Założenie własnej firmy nigdy w historii nie było tak łatwe jak dziś. Wg. szacunków IXP Marketing każdego roku na rynek wprowadzanych jest 21 tysięcy nowych marek, jednak niecały rok później 70% z nich wypada z gry. 

Praktycznie każdy, kto dziś ma pomysł na biznes może jutro zostać przedsiębiorcą. Ma to swoje ogromne zalety, ale ma też jedną ogromną wadę. Nigdy dotąd nie było tak niskiego progu wejścia do biznesu, przez co konkurencja na rynku jest silna jak nigdy przedtem. Istnieje wielkie prawdopodobieństwo, że nasz genialny sposób na własną firmę, ktoś już skutecznie realizuje.

Dlatego tak bardzo ważnym jest umiejętność wywalczenia uwagi dla swojego pomysłu ze strony inwestorów lub przyszłych klientów. Hasło „wyróżnij się albo zgiń” jest dziś szczególnie aktualne.

Jakie trzy wyzwania stoją wyzwania przed nowymi biznesami? 

Przed nowymi biznesami widzę parę wyzwań, pierwszym z nich jest ogrom konkurentów. Każdego roku wprowadzanych jest na rynek 156 000 nowych produktów, co daje jeden na każde trzy minuty. Ciemną stroną tego bogactwa urodzaju jest to, że w pierwszym kwartale odpada z rynku średnio 60% (EU) – 80% (USA) z nich, a w przypadku Japonii, współczynnik „klęski” sięga aż 97%. 

Nie byłoby w konkurencji nic złego, gdyby nie to, że w Polsce nabywcy szukają zazwyczaj najtańszych rozwiązań. Zawsze znajdzie się jakiś typiarz, który postanowi zrobić Twoją pracę taniej od Ciebie. ...bo akurat zaczął i robi sobie portfolio. ... bo bycie najtańszym to jego jedyna strategia cenowa. ...bo ktoś ustawił przetarg i wygrywa tylko znajomy królika lub najniższa cena, itp.

Drugim wyzwaniem, które widzę jest jednolitość oferty na rynku. To znaczy, wszystko wygląda tak samo i robi to samo. Czyli nie pozwala klientowi uruchomić pozytywnych emocji, które mogą go zmotywować do zakupu. To kosztowny błąd nie premiowany wysoką marżą. Zapamiętaj: emocje najsilniej motywują nas do działania. Znajdź potrzebę i porusz emocje – Twoi klienci zareagują zakupami.

By poruszać emocje możesz na przykład zadbać o wizerunek w internecie. Znam wiele ubiznesów, które sprawiają wrażenie jakby nie rozumiały, że w XXI wieku komunikacja cyfrowa stanowi fundament. Dziś jeszcze sobie radzą, ale za moment może być znacznie gorzej.

W dobie WordPress’a możesz praktycznie dowolnie zarządzać treścią swojej strony www. Przy odrobinie pomocy możesz nawet mieć bardzo modny i zwyczajnie mówiąc – profesjonalny layout. Używam słowa „profesjonalny” celowo. Bo jeśli coś można skopać na dzień dobry, to właśnie tę kwestię. Ten obszar oczywiście w kreacji jest znacznie bardziej skomplikowany niż samo słowo „profesjonalny” sugeruje. Chodzi o to, że efekt końcowy zwyczajnie musi się podobać klientom i budować określone, pozytywne wrażenia. Budować wiarygodność i skłaniać do zakupu.

Trzecim wyzwaniem, które dostrzegam przed adeptami biznesu jest brak strategii komunikacji. Czyli w wielkim uproszczeniu, brak pomysłu na komunikację marki z jej przyszłymi klientami. Bo przecież należy wiedzieć, do kogo będzie adresowana usługa lub produkt, a jeśli się to już wie, to trzeba ustalić jakim językiem będziemy się zwracać do odbiorców oraz jakimi kanałami będziemy z nimi się kontaktowali. Wybrane kanały będą punktami styku marki z klientami. Trzeba również wiedzieć, że marka może mieć kilkadziesiąt punktów styku i w każdym z nich różnić się rodzajem komunikacji.

Osobiście odnoszę wrażenie, że wiele firm nie przywiązuje wagi do jakości treści, którą publikują. W pewnym sensie równie dobrze mogłyby te firmy umieścić w swoich materiałach „lorem ipsum”. Skutek perswazyjny byłby zbliżony.

Co możesz zrobić aby na tym tle zabłysnąć i po co mi branding?

Jeśli wprowadzasz nową firmę, to może będzie rozsądnym przed wprowadzeniem jej do obiegu spotkać się z kimś kto pomoże Tobie tak zaprojektować wizerunek Twojego biznesu, by na przykład: jeśli działasz w nieruchomościach nie budować choćby logotypu z daszkiem jak niemal wszyscy w tej branży lub jeśli jesteś prawnikiem i nie możesz się reklamować wprost, to dowiesz się jak możesz sprawić, by klienci wybrali właśnie Twoją kancelarię, mimo nie stosowania klasycznej reklamy. Specjaliści od brandingu pomogą Tobie również przygotować strategię treści dopasowaną do Twojej grupy docelowej, dzięki czemu znacząco poprawisz konwersję.

Dobry pomysł wart 200 000 PLN

Wspominam Ci o tym wszystkim, ponieważ głęboko wierzę, że nie trzeba milionów, by robić miliony. Niestety trzeba mieć „odrobinę” wiedzy o tym co działa w marketingu, a co nie oraz co daje nam dobrze zaprojektowany i wdrożony wizerunek. Mam nadzieję, że wybijesz się ponad myślenie: „w Polsce się nie da”.

Gdy ma się dobry pomysł, to kapitał z rynku można zebrać bardzo szybko. Dziś brak kapitału finansowego nie jest problemem. Dziś trzeba mieć know how (rozumiane jako pomysł na model biznesowy).

Piszę o tym w oparciu o obserwację rynku ale też i własne doświadczenie. W 2006 roku uzyskałem od inwestorów w ciągu trzech tygodni ponad 200 000 PLN. Byłem wręcz zaskoczony łatwością z jaką udało się to przeprowadzić. Pamiętam, że na spotkanie z niemieckim inwestorem przygotowałem specjalnie opracowany pod niego biznes plan, którego nawet nie zdążyłem zaprezentować w szczegółach, ponieważ po 10 minutach rozmowy usłyszałem: Wchodzę w to.

Dziś gdy sobie przypomnę tamtą chwilę, to dochodzę do wniosku, że tak szybka decyzja była poparta wiarą tego inwestora w moje umiejętności brandingowe.

Po ośmiu miesiącach odsprzedałem swoje udziały, dzięki czemu mogłem w 2007 roku założyć własną firmę, którą prowadzę z powodzeniem do dziś.

Podsumowując:

Jeśli istnieje jakieś remedium na kłopoty z rozwinięciem skrzydeł w biznesie, to na pewno nie będzie to jedno cudowne narzędzie ani nawet nie będzie to jakaś cecha osobowości, która pokona wszelkie bariery. Natomiast jeśli miałbym wskazać obszar, w który skutecznie inwestuję, to będzie to właśnie branding. Bo to właśnie umiejętność tworzenia dochodowych produktów i wartościowych relacji przez jedenaście lat prowadzenia trzech różnych firm pozwoliły mi przejść suchą stopą przez wszystkie kryzysy oraz czerpać korzyści z każdej hossy, którą mieliśmy okazję się w tym okresie cieszyć.

Czego i Tobie serdecznie życzę.


Jeśli szukasz sposobu, na to, jak rozwijać swój biznes, docierać do nowych klientów, obecnych zatrzymywać na dłużej, a jednocześnie zwiększać zyskowność, to jesteś w dobrym miejscu.

Jestem strategiem marketingowym i pomagam moim klientom osiągać więcej.

W jaki sposób mogę pomóc także Twojej firmie?

  • Opracowując strategię marketingową dla Twojej marki - Jeden z naszych klientów, który skorzystał z naszego doradztwa strategicznego oraz nadzoru egzekucyjnego odnotował w jego biznesie wzrost sprzedaży o 300 procent, w zaledwie kwartał od rozpoczęcia naszej pracy wdrożeniowej - notując pierwszy raz w jego historii przychód powyżej jednego miliona PLN netto miesięcznie.
  • Szkoląc Twoich pracowników - przeszkoleni przeze mnie pracownicy zwiększają wartość sprzedaży, nawet o 100% rocznie. Rekordzista w ciągu jednego miesiąca zrealizował 5100% ROI z zainwestowanego we współpracę ze mną kapitału.
  • Doradzając Ci w formie konsultacji indywidualnych - to najszybszy sposób na problemy i wątpliwości nie cierpiące zwłoki.
Przedsiębiorcy najczęściej wybierają spośród moich usług:
  1. Sprawdź > Konsultacja marketingowa
  2. Sprawdź > Doradztwo marketingowe
  3. Sprawdź > Doradztwo marketingowe B2B
  4. Sprawdź > Doradztwo marketingowe B2C
  5. Sprawdź > Marketingowe warsztaty strategiczne online
  6. Sprawdź > Strategia marketingowa

Nie czekaj dłużej – to może być Twój pierwszy krok do poprawy wyników i wejścia na Wyższy Poziom Marketingu.

m.lodyga@premium-consulting.pl
Pod blog ABC strategii marki 22 4 - Trzy wyzwania przed którymi stoją nowe firmy - Branding w praktyce

Strateg marketingowy

Mariusz Łodyga to doświadczony strateg marketingowy i założyciel marki Premium Consulting. Ma ponad 20-letnie doświadczenie w biznesie i przeprowadził już ponad 300 projektów doradczych i szkoleniowych. Współpracuje z renomowanymi markami, takimi jak Allegro, Santander, Aviva, Orange, Warta S.A. itd. Jego celem jest wprowadzenie klientów na Wyższy Poziom Marketingu i pomaganie im w osiąganiu strategicznych celów.