniać bez końca, co tylko pokazuje, jak bardzo nasza rzeczywistość zmieniła się dzięki technologii.

Z perspektywy firmy wszystkie te zmiany dają nowe możliwości na wielu poziomach. Jednym z tych poziomów są działania marketingowe, których skuteczność jest bardzo wrażliwa na zmiany technologiczne.

Zobaczmy zatem, co ostatnio zmieniło się w marketingu.

Jak technologia zmienia współczesny marketing?

Co do tego, że technologia istotnie wpływa na marketing, nie ma już żadnych wątpliwości.

Rewolucja, którą właśnie przechodzimy w związku z rozwojem sztucznej inteligencji, dała jasny komunikat, że status quo w marketingu nie istnieje.

Sztuczna inteligencja to jednak niejedyny obszar martechu (marketing technology), który ukształtował dzisiejszy obraz marketingu. Już od wielu lat na rynku pojawiały się liczne narzędzia, które istotnie oddziaływały na marketing.

Dzisiaj możemy powiedzieć, że z roku na rok zmienia się to, jak zarządzamy procesami, docieramy do konsumentów, przeprowadzamy segmentację grup docelowych, przetwarzamy informacje, prowadzimy analizę danych, dopracowujemy personalizację przekazu, tworzymy content itd.

Wszystko to dzięki narzędziom cyfrowym, które pozwalają na automatyzację wielu procesów, które dotychczas trzeba było przeprowadzać ręcznie.

Z drugiej strony wszystkie te możliwości niosą ze sobą wiele wyzwań, z którymi musi zmierzyć się każdy marketingowiec, chcący pozostać na czasie.

Aby marka mogła utrzymać się na rynku, musi nadążać za zmianami w martechu, a to często oznacza konieczność regularnego wdrażania nowych rozwiązań, a jak zapewne wszyscy wiemy, takie każdorazowe wdrożenie zazwyczaj wiąże się z ponadprogramowymi kosztami.

Pytanie, jak marki radzą sobie z tym wyzwaniem.

Czy firmy nadążają za zmianami w marketingowej technologii?

Okazuje się, że wiele firm zdaje sobie sprawę z wagi technologii w marketingu i aktywnie inwestuje w ten obszar.

Ostatnie lata to czas głębokich zmian na poziomie technologicznym, przez co obecnie firmy są zmuszone wydawać na wdrażanie nowoczesnych technologii więcej niż kiedykolwiek wcześniej.

Widać to np. w wynikach badania przeprowadzonego przez Gartnera, w którym aż 68% marketerów wskazało, że w najbliższym roku ich firma planuje zwiększyć swoje inwestycje w martech.

ile marketerzy przeznacza na martech w przyszlym roku – technologia w marketingu

Źródło: Gartner, 2023

Co ciekawe, aż 19% uważa, że zmiany te będą znaczące.

Oznacza to jedno – marketerzy doskonale zdają sobie sprawę z tego, jak dynamiczne są obecnie zmiany w technologii i robią wszystko, aby nie pozostać w tyle.

Trend ten jednak nie jest zupełnie nowy.

W kwestii technologii rok 2023 nie jest żadnym punktem zwrotnym, a raczej kolejnym etapem w postępującej od dawna przemianie technologicznej.

Wystarczy, że spojrzymy na dane zebrane przez firmę eMarketer, która prezentuje wydatki firm (tym razem tych działających w USA) na martech w poszczególnych latach.

zmiana wydatkow na martech w latach – technologia w marketingu

Źródło: eMarketer, 2023

Jak widać na wykresie, tempo zmian w wydatkach na martech aktualnie nieco zmalało, co nie znaczy, że jest ono małe.

Firmy każdego roku przeznaczają na martech gigantyczne sumy pieniędzy. Pytanie, które można sobie w tym miejscu postawić, brzmi – jaki jest cel tych wielkich inwestycji?

Dlaczego technologia w marketingu jest dla marek tak ważna?

Zgodnie z badaniem przeprowadzonym przez firmę Ascend2 głównym powodem, dla którego firmy decydują się na wdrażanie technologii marketingowych jest zwiększenie wydajności marketingu.

glowne cele inwestowania w martech – technologia w marketingu

Źródło: Ascend2, 2023

Na kolejnych miejscach znalazły się m.in. zwiększenie ROI, czy usprawnienie procesów decyzyjnych.

Innymi słowy, firmy inwestując w martech chcą najczęściej usprawnić działanie marketingu, a także generować większe zyski.

Trzeba pamiętać, że wszystkie zmiany te mają także swoje drugie dno.

Rozwój technologii idzie oczywiście w parze z wymaganiami, jakie firmy stawiają przed pracownikami swoich działów marketingu.

W efekcie nacisk na umiejętności techniczne pracowników marketingu jest coraz większy.

Jakie umiejętności powinien obecnie posiadać marketer idealny?

Według ostatniego badania przeprowadzonego przez firmę Chief Marteczdolność zrozumienia technologii marketingowych znajduje się na drugim miejscu umiejętności pożądanych u marketerów.

wazne umiejetnosci marketera – technologia w marketingu

Źródło: Chief Martec, 2023

Na pierwszym miejscu znalazła się kreatywność, która na ten moment wciąż wygrywa z technologią w kategorii zdolności oczekiwanych w dziale marketingu.

Sam fakt, że obie te cechy tj. kreatywność i umiejętność zrozumienia technologii marketingowych znalazły się w tym zestawieniu tak blisko siebie, pokazuje, jak zróżnicowany w swoim skillsecie musi być współczesny marketer.

Podsumowując:

    • Ostatnie lata przyniosły daleko idące zmiany technologiczne zarówno w życiu codziennym, jak i w biznesie.
    • Z racji, że technologia rozwija się obecnie bardzo szybko, firmy coraz więcej inwestują w martech, aby nie pozostać w tyle.
    • Głównym celem, jakie firmy stawiają sobie, wdrażając nowe technologie w marketingu, jest zwiększenie jego wydajności.
    • Zmiany technologiczne w organizacji idą w parze ze zwiększeniem nacisku na umiejętności czysto techniczne wśród pracowników działu marketingu.

Jeśli szukasz sposobu, na to, jak rozwijać swój biznes, docierać do nowych klientów, obecnych zatrzymywać na dłużej, a jednocześnie zwiększać zyskowność, to jesteś w dobrym miejscu.

Jestem strategiem marketingowym i pomagam moim klientom osiągać więcej.

W jaki sposób mogę pomóc także Twojej firmie?

  • Opracowując strategię marketingową dla Twojej marki - Jeden z naszych klientów, który skorzystał z naszego doradztwa strategicznego oraz nadzoru egzekucyjnego odnotował w jego biznesie wzrost sprzedaży o 300 procent, w zaledwie kwartał od rozpoczęcia naszej pracy wdrożeniowej - notując pierwszy raz w jego historii przychód powyżej jednego miliona PLN netto miesięcznie.
  • Szkoląc Twoich pracowników - przeszkoleni przeze mnie pracownicy zwiększają wartość sprzedaży, nawet o 100% rocznie. Rekordzista w ciągu jednego miesiąca zrealizował 5100% ROI z zainwestowanego we współpracę ze mną kapitału.
  • Doradzając Ci w formie konsultacji indywidualnych - to najszybszy sposób na problemy i wątpliwości nie cierpiące zwłoki.
Przedsiębiorcy najczęściej wybierają spośród moich usług:
  1. Sprawdź > Konsultacja marketingowa
  2. Sprawdź > Doradztwo marketingowe
  3. Sprawdź > Doradztwo marketingowe B2B
  4. Sprawdź > Doradztwo marketingowe B2C
  5. Sprawdź > Marketingowe warsztaty strategiczne online
  6. Sprawdź > Strategia marketingowa

Nie czekaj dłużej – to może być Twój pierwszy krok do poprawy wyników i wejścia na Wyższy Poziom Marketingu.

m.lodyga@premium-consulting.pl
Pod blog ABC strategii marki 22 4 - Technologia w marketingu – jak duża jest jej rola?

Strateg marketingowy

Mariusz Łodyga to doświadczony strateg marketingowy i założyciel marki Premium Consulting. Ma ponad 20-letnie doświadczenie w biznesie i przeprowadził już ponad 300 projektów doradczych i szkoleniowych. Współpracuje z renomowanymi markami, takimi jak Allegro, Santander, Aviva, Orange, Warta S.A. itd. Jego celem jest wprowadzenie klientów na Wyższy Poziom Marketingu i pomaganie im w osiąganiu strategicznych celów.