Social media marketing. Trzy słowa, które zmieniają oblicze biznesu. Podczas spotkań z klientami oraz na szkoleniach pytany jestem, czy warto firmom inwestować w obecność w mediach społecznościowych. Przecież już drukują ulotki, mają wizytówki, a strona www posiada informacje o firmie. Hmm, na tak postawioną sprawę odpowiedź pozostaje jedna: something went wrong!

Czasy, w których wystarczyło wydrukować broszurkę, ulotkę, dać ogłoszenie do gazety by sprzedawać, możemy już wstawić w przegródkę „dane historyczne”. Dziś w dobie świadomego konsumenta dotarcie do niego jest dużo bardziej złożone. Co się zmieniło?

Technologia, social media marketing oraz współczesna komunikacja

Zmianie ulega technologia, z której korzystamy oraz jej dostępność. Sam doskonale pamiętam czasy, gdy moim marzeniem było posiadanie stałego łącza w domu. Dziś  dostępem do internetu możemy cieszyć się nie tylko w domowych zaciszach, ale praktycznie wszędzie. Począwszy od biura, przez kawiarnie (autor tego tekstu pisze właśnie w Icoffee), czy nawet na plaży (jeśli gdzieś wystarczająco blisko stoi maszt operatora komórkowego). Zatem uogólniając: net jest niemal wszędzie, nawet tam gdzie nie dociera Kuba Wojewódzki:)

Kolejny przełom, jaki dokonał się, to upowszechnienie się portali społecznościowych takich jak FB, Twitter, Flickr, Pinterest, Instagram, itp. Populacja w tych tylko paru wymienionych sięga miliarda ludzi. Czy jako marketer możesz zignorować tak poważny trend? Moja odpowiedź brzmi: nie możesz i nie chcesz!

Kiedy pada już odpowiedź na pytanie, czy warto być w mediach społecznościowych, trzeba się zapytać, czy media społecznościowe to samograj, który wystarczy „odpalić” by móc spokojnie zacząć liczyć zyski z prowadzonego biznesu?

Kontent is king – a media społecznościowe kochają króla!

Tu pojawia się trudność. Bo przecież wiemy, że każde z wymienionych mediów charakteryzuje się innym rodzajem komunikacji. Zatem jeśli inaczej komunikujemy, to również innego rodzaju treść tam publikujemy. Co to w praktyce oznacza dla przedsiębiorstwa? W pierwszej kolejności okazuje się, że musimy się pochylić nad każdym z tych kanałów i do każdego z nich przygotować treść. Po drugie: każdemu z kanałów musimy poświęcać nasz czas i uwagę. Nie ma nic gorszego jak biznesowa komunikacja prowadzona w trybie „spam”. Po trzecie – stale monitorujemy poziom zaangażowania naszych „rozmówców”. Dzięki temu będziemy w stanie ocenić, czy kierunek komunikacji jaki przyjęliśmy, jest skuteczny czy wręcz przeciwnie.

Jakie błędy popełniają firmy funkcjonujące w mediach społecznościowych?

    • Pierwszy i kardynalny błąd to przeświadczenie zarządzających, że media społecznościowe muszą sprzedawać, bo jak nie sprzedają, to znaczy, że Social Media Marketing nie działa.
    • Komunikowanie w trybie „Spam” – zasypywanie swoich interesariuszy treścią słabą, nie wnoszącą wartości użytkowej dla czytających.
    • Nastawienie na budowanie popularności, zamiast na dawanie wartości. Popularność przemija,  podczas gdy wartość pozostaje i daje długofalowo firmie więcej.
    • Traktowanie mediów społecznościowych jako przejściową modę, w której trzeba uczestniczyć, pomimo że nie rozumie się jej specyfiki. W takim przypadku lepiej pozostać na zewnątrz.
    • Brak autentycznego zaangażowania w dialog przez zarządy firm. Zlecanie „społecznościówki” stażystom bądź praktykantom. To świetni ludzie, ale to nie oni powinni reprezentować firmę w tak kluczowym odcinku.

Podsumowując:

Wiemy, że warto być obecnym w mediach społecznościowych. Wiemy, że jest to złożony proces przebiegający w wielu kanałach. Wiemy również, że jak każde kluczowe dla firmy przedsięwzięcie wymaga zaangażowania strategicznych zasobów biznesu: ludzi, środków finansowych, technologii.


Jeśli szukasz sposobu, na to, jak rozwijać swój biznes, docierać do nowych klientów, obecnych zatrzymywać na dłużej, a jednocześnie zwiększać zyskowność, to jesteś w dobrym miejscu.

Jestem strategiem marketingowym i pomagam moim klientom osiągać więcej.

W jaki sposób mogę pomóc także Twojej firmie?

  • Opracowując strategię marketingową dla Twojej marki - Jeden z naszych klientów, który skorzystał z naszego doradztwa strategicznego oraz nadzoru egzekucyjnego odnotował w jego biznesie wzrost sprzedaży o 300 procent, w zaledwie kwartał od rozpoczęcia naszej pracy wdrożeniowej - notując pierwszy raz w jego historii przychód powyżej jednego miliona PLN netto miesięcznie.
  • Szkoląc Twoich pracowników - przeszkoleni przeze mnie pracownicy zwiększają wartość sprzedaży, nawet o 100% rocznie. Rekordzista w ciągu jednego miesiąca zrealizował 5100% ROI z zainwestowanego we współpracę ze mną kapitału.
  • Doradzając Ci w formie konsultacji indywidualnych - to najszybszy sposób na problemy i wątpliwości nie cierpiące zwłoki.
Przedsiębiorcy najczęściej wybierają spośród moich usług:
  1. Sprawdź > Konsultacja marketingowa
  2. Sprawdź > Dyrektor marketingu na godziny
  3. Sprawdź > Doradztwo marketingowe
  4. Sprawdź > Doradztwo marketingowe B2B
  5. Sprawdź > Doradztwo marketingowe B2C
  6. Sprawdź > Marketingowe warsztaty strategiczne online
  7. Sprawdź > Strategia marketingowa

Nie czekaj dłużej – to może być Twój pierwszy krok do poprawy wyników i wejścia na Wyższy Poziom Marketingu.

m.lodyga@premium-consulting.pl
Pod blog ABC strategii marki 22 4 - Social media marketing - czy warto firmom angażować się w media społecznościowe?

Strateg marketingowy

Mariusz Łodyga to doświadczony strateg marketingowy i założyciel marki Premium Consulting. Ma ponad 20-letnie doświadczenie w biznesie i przeprowadził już ponad 300 projektów doradczych i szkoleniowych. Współpracuje z renomowanymi markami, takimi jak Allegro, Santander, Aviva, Orange, Warta S.A. itd. Jego celem jest wprowadzenie klientów na Wyższy Poziom Marketingu i pomaganie im w osiąganiu strategicznych celów.