Marketingowe trendy 2025 roku wyznaczają kierunek zmiany, którym podążają liderzy w swoich kategoriach. Od zdolności adaptacji do zmieniającego się otoczenia zależy, w jakim stopniu zarządzającym markami uda się utrzymać kontakt z konsumentami. Niektóre z sygnalizowanych trendów mogą wręcz zmienić sposób, w jaki dotychczas docierano do klienta i tych, którzy zignorują dochodzące sygnały odciąć od rynku bardzo skutecznie.

Spis treści artykułu:

    1. Sztuczna inteligencja – technologia, która prawdopodobnie zrewolucjonizuje rzeczywistość, którą znamy
    2. Digitalizacja – must adjust or die
    3. Medializacja – bądź firmą medialną lub płacz nad Adblockiem i płać za reklamę
    4. Dialogizacja – nawiąż dialog lub zgiń
    5. Fragmentaryzacja – hiperkonkurencja coraz mniejszych podmiotów
    6. Modele subskrypcyjne – czyli skuteczny sposób na zatrzymanie klienta na dłużej
    7. Podcasting – jako jeden z najsilniejszych marketingowych trendów na 2025
    8. Web design – jakie trendy będą obowiązywać w web designie?
    9. Google – co nam przyniesie 2025 od Google? 
    10. Social media – prognozowany rozwój w 2025 roku
    11. E-mail marketing – co w email marketingu w 2025 roku piszczy?
    12. Podsumowanie marketingowych trendów 2025

Absolutnym must have skutecznej komunikacji marketingowej 2025 roku będzie wychodzenie od strategicznego planowania komunikacji marketingowej (zobacz, dlaczego potrzebujesz strategii marketingowej) i stosowania hybrydowych kampanii łączących wiele formatów reklamowych oraz narzędzi, które dzięki uzyskiwaniu efektu synergii będą prowadziły użytkowników do konwersji zakupowej.

Pod blog ABC strategii marki 22 4 - Trendy w marketingu w 2025 – ważne trendy w marketingu, które można wykorzystać w biznesie

Kluczem do konwersji nie będzie wyłącznie ilość prowadzonych działań, ale również ich jakość. Jakość rozumiana jako odpowiadanie na potrzebę konsumenta w sposób, jaki dla niego jest najlepszy (korzyści na poziomie funkcjonalnym, emocjonalnym, ale i sposób prezentacji oferty/contentu).

Fundamentem jakości komunikacji marketingowej w 2025 będzie strategiczne podejście, które będzie zakładało długoterminowe horyzonty czasowe prowadzonych działań marketingowych. Punktem wyjścia do takiego podejścia będzie rozwijanie kompetencji strategicznych wśród osób zarządzających markami i odpowiadającymi za ich komunikację. W tym założeniu ważne jest nie tylko, czy o markach mówią, ale też w jaki sposób. 

W 2025 roku nie będzie wystarczyło być już tylko narzędziowcem. Trzeba będzie również rozumieć ludzi, czuć ich potrzeby i znajdować sposoby na spersonalizowaną komunikację, która sprawi, że zostanie się w umysłach i sercach potencjalnych klientów na dłużej. 

Poza tym niezwykle ważnym działaniem będzie analizowanie spływających danych. Dane dziś, to jak nowa ropa naftowa, którą marketerzy będą musieli należycie wydobywać i przetwarzać.

Gdy piszę o danych, to nie mam na myśli tylko i wyłącznie śledzenia tego, co się dzieje w Google Analytics. Ta analityka jest już od dawna bardzo istotnym elementem funkcjonowania działów marketingu.

 
ZAPAMIĘTAJ:

Dane to również informacje, które marketerzy będą coraz szerzej wydobywać od swoich klientów w wyniku regularnie prowadzonych badań marketingowych, których celem będzie uzyskanie informacji o sposobie postrzegania marki, jej oferty vs oferty konkurentów, stopnia uzyskiwanej satysfakcji, mocnych i słabych stron.

Marketerów w 2025 roku cały czas będzie napawać optymizmem rozwijająca się wśród właścicieli biznesów coraz większa świadomość konieczności angażowania zasobów finansowych oraz osobowych w rozwój marki. Powoli zaczyna się kończyć epoka chaosu w polskim marketingu. Otwarcie na myślenie strategiczne, wykorzystujące marketing do budowy silnych marek, staje się powoli nową jakością w zarządzaniu polskimi firmami.

W nadchodzących miesiącach 2025 roku silna marka jako symbol jakości, bezpieczeństwa oraz nośnik wartości będzie celem do realizacji w wielu firmach.

Właściciele firm coraz częściej będą korzystać z pomocy doradców marketingowych, czy dyrektorów marketingu (także tych zewnętrznych), by wprowadzać swoje marki na Wyższy Poziom Marketingu. Niezależnie, czy prowadzą duży e-commerce, warsztat produkcyjny, mały stacjonarny butik, czy lokalną firmę usługową.

A teraz przejdźmy do trendów...

sztuczna inteligencja - Marketingowe trendy 2025

Sztuczna inteligencja – technologia, która prawdopodobnie zrewolucjonizuje rzeczywistość – Marketingowe trendy 2025

Sztuczna inteligencja z całą pewnością jest numerem jeden wśród tematów, które od kilkunastu miesięcy rozgrzewają nastroje w niejednej branży. I w sumie trudno się dziwić, bo pomimo że historia sztucznej inteligencji sięga okresu połowy poprzedniego wieku, to w ostatnim czasie jej rozwój osiągnął poziom, o którym nie śnili nawet najodważniejsi eksperci z zakresu AI z tamtych czasów.

Kto jest sprawcą tego zamieszania?

Pomimo że sztuczna inteligencja jest już od dawna znana i szeroko wykorzystywana w wielu branżach (autonomiczne samochody, inteligentne domy, rekomendacje produktowe podczas zakupów online) to prowokatorem prawdziwego trzęsienia ziemi w temacie AI w ostatnich latach stała się firma OpenAI. 

OpenAI w listopadzie 2022 roku wypuściło na rynek swój innowacyjny na skalę światową produkt pod nazwą ChatGPT. ChatGPT to najprościej mówiąc chatbot, służący do prowadzenia tekstowej konwersacji na linii komputer – użytkownik.

ChatGPT - Marketingowe trendy 2025

Źródło: chat.openai.com, 2024

Korzystając z narzędzia, możesz przykładowo poprosić je o odpowiedź na nurtujące Cię pytanie, a Twój wirtualny “rozmówca” na podstawie swojej “wiedzy” udzieli Ci rozbudowanej odpowiedzi.

ChatGPT – odpowiedz - Marketingowe trendy 2025

Źródło: chat.openai.com, 2024

“Wiedza” ta ma swoje źródło w zbiorze danych pochodzących z tekstów wygenerowanych przez ludzi. Dzięki temu narzędzie jest w stanie komunikować się z Tobą za pomocą języka świetnie imitującego język ludzki. 

Czy ChatGPT to jedyne tego typu rozwiązanie na rynku? 

Oczywiście, że nie. Jak już wspominałem, sztuczna inteligencja jest obecnie powszechnie stosowanym rozwiązaniem, dzięki czemu na rynku znajdziemy dziesiątki, a być może już nawet narzędzi wykorzystujących podobne schematy, co ChatGPT. Wiele z nich oferuje ciekawe rozwiązania, mające zastosowanie w wielu dziedzinach życia codziennego.

Jeśli poza ChatGPT interesują Cię inne rozwiązania z zakresu AI w marketingu – wśród tych, które warto sprawdzić, mogę wymienić m.in. 

    • Krisp – narzędzie do redukcji głosów w tle, hałasów i echo podczas rozmów online,
    • Beatoven – narzędzie do komponowania muzyki opartej na nastroju, pasującej do konkretnej części filmu lub podcastu,
    • MidJourney – narzędzie AI do generowania obrazów na podstawie tekstowych promptów, wykorzystywane do kreatywnej wizualizacji pomysłów i sztuki,
    • DALL·E – system stworzony przez OpenAI, który generuje obrazy z opisów tekstowych, oferując niesamowitą kreatywność i zdolności artystyczne.
    • Flair – narzędzie do tworzenia treści marketingowych,
    • Stockimg – narzędzie do generowania obrazów,
    • Ocoya – narzędzie do szybszego tworzenia, automatycznego generowania i planowania treści na potrzeby social media.

Poza tym sztuczną inteligencję znajdziemy też w produktach dostarczanych m.in. przez Google, Amazon, Teslę, czy Apple. Sztuczna inteligencja stała się towarem, którego żadna szanująca się firma technologiczna nie może obecnie zignorować.

Co wyróżnia ChatGPT na tle innych rozwiązań? 

Przede wszystkim sposób, w jaki chatbot odpowiada na zadawane mu pytania. Niezależnie od poziomu skomplikowania, czy dziedziny, której dotyczy pytanie – narzędzie zapewnia użytkownikowi rozbudowaną i wyjątkowo trafną odpowiedź.

Aby lepiej oddać skalę tego, jak ChatGPT wprawił w osłupienie nie tylko świat nauki, ale też zwykłych laików w zakresie nowoczesnych technologii, posłużę się tutaj danymi, zgodnie z którymi po 5 dniach od uruchomienia narzędzia przekroczyło ono liczbę miliona użytkowników.

Dla porównania Facebookowi zajęło to 10 miesięcy.

Nic więc dziwnego, że Google już w grudniu 2022 roku postanowił ogłosić “kod czerwony”, jednocześnie koncentrując swoje wysiłki na odpowiedzi na zagrożenie, które stanowi dla firmy ChatGPT.

Jak w przyszłości rozwinie się AI?

ChatGPT obecnie jest już fenomenem, a ostatnie doniesienia wskazują, że to tylko ułamek tego, co narzędzie może nam zaoferować.

Zanim jednak po ulicy zaczną biegać roboty, OpenAI nieustannie pracuje nad rozszerzeniem zbioru “wiedzy”, na której bazie funkcjonuje ChatGPT. Gdy pisałem o trendach w 2023 roku, wtedy ChatGPT korzystał z modelu języka GPT-3. Obecnie mamy już dostęp do jego znacznie ulepszonej wersji – GPT-4.

Z pogłosek wynika, że model GPT-4 obsługuje 100 bilionów parametrów, co oznacza 500-krotne zwiększenie potencjału narzędzia. Rozwój jest zatem gigantyczny, co jest tym bardziej szokującym wynikiem, gdy uświadomimy sobie, że od premiery ChatuGPT minęły zaledwie nieco ponad dwa lata.

GPT-4 - Marketingowe trendy 2025

Źródło: aquisition.com, 2023

Z ciekawości zapytałem ChatGPT, czy są plany udostępnienia programu działającego w oparciu o model językowy GPT-4.

Odpowiedział, że na ten moment nie posiada takich informacji, ale nie wyklucza, że w najbliższej przyszłości taki program może ujrzeć światło dzienne.

Co te zmiany oznaczają dla marketerów?

Marketing jest z całą pewnością jedną z tych dziedzin, która mocno odczuje wpływ sztucznej inteligencji. Jednocześnie jedni upatrują w niej kamień milowy w kreowaniu nowej, lepszej rzeczywistości inni – początek upadku cywilizacji.

Nowoczesny marketer z pewnością będzie musiał pogodzić się z tym, że wykorzystanie sztucznej inteligencji w swojej pracy będzie już nie tylko ciekawym dodatkiem, ale absolutną podstawą do prowadzenia skutecznych działań marketingowych. Zmiany szczególnie odczują specjaliści w zakresie copywritingu, czy tworzenia treści wizualnych, bo właśnie w tych obszarach wpływ AI będzie największy.

Niezależnie od tego, w którym kierunku potoczy się przyszłość ludzkości z wykorzystaniem ulepszonej technologii AI, jedno jest pewne – w ciągu paru najbliższych lat wiele dziedzin życia zmieni się nie do poznania – od nas zależy, czy wsiądziemy do tego pociągu, czy pozwolimy mu bezpowrotnie odjechać.

Digitalizacja - Marketingowe trendy 2025

Digitalizacja – must adjust or die – Marketingowe Trendy 2025

Wśród kluczowych trendów przyszłego roku niezmiennie nie można nie wymienić dokonującej się od lat transformacji w kierunku digitalu. Piwot (obrót) ten jest wykonywany zarówno wśród firm wykorzystujących narzędzia cyfrowe do sprzedaży swoich produktów i usług, jak i samych konsumentów, którzy traktują narzędzia cyfrowe, jako źródło informacji, wiedzy o świecie i o markach, czy naturalne i wygodne miejsce spotkań ze znajomymi.

dlaczego ludzie używają internetu

Źródło: Hootsuite, 2024 

Digitalizacja jako rewolucyjny proces rozwija się w tempie wykładniczym. Najpierw powoli, tworząc złudzenie, że jest jeszcze czas, a potem nagle tempo przyspiesza.

Ten czas powolnego rozwoju zakończył się, w moim odczuciu, w 2014 roku. Do tego czasu kroki w stronę digitalizowania się naszych relacji oraz biznesu były systematyczne, lecz drobne. Mogło się mieć wrażenie, że Internet i jego możliwości to stałe i ukształtowane medium, a główni gracze rozdający karty są znani i oswojeni (duopol: Google + Facebook). Nie są idealni, ale przewidywalni.

To, co się jednak wydarzyło później, możemy porównać wyłącznie do wyścigu zbrojeń digitalowych gigantów. Przyspieszenie wdrażanych zmian sprawia wrażenie, jakby ktoś stwierdził, że należy wcisnąć pedał gazu do podłogi.

W ostatnich latach dodatkowym przyspieszeniem dla i tak już pędzącej digitalizacji było pojawienie się na rynku wspomnianego przeze mnie wcześniej narzędzia – ChatGPT. Rok 2025 zapowiada się pod względem rozwoju AI niemniej ciekawie. Sztuczna inteligencja z całą pewnością zaskoczy nas jeszcze swoimi możliwościami, a tym samym dołoży swoją cegiełkę do budowanej od lat dominacji digitalu nad offlinem.

Jeśli ktoś liczy na to, że proces postępującej digitalizacji go nie dotknie, ten stoi na drodze gigantycznemu tsunami, które porwie i zatopi każdego nieprzygotowanego niedowiarka. Obecność online jest absolutną koniecznością. Tu nie będzie zmiłuj się.

 
ZAPAMIĘTAJ:

Te firmy, które przegapią moment na przygotowanie się do digitalizacji, drugiej szansy nie dostaną. Będą niczym pasażer stojący na platformie dworca kolejowego, który może tylko pomachać odjeżdżającemu składowi. Z tą różnicą, że następny pociąg nie przyjedzie.

Medializacja - Marketingowe trendy 2025

Medializacja – bądź firmą medialną lub płacz nad AdBlock’iem i płać za reklamę – Marketingowe trendy 2025

To trend, który sprowadza się do tego, że dziś i w przyszłości, każda firma, która będzie chciała zdobyć uwagę odbiorców, będzie musiała opracować swój sposób na bycie firmą medialną.

Medialność marek będzie wyrażała się na przykład następująco:

    • publikacja treści, które w angażujący sposób przybliżają ofertę marki i przyciągają nowych odbiorców (blogi, social media, newslettery, podcasty, etc.),
    • tworzenie i wydawanie markowych wydawnictw przedstawiających istotne zagadnienia branżowe (na przykład marka Max Roy i jej wydawnictwo: Magazyn Sprawny Marketing).
    • wykorzystywanie różnych formatów w tym samym czasie: wideo, tekst, audio, etc.

cele content marketingu - Marketingowe trendy 2025

Źródło: Expert Marketing, 2023

W 2025 roku również na wagę złota będą zdolności firm do wychodzenia z clutteru informacyjnego (szumu informacyjnego), który otacza coraz szczelniej użytkowników Internetu. Ci bowiem, aby bronić się przed zalewem rozpraszających treści, “głosują” coraz większym procentem stosowania Adblocka, ślepotą banerową oraz brakiem jakiejkolwiek responsywności na nachalną sprzedaż w starym, zużytym stylu marketingu bezpośredniego.

Widzę ogromne pole do wzrostu marek umiejętnie korzystających z własnych zasobów medialnych. Jest to szczególnie ogromna szansa, dla marek niszowych, które mają bardzo wąską specjalizację i ekspertyzę, dzięki czemu mogą one zabrać głos i w ten sposób skutecznie przekonywać do zakupu świadczonych usług lub oferowanych produktów.

Twórcy działający w Internecie stają się coraz bardziej dojrzałym zjawiskiem zbliżającym się szybko, pod kątem jakości do takiej, która wcześniej była zarezerwowana dla tradycyjnych broadcasterów.

To dzięki temu, że potrafią stawać się medialnymi podmiotami (osoby/firmy) mają wręcz świetlaną przed sobą przyszłość. Bowiem każdy, kto potrafi przyciągnąć i utrzymać uwagę w Internecie, z automatu ma w rękach dostęp do portfela konsumentów. To dlatego tak bardzo popularny jest influencer marketing. To właśnie medialność influencerów zapewnia im wpływ na swoich odbiorców.

Dialogizacja - Marketingowe trendy 2025

Dialogizacja – nawiąż dialog lub zgiń – Marketingowe trendy 2025

Kolejnym gigantycznym trendem, który się rozwija, jest coraz większa waga rozmów toczonych z markami i o markach. Marki, które nie potrafią nakłonić swoich klientów do rozmowy, to marki, które będą ponosiły większe koszty dotarcia do swoich odbiorców oraz będą cierpiały z uwagi na niższą zdolność przyciągania ich uwagi. Ten trend jest szczególnie mocno widoczny w social media.

Prowadzenie dialogu z grupą docelową jest jednym z najważniejszych celów do zrealizowania w nowych mediach. Szczególnie widoczne jest to w obszarze live streamingu, ale nie tylko (social media, blogi, newslettery, nawet boty jako pierwszy kontakt etc.). Premią za umiejętne prowadzenie rozmów z odbiorcami będą również zwielokrotnione zasięgi organiczne w social media, jako bonus od algorytmów, które każdy dodatkowy komentarz uznają jako powód do zwiększenia „dawki ekspozycji”.

Dialogizacja w praktyce to również prowadzenie konwersacyjnego stylu komunikacji na blogach, vlogach, podcastach. Dialogizacja wyznacza styl, który jest nam, ludziom, bardzo bliski. Wystarczy spojrzeć na formaty, w których dialog jest obecny, by od razu zauważyć, jak bardzo angażują one uwagę odbiorców.

konsumenci wybieraja format wideo - Marketingowe trendy 2025

Źródło: Finances Online, 2023

To m.in. dzięki temu formaty wideo i audio stały się współcześnie tak popularne. To właśnie one wprowadzają poczucie „bliższego kontaktu” między nadawcą a odbiorcą komunikatu, a w efekcie na wytworzenie się bliższej relacji opartej na werbalnej komunikacji.

Takie podejście oczywiście zwiększa zaangażowanie odbiorców i pozytywnie wpływa na lojalność klientów. Trzeba, jednak przy tym pamiętać, że prowadząc dialog, trzeba mieć odpowiednie argumenty w postaci RTB (Reasons to believe), które zwiększą szansę, że odbiorca uwierzy w to, co mamy mu do powiedzenia. W zależności, co Twoja marka obiecuje, Twoim RTB mogą być przykładowo: doświadczenie w branży, certyfikaty, jakie posiadasz, kompetencje pracowników obsługi, Twoje działania content marketingowe, stosunek do zrównoważonego rozwoju itd.

Z roku na rok klienci coraz częściej zwracają uwagę na tego typu aspekty, dlatego kluczem do sukcesu jest sprawienie, by komunikowanie tych powodów do wiary stało się nieodłącznym elementem strategii Twojej marki.

Fragmentaryzacja - Marketingowe trendy 2025

Fragmentaryzacja – hiperkonkurencja coraz mniejszych podmiotów – Marketingowe trendy 2025

Fragmentaryzacją nazywam zjawisko coraz większego rozdrobnienia rynków z uwagi na próg wejścia do biznesu, który dziś jest niezwykle niski.

Prawie każdy może dziś prowadzić działalność gospodarczą. W przyszłości natomiast niemal każdy przynajmniej raz w życiu zaliczy epizod związany z próbą podjęcia tego wyzwania. To rodzi wielkie szanse, ale również sprowadza do wielkiej fragmentaryzacji rynku.

Liczba podmiotów walczących o klienta w tych samych kategoriach będzie ogromna. Zjawisko niszy nabędzie zupełnie innego wymiaru i będzie polegało na tym, że okres względnego samotnego penetrowania tej niszy będzie niezwykle krótki. Natychmiast bowiem pojawią się generyczni konkurenci.

liczba przedsiębiorstw GUS - Marketingowe trendy 2025

klasa wielkości przedsiębiorstwa GUS - Marketingowe trendy 2025

Źródło: Działalność przedsiębiorstw niefinansowych w 2021 roku, GUS, 2022

Biznes i marketing w czasach fragmentaryzacji będzie miał wymiar krótkich serii, krótszego cyklu życia produktu i informacji oraz samego modelu biznesowego. W wyniku fragmenetaryzacji bardzo wiele kategorii produktów i usług będzie narażone na ryzyko komodytyzacji, czyli utowarowienia. W przypadku stania się danej kategorii „commodity” marki tam obecne zaczynają podlegać ogromnej presji na obniżenie ceny, by przyciągnąć klientów, a jedyne jej uzasadnienie może być dyktowane przez dostępność.

Fragmentaryzacja wymusza na marketerach ciągłego uczenia się zasad związanych z tworzeniem marek, wprowadzaniem ich na rynek i komunikowania ich wartości.

Firmy lokalne mogą dzięki internetowi oraz cyfrowym narzędziom stać się firmami globalnymi.

Co będzie obowiązywać jako „must have” marketingowej układanki w tworzeniu silnej marki w Internecie w 2025 roku?

Modele subskrypcyjne - Marketingowe Trendy 2025

Modele subskrypcyjne – czyli skuteczny sposób na zatrzymanie klienta na dłużej – Marketingowe trendy 2025

Zachęcenie konsumenta do podjęcia zakupu to jedno, kolejnym wyzwaniem, przed którym prędzej czy później staje każdy biznes, jest przekonanie klienta do pozostania z marką na dłużej. W tej sytuacji ze wsparciem przychodzi model subskrypcyjny, który znacznie upraszcza proces budowania z klientem trwałej relacji transakcyjnej.

Jak działa model subskrypcyjny? Założenia są proste. Klient dokonuje w danym okresie regularnych płatności, w zamian otrzymując dostęp do usługi (np. platformy streamingowej), czy regularnych dostaw określonego produktu, najczęściej pierwszej potrzeby (np. dieta pudełkowa).

Pomimo że modele tego typu były powszechnie stosowane na rynku już od dawna, to prawdziwy szczyt ich popularności miał miejsce dopiero niedawno. Zgodnie z badaniem eMarketer wzrost wielkości sprzedaży internetowej za pośrednictwem modelu subskrypcyjnego w latach 2019-2020 mógł wynieść nawet 41%, a obecnie ma się utrzymywać na poziomie kilkunastu %, co i tak jest imponującym wynikiem.

model subskrypcyjny e-commerce – Marketingowe trendy 2025

Źródło: eMarketer, 2022

Z badania przeprowadzonego przez PYMNTS.com wynika, że dla zdecydowanej większości osób korzystających z modeli subskrypcyjnych, wygoda jest kluczowym aspektem, który skłonił ich do podjęcia decyzji o skorzystaniu z tego modelu.

dlaczego konsumenci korzystaja z modeli subskrypcyjnych - Marketingowe trendy 2025

Źródło: PYMNTS.com, 2024

Modele subskrypcyjne, są szybko rozwijającym się trendem, a ich popularność rośnie równolegle do postępującej digitalizacji rynku. Wystarczy spojrzeć na gigantów takich jak Spotify, czy Netflix, aby przekonać się, że świetnie sprawdza się on we współczesnych realiach rynkowych.

 
ZAPAMIĘTAJ:

Model subskrypcyjny to okazja na zapewnienie swojej firmie regularnych zastrzyków gotówki, co dla wielu może oznaczać szansę na utrzymanie się na szybko zmieniającym się rynku.

podcasting - Marketingowe trendy 2025

Podcasting – jako jeden z najsilniejszych marketingowych trendów – Marketingowe trendy 2025

Podcasty stały się w ostatnim okresie niezwykle popularnym narzędziem w rękach marketerów. Ich rozkwit ma ogromny związek z popularyzacją platform do ich konsumpcji, takich jak na przykład  iTunes, Spotify, ale też aplikacji Spotify for Podcasters, która umożliwia automatyczną dystrybucję do wielu popularnych miejsc odsłuchu.

Łatwość dostępnych narzędzi wywołała wręcz kreatywną erupcję nadawców, dla których format audio stał się idealnym atutem.

Natomiast słuchacze mogą dziś wybierać i przebierać w bogactwie tematów i oddawać się słuchaniu w dogodnych dla nich momentach.

podcast WPM – Marketingowe Trendy 2025

Źródło: podcasters.spotify.com, Wyższy Poziom Marketingu, 2024

Dzięki platformie Spotify for Podcasters nadawcy mogą bez trudu propagować swój głos w szerokiej przestrzeni. Dodać plik audio w jednym miejscu i od razu cieszyć się dostępnością contentu w wielu miejscach. Nasz podcast „Wyższy Poziom Marketingu” jest dostępny na aż 7 platformach między innymi na: Spotify, Apple PodcastsPocket Casts, Overcast.

spotify mariusz łodyga podcast

Źródło: spotify.com, Wyższy Poziom Marketingu, 2024

Popularność podcastów wynika z wielu przyczyn. Jedną z najważniejszych jest jednak to, że format audio jest najbardziej multitaskowy spośród formatów, jakie można stosować.

Ta multitaskowość sprowadza się w przypadku podcastów do bezproblemowej możliwości słuchania swoich wybranych audycji podczas ćwiczenia na siłowni, uprawiania sportu na otwartej przestrzeni (jogging, biking, skating, etc) bez uciążliwego „skipowania” nachalnych reklam umieszczanych w trakcie trwania audycji, które są często publikowane na YouTube.

powody do słuchania podcastów - Marketingowe trendy 2025Źródło: The Infinite Dial, 2019

Jedną z ogromnych zalet podcastów jest również akcept słuchaczy do prowadzenia długich form przez nadawców. Godzinny podcast to niemal idealna długość trwania audycji. Dla porównania filmy na Facebooku dłuższe niż 30 sekund mają ogromny problem. Na YouTube długość najbardziej popularnych odcinków oscyluje między 3-8 minut. Podcast 3-minutowy dla wielu użytkowników byłby bezcelowy, ponieważ nie byłby w stanie wypełnić im czasu podróży, ćwiczenia, etc.

jak długo ludzie słuchają pojedynczego odcinka podcastu - Marketingowe trendy 2025Źródło: Futuri Media, University of Florida, 2019

Podcasty to również wymarzone narzędzie w rękach marek posiadających głęboką ekspertyzę. Dzięki temu mogą bez trudu opowiedzieć o specyfice swojej działalności, bez konieczności wysilania się na click-baitowe zagrania. W przypadku podcastów głębokość wejścia w temat ma znaczenie.

Jak wynika z najnowszych danych:

    • 47% populacji słucha podcastów przynajmniej raz w miesiącu (Edison Research, 2024),
    • 31% słuchaczy słucha podcastów za pośrednictwem YouTube, 21% – Spotify, 12% – Apple Podcasts (Cumulus Media 2024),
    • 6 milionów kanałów podcastowych jest obecnie dostępnych na Spotify (Spotify, 2024),
    • 70% słuchaczy słucha podcastów na smartfonie (umulus Media 2024),
    • 83% polskich słuchaczy podcastów słucha ich w domu (Grupa Eurozet, 2023),
    • 49% regularnych słuchaczy podcastów uważa, że reklama w podcaście jest najlepszym sposobem na dotarcie do nich z przekazem marki (Edison Research/PodcastOne/Ad Results Media, 2020),
    • 80% słucha całości lub większości każdego odcinka (Edison Research Infinite Dial, 2018).

Liczba osób słuchających podcasty – Marketingowe trendy 2025

Źródło: Backlinko (za: eMarketer), 2024

Jak wskazuje eMarketer, liczba słuchaczy podcastów na świecie wzrośnie o niemal 1/3 do roku 2027 względem roku 2023.

A jak to wygląda w Polsce? Według badań Grupy Eurozet przeprowadzonych w 2023 roku 37,1% Polek i Polaków (9,8 mln osób) słucha podcastów przynajmniej raz w miesiącu. Oznacza to wzrost liczby słuchaczy o 6 p.p. rok do roku. Trend ten pozostaje nadal na kursie wzrostowym i w kolejnych miesiącach i latach, podcasty będą tylko zyskiwać na popularności.

Inne dane z tego badania pokazują nam przykładowo, że samo pojęcie „podcast” znacząco zyskało na popularności. Obecnie zna je już 78% polskich obywateli.

polski słuchacz podcastów– Marketingowe trendy 2025

Źródło: Grupa Eurozet, 2023

Zgodnie z badaniem Grupy Eurozet Polacy najchętniej słuchają podcastów w domu (83%), a o nowych podcastach dowiadują się najczęściej z mediów społecznościowych (39%).

Najpopularniejszą obecnie platformą do słuchania podcastów jest Spotify. W roku 2024 liczba słuchaczy podcastów przekroczyła 500 mln, z czego Spotify obsłużył 25% (najwięcej spośród wszystkich platform do słuchania podcastów). Skalę popularności tej platformy potwierdzają również nasze obserwacje. Poniżej podrzucam screen z naszego panelu w programie Spotify for Podcasters, który służy nam do dystrybucji naszego contentu.

Dane z odsłuchu podcastu 2024 - Marketingowe trendy 2025

Źródło: Dane własne, 2024

Najczęściej streamowane gatunki podcastów w Polsce na bazie informacji z platform Spotify i Apple Podcasts (2023 – źródło infoCraft.pl):

1. Rozwój

2. Rozmowy/wywiady

3. Kryminalne

4. Edukacja/nauka

5. Przedsiębiorczość

Najczęściej streamowane podcasty w Polsce (2024 – źródło Spotify):

1. Kryminatorium

2. Żurnalista: Rozmowy bez kompromisów

3. ZGRZYT by Gimper&Revo

4. besties

5. Przemek Górczyk Podcast

6. Piąte: Nie zabijaj

7. Fomo Podcast

8. WojewódzkiKędzierski

9. Tak właśnie mam

10. Raport o stanie świata Dariusza Rosiaka

web design - Marketingowe trendy 2025

Web design – jakie trendy będą obowiązywać w web designie? – Marketingowe trendy 2025

Choć w ostatnich latach wielu wieściło, że strony internetowe odchodzą do lamusa, a ich miejsce zajmą media społecznościowe – zwłaszcza Facebook, to one nadal mają się dobrze i nadal będą dla właścicieli biznesów „własną ziemią”, na której mogą publikować swoje treści. I jak pokazuje case Brand24, to posiadanie „swojej ziemi” w postaci strony internetowej, jest bardzo dobrym zabezpieczeniem na sytuacje, w których media społecznościowe zmieniają reguły gry poszczególnym „zawodnikom” jak i wszystkim użytkownikom.

miejsca poszukiwania informacji na temat marek - Marketingowe trendy 2025

Źródło: Hootsuite, 2024

W 2025 roku strony internetowe będą w marketingu odgrywały nie mniejszą rolę niż w latach poprzednich.

I choć wiele narzędzi, np. Facebook będzie jeszcze usilniej próbować za wszelką cenę zatrzymać użytkowników w obrębie własnego serwisu, nawet do dokonywania na nim zakupu produktów czy usług, to mimo wszystko strona internetowa powinna być podstawą komunikacji marketingowej każdej marki. Swoistym centrum, do którego będą kierować ruch wszystkie kanały marketingowe.

Nie oznacza to, że strony www mogą być jedynym narzędziem wykorzystywanym przez marketerów. One muszą stanowić jeden z obowiązkowych filarów komunikacji marketingowej.

Prognozy na 2025 rok w web designie pozostają prawie takie same jak z lat poprzednich. Dostrzegać będziemy jeszcze większą dbałość i zaangażowanie w najważniejsze trendy marketingowe:

1. Jeszcze więcej wartościowego contentu.

W minionych latach wyszukiwarka Google wprowadziła kilka ważnych aktualizacji algorytmów, które jakość treści postawiły na pierwszym miejscu, co sprawiło, że właściciele stron internetowych muszą zadbać o eksperckość i merytoryczność publikowanego contentu.

Przyrost ilości treści w sieci jest wręcz powalający na kolana. Jednak nie oznacza to, że mamy jej już dość. Wręcz przeciwnie. Poszukujemy coraz bardziej wartościowego contentu. Kiedyś artykuły czy podstrony zawierające około 500 słów uznawane były przez odbiorców za wystarczające – dziś, to jedynie „przystawka”. Dłuższe, bardziej soczyste treści przyciągają odbiorców na dłużej.

jak długi powinien być wpis na bloga - Marketingowe trendy 2025

Źródło: Orbitmedia, 2024

Dziś strony internetowe, aby w pełni wykorzystać potencjał, nie mogą już pełnić wyłącznie funkcji wizytówki. Muszą stawać się źródłami konkretnej wiedzy eksperckiej w zakresie oferowanych usług. Internauta wyszukujący rozwiązania do problemu będzie wykonywał głęboki research w celu weryfikacji czy dane źródło jest wiarygodne i wzbudza zaufanie klientów.

Strony firmowe będą musiały myśleć o tym, w jaki sposób przekształcić się ze zwykłej funkcji informującej o danych kontaktowych w stronę stania się serwisami medialnymi (patrz medializacja).

2. Wzrost wykorzystania wideo na stronach internetowych

Ekspansja formatu wideo trwa w najlepsze. Poza tym, że powstaje go jeszcze więcej, to będzie też częściej wykorzystywany nie tylko w mediach społecznościowych, ale również na stronach internetowych. Pozwoli to budować większe zaangażowanie odwiedzających i sprawi, że będą spędzać więcej czasu na stronie internetowej.

Choć dla użytkowników internetu każda sekunda spędzona w sieci jest prawie jak na wagę złota, to przy odpowiedniej treści, są w stanie zostać na wybranej stronie internetowej na dłużej. Zwłaszcza gdy trafią na odpowiedni materiał wideo – wtedy ich gotowość do spędzenia na witrynie kilku minut znacznie rośnie.

    • 91% właścicieli firm deklaruje, że wykorzystuje format wideo w swoich działaniach marketingowych.
    • 88% marketerów uważa format wideo za kluczowy element ich strategii marketingowej.
    • 85% marketerów planuje utrzymać, lub zwiększyć wydatki na wideo marketing w najbliższych latach.
    • 90% marketerów stwierdza, że wideo marketing jest dla nich źródłem satysfakcjonującego ROI.
    • 90% marketerów dostrzega, że wideo marketing pomógł im zwiększyć świadomość marki.
    • 82% konsumentów zdarzyło się czuć przekonanymi do zakupu produktu po obejrzeniu materiału wideo.
    • 89% konsumentów oczekuje, że marki będą dostarczały im treści w formacie wideo.
    • 87% konsumentów uważa, że jakość materiałów wideo wpływa na ich zaufanie do marki.

Źródło: The State of Video Marketing, 2024

3. Bezzmienne, a nawet mocniejsze – Mobile first 

Rok do roku konsumpcja danych z wykorzystaniem urządzeń mobilnych rośnie. Wg raportu Digital in 2024 zużycie danych przez urządzenia mobilne, w roku 2022 porównaniu do roku 2023 przyrosło o 9,9% do nawet 60,3%, by potem spaść kilka punktów procentowych do poziomu 57,9%. Niemniej jednak wynik ten pozostaje imponujący i można się spodziewać, że w najbliższych latach liczba ta utrzyma się na podobnym poziomie lub wzrośnie. Najwięcej danych na urządzeniach mobilnych konsumowanych jest w krajach afrykańskich i azjatyckich tj. Nigeria – 87,6% całego ruchu w internecie, Wietnam – 84,5%, RPA – 82,0%.

konsumpcja danych z wykorzystaniem urządzeń mobilnych - Marketingowe trendy 2025

Źródło: Hootsuite, 2024

Fakt ten sprawia, że w 2025 roku brak posiadania strony dopasowanej do urządzeń mobilnych będzie już grzechem nie do wybaczenia. Teraz marki stoją nie tylko przed pytaniem, czy posiadają stronę responsywną, ale również, czy prezentuje ona treści w najlepszy możliwy sposób, jednocześnie będąc wygodną w obsłudze. 

Zatem obserwować będziemy większą dbałość o mobilne wersje stron www i większą dbałość o wygodę użytkowników, a za wygodą na pierwszy miejscu stoi czas ładowania witryny...

4. Przejrzystość, czytelność, minimalizm – czyli optymalizacja wydajności i szybkości ładowania

W związku ze wzrostem ilości contentu oraz większą potrzebą dbania o wygodę użytkowników, przejrzystość i czytelność stron www będzie must have w 2025 roku.

Wyrażać się to będzie w zastosowaniu czytelnych, dużych – a czasem olbrzymich fontów, z odważnym korzystaniem z boldowania, by zaakcentować najważniejsze treści. Ponadto niezwykle ważne będzie zagospodarowanie przestrzeni wokół przekazów tekstowych. Spore wolne przestrzenie, kontekstowe grafiki i odpowiednio dobrane kolory, będą wzmacniać najważniejsze treści.

Minimalizm będzie miał się bardzo dobrze, a w niektórych przypadkach może nawet ewoluować w kierunku Brutalizmu – czyli uproszczeniu wizualnemu do granic możliwości, z mocnymi, silnymi i kontrastującymi elementami strony.

tous strona główna - Marketingowe trendy 2025

Źródło: Tous

 
ZAPAMIĘTAJ:

Strony internetowe w 2025 roku nadal będą miały się dobrze, a nawet bardzo dobrze i będą miały ogromne znaczenie w komunikacji marketingowej marek. Musimy jednak zdawać sobie sprawę, że aby w 2025 roku strona internetowa była efektywnym narzędziem, musi być właściwie zaprojektowana oraz stale rozwijana i optymalizowana pod kątem potrzeb użytkowników.

zero click - Marketingowe trendy 2025

Google – co nam przyniesie 2025 od Google? – Marketingowe trendy 2025

Dla każdego e-marketera wyszukiwarka Google jest jednym z najważniejszych narzędzi. To ona stanowi często największe źródło użytkowników stron internetowych. To dzięki umiejętnemu wykorzystaniu wyszukiwarki Google marketerzy są w stanie zapewniać klientów swoim biznesom.

W obserwowanych przez nas prognozach dotyczących wyszukiwarki Google najczęściej powtarzają się:

1. Zero click – Marketingowe trendy 2025

Trend, który zmierza do tego, by jak najszybciej przedstawić użytkownikowi odpowiedź na jego zapytanie wpisane w wyszukiwarkę. Jak najszybciej – czyli bez konieczności dodatkowego klikania w przedstawiony wynik wyszukiwania.

zaro click google - Marketingowe trendy 2025

Źródło: www.google.pl

Wyszukiwania zero-click w 2024 roku w Europie osiągnęły prawie 60% wszystkich wyszukiwań.

ile procent wyszukiwań to zero click - Marketingowe trendy 2025

Źródło: SparkToro, 2024

Taka funkcjonalność wyszukiwarki to dla właścicieli stron www spory problem. Ogranicza bowiem ruch na stronie internetowej, a co za tym idzie – pozbawia wszystkich możliwości oddziaływania, które daje witryna (budowanie pozytywnego wizerunku marki, oferowanie dodatkowych usług lub produktów czy np. zainicjowanie remarketingu).

W kontekście takich zmian w wynikach wyszukiwania warto zwrócić się w kierunku taktyki On-SERP SEO, czyli dążenia do zdominowania pierwszych wyników wyszukiwania poprzez inwestycję w reklamy płatne, filmy lub rich snippets, by od razu na pierwszy rzut oka użytkownika dotrzeć do jego świadomości i poprzez zwiększoną ekspozycję zagościć tam na dłużej.

2. Algorytm MUM – Marketingowe trendy 2025

Parę lat temu Google w ramach jednej ze swoich aktualizacji wprowadziło do wyszukiwarki przełomowy algorytm o nazwie MUM (Multitask Unified Model). Jest to model wyszukiwania odpowiedzi na zapytania użytkowników, stanowiący następcę szeroko komentowanego algorytmu BERT.

Pojawienie się w 2019 roku algorytmu BERT miało całkowicie odmienić zasady, na jakich działa SEO. Jego głównym zadaniem było wdrożenie rozumienia kontekstu wyszukiwanych haseł i udzielanie użytkownikowi bardziej precyzyjnych wyników. Finalnie zmiany miały dotyczyć około 10% wyszukiwań, co w zasadzie można uznać za całkiem rewolucyjną zmianę.

Czym zatem algorytm MUM różni się od swojego poprzednika?

Po pierwsze, na samym starcie obsługiwał on aż 75 języków, co w porównaniu do BERT-a, który w swoich początkach działał jedynie w języku angielskim, jest ogromnym przeskokiem technologicznym.

Po drugie MUM jest zdecydowanie bardziej kompleksowy w działaniu. Głównym celem algorytmu jest to, aby użytkownik w odpowiedzi na swoje zapytanie zawsze otrzymał jedną syntetyczną odpowiedź, która idealnie wpisuje się w jego potrzeby. W tym celu algorytm łączy informacje z całej sieci w skonkretyzowany komunikat.

Z perspektywy użytkownika z pewnością oznacza to znaczną oszczędność czasu, gdyż Google w pełni wyręczy go w kompletowaniu szczątkowych informacji z wielu źródeł.

Dla właścicieli stron internetowych wiąże się to jednak z większym wysiłkiem, który będą musieli oni włożyć w proces tworzenia treści. Wraz z pojawieniem się algorytmu MUM, jeszcze bardziej na znaczeniu zyskała jakość treści na stronie. W efekcie, jeśli chcemy, aby nasza strona wyświetlała się wysoko w wynikach wyszukiwania – automatyczne zapełnienie jej frazami kluczowymi z pewnością nie jest wystarczającym rozwiązaniem.

3. Obszerny content na blogach – Marketingowe trendy 2025

Długie pisane treści nie tylko na dłużej przyciągają uwagę odbiorców, ale również zwracają na siebie uwagę Google, który zaczął premiować wyższymi pozycjami w wyszukiwarce twórców, którzy piszą artykuły na około 2000 słów.

Dlaczego tak? Ponieważ Google chce zapewniać użytkownikom treści jak najbardziej dopasowane do ich zapytań, a temat rozpisany tak obszernie prawdopodobnie omówi go dość szczegółowo.

Według badania Orbitmedia wpisy, które liczą 1500 słów i więcej osiągają znacznie lepsze wyniki, niż ich krótsze odpowiedniki.

długość wpisu a rezultaty - Marketingowe trendy 2025

Źródło: Orbitmedia, 2024

W 2025 roku będziemy obserwować zwiększenie ilości pojawiających się długich form tekstowych. I choć trudno będzie produkować takie artykuły codziennie, to nawet w przypadku marek, które będą je publikować 1-2 razy w tygodniu, zaangażowanie użytkowników nadal będzie przyrastać.

Będzie to też miało jeszcze jedną zaletę – więcej treści = więcej fraz kluczowych i przychylniejsze spojrzenie Google na naszą stronę internetową.

Tym bardziej że obecnie rynek oferuje nam liczne narzędzia, dzięki którym tworzenie tekstów pod wyszukiwarkę jest prostsze niż kiedykolwiek wcześniej. Jednym z takich narzędzi jest SurferSEO [afiliacja], do którego sprawdzenia gorąco zachęcam. Więcej na temat podobnych narzędzi przeczytasz tutaj.

Czy czytelnicy tolerują coraz dłuższe formy?

To zależy oczywiście od stylu danego autora. Możemy przyjąć, że jeśli długi tekst ma z ich perspektywy wartość, to jak najbardziej.

czas skupienia uwagi czytelnika bloga - Marketingowe trendy 2025

Źródło: Medium

Wg badań opublikowanych przez Medium szczyt utrzymania uwagi następuje w 7 minucie czytania tekstu. Długość takiego tekstu to około 1600 wyrazów. Z wykresu jednak dowiadujemy się, że powyżej 7 minut uwaga czytelników spada, ale ten spadek ma stosunkowo łagodny charakter. Zatem progu 7 minut nie należy traktować jako ostatecznej granicy. Jak zwykle diabeł tkwi w szczegółach.

Na moim blogu topowe artykuły, zawierające powyżej 2500 wyrazów czytane są średnio 11-14 minut generując bardzo dużo biznesu.

Jeden z najdłuższych artykułów na temat 22 praw marketingu liczy blisko 5000 wyrazów i wygenerował blisko 40 000 odsłon. Co w mojej niszy oznacza naprawdę bardzo dobry wynik, co więcej – ten artykuł cały czas regularnie dowozi nowych czytelników.

4. Wyszukiwanie głosowe – voice search – Marketingowe trendy 2025

Trend związany z wyszukiwaniem głosowym utrzymuje się od kilku lat, a wszystko za sprawą rozwijającej się technologii i algorytmów lepiej rozumiejących nasze zapytania głosowe. Rozwój algorytmów jest niezbędny ze względu na fakt, że korzystając z wyszukiwania głosowego, nasze zapytania formułujemy zupełnie inaczej (dłuższe, złożone pytania np. gdzie jest najbliższa pizzeria) niż wpisując frazy w wyszukiwarkę (krótkie 2-3 wyrazowe zapytania np. pizza poznań grunwald).

Poniżej garść statystyk dotyczących tego tematu:

    • 50% konsumentów deklaruje, że zdarzyło im się używać voice search do szukania informacji na temat produktu.
    • 40% dorosłych konsumentów korzysta z voice search przynajmniej raz dziennie.
    • 25% osób w wieku 16-25 lat używa voice search na swoich telefonach.
    • 42% konsumentów uważa, że rola voice search jest coraz większa.

powody korzystnia z voice search - Marketingowe trendy 2025

Źródło: www.techreport.com, 2024

Aby nadążyć za tym trendem, właściciele serwisów muszą zadbać o odpowiednią optymalizację stron i wysycenie jej wartościowymi treściami odpowiadającymi na najpopularniejsze pytania w ich branży czy dotyczące danego produktu lub usługi – a zwłaszcza te, odpowiadające na pytania: gdzie, kiedy, jak, co, dlaczego.

Social media - Marketingowe trendy 2025

Social media – prognozowany rozwój w 2025 roku – Marketingowe trendy 2025

Social media jako fenomen komunikacyjny rewolucjonizują komunikację marketingową, od lat wywierając jednocześnie coraz większy nacisk na „starą szkołę marketingu”, która lubi komunikację jednokierunkową i szerokozasięgową.

Wygląda na to, że social media już na dobre weszły mainstreamu a marki, które chcą dotrzeć ze swoją ofertą do odbiorców, muszą je traktować niezwykle poważnie, włączając je do swoich strategii komunikacji. 

W obserwowanych przez nas prognozach dotyczących social media najczęściej powtarzają się:

1. Efemeryczny content – stories – Marketingowe trendy 2025

Pomysł na szybko znikające treści wprowadził w życie Snapchat. I równie szybko, jak one znikają, projekt został skopiowany przez Instagram oraz Facebook. Teraz już niewielu użytkowników pamięta o Snapchacie, ale wcale im to nie przeszkadza bardziej angażować się w ulotne treści.

Efemeryczny content – Marketingowe trendy 2025
Użytkownicy uwielbiają stories, zwłaszcza za ich natychmiastowość i autentyczność. Dodatkowo zapewniają one spore możliwości interakcji – ankiety, quizy, plakietki z pytaniami, czy zegar odliczający czas do eventów.

Ta przestrzeń do publikacji materiałów wizualnych jest dla marek sporym polem do zagospodarowania, tym bardziej że ludzie mają wrodzoną skłonność do podglądania innych – tego, jak żyją, jak pracują, co robią za kurtyną.

Ponadto zgodnie z badaniem firmy Statusbrew (2024) 50% ludzi twierdzi, że odwiedziło stronę marki, by dokonać zakupu jej produktu, po zobaczeniu go w Stories, a to prowadzi nas do kolejnego trendu...

2. Social commerce – Marketingowe trendy 2025

Według badań, 93% z nas ufa rekomendacjom od osób, które zna. Takie założenie daje olbrzymie szanse marketerom do wykorzystywania opinii o swoich produktach lub usługach w social media. Bo czy nie chętniej kupimy książkę, którą nasz znajomy zarekomendował?

Zaufanie do źródeł informacji o marce – Marketingowe trendy 2025

Źródło: Kantar

Dodatkowo, dzięki nowym rozwiązaniom wdrożonym na Facebooku i Instagramie już możemy błyskawicznie dodawać do koszyka produkty oznaczone na zdjęciach. Dla marek jest to doskonałą okazją do szybszego dotarcia do użytkowników z oferowanymi przez nie produktami.

3. Social Selling – Marketingowe trendy 2025

Social selling jest dziś bardzo mocno kojarzony z platformą LinkedIn, która w ostatnim roku przeżyła swoją drugą młodość, przyciągając coraz więcej uwagi do siebie ze strony biznesowych użytkowników.

Byłoby jednak błędem zakładać, że Social selling jest wyłącznie domeną tej platformy. Na szczęście coraz więcej osób działających w biznesie świadomie korzysta z możliwości, jakie dają media społecznościowe (Linkedin, Facebook, Instagram, YouTube etc.) do budowania relacji (w tym sprzedaży usług/produktów) ze swoim rynkiem.

 
ZAPAMIĘTAJ:

Niezwykle ważnym w interpretowaniu działań Social Sellingowych jest postrzeganie ich jako umiejętne prowadzenie komunikacji w mediach społecznościowych zmierzających do budowy wartościowego biznesu.

Zatem w tym przypadku należy wyjść od strategii markistrategii komunikacji marki, aby spójnie i konsekwentnie prowadzone działania prowadziły odbiorców do decyzji zakupowych.

4. Influencer marketing – Marketingowe trendy 2025

Według różnych badań i raportów (np. Digital Marketing Institute, 2024), każda zainwestowana złotówka we współpracę z influencerami zwraca się ok. 6 razy. Takie zwroty z inwestycji sprawiają, że 60% firm (zgodnie z badaniem firmy Influencer Marketing Hub) zamierza zwiększyć wydatki na działania z influencerami w ciągu najbliższych miesięcy.

Dodatkowo, 84% marketerów uważa, że zdobywają lepszych klientów dzięki influencer marketingowi.

Czy takim danym można się oprzeć? Nie i marki nie zamierzają rezygnować z tej formy dotarcia do swoich klientów.
W najbliższej przyszłości będziemy obserwować spore zaangażowanie w influencer marketing.
Jednak marki będą częściej wybierać do współpracy kilku tzw. mikroinfluencerów (posiadających od 1K do 15K obserwujących) niż jednego influencera o milionowej społeczności. Dlaczego?

wielkosc influencerow a stopien zaangazowania – Marketingowe trendy 2025

Źródło: GRIN, 2024

Wszystko ze względu na to, że mikroinfluencerzy cześciej mają zbudowaną silniejszą relację z odbiorcami – są w stanie odpowiadać na wiadomości i komentarze, a zaangażowanie grupy odbiorców jest proporcjonalnie większe niż w przypadku influencerów-celebrytów.

5. Chatboty – szybsza komunikacja na linii klient-marka – Marketingowe trendy 2025

W błyskawicznie pędzącym świecie każda godzina, minuta, a czasem nawet sekunda jest na wagę złota... i widać to również w komunikacji z klientem. Klienci oczekują błyskawicznych odpowiedzi na ich pytania i wątpliwości. Według State of Conversational Marketing, Drift, 2019 oczekiwanie klientów odnośnie czasu odpowiedzi od chatbotów jest niemal identyczna, jak względem rozmowy twarzą w twarz.

Dodatkowo, z badań wynika, że:

      • 96% konsumentów słyszało o chatbotach i wie, czym są,
      • 88% konsumentów korzystało z chatbotów w ciągu ostatniego roku,
      • 61% konsumentów uważa, że rekomendacje, jakie otrzymują za pośrednictwem chatbota, często lub regularnie wpływają na ich decyzje zakupowe,
      • 55% konsumentów uważa, że jest zadowolonych ze swoich dotychczasowych rozmów z chatbotami,
      • 11 minut – tyle średnio trwa przeciętna rozmowa z chatbotem.

Użytkownicy oczekują, że w ramach chatbotów przede wszystkim:

      • otrzymają pomoc 24/7 – 29%,
      • otrzymają szybką odpowiedź – 24%,
      • będą mogli porozmawiać z „ludzkim” konsultantem, gdy będą mieli taką potrzebę – 17%,
      • będą mogli zadać pytania, używając „naturalnego języka”, zamiast wpisując frazy, jak w wyszukiwarce – 11%,
      • nie będą musieli rozmawiać z kimkolwiek – 11%,
      • otrzymają personalizowaną odpowiedź – 8%.

Źródło: Tidio, 2024

Takie oczekiwania klientów, sprawiają, że trend zapewniania wysokiej jakości chatbotów jest na fali wzrostowej i będzie się na niej jeszcze długo utrzymywać.

6. Potęga w grupie – Marketingowe trendy 2025

Grupy facebookowe cieszą się ogromną popularnością, a społeczności w nich zgromadzone zagościły tam na dobre. Użytkownicy grup czują się w nich bezpieczniej, są aktywniejsi i bardziej otwarci na rozmowę/komentowanie – zwłaszcza w grupach prywatnych, dzięki którym aktywność użytkowników nie jest widoczna dla ich znajomych nieznajdujących się w danej grupie.

Sam Facebook również stawia na rozwój tej części platformy, gdyż jak przyznaje – FB to medium społecznościowe i wokół takich społeczności (grup) chce skupiać użytkowników.

 
ZAPAMIĘTAJ:

Użytkownicy niezwykle cenią sobie grupy, w których mogą liczyć na pomoc innych – zatem marki, które potrafią na tę potrzebę odpowiedzieć i stać się pomocnymi dla swoich odbiorców, dzięki facebookowym grupom nabiorą w 2025 roku wiatru w żagle.

7. LinkedIn – gwiazda biznesowych social mediów – Marketingowe trendy 2025

W ostatnim roku LinkedIn przeżył prawdziwy wzrost zainteresowania ze strony biznesowych użytkowników, a najlepsze jeszcze przed nim. Wraz ze wzrostem dostępności możliwości realizowania Live streamu marki będą uzyskiwać dostęp do sieci kontaktów i budować zaangażowanie w mediach społecznościowych na bardzo dużą skalę.

Jak wygląda LinkedIn w Polsce pod względem statystycznym?

Liczba kont na polskim LinkedInie sięga już około 6,7 mln zarejestrowanych kont. Przy populacji liczącej 38 mln ludzi stanowi to ok. 17,8% społeczeństwa. Jeśli zestawimy tę wartość z liczbą 17,2 mln osób pracujących, to otrzymujemy 39% penetracji wśród aktywnych zawodowo. Na plus trzeba zaznaczyć, że mniejsza liczebność użytkowników jest nadrabiana ich często decydenckim (CEO, CFO, CSO, CMO etc.) profilem zawodowym.

liczba użytkownikóww linkedin w polsce - Marketingowe trendy 2025

Źródło: NapoleonCat, 2024

Jak często publikujemy posty na polskim LinkedIn? 

W Polsce średnio publikujemy 84 posty na godzinę, co daje nam 2018 postów dziennie, 14 168 publikowanych postów tygodniowo i 61 395 publikowanych postów miesięcznie (źródło: https://nextbusinessacademy.nl).

LinkedIn nie może się równać pod względem liczby użytkowników z wiodącymi platformami społecznościowymi, ale jego siła nie leży w liczbie użytkowników, lecz w ich bardzo konkretnym sprofilowaniu. Zatem LinkedIn jest wymarzoną platformą do komunikacji marek, które celują w segment B2B. 

Łyżkę dziegciu cały czas tej platformie dokładają bardzo wysokie koszty prowadzenia działań reklamowych, które ograniczają markom pełne wykorzystanie możliwości, jakie ta platforma niesie. Być może jednak dzięki temu użytkownicy nie są zasypywani treścią reklamową, dzięki czemu ich komfort użytkowania znacząco się wyróżnia.

Z drugiej strony ten wysoki koszt reklamy wymusza na użytkownikach stosowanie technik komunikacyjnych, które mają przyciągnąć uwagę, ale niekoniecznie wnoszą wartość intelektualną. Innymi słowy: coś za coś.

8. TikTok – o tej platformie w marketingu jest głośno, a będzie jeszcze głośniej – Marketingowe trendy 2025

Platformę TikTok bez wątpliwości można uznać za absolutny hit ostatnich lat. Podstawę sukcesu platformy stanowi niezwykle angażujący format treści bazującej na krótkich, często kilkusekundowych filmikach. W efekcie TikTok skupia w swojej społeczności ponad dwa miliardy aktywnych użytkowników, z których wielu każdego dnia spędza godziny na scrollowaniu nowych treści.

Czy TikTok zdominuje rynek social media?

Na to będziemy musieli jeszcze poczekać, jednak, jak wynika z ostatniego badania DemandSage – TikTok w ostatnich latach niezwykle szybko zdobywał nowych użytkowników i w efekcie stał się jedną z najpopularniejszych platform social media. W 2023 roku był nawet najchętniej pobieraną aplikacją w Stanach Zjednoczonych.

liczba aktywnych uzytkownikow tiktoka - Marketingowe trendy 2025

Źródło: DemandSage, 2024

Pod względem liczby miesięcznych użytkowników TikTok wciąż ustępuje miejsca Facebookowi, YouTube, Whatsappowi i Instagramowi. Trzeba mieć jednak na uwadze, że w najbliższych latach sytuacja ta może ulec zmianie.

liczba miesięcznych użytkowników platform społecznościowych - Marketingowe trendy 2025

Źródło: DemandSage, 2024

No dobrze, ale co to oznacza dla biznesu?

Pomimo że TikTok nadal przez wielu jest postrzegany jako platforma ze śmiesznymi filmikami, to jego atrakcyjność z perspektywy biznesu z roku na rok staje się coraz większa. Marketerzy powoli zaczynają dostrzegać ogromny potencjał, jaki drzemie w promowaniu marki za pośrednictwem tej platformy, co w praktyce przekłada się na to, że coraz więcej z nich decyduje się na podjęcie kroków w tym kierunku.

Tym bardziej że jak wynika z badania przeprowadzonego przez Social Media Examiner, TikTok według marketerów jest najlepszym wyborem spośród wszystkich platform społecznościowych w przypadku, gdy naszym celem jest budowanie widoczności marki w internecie.

najlepsze platformy do budowania widoczności marki w internecie - Marketingowe trendy 2025

Źródło: Social Media Examiner, 2024

Patrząc na wzrosty, jakie w ostatnich latach notuje TikTok, trudno przejść obok tego trendu obojętnie. W najbliższym czasie każdy marketer powinien zastanowić się zatem, czy rozpoczęcie komunikacji za pośrednictwem TikToka nie będzie przypadkiem optymalne dla jego biznesu, bo w innym wypadku zrobi to konkurencja, która popłynie na fali tej dynamicznie rozwijającej się platformy.

W 2025 roku social media będą kontynuowały swój rozwój z poprzednich lat. Na podsumowanie tej części – warto zwrócić uwagę na to, że inwestycja w social media i pełne poleganie na nich jako na jedynych źródłach ruchu może być bardzo niebezpieczne. Joe Pulizzi i Roger Rose z Content Marketing Institute ostrzegają przed „wkładaniem wszystkich jajek do jednego koszyka”, którym w tym przypadku są platformy, nad którymi marki nie mają pełnej kontroli. Należy pamiętać o dywersyfikacji źródeł ruchu. Case Brand24 niech będzie ostrzeżeniem. 

E-mail marketing – Marketingowe trendy 2025

E-mail marketing – co w e-mail marketingu w 2025 roku piszczy? – Marketingowe trendy 2025

Cztery lata temu, e-mail obchodził okrągłe, 50. urodziny. I mimo tego, że jest już tak wiekowy, to nic nie wskazuje na to, by w marketingu przestał być tak istotny, jak jest dziś... a nawet wręcz przeciwnie, staje się jeszcze istotniejszy. W 2019 roku każdego dnia nadawaliśmy ponad 293 miliardy wiadomości e-mail – w porównaniu do roku poprzedniego aż o 13 miliardów więcej.

Rozwój e-mail marketingu jest możliwy w głównej mierze za sprawą innowacyjnych narzędzi, oferujących funkcje, dzięki którym marki mogą skutecznie docierać do swoich odbiorców, konwertować ich do klientów, a także utrzymywać w swojej orbicie na dłużej. Osobiście korzystamy z narzędzia MailerLite [afiliacja], ale jeśli jesteś ciekaw, co mogą zaoferować ci inne narzędzia, to zachęcam do zapoznania się z artykułem na naszym blogu, dedykowanemu e-mail marketingowi.

Aby Twój e-mail marketing działał poprawnie, absolutnie konieczne jest wdrożenie odpowiednich automatyzacji, które znacząco usprawnią proces komunikacji w tym kanale. Marketing automation to zdecydowanie element, którego wdrożenie powinieneś rozważyć w swoim biznesie.

O tym, o czym niezmiennie należy pamiętać, tworząc mailingi jest również ich personalizacja. Oznacza to, że każda wiadomość, którą wyślemy do naszej bazy odbiorców, należy dostosowywać do unikalnych potrzeb klientów i bazować na języku, który wprowadzi poczucie „prywatności” do rozmowy na linii marka-klient.

Mówiąc „dostosowanie”, mam na myśli tutaj np. zwracanie się do odbiorcy po imieniu, czy wspominaniu w mailu o tym, co już o nim wiemy (np. o jego preferencjach, czy o tym, co kupił w naszym sklepie). Takie podejście z pewnością sprawi, że marka będzie postrzegana w sposób bardziej autentyczny, a także zwiększy zaangażowanie klientów, a także poprawi relacje z klientami, którzy staną się skłonniejsi do lojalności wobec niej.

Inną kwestią, która będzie nabierać na znaczeniu w najbliższym czasie, jest bezpieczeństwo wiadomości e-mail. 

W 2023 roku liczba incydentów związanych z cyberatakami w porównaniu do roku 2021 wzrosła o 72% (!) i osiągnęła swój rekordowy poziom. Najwięcej zarejestrowanych zdarzeń dotyczyło phishingu, złośliwego oprogramowania oraz spamu. Jak podaje raport Forbes, phishing stanowi aż 74% wszystkich incydentów naruszających cyberbezpieczeństwo.

Słowem wyjaśnienia, phishing to metoda, w której przestępca (najczęściej w wiadomości e-mail) podszywa się pod inną osobę lub instytucję w celu wyłudzenia określonych informacji (np. haseł dostępu) lub nakłonienia do pobrania złośliwego oprogramowania.

Według raportu EmailLabs branże najbardziej narażone na podszywanie się pod nie, to:

    • instytucje finansowe, w tym banki,
    • administracja publiczna,
    • telekomy,
    • eCommerce,
    • kurierzy,
    • usługi abonamentowe.

W związku z tym zadbanie o bezpieczeństwo wiadomości e-mail staje się obecnie priorytetem i marki, które mają na względzie zadbanie o spokój swoich klientów, będą wdrażać systemy zabezpieczające wysyłkę wiadomości.

Jakie to będą zabezpieczenia? Między innymi:

    • SPF – system zabezpieczający serwery SMTP, chroniący przed nadawcami podszywającymi się pod domeny,
    • sygnatura DKIM – klucz szyfrujący zapewniający odbiorcę wiadomości o tym, że nadawcą wiadomości jest właściciel adresu,
    • DMARC – to dopełnienie SPF i DKIM o możliwość narzucania naszej własnej polityki bezpieczeństwa u odbiorcy wiadomości,
    • certyfikat S/MIME – cyfrowy podpis wiadomości z wyraźnym znakiem graficznym w skrzynce odbiorczej zapewniającym o prawdziwości wiadomości.

Podsumowanie – Marketingowe trendy 2025

Podsumowanie – Marketingowe trendy na 2025 rok:

    • Trendy w marketingu jasno pokazują, że przyspieszenie w rozwoju technologii w 2025 roku będzie jeszcze większe i stanowić będzie dla marketerów wyzwanie samo w sobie. Ogrom danych, które będą generowały kolejne aplikacje, będzie zasypywać ich w stopniu coraz trudniejszym do objęcia i uporządkowania.
    • Dalszy rozwój technologii będzie wymuszał na marketerach nieustanne testowanie i adaptację komunikacji w zarządzanych przez nich markach.
    • Największą jednak barierą i przeszkodą będzie przesycenie komunikacją marketingową użytkowników internetu. Będzie to wymagało od marketerów umiejętności multidyscyplinarnych.
    • Nie wystarczy być już tylko narzędziowcem, trzeba będzie również rozumieć ludzi, czuć ich potrzeby i znajdować sposoby na komunikację, która sprawi, że zostaną w umysłach i sercach potencjalnych klientów na dłużej. Takie egzotyczne szkolenia jak „empatia w obsłudze klienta” nie będą już tylko domeną takich firm jak Apple. Każda marka powinna rozumieć, co sprawia, że zaufanie i lojalność jej klientów rosną.
    • Optymizmem jednak będzie marketerów napawać coraz większa świadomość właścicieli biznesów o konieczności angażowania zasobów w rozwój wiedzy na temat marketingu oraz otwarcie na myślenie strategiczne wykorzystujące marketing do budowy silnych marek.
    • Silna marka jako symbol jakości, bezpieczeństwa oraz nośnik wartości będzie celem do realizacji w wielu firmach w nadchodzących miesiącach, ponieważ działania brandingowe stanowią jeszcze stosunkowo słabo zagospodarowany obszar w polskim biznesie.

Podążanie za marketingowymi trendami może być nie lada wyzwaniem. W szczególności, gdy prowadzenie działań marketingowych łączysz np. z zarządzaniem biznesem. W takiej sytuacji niezwykle pomocne może okazać się skorzystanie ze wsparcia doradcy marketingowego, który wskaże Ci odpowiednie kierunki dla stabilnego rozwoju Twojej marki.


Jeśli szukasz sposobu, na to, jak rozwijać swój biznes, docierać do nowych klientów, obecnych zatrzymywać na dłużej, a jednocześnie zwiększać zyskowność, to jesteś w dobrym miejscu.

Jestem strategiem marketingowym i pomagam moim klientom osiągać więcej.

W jaki sposób mogę pomóc także Twojej firmie?

  • Opracowując strategię marketingową dla Twojej marki - Jeden z naszych klientów, który skorzystał z naszego doradztwa strategicznego oraz nadzoru egzekucyjnego odnotował w jego biznesie wzrost sprzedaży o 300 procent, w zaledwie kwartał od rozpoczęcia naszej pracy wdrożeniowej - notując pierwszy raz w jego historii przychód powyżej jednego miliona PLN netto miesięcznie.
  • Szkoląc Twoich pracowników - przeszkoleni przeze mnie pracownicy zwiększają wartość sprzedaży, nawet o 100% rocznie. Rekordzista w ciągu jednego miesiąca zrealizował 5100% ROI z zainwestowanego we współpracę ze mną kapitału.
  • Doradzając Ci w formie konsultacji indywidualnych - to najszybszy sposób na problemy i wątpliwości nie cierpiące zwłoki.
Przedsiębiorcy najczęściej wybierają spośród moich usług:
  1. Sprawdź > Konsultacja marketingowa
  2. Sprawdź > Dyrektor marketingu na godziny
  3. Sprawdź > Doradztwo marketingowe
  4. Sprawdź > Doradztwo marketingowe B2B
  5. Sprawdź > Doradztwo marketingowe B2C
  6. Sprawdź > Marketingowe warsztaty strategiczne online
  7. Sprawdź > Strategia marketingowa

Nie czekaj dłużej – to może być Twój pierwszy krok do poprawy wyników i wejścia na Wyższy Poziom Marketingu.

m.lodyga@premium-consulting.pl
Pod blog ABC strategii marki 22 4 - Trendy w marketingu w 2025 – ważne trendy w marketingu, które można wykorzystać w biznesie

Strateg marketingowy

Mariusz Łodyga to doświadczony strateg marketingowy i założyciel marki Premium Consulting. Ma ponad 20-letnie doświadczenie w biznesie i przeprowadził już ponad 300 projektów doradczych i szkoleniowych. Współpracuje z renomowanymi markami, takimi jak Allegro, Santander, Aviva, Orange, Warta S.A. itd. Jego celem jest wprowadzenie klientów na Wyższy Poziom Marketingu i pomaganie im w osiąganiu strategicznych celów.