User Generated Content to jeden z najpotężniejszych rodzajów treści, powszechnie stosowanych w marketingu online. Dzięki niemu marki mają wyjątkową możliwość, by przyciągać rzesze fanów i angażować ich do wejścia z nimi w głęboką relację bazującej na obustronnych korzyściach.

Czym jest user generated content i dlaczego tak ważne jest, by Twoja marka dbała o jego ciągłe powstawanie? O tym przeczytasz w dzisiejszym wpisie.

Jeśli zaliczasz się do grupy statystycznych użytkowników internetu, to najprawdopodobniej zdarzyło Ci się kiedyś udostępnić w nim zdjęcie/wideo, napisać opinię, czy po prostu publicznie podzielić się swoimi przemyśleniami na jakiś temat.

Istnieje też duża szansa, że publikując te treści zaprezentowałeś (być może nieświadomie) produkt lub usługę jakiejś marki.

W przypadku zdjęcia mogło być to np. miejsce, w którym na nim byłeś, koszulka, którą miałeś na sobie, czy kawa, którą trzymałeś w ręku.

Niezależnie jednak gdzie, kiedy i w czym byłeś na wspomnianym zdjęciu, stworzyłeś UGC (User Generated Content), tym samym przysługując się brandowi, który został uwieczniony na Twojej fotografii.

W praktyce do UGC możemy zaliczyć wszelkie treści generowane przez użytkowników internetu.

Nie muszą być to wcale treści, w których celowo nawiązujesz do konkretnej marki (co nie zmienia faktu, że marki najprawdopodobniej chciałyby, żeby tak właśnie było), ale wszystko to, co jako zwykły użytkownik publikujesz w internecie.

Z drugiej jednak strony niepokazanie żadnego brandu na danym materiale, np. zdjęciu, czy wideo może być trudniejsze niż się wydaje.

Jednocześnie marki walczą o to, aby to właśnie ich produkty/usługi, jak najczęściej pojawiały się w tego typu treściach, tworzonych przez użytkowników.

Dlaczego to dla nich takie ważne?

Odpowiedź jest prosta. User Generated Content to dla marek najczęściej bezpłatna (lub częściowo bezpłatna) forma promocji.

Jest to dla nich tym bardziej opłacalne, że UGC jest formą treści, z którą spędzamy sporą część swojego dnia.

Zgodnie z badaniem przeprowadzonym przez firmę Wyng (specjalizującą się w doradztwie w zakresie budowania zaangażowania wśród odbiorców marki) przeciętnie spędzamy nawet 5,4 godzin dziennie z treściami typu UGC.

czas spedzany przez konsumentow na czytaniu ugc – User Generated Content

Źródło: Wyng, 2024

Zestawiając to z innymi danymi dotyczącymi czasu, jaki spędzamy w internecie (zgodnie z badaniem Statisty ok. 7 godzin dziennie), można powiedzieć, że User Generated Content pochłania nam zdecydowaną większość tego czasu.

Z perspektywy marek jest to czas, którego nie można tak po prostu zaprzepaścić.

Dlaczego?

Poznaj 5 powodów, dla których Twój biznes potrzebuje UGC.

1. Treści pochodzące od użytkowników są postrzegane jako bardziej autentyczne i godne zaufania

Z badania przeprowadzonego przez firmę Nosto (dostarczającą platformę wspierającą e-commerce) wynika, że 60% konsumentów wskazuje treści wygenerowane przez użytkowników, jako najbardziej autentyczne.

ktory typ tresci jest najbardziej autentyczny – User Generated Content

Źródło: Nosto, 2021

Treści tworzone przez marki znalazły się na drugim miejscu z wynikiem 3-krotnie niższym.

Oznacza to, że w oczach odbiorcy User Generated Content to treści wyjątkowe, bardziej unikatowe i przede wszystkim szczere.

W świecie, w którym fake newsy mogą czaić się za każdym rogiem, szczerość jest ceniona bardziej niż kiedykolwiek wcześniej.

Nic więc dziwnego, że użytkownicy internetu poszukują autentyczności.

To, że coraz rzadziej dostrzegają ją w przekazie marek, może być wynikiem negatywnych doświadczeń z brandami, które w przeszłości nie dowiozły swojej obietnicy lub po prostu faktu, że jako ludzie jesteśmy generalnie bardziej skłonni do ufania innym ludziom niż bezosobowym markom.

Jest to coś, na co jako pojedyncza marka nie mamy żadnego wpływu – treści marek są postrzegane jako mniej autentyczne niż treści generowane przez użytkowników i tego już nie zmienimy.

Najskuteczniejszym wyjściem z tej sytuacji jest nieustanne zachęcanie swoich odbiorców do tworzenia własnych treści, które skutecznie zwiększą postrzeganą autentyczność naszej marki.

Takie zachęcanie może dotyczyć przykładowo pisania opinii, które także są jedną z form UGC. Tym bardziej że zgodnie z raportem firmy Tint (specjalizującej się we wspieraniu marek w generowaniu UGC) według 72% konsumentów opinie użytkowników są bardziej wiarygodnie niż treści generowane przez markę.

opinie klientow sa bardziej wiarygodne – User Generated Content

Źródło: Nosto, 2022

Wniosek jest zatem taki, że jeśli myślisz o budowaniu autentycznej, godnej zaufania marki – zachęcanie odbiorców do tworzenia własnych treści na jej temat będzie jednym z najskuteczniejszych sposobów, by cel ten osiągnąć.

2. User generated content ma bezpośredni wpływ na sprzedaż

Jak przeczytamy w raporcie firmy EmbedSocial (zajmującej się wspieraniem marek w budowaniu zaufania klientów), 75% konsumentów uważa, że User Generated Content ma duży wpływ na ich decyzje zakupowe.

wplyw ugc na decyzje zakupowe – User Generated Content

Źródło: EmbedSocial, 2024

Jak to rozumieć?

W praktyce dane te mówią nam, że nasz przeciętny odbiorca po zobaczeniu treści, w której pojawia się nasza marka, może być bardziej skłonny do zakupu naszego produktu lub usługi.

Może być to przykładowo opinia naszego aktualnego klienta, zdjęcie, na którym klient używa naszego produktu, lub wprost chwali się nim w mediach społecznościowych itp.

Takie treści sprawiają, że sposób, w jaki odbiorcy postrzegają naszą markę, ulega zmianie.

Aktywuje się społeczny dowód słuszności – jeśli on/ona jest zadowolony z tego produktu, to być może ja też będę. Nic tak nie motywuje do zakupu tak, jak rzesza zadowolonych klientów marki.

Co więcej, okazuje się, że User Generated Content może być też skuteczny, gdy mowa nie tylko o użytkownikach, którzy się z tymi treściami zapoznają, ale także o tych, którzy je tworzą.

Zgodnie ze wspomnianym już raportem EmbedSocial prawdopodobieństwo, że użytkownik dokona zakupu, jest o 51% większe, gdy użytkownik ten udostępnił wcześniej treść należącą do tej marki.

ugc a sklonnosc do zakupu – User Generated Content

Źródło: EmbedSocial, 2024

Oznacza to mniej więcej tyle, że użytkownicy, którzy w przeszłości udostępniali treści marki, są wysoce skłonni do kontynuowania swojej relacji z marką, która z dużym prawdopodobieństwem będzie prowadziła do zakupu.

3. Brak treści pochodzących od użytkowników może być poważną barierą na ścieżce zakupowej

Sytuacja, w której konsument nie może znaleźć w internecie treści typu UGC, jest dla niego alarmująca.

Gdy takie treści do niego nie docierają, jego zdanie na temat marki ulega pogorszeniu, co może drastycznie zmniejszyć szanse na to, że finalnie dokona zakupu.

W praktyce brak treści pochodzących od użytkowników marki oznacza dla konsumenta brak punktów zaczepienia, na których mógłby zbudować swoje zaufanie do marki. A brak zaufania znacząco utrudnia, jeśli nie uniemożliwia decyzję o zakupie.

Potwierdza to m.in. badanie przeprowadzone przez firmę SocialMedia Today (dostarczającą insighty w obszarze social media). Zgodnie z nim, w przypadku gdy treści typu UGC są trudno dostępne:

    • 35% konsumentów uważa, że szansa na dokonanie zakupu jest mniejsza,
    • 32% konsumentów wstrzyma się z decyzją zakupową, dopóki nie zrobią głębszego researchu,
    • 23% konsumentów deklaruje, że będzie miało problemy z podjęciem decyzji zakupowej.

skutki braku opinii o marce – User Generated Content

Źródło: SocialMedia Today, 2017

Kluczem do skutecznego konwertowania odbiorców do klientów jest zatem to, by jej użytkownicy mówili i pisali o niej w internecie.

W sytuacji, gdy nie będą tego robić, jej potencjał na przyciąganie nowych klientów może być znacznie niższy.

4. W Twojej grupie docelowej mogą być osoby, które lubią tworzyć własne treści

Badania pokazują, że niektóre grupy społeczne są bardziej skłonne do tworzenia własnych treści niż inne.

Zgodnie z badaniem przeprowadzonym przez firmę EmbedSocial ponad 70% wszystkich treści generowanych przez użytkowników pochodzi od osób zaliczających się do milenialsów.

milenialsi napedzaja tworzenie ugc – User Generated Content

Źródło: EmbedSocial, 2024

Co więcej, milenialsi spędzają także 30% swojego czasu w internecie na poszukiwaniu treści typu UGC, a zaledwie 1% z nich uważa, że treści tworzone przez markę są dla nich atrakcyjniejsze niż treści UGC.

Pokolenie milenialsów jest zatem prawdziwą siłą napędzającą produkcję treści pojawiających się w internecie.

Jeśli znajdują się oni w Twojej grupie docelowej, zachęcanie ich do tworzenia własnych treści może przynieść wyjątkowo dobre efekty i tym samym napędzać wzrost Twojej marki.

5. User generated content może odciążyć Twój dział marketingu i pomóc zaoszczędzić środki

Kontynuując przegląd raportu EmbedSocial, znajdziemy jeszcze inne ciekawe dane. Okazuje się, że 41% marketerów uważa, że jest przytłoczona ilością zadań, jeśli chodzi o kwestię tworzenia contentu.

marketerzy sa przytloczeni tworzeniem tresci – User Generated Content

Źródło: EmbedSocial, 2024

W przypadku, gdy content nawiązujący do Twojej marki zaczynają tworzyć jej użytkownicy, po pewnym czasie możesz wypracować sobie sytuację, w której część obowiązków content marketingowych dosłownie przejmą Twoi odbiorcy.

Jest to oczywiście sytuacja dogodna dla działu marketingu, który będzie mniej obciążony tematem tworzenia contentu i będzie mógł skoncentrować swoje siły na innych zadaniach.

Poza tym pojawianie się w internecie treści typu UGC dotyczących Twojej marki nie tylko pozwala zaoszczędzić czas, ale też pieniądze.

Według badania przeprowadzonego przez agencję SEO – Search Logistics, 87% marek, które wykorzystują User Generated Content w ramach swoich działań marketingowych, oszczędza pieniądze.

mugc a oszczednosci – User Generated Content

Źródło: Search Logistics, 2024

Korzyści z posiadania bazy odbiorców, którzy sami generują treści na temat marki, są zatem niezliczone.

Dzięki nim możemy tak naprawdę oddziaływać na całą ścieżkę zakupową naszych klientów tj. od momentu poznania marki, aż do etapu budowania z nią głębszej relacji.

Wszystko, co musisz zrobić, to odpowiednio zachęcić ich do tworzenia tych treści. Jeśli czujesz, że potrzebujesz pomocy w tym temacie, skorzystaj ze wsparcia doradców marketingowych, którzy dysponują dogłębną wiedzą w zakresie działania tego typu mechanizmów.

Podsumowując:

    • Treści generowane przez użytkowników Twojej marki są postrzegane jako bardziej autentyczne i godne zaufania niż treści tworzone bezpośrednio przez Twoją markę.
    • User Generated Content oddziałuje bezpośrednio na skłonność Twoich odbiorców do zakupu. W przypadku, gdy te treści skutecznie do nich docierają, chętniej będą oni kupować Twoje produkty i usługi. W przypadku, gdy tych treści nie mogą znaleźć, może dojść do sytuacji, w której całkowicie zrezygnują z zakupu.
    • W Twojej grupie docelowej mogą być osoby, które lubią tworzyć własne treści. Badania wykazują, że milenialsi są odpowiedzialni za 70% treści UGC dostępnych w internecie.
    • Pojawiający się w internecie User Generated Content dotyczący Twojej marki może odciążyć Twój dział marketingu z zadań związanych z content marketingiem i pozwoli im skupić się na innych obowiązkach.

Przekonanie odbiorców do tworzenia własnych treści, w których pojawi się Twoja marka, może być trudnym zadaniem. Samo namawianie ich może okazać się niewystarczające, tym bardziej, gdy nie odczuwają oni do Twojej marki emocjonalnego przywiązania.

Jednym ze skutecznych sposobów na zwiększenie ich skłonności do tworzenia takich treści może być opracowanie strategii marketingowej, w której określisz konkretne założenia dla skutecznego budowania relacji ze swoimi odbiorcami.

Tworząc strategię, jasno ustalisz, do kogo kierujesz swój przekaz, co cechuje te osoby, gdzie można je spotkać, jakie są ich potrzeby itp. Wszystkie te informacje są niezwykle pomocne, gdy myślisz o zbudowaniu ze swoją grupą docelową trwałej więzi.

Zastanawiasz się jak stworzyć dobrą strategię marketingową i tym samym skutecznie zachęcać swoich odbiorców do tworzenia własnych treści na temat Twojej marki?

Sprawdź przygotowany przez nas kurs online ➡️ ABC Strategii Marki i opracuj strategię, dzięki której zwiększysz ilość tworzonego UGC dotyczącego Twojej marki i tym samym podniesiesz skuteczność prowadzonych działań marketingowych.

Twój udział w kursie może być pierwszym krokiem do poprawy biznesowych wyników i wejścia na Wyższy Poziom Marketingu 📈


Strateg marketingowy

Mariusz Łodyga to doświadczony strateg marketingowy i założyciel marki Premium Consulting. Ma ponad 20-letnie doświadczenie w biznesie i przeprowadził już ponad 300 projektów doradczych i szkoleniowych. Współpracuje z renomowanymi markami, takimi jak Allegro, Santander, Aviva, Orange, Warta S.A. itd. Jego celem jest wprowadzenie klientów na Wyższy Poziom Marketingu i pomaganie im w osiąganiu strategicznych celów.